Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Furienna » 2020-10-17 2:00:10

Jossie94 skrev:Då är det väl mest yngre som kanske dricker energidrycker och sådant. Jag menar de som är 18-20 årsåldern eller yngre. Jag hade en period då jag drack mycket pepsi Max och coca cola zero men nu försöker jag dra ner lite på det. Det är ju tex väldigt gott med vatten med frukt/bär i. Vill gärna ha någon smak i om det gäller vatten, men annars så är det nog många som har dåliga tänder pga kolsyrat. Hur många har inte druckit Loka osv? Sedan beror det ju på vilken emalj man har och sådant.

Usch, Loka! Vad jag hatar det rävgiftet!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kidzi » 2020-10-17 3:40:18

Tror energidrycker riktar sig till unga, men att många lite äldre dricker dem. De som jag vet varit mest fast i energidrycker är medelålders.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Raino » 2020-10-17 3:47:16

Jag är en av dem som var beroende av Coca Cola (mest Coca Cola Zero). Det är inte särskilt konstigt, i min familj var läsk det man drack om man var törstig. Jag började inte dricka vatten förrän några år efter att jag flyttat hemifrån, var väl kanske 23-24 år eller något? Innan det drack jag lätt en 2-liters om dagen, ofta mer. Senaste åren har jag i princip slutat helt med läsk, men nu dricker jag ibland på helgerna om någon bjuder mig. Zero- och lightläsker har dock helt fallit mig ur smaken, nu finner jag dem fruktansvärt sliskiga!
Raino
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Värmland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-17 10:15:19

Furienna skrev:Usch, Loka! Vad jag hatar det rävgiftet!
Det är vad jag dricker mest numera, förutom kaffe. Vissa smaker är mycket goda, vissa smakar blä.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav antonius » 2020-10-17 10:15:44

Kidzi skrev:De som jag vet varit mest fast i energidrycker är medelålders.


Är det inte så att de var unga när dessa drycker kom och är medelålders numer, vet många som kolkade i sig dessa saker ganska friskt för tio-femton år sedan, och gör det fortf, främst kanske de som inte dricker thé och kaffe i vanliga fall. Det första många gör som jag jobbat med genom åren börjar skiftet med att svepa en Red Bull, sen kan de äta lunch bestående av chips och kladdkaka, nedsköljt med en coca-cola, så att inte blodsockret blir lidande är, sen kan det komma en lång klagan på deras ev övervikt, som de inte förstår för de "äter ju rätt"... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-17 10:26:53

Både Red Bull och Monster sponsrar ju en massa "häftiga" grejer som skateboard, motorsport osv. Riktat mot unga vuxna, tonåringarna har ju inte råd med dessa dyra burkar. Här är nog en ganska representativ monster-konsument:

https://www.youtube.com/watch?v=JH3XhyL24Iw
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Maggi » 2020-10-17 10:38:46

antonius skrev:
Kidzi skrev:De som jag vet varit mest fast i energidrycker är medelålders.


Är det inte så att de var unga när dessa drycker kom och är medelålders numer, vet många som kolkade i sig dessa saker ganska friskt för tio-femton år sedan, och gör det fortf, främst kanske de som inte dricker thé och kaffe i vanliga fall. Det första många gör som jag jobbat med genom åren börjar skiftet med att svepa en Red Bull, sen kan de äta lunch bestående av chips och kladdkaka, nedsköljt med en coca-cola, så att inte blodsockret blir lidande är, sen kan det komma en lång klagan på deras ev övervikt, som de inte förstår för de "äter ju rätt"... :-)003


Haha, ja!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-17 10:46:04

antonius skrev:
Kidzi skrev:De som jag vet varit mest fast i energidrycker är medelålders.


Är det inte så att de var unga när dessa drycker kom och är medelålders numer, vet många som kolkade i sig dessa saker ganska friskt för tio-femton år sedan, och gör det fortf, främst kanske de som inte dricker thé och kaffe i vanliga fall. Det första många gör som jag jobbat med genom åren börjar skiftet med att svepa en Red Bull, sen kan de äta lunch bestående av chips och kladdkaka, nedsköljt med en coca-cola, så att inte blodsockret blir lidande är, sen kan det komma en lång klagan på deras ev övervikt, som de inte förstår för de "äter ju rätt"... :-)003


Off topic från mig.

Vad kul att se att du använde ordet kolka. Det har jag inte hört sen jag flyttade hit från Finland. Jag trodde det var finlandssvenska, men då är det ett gammalt rikssvenskt ord som bevarats i gamla dialekter. Får jag fråga varifrån du härstammar antonius?

