Folie à deux

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Folie à deux

Inläggav Marjatta » 2020-08-17 13:51:08

Verkar som att man förklarar det med folie a deux, när systerpar mördar. Inte när bröder gör det. Eller andra män. Så där i allmänhet är det ju bra mycket fler män som mördar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 13:56:00

Motorvägsincidenten skedde i maj 2008 men först i september togs det upp i svenska tidningar. Men då hade det sänts på BBC.

Aftonbladet 26 SEP 2008 skrev:BBC sände i går en tv-dokumentär om den brittiska motorvägspolisens arbete, ”Motorway cops”. I huvudrollen: ett tvillingpar från Sverige.
---
– Det går inte att utbilda sig för något sådant här. En polis blir också chockad. Man vill inte tro sina ögon, säger Paul Finlayson, en av poliserna på plats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3 ... r-de-doden

Det finns också en artikel på wikipedia men inte på svenska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_an ... a_Eriksson

Och en blogg: https://morderier.com/2018/12/08/svensk ... na-flodar/

Flera youtubevideor förutom den som Fabela postat här ovan.

Den kortaste på 6 min:
Motorway M6, UK Madness - Swedish Twins
https://www.youtube.com/watch?v=6agXn3fVnRs

Nästan 16 min lång:
Psychotic identical 'highway' twins run into Britain's busiest motorway | 60 Minutes Australia
https://www.youtube.com/watch?v=2MmVHUF-RAA

Senare amerikansk video och sammanfattning 12 min
The Shocking Case of the Eriksson Twins
https://www.youtube.com/watch?v=SLeTBnKw7nI

Konspirateorier:
BBC Madness in the Fast Lane - Police Cover-UP!
https://www.youtube.com/watch?v=0xqHT2jiD6c

Edit: Enligt vad jag läst på nätet kommer tvillingarna från Sunne i Värmland. De ska ha varit udda och våldsamma redan som unga. Här en bild på huset de växte upp i:
https://www.google.se/maps/@59.9843862, ... 312!8i6656
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:00:19

Marjatta skrev:Verkar som att man förklarar det med folie a deux, när systerpar mördar. Inte när bröder gör det. Eller andra män. Så där i allmänhet är det ju bra mycket fler män som mördar.


Men det är ju skillnad på vilka slags mord. Det här gäller ju psykotiska personer, inte kriminella. Varken systrarna Papin el systrarna Eriksson hade någon kriminell historia.

Finns det exempel på hittills laglydiga bröder som plötsligt begår ett bisarrt och oförklarligt mord?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Marjatta » 2020-08-17 14:08:39

Alien skrev:Finns det exempel på hittills laglydiga bröder som plötsligt begår ett bisarrt och oförklarligt mord?


Enkel googling brothers och murder gav, till att börja med
https://en.wikipedia.org/wiki/Lyle_and_Erik_Menendez

Bröderna Kimble. En brorsa får den andre att mörda sin fru. Det finns en film om dem m.m.

Finns säkerligen många, många fler.

Knutbypastorn som fick barnflickan att mörda. Var det folie a deux? Nej där behöver vi inte den förklaringen, där tar vi till sektförklaringen istället ...

... folie a deux är knappast ett vetenskapligt hållbart begrepp. Framför allt har det i sig självt nog inte primärt med mord att göra ...

... jag tror f.ö. att vi alltid letar förklaringar till kvinnors våldsbrottslighet, och urskuldar den, på ett annat sätt än mäns ...

... med tanke på att mycket färre kvinnor än män mördar, skulle du lika gärna kunna säga att dessa kvinnor kanske inte hade klarat att mörda om de inte var två ... männen klarar det solo.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:13:12

Sabina mördade ju ensam. Ursula låg på sjukhuset då. Psykosen s a s fungerade även när hon var ensam.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Marjatta » 2020-08-17 14:13:46

Nationalencyklopedin:

folie à deux [fɔliadøʹ] (franska), psykotisk störning som innebär att två närstående personer har samma vanföreställning, t.ex. att ha fått ohyra på kroppen eller vara trakasserade av omgivningen.
(...) Behandlingen kan ske med antipsykotiska läkemedel och brukar innefatta försök att bryta upp relationen och vidga parternas kontaktyta med omvärlden. Ibland delas psykosen av tre eller flera (folie à trois etc.).


Mord, eller våldsamhet öht, ingår inte i definitionen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:17:40

Betr bröderna Menendez så hade de ju rationella ekonomiska skäl att mörda sina föräldrar. De var ute efter arvet. Så de var snarare psykopatiska än psykotiska. Men alltid när det är två som mördar är det en som först får idén och sedan övertalar den andre. Svårt att tro att bägge kom på samma idé samtidigt.

