Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-11-01 0:25:55

Jossie94 skrev:Men läsk med kolsyrat är ju en riktig bov.. Såklart det handlar om mängden och gener osv men om folk dricker Loka ofta så kommer det ju tillslut bli ett problem. Jag har också hört NT glömma bort att borsta tänderna så jag tror inte att jag kan ha så stora beskymmer med läsk. Absolut är det ju viktigt men det låter lite för bra för att vara sant om folk skulle vara såhär duktiga på att borsta tänderna och inte dricka läsk, när det faktiskt är rätt lätt att få tag på skiten. Jag menar folk försöker ju hitta alla möjliga metoder för att köpa cigg och alkohol. Såg någon diskussion minns inte när som handlade om att folk ville stänga system bolaget och folk vart ju hysteriska över det..
Varför är det ett problem om folk dricker Loka för mycket? Eller menar du Loka Crush? Den innehåller socker, men mindre än vanlig läsk. Men Loka är ju mest känt för sitt mineralvatten, med eller utan smaksättning, men det är sockerfritt.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 0:33:32

Jag har varit beroende av Pepsi Max men på den tiden så använde jag alltid sugrör. Vilket ska vara bättre men har inte hittat ett alternativ idag som fungerar riktigt efter att plastsugrören gått i graven.

Har funderat men har nog inget bra svar på frågan i TS då det varierar så extremt... :shock:
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 2:40:59

Kolsyrat är inte bra för tänderna vilket kan leda till hål om man har dålig emalj.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-11-01 9:49:34

Jossie94 skrev:Kolsyrat är inte bra för tänderna vilket kan leda till hål om man har dålig emalj.
I princip ofarligt.

https://www.land.se/halsa/myterna-om-ko ... ta-tro-pa/
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-11-01 9:51:25

Jossie94 skrev:Kolsyrat är inte bra för tänderna vilket kan leda till hål om man har dålig emalj.

Jossie, du överdriver kolsyrans verkan på tänderna. Läs här:
kolsyra är en av de betydligt svagare syrorna. Vi brukar säga att man inte ska känna någon större oro för kolsyrat vatten.

Däremot finns viss anledning att vara försiktig om man har en skör tandemalj.
– Det går inte att utesluta att det skulle kunna ha påverkan på vissa människor som redan har problematik, även om risken är låg
(...)
När man häller upp ett glas med kolsyrad dryck bubblar den ur ganska snabbt. Dessutom bidrar saliven i munnen snabbt till att neutralisera drycken.
(...)
Så, sammantaget: Har du en god munmiljö är kolsyrat vatten inget att oroa sig över!
Peter Lingström, professor och övertandläkare vid avdelningen för cariologi på Göteborgs Universitet intervjuad i tidningen Land.
https://www.land.se/halsa/myterna-om-ko ... ta-tro-pa/

Edit: Huggorm hann före med länken.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 9:57:59

Jossie vill bara ha medhåll att hon inte dricker för mycket läsk. Alla andra svar underkänns eller är ointressanta.

Moderator Alien: Se påpekande här.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-11-01 10:07:51

Marjatta skrev:Jossie vill bara ha medhåll att hon inte dricker för mycket läsk. Alla andra svar underkänns eller är ointressanta.

Ja, men för att inte myten ska spridas.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 10:35:27

Dagobert skrev:
Marjatta skrev:Jossie vill bara ha medhåll att hon inte dricker för mycket läsk. Alla andra svar underkänns eller är ointressanta.

Ja, men för att inte myten ska spridas.

Ni är väl flera som redan påpekat detta minst en gång, var det inte till och med flera gånger. I sedvanlig ordning har Jossie antingen inte läst, inte förstått, eller bara struntat i. Hon kommer fortsätta tro att det är så.

Annars vore det ju lite spännande om det en enda gång gick att få Jossie att förstå att hon haft fel i något.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 14:07:50

Jag påpekade bara det som jag har hört från tandläkare att om man har skör emalj så är kolsyrat Inge bra. Var det inte du Marjatta som hade använd duraphat? Då fattar du nog vad jag menar..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-11-01 16:13:18

atoms skrev:
Dagobert skrev:
nallen skrev:Nä, "Cider" är väl ett sånt där skyddat produkt-namn, EU blir arga om man kallar fel saker för Cider, det är därför det säljs mycket drycker av "ciderkaraktär". Så Brunnebys är väl strängt taget mousserande fruktdrycker.

Aha. Jag provade även Herrljunga äppelcider och den hade helt annan smak än Kiviks. Vet inte om jag tycker om den. Vet inte vilken av dem som är mest "äkta", men båda heter ju "cider".