Sen on topic. Ett tips för att få ner sockerdosen. De gånger jag kolkar i mig cola och det finns såna kolsyreautomater som man tar ifrån själv så blandar jag zero eller light med vanlig för att få smaken men med mindre mängd socker. Zero och lightdryckerna smakar väldigt illa i sig själv enligt mig. Konstigt när cola tog fram en variant med stevia som sötning så hade de ändå i aspartam också så smaken blev illa. Jag tror inte att den säljs längre.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-17 10:49:00

mondo beyondo skrev:Off topic från mig.

Vad kul att se att du använde ordet kolka. Det har jag inte hört sen jag flyttade hit från Finland. Jag trodde det var finlandssvenska, men då är det ett gammalt rikssvenskt ord som bevarats i gamla dialekter. Får jag fråga varifrån du härstammar antonius?
Jag kommer från en helt annan del av landet än Antonius, men ordet finns kvar här också. Ett fullt normalt talspråksord, om än något vulgärt.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav antonius » 2020-10-17 11:23:05

mondo beyondo skrev:Off topic från mig.


Egentligen säger vi det mest då man vittjar nät, här i övre Norrlands kustland, men de yngre säger så då dom slurpar i sig något lite för fort... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Maggi » 2020-10-17 11:24:00

Huggorm skrev:
mondo beyondo skrev:Off topic från mig.

Vad kul att se att du använde ordet kolka. Det har jag inte hört sen jag flyttade hit från Finland. Jag trodde det var finlandssvenska, men då är det ett gammalt rikssvenskt ord som bevarats i gamla dialekter. Får jag fråga varifrån du härstammar antonius?
Jag kommer från en helt annan del av landet än Antonius, men ordet finns kvar här också. Ett fullt normalt talspråksord, om än något vulgärt.


Ja det är inget främmande ord! Kanske vanligare förr?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-17 11:55:00

En kall Ramlösa Naturell på 33cl-flaska är det mest läskande jag vet. Och god! Inte smaksatt.
Loka kan dra nåt gammalt över sig.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kahlokatt » 2020-10-17 16:49:28

Bonaqua är ju värst, som att dricka bassängvatten.
Jag dricker mest vatten, kaffe och Pepsi Max. Undviker sockrade drycker. Energidryck är äckligt, tycker jag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-10-19 22:57:25

Dricker mest Loka Crush, en bra balans mellan en god dryck och relativt lite socker. Ibland kan det bli en Cola Light eller Pepsi Max men det är sällan. Energidrycker smakar illa, behöver jag en boost tar jag en kopp kaffe.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-19 23:32:20

Älskar Pepsi Max men dricker inte sådär jätteofta förutom om jag har svårt att få i mig vätska eller ska äta en fryspizza :D

Det finns energidrycker numera som verkligen inte smakar just "energidryck". Dricker mer av dessa i perioder för effekten. Gillar dock mest enkla som Noccos Cola, Ice Soda som smakar sockerdricka. Eller Monster Jucie men just nu tycker jag de är för söta. Haha. Men kan absolut ta mig en Redbull och gilla det. Allt går i perioder.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav svempus » 2020-10-23 22:07:58

Blir mellan en och fyra burkar(0,5L) ibland fler med energidryck(monster ultra serien) per vecka allt beroende på hur trött jag är eller hur jobbig dag det är på jobbet för att hålla mig pigg som det är just nu.
Det går i perioder vissa veckor mer andra bara nån burk på helgen om det ens blir nån för att hålla mig vaken längre på lördagskvällen än andra kvällar somnar så jäkla tidigt annars.
Läsk är inga mängder jag köper kan bli nån 0,5L flaska då och då men inte mycket mer håller mig till dom sockerfria då jag tycker att dom med socker är för söta.
Vanligt vatten ur kran gillar jag inte längre måste vara smaksatt med nått för att jag ska dricka av det och då kan jag dricka både en och två liter på en kväll.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-28 22:30:41

På ett kalas fick jag ett glas äppelcider. Och jösses vad gott det var!
Trodde det var från nån delikatessbutik e.d. men det var Kiviks Herrgårdscider köpt på ica.
Jag har nog bara druckit billigare sorter och inte vetat bättre, men nu köper jag en flaska då och då att smutta på vid kylskåpet :-)Happy
7314720609355.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2020-10-29 1:42:34

Det verkar ändå som att de flesta här dricker någon form av läsk och kan ta fler en 1 burk /ett glas. Så folk dricker ju ändå och då kan man ju inte få det att låta som att man har ett jätte sällsynt problem. För det kanske inte är självklart för alla att det beror på mängden eller emaljen. För det är folk som dricker betydligt mer läsk osv jämfört med mig. Det är bara att gå till ett köpcentrum och se sig runtomkring sig, då ser man folk som har monster, redbull, läsk osv överallt. Det är inget nytt att folk dricker läsk eller energidrycker. Det vore ju mer konstigt om folk inte visste vad det var för något....
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Huggorm » 2020-10-29 2:01:16

Nästan alla dricker läsk någon gång, och det är inte farligt. Problemet kommer när man dricker för mycket. Det sägs att amerikanernas problem med övervikt i första hand kommer från deras överkonsumtion av sötade drycker. Det är enklaste sättet att få i sig riktigt mycket socker på kortast möjliga tid.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Alien » 2020-10-29 2:28:53

Ja, man märker inte hur mycket kalorier man får i sig. När man äter så känner man ju hur mätt man blir men inte när man dricker. Förutom att man rapar av kolsyran.