Betr Knutbypastorn så manipulerade han avsiktligt barnflickan, så ingen gemensam psykos där.

Bröderna Kimble vet jag inte vilka de är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:19:23

Marjatta skrev:Nationalencyklopedin:

folie à deux [fɔliadøʹ] (franska), psykotisk störning som innebär att två närstående personer har samma vanföreställning, t.ex. att ha fått ohyra på kroppen eller vara trakasserade av omgivningen.
(...) Behandlingen kan ske med antipsykotiska läkemedel och brukar innefatta försök att bryta upp relationen och vidga parternas kontaktyta med omvärlden. Ibland delas psykosen av tre eller flera (folie à trois etc.).


Mord, eller våldsamhet öht, ingår inte i definitionen.

Nej, men gemensamma vanföreställningar kan leda till mord. Tvillingarna Eriksson trodde sig förföljda, det var därför de sprang på motorvägen och kämpade emot polisen. Det är ju de fallen som blir kända.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Marjatta » 2020-08-17 14:26:26

Är förvånad över den misogyna tolkningen av fenomenet, bara.

Är inte förvånad över att det går att hitta material på den.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:38:32

Vad är det för misogynt med det? Det är ju inte som att någon påstår att kvinnor är mer kriminella än män.

Men isolering kan leda till konstigheter. Systrarna Papin levde helt isolerat och umgicks bara med varann.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Kahlokatt » 2020-08-17 14:44:51

I min mysterietråd finns också berättelsen om systrarna "Poto" och "Cabengo" som pratade ett eget språk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Folie à deux

Inläggav Alien » 2020-08-17 14:49:35

Hela familjen verkar lite konstig, iaf att döma hur deras bror uttrycker sig:

Expressen 27 sep 2008 skrev:Men enligt den några år äldre brodern blev systrarna, som är från Västsverige, jagade av galningar och tvingade att fly ut i motorvägen.
- De tog hellre en lastbil i trynet än att bli gruppvåldtagna, säger han.
- Jag hade också sprungit om jag varit tjej.
Den ena av tvillingsystrarna sitter nu alltså inspärrad i England, misstänkt för mord.
Den andra är tillbaka i Sverige.
Brodern har haft kontakt och träffat henne flera gånger.
- Hon sitter i rullstol. Hon blir säkert bra så småningom, men det kommer att ta tid.
https://www.expressen.se/nyheter/kvinna ... galningar/

Alltså det där om att bli jagade av flera galna våldtäktsmän verkar vara värsta rövarhistorien. Men eftersom systrarna var psykotiska kan de ha trott det. Och brodern tycks ha köpt den historien. När sanningen var att det var systrarna som var galningarna.

Hur skulle du beskriva dina systrar?
- Två idrottsgalningar. De har alltid hållit på med sport och dans.
- De har alltid varit överaktiva och så kan de inte röra sig längre.

Ja, det var väl delvis för att de var "idrottsgalningar" som Sabina var så stark att det krävdes sex man för att övermanna henne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Folie à deux

Inläggav Vildsvin » 2020-08-17 16:04:46

Marjatta skrev:Har jag förstått rätt?

Nej
Marjatta skrev:Det är ju en effektiv strategi detta, att inte ge för mycket info. Vilken energi det blir på infoletandet!

Nej
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Folie à deux

Inläggav Marjatta » 2020-08-22 15:41:55

Alien skrev:Vad är det för misogynt med det? Det är ju inte som att någon påstår att kvinnor är mer kriminella än män.

Men isolering kan leda till konstigheter. Systrarna Papin levde helt isolerat och umgicks bara med varann.


Jag övertolkade dig säkert. Du lät som att det farliga var att vara två kvinnor och det tyckte jag var ett väldigt märkligt sätt att framställa det. Sanningen är nog närmare, som du skriver nu, att det är farligt att leva isolerat, med liten påverkan från omvärlden.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Folie à deux

Inläggav Alien » 2023-06-12 0:26:30

Inga mord här, men ett fall som tycka vara ett exempel på "folie à quatre" el "folie en famille". Där är primärpatienten den dominerande familjemedlemmen (oftast en förälder). Familjen blir som en sekt som undviker kontakt med alla utanför familjen/sekten.

I Bromölla bodde för några år sedan en familj bestående av en mor (59 år) och tre döttrar (24 - 32 år) i en tvårumslägenhet. De sov på madrasser i vardagsrummet och sovrummet. Persiennerna var alltid neddragna. De hade ingen TV. Grannarna hade ingen aning om att det bodde fyra personer där, de trodde att det bodde en gammal person som fick hjälp av hemtjänsten.

