Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien


Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 15:18:42

Det där med hål i tänderna är intressant. Jag hade alltså en period förr då jag drack vansinniga mängder energidryck, som dessutom var lidls väldigt sura variant. Men inte fick jag några hål i tänderna av det. Men det får jag inte av något annat heller, jag är ganska slarvig med tandhygienen och borstar bara på kvällen och använder inte tandtråd, och ändå har jag aldrig haft några hål. Men om man har lätt för att få karies är det nog döden för tänderna att dricka sötad läsk, och speciellt om man springer och smådricker tio gånger om dagen så tänderna aldrig riktigt får vila.

Samma med diabetes, jag fick inte det heller, men jag har nog inte anlag för det. Faktum är att jag inte upplevde några negativa effekter alls av att dricka så mycket energidryck.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Alien » 2020-10-30 15:33:38

Jag har tydligen en svag tandsort för jag har haft stora problem med karies. Många hål och lagningar, bryggor och en tandkrona. Efter några år släpper lagningarna och man måste till tandläkaren igen. Man får alltid lida för gamla synder. En gång släppte inte bedövningen och jag var bedövad i flera dagar. Det var obehagligt särskilt som jag inte visste om det var för alltid el inte.

Jag borstar både morgon och kväll (på morgonen med eltandborste), använder både tandtråd och tandstickor och sköljer med fluor både morgon och kväll. Ändå kan jag känna ilningar i någon tand. Då sköljer jag med klorhexidin (aj min tunga!).

Så jag tar verkligen inga risker med vad jag dricker. Senast drack jag Ramlösa med fruktsmak. Köpte hem för att bjuda en gäst på. När gästen kom glömde jag att ta fram den. :oops:

Nuförtiden finns det barn som är överviktiga. De borde aldrig dricka läsk. Men har de väl fått smak för det är det svårt att stoppa, så då får man väl nöja sig med kalorifria varianter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav antonius » 2020-10-30 20:42:13

Vi fick aldrig dricka cola som barn och vanlig läsk bara till midsommar och julafton, godis de få gånger det förekom bara på lördagar och då hade man så godis-abstinens att man vräkte i sig allt på en gång, men godispåsarna var lika små som kokainpåsar man brukar se på film, så det var inte många karameller i dom. Inte som dagen tvåkilospåsar.

Ibland då man vart iväg tvingad till någon äldre släkting, så lockade dom med att man skulle säkert bli bjuden på godis, men då var det nästan alltid sådana där äckliga Kungen av Danmark i en skål, som hade kladdat ihop av ålderdom och var alldeles dammiga, så man spottade snabbt ut dem bakom någon soffa, så hunden fick dem istället... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 20:51:31

antonius skrev: Ibland då man vart iväg tvingad till någon äldre släkting, så lockade dom med att man skulle säkert bli bjuden på godis, men då var det nästan alltid sådana där äckliga Kungen av Danmark i en skål, som hade kladdat ihop av ålderdom och var alldeles dammiga, så man spottade snabbt ut dem bakom någon soffa, så hunden fick dem istället... :-)063
Min farmor bjöd på punchpraliner eller Bassetts engelsk lakrits och liknande "fint" godis som smakade apa för ett barn :D
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav antonius » 2020-10-30 20:59:32

Huggorm skrev:
antonius skrev: Ibland då man vart iväg tvingad till någon äldre släkting, så lockade dom med att man skulle säkert bli bjuden på godis, men då var det nästan alltid sådana där äckliga Kungen av Danmark i en skål, som hade kladdat ihop av ålderdom och var alldeles dammiga, så man spottade snabbt ut dem bakom någon soffa, så hunden fick dem istället... :-)063
Min farmor bjöd på punchpraliner eller Bassetts engelsk lakrits och liknande "fint" godis som smakade apa för ett barn :D


Ja just det, punchpraliner och engelsk konfekt, tvi vale, i bästa fall kunde en twistpåse dyka upp, som räddning... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 21:29:03

En sak som kan skydda är att man inte äter klibbiga snacks samtidigt, då rinner det sura av ganska fort om man har bra saliv. Nu har jag skitdålig saliv så jag har inte de bästa tänderna. Sedan så har jag inte bytt från amalgam så flera tänder har sprurckit av amalgamutvidgning.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav nallen » 2020-10-31 11:20:26

Dagobert skrev:[...] Kiviks Herrgårdscider köpt på ica.
Jag har nog bara druckit billigare sorter och inte vetat bättre, men nu köper jag en flaska då och då att smutta på vid kylskåpet [...]

Om du har vägarna förbi Borensberg eller råkar hitta Brunnebys Cider någon annanstans rekommenderar jag att prova den.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-31 12:04:19

nallen skrev:Om du har vägarna förbi Borensberg eller råkar hitta Brunnebys Cider någon annanstans rekommenderar jag att prova den.

Tack. Såg flaskor från Brunneby i hyllan men tror inte det var cider. Deras äppelmust är fin iaf.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav nallen » 2020-10-31 12:08:21

Dagobert skrev:
nallen skrev:Om du har vägarna förbi Borensberg eller råkar hitta Brunnebys Cider någon annanstans rekommenderar jag att prova den.

Tack. Såg flaskor från Brunneby i hyllan men tror inte det var cider. Deras äppelmust är fin iaf.