Herrljunga äppelcider är och förblir den bästa, allt annat är bara -isch.

Inne på min andra flaska Herrljunga (2 för 20kr) och har vant mig vid smaken. Rätt god nu.
Det var den stora skillnaden mot Kiviks som överrumplade mig.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav nallen » 2020-11-01 19:45:04

Huggorm skrev:
Jossie94 skrev:Kolsyrat är inte bra för tänderna vilket kan leda till hål om man har dålig emalj.
I princip ofarligt.

https://www.land.se/halsa/myterna-om-ko ... ta-tro-pa/

Jag vill minnas att av de syror som normalt förekommer i läsk är citronsyra den stora boven när det gäller emaljskador, fosforsyra är lite mildare och vinsyra ännu mindre dålig. Kalciumtartrat (vinsyrans stalter heter -tartrater) är svårlöslig i vatten och en vanlig beståndsdel i tandsten.
Kolsyran lär ha kort livslängd i munhålan, med tanke på temperatur et c.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dalaberger » 2021-04-25 10:58:47

Läsk kan bli nån enstaka gång i veckan, förutom när det är mustsäsong, då blir det mycket mer. Annars lever jag på kolsyrat vatten.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Paladinen » 2021-04-25 12:41:08

Dricker extremt lite läsk numera utan det är kolsyrat smaksatt vatten som gäller. Jag dricker jul och påskmust (sockerfria) och jag kan dricka pepsi max eller Sprite zero nån gång i månaden när jag dricker grogg.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav RapeRegs » 2021-04-25 15:18:34

Skadeverkan av alkohol är naturligtvis mycket större än av läsk, hasch och amfetamin.

spolakröken.jpg


Låt dig inte luras av att drogen är "laglig"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RapeRegs
 
Inlägg: 1943
Anslöt: 2015-06-19

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kidzi » 2021-04-26 15:18:05

Läsk, hasch och amfetamin på samma gång?
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav nallen » 2021-04-26 19:19:31

Grogg!
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2021-04-29 23:47:59

Jag ville inte ha medhåll utan sa bara mina åsikter kring ämnet, att jag tänker att de flesta dricker läsk och har problem med sina tänder. Men absolut beror det också på gener och hur bra emalj man har och inte bara läskdrickandet.

Jag tycker det är konstigt att fler inte har problem med sina tänder då det är många som röker snusar och dricker läsk osv, så många borde ha problem pga det. Men på den tandläkaren lät det som att jag var den enda som drack läsk typ, när ungdomar dricker redbull monster osv dagligen eller ja säkert flera om dagen. Så det var mest det jag blev fundersam på därav varför jag undrade hur det låg till, eftersom jag tänkte logiskt.

Käkar man skit så får man också skit, lite så är det ju. Äter man tex mcdonalds eller max 5 dagar i veckan, inte konstigt att man mår sämre, eller det behöver inte ens va mat, det kan va vad som helst, godis, läsk osv. Pratar om själva mängden. Sedan finns det ju de som äter och äter men aldrig går ner i vikt eller så finns de dem som äter och äter men aldrig går upp i vikt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Heidi79 » 2021-04-30 4:01:59

Jossie94 skrev:Hur mycket kolsyrat eller rättare sagt läsk och energi drycker dricker ni på vardagarna?
Dricker folk verkligen bara ett enda glas läsk/energidryck på vardagarna?


Oäker nöjaktig hur mycket..men det enligt mamma alldeles för mycket
Å det e då pepsi max ja dricker :roll:

tror kanske en liter om dagen? Eller mera? Mycket till liten kropp på 40 kg iaf :-)005

Men pepsi e gott då :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1427
Anslöt: 2009-06-22

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2021-04-30 9:24:57

Heidi79 skrev:
Jossie94 skrev:Hur mycket kolsyrat eller rättare sagt läsk och energi drycker dricker ni på vardagarna?
Dricker folk verkligen bara ett enda glas läsk/energidryck på vardagarna?


Oäker nöjaktig hur mycket..men det enligt mamma alldeles för mycket
Å det e då pepsi max ja dricker :roll:

tror kanske en liter om dagen? Eller mera? Mycket till liten kropp på 40 kg iaf :-)005

Men pepsi e gott då :-)005
Om de skall ta ett blodprov på dig kommer det bara pepsi ur ådrorna :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Heidi79 » 2021-04-30 14:04:36

Huggorm skrev:Om de skall ta ett blodprov på dig kommer det bara pepsi ur ådrorna :shock:


Nä det brukar vara blod som kommer.
Heidi79
 
Inlägg: 1427
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in