En granne hade en gång sett en mager ung kvinna som hjälptes/släpades upp i lägenheten av två andra kvinnor. Hon var barbent och barfota trots att det var i december. Slutligen hörde en granne en dag bråk i trapphuset och öppnade dörren. Då rusade en ung kvinna fram till henne. "Hjälp mig, jag har varit inlåst i 13 år". Grannen ringde först socialtjänsten, sedan polisen.

Hon togs antagligen till sjukhus. Polisen ringde på och ropade att de var polisen. Ingen öppnade. Polisen tvingades slå sönder dörren (el om de kallade på en låssmed). Modern fick följa med polisen för förhör.

Det visade sig att hon varit gift två gånger. Andra gången med en syrian (från Turkiet) och de fick två döttrar tillsammans. De hade skilts och sedan hade hon varit på flykt med döttrarna i 17 år. De hade inte fått någon regelbunden skolundervisning. De hade inga vänner och inga pojkvänner, de varken studerade el arbetade. Modern och den äldsta dottern var förtidspensionerade och hela familjen levde på deras pensioner.

Deras far uttalades sig i tidningen och sade att han hade letat efter sina två döttrar i 17 år. Men hur ivrigt hade han letat? De hade inte fått någon ny identitet. Han hade inte fått något kontaktförbud och var inte dömd för misshandel av varken exfrun el döttrarna. Kunde han inte helt enkelt gjort en efterlysning hos polisen? Den tiden var det visserligen vanligast att mamman fick vårdnanden men fadern bruka få umgängesrätt.

Modern var antagligen inte psykiskt frisk och led av paranoia. Hon påstod att fadern hotat med att ta döttrarna och föra dem till itt hemland. Hon räddade dem från ett liv i fångenskap. Men det liv de levde nu var ju också en slags fångenskap. De var inte fysiskt fångna men psykiskt.

Jag trodde att i Sverige med personnummersystemet så kunde ingen hålla barnen gömda och hemma från skolan. Men det var enkelt. Bara att flytta från det ena stället till det andra.

Modern släpptes utan att åtalas. Alla ev brott var preskriberade. Döttrarna var nu myndiga och om de ville leva instängda med sin mor så var det deras rättighet. Hela familjen flyttade sedan från Bromölla.

Jag tycker det är upprörande att en mor kan förstöra sina barns liv så utan att det går att göra något. Det verkar inte ens som modern genomgick någon psykisk undersökning. Döttrarna klarar inte att frigöra sig från modern och stannar kvar i isoleringen.

Detta stod om i tidningarna för några år sedan.

Aftonbladet 20 FEBRUARI 2015 skrev:Mamman och hennes barn flyttade i början av 2000-talet till Åre.

Under de tio år som familjen var folkbokförd i kommunen gick barnen aldrig i skolan.

Spoiler: visa
– Jag minns det här mycket väl. De dök inte upp till skolstarten, säger Carina Liljeberg, sekreterare på barn- och utbildningsförvaltningen.

Mamman och de tre barnen har varit skrivna på flera adresser runt om i Sverige de senaste 20 åren.

I början av 2000-talet flyttade familjen till en lägenhet i Åre kommun. Vid flytten var de yngsta barnen i skolåldern och skulle ha gått i grundskolan.

Men de finns inte inskrivna i kommunens elevregister under perioden.


"Varför dök de aldrig upp?"
De gick inte heller i skola någon annanstans.

– Hade de gått i skolan i en annan kommun så hade vi fått en faktura från den kommunen. De gick inte i skolan, säger Carina Liljeberg.

Även barn vars föräldrar har fått tillstånd att undervisa i hemmet är inskrivna som elever i kommunens register. Någon dokumenterad hemundervisning finns därför inte heller.

Spoiler: visa
Carina Liljeberg minns än i dag att barnen inte kom till skolstarten efter att de flyttat till kommunen.

– Jag vet att vi hade mycket funderingar kring detta. Varför dök de inte upp? Vi ringde mamman men vi fick aldrig kontakt, säger hon.

Polisanmäldes
Hon kontaktade folkbokföringen - som skulle göra en utredning. Eftersom det är skolplikt i Sverige gjordes även en polisanmälan.

– Ansvarig rektor polisanmäler. Men den rektorn är pensionär nu och har varit det i många år.