Nä, "Cider" är väl ett sånt där skyddat produkt-namn, EU blir arga om man kallar fel saker för Cider, det är därför det säljs mycket drycker av "ciderkaraktär". Så Brunnebys är väl strängt taget mousserande fruktdrycker.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-31 13:26:14

nallen skrev:Nä, "Cider" är väl ett sånt där skyddat produkt-namn, EU blir arga om man kallar fel saker för Cider, det är därför det säljs mycket drycker av "ciderkaraktär". Så Brunnebys är väl strängt taget mousserande fruktdrycker.

Aha. Jag provade även Herrljunga äppelcider och den hade helt annan smak än Kiviks. Vet inte om jag tycker om den. Vet inte vilken av dem som är mest "äkta", men båda heter ju "cider".
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Marjatta » 2020-10-31 15:46:36

Bästa cidern är Strongbow. Den måste man dock in på Systemet för att köpa.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav atoms » 2020-10-31 15:56:20

Dagobert skrev:
nallen skrev:Nä, "Cider" är väl ett sånt där skyddat produkt-namn, EU blir arga om man kallar fel saker för Cider, det är därför det säljs mycket drycker av "ciderkaraktär". Så Brunnebys är väl strängt taget mousserande fruktdrycker.

Aha. Jag provade även Herrljunga äppelcider och den hade helt annan smak än Kiviks. Vet inte om jag tycker om den. Vet inte vilken av dem som är mest "äkta", men båda heter ju "cider".


Herrljunga äppelcider är och förblir den bästa, allt annat är bara -isch.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18044
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 16:06:20

Jag trodde Herrljunga var den vanliga "skräpcidern" man köpte på konsum när man var trött på coca cola
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav atoms » 2020-10-31 16:25:37

Huggorm skrev:Jag trodde Herrljunga var den vanliga "skräpcidern" man köpte på konsum när man var trött på coca cola


Det där är hädelse Hug-gorm.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18044
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav slackern » 2020-10-31 16:37:13

atoms skrev:
Dagobert skrev:
nallen skrev:Nä, "Cider" är väl ett sånt där skyddat produkt-namn, EU blir arga om man kallar fel saker för Cider, det är därför det säljs mycket drycker av "ciderkaraktär". Så Brunnebys är väl strängt taget mousserande fruktdrycker.

Aha. Jag provade även Herrljunga äppelcider och den hade helt annan smak än Kiviks. Vet inte om jag tycker om den. Vet inte vilken av dem som är mest "äkta", men båda heter ju "cider".


Herrljunga äppelcider är och förblir den bästa, allt annat är bara -isch.


Inte för att vara den men det finns gudomligt god äppelcider från Frankrike, har inte personligen prövat Herrljunga så kan inte uttala mig om viken sort som jag tycker är godast men ska köpa Herrljunga och testa någon dag.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-31 17:01:50

slackern skrev:Inte för att vara den men det finns gudomligt god äppelcider från Frankrike, har inte personligen prövat Herrljunga så kan inte uttala mig om viken sort som jag tycker är godast men ska köpa Herrljunga och testa någon dag.

Då får du väl köpa Kiviks också. Den är dyrare.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav atoms » 2020-10-31 17:10:02

Annars kan jag rekommendera Portello, finns i vissa välsorterade affärer.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18044
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 19:58:05

Rekorderlig cider då, om den fortfarande finns?
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Zia1985 » 2020-10-31 20:13:58

Tycker Bulmers äppelcider är rysligt god.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kidzi » 2020-10-31 23:07:08

Tycker om sunk som Loka crush med ananas och även lite finare Ramlösa med smultron. Fast det är väl bara kemikalier i Ramlösa så den är kanske sämre.

Såg att det finns Portello light, måste köpa. Gillar julmust med. Och svagdricka som är bland det godaste som finns när man dricker det sällan.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 23:16:24

Kidzi skrev:Tycker om sunk som Loka crush med ananas och även lite finare Ramlösa med smultron. Fast det är väl bara kemikalier i Ramlösa så den är kanske sämre.

Såg att det finns Portello light, måste köpa. Gillar julmust med. Och svagdricka som är bland det godaste som finns när man dricker det sällan.
Ramlösa med smultron, jag tror det är en av de som har en lite speciell eftersmak. God smak, men jag har svårt för eftersmaken. Den finns hos flera olika sorter med diverse jordgubbsmak, hallon och liknande. Så jag brukar mest dricka Ramlösa med Grantäpple, den har blivit min favorit.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2020-10-31 23:59:31

Men läsk med kolsyrat är ju en riktig bov.. Såklart det handlar om mängden och gener osv men om folk dricker Loka ofta så kommer det ju tillslut bli ett problem. Jag har också hört NT glömma bort att borsta tänderna så jag tror inte att jag kan ha så stora beskymmer med läsk. Absolut är det ju viktigt men det låter lite för bra för att vara sant om folk skulle vara såhär duktiga på att borsta tänderna och inte dricka läsk, när det faktiskt är rätt lätt att få tag på skiten. Jag menar folk försöker ju hitta alla möjliga metoder för att köpa cigg och alkohol. Såg någon diskussion minns inte när som handlade om att folk ville stänga system bolaget och folk vart ju hysteriska över det..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Alien » 2020-11-01 0:05:33

Folk är ju "beroende" av olika saker. Jag är inte beroende av alkohol, cigaretter el läsk. Däremot skulle jag verkligen sakna om det slutades sälja choklad. (Men är jag på semester i varma länder får jag avstå från choklad, den smälter ju.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in