Kombucha lär vara nyttigt men det är dyrt. Det har en speciell smak, iaf inte äckligt söt. Bryggd på en slemmig svamp och fermenterat te. Det är klart om allt som påstås om den stämmer så vore den värd priset. (Jag smakade på den när den såldes för nedsatt pris.)
"Förutom att den innehåller probiotikabakterier är kombucha rik på enzymer, antioxidanter, som ska stärka immunförsvaret, och mineraler. Kombucha är bra för matsmältningen och innehållet sägs också hjälpa din hy, ditt hår och dina naglar att bli mer välmående samt förbättra sömnen."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 9:17:28

En burk är ju inte ett glas. Det är mer. Tycker en burk är rätt lagom. Annars finns det ju flaska.

En del dricker aldrig läsk men jag gör det lite för mycket. Är svag för Cola zero. Om jag är törstig och ska äta tar jag hellre ett par glas vatten innan och sedan äter maten och dricker läsken.

Sedan får jag halsbränna av te så lite koffein får man av cola.

Folk får väl dricka hur mycket läsk de vill. Man behöver inte ens äta, bara en läsk kan vara njutningsbart.

Enda är väl att i sockrad är det kalorier massvis plus syra, och i light så är det syra. Man ska inte borsta tänderna direkt efter, emaljen mjuknar av läsk. Kolsyra är inte farligt för gaddarna.

Gud så gott med bara en neutral bubbelvatten ibland.
Kidzi
 
Inlägg: 5466
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Dagobert » 2020-10-30 12:16:53

Kidzi skrev:Kolsyra är inte farligt för gaddarna.

Bra, jag har aldrig ens hört talas om det förut.
Tidningen Land skrev:Så påverkar kolsyrat vatten dina tänder – myter och sanningar
Land tar hjälp av övertandläkare Peter Lingström för att reda ut vad som gäller.

(...)kolsyra är en av de betydligt svagare syrorna. Vi brukar säga att man inte ska känna någon större oro för kolsyrat vatten, säger Peter Lingström, professor och övertandläkare vid avdelningen för cariologi på Göteborgs Universitet.
(...)
Smaktillsatser som citrussmak kan ytterligare öka surhetsgraden, men det beror på om det är naturligt ämne eller kemiskt smakämne.
https://www.land.se/halsa/myterna-om-ko ... ta-tro-pa/

Flera andra myter om kolsyrat vatten avlivas i artikeln.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Jossie94 » 2020-10-30 13:05:13

Varför fick jag då höra att det lät som jag hade det största problemet med läsk då? Och då vet jag folk som har ännu grövre problem mängd med läsk och att det är vanligt att dricka läsk eller energidryck. Det är bara att kolla runtomkring sig, jag ser ju dagligen personer dricka läsk och så..plus att vissa kan tex snusa men aldrig få hål i tänderna. Absolut beror ju detta på gener och att emaljen är stark osv men folk dricker ju fortfarande läsk och snusar röker osv, det ger konsekvenser & då bör ju folk ha problem med det. Det kan ju inte bara va 1 enda person som får problem med det när man ser folk dagligen dricka läsk osv. Nu vet jag ju inte mängden men kan bara säga att jag tror inte det bara är 1 burk om dagen. Om det är det så borde ju ändå folk få /haft hål i tänderna..Alla har väl haft hål i tänderna någon gång?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är det verkligen så här? (läskedrycker och dylikt)

Inläggav Marjatta » 2020-10-30 13:25:03

Jossie94 skrev:Det verkar ändå som att de flesta här dricker någon form av läsk och kan ta fler en 1 burk /ett glas.


Hmm, som jag läser den här tråden dricker de flesta som skrivit i den sällan läsk. Det är väl bara en eller två som säger sig dricka läsk/energidryck varje dag OCH dessutom mer än en burk per dag. Iofs vet jag inte om jag skulle berätta det, ifall jag sänkte 1,5 l cola per dag. Det kanske jag hade talat tyst om.

Jossie94 skrev:Varför fick jag då höra att det lät som jag hade det största problemet med läsk då?


Du kan rimligen inte mena att vi ska kunna svara på den frågan. Men dricker du läsk varje dag OCH mer än en burk per dag, är du nog på detta forum relativ storkonsument.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in