Carina Liljeberg vet inte om ärendet gick vidare till sociala myndigheter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP ... g-i-skolan

De två yngsta har aldrig träffat sina fyra halvsyskon och inte sin far på 17 år.
Aftonbladet 19 FEBRUARI 2015 skrev:Mannen framför oss är pappa till de två yngsta systrarna som misstänks ha hållits inspärrade av sin mamma.

Han har sökt efter dem i 17 år – utan att någonsin ge upp hoppet, berättar han när vi träffar honom i radhuset där han bor med sin nya familj.

– Det här är deras hem, de är välkomna hit.

Spoiler: visa
Tidigt på torsdagsmorgonen greps en 59-årig kvinna i Bromölla misstänkt för olaga frihetsberövande av sina tre döttrar, i dag 24, 26 och 32 år gamla.

Samma eftermiddag träffar vi pappan till de två yngsta.

– Jag kan fortfarande inte tro att det är sant. När jag läste om det i morse tänkte jag att det var rätt ålder på kvinnan.”Kan det vara mina barn?” tänkte jag.
---

I ett fotoalbum visar han bilder på sina äldsta döttrar. De är tagna för nästan 20 år sedan.

– Om jag hade träffat dem på gatan nu vet jag inte om jag skulle känna igen dem.

”Sa att de flyttat till Australien”
Allt började med att han lämnade den i dag 59-åriga kvinnan i mitten av 90-talet.

– Vi bodde ihop med barnen i kanske ett år. Efter att vi separerade bodde jag hos mina föräldrar, jobbade, träffade barnen då och då.

Men allt ändrades när han gifte om sig med sin nuvarande fru, säger han.

– Då berättade hon för barnen att ”pappa skaffat en annan familj, han tänker inte på er” och så vidare.

Spoiler: visa
Han säger att de hamnade i en vårdnadstvist som skulle avgöras i Stockholms tingsrätt i slutet av 90-talet.– Men det var bara hennes advokat som kom. Han sa att de hade flyttat till Australien.

Sedan dess har han förgäves sökt efter sina döttrar, säger han.

– Jag har skickat meddelanden till ambassaden i Australien, som bara sa att de inte kunde hitta dem. Jag har varit i kontakt med myndigheter i Sverige, som inte heller har kunnat hjälpa mig. Jag tror att hon har sagt till dem att jag skulle ta med barnen till mitt hemland. Jag har aldrig haft några sådana tankar, det är hennes fantasier.
---
Mannen säger att han trodde att hans äldsta dotter skulle höra av sig när hon fyllde 18.

– Sedan tänkte jag samma sak när hon fyllde 19, 20, 21 och så vidare. Nu är hon 26. Jag har inte hört någonting.

– Min yngsta dotter har sagt: ”Pappa, när kommer mina storasystrar?” Vi har fyra barn som aldrig har träffat sina halvsyskon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng ... kommer-hem

Pappan hoppades förgäves på att döttrarna skulle ta kontakt med honom. De är grundligt hjärntvättade och rädda för honom.

Aftonbladet 27 FEBRUARI 2015 skrev:Hennes mamma greps av polisen – och anklagades för att ha låst in sina egna barn i åratal.

Nu ger dottern för första gången sin version.

– Vi har hållit oss undan från min far, säger hon.
---
– Mamma har anklagats för hemska brott. De har varit omtumlande och jag och min lillasyster är väldigt trötta. Men det var en lättnad när mamma släpptes fri.

Den 59-åriga kvinnan och hennes barn har under en lång tid flyttat runt mellan olika adresser. Oftast har mamman och döttrarna varit folkbokförda på en plats, men bott på en annan.

Enligt dottern beror deras levnadssätt på fadern.

– Vår situation har ibland krävt att vi har tänkt på säkerheten och vidtagit åtgärder. Som att vi gått ut två och två, till exempel. Orsaken är att vi har velat hålla oss borta och trygga från vår far.

Varför då?

– Han har gjort oss illa.
---
– Min mamma har hela tiden haft ensam vårdnad. Men vår far respekterade inte vår önskan om att bli lämnade i fred, säger dottern. Det var därför vi tvingades välja det här levnadssättet.

Spoiler: visa
Enligt dottern ansökte pappan om umgängesrätt när hon gick i femman, vilket mamman motsatte sig. När fallet skulle upp i domstol hade mamman och döttrarna rest till Australien.
---
Det har gått många år. Känner ni er fortfarande otrygga?

– Ja, det här är fortfarande en skräck för oss. Vi upplever att han inte har släppt taget om oss.

Vill inte ha kontakt
Pappan har i tidningsintervjuer sagt att han letat efter sina barn i 17 år och uttryckt förhoppningar om att återknyta kontakten. Något dottern menar inte stämmer.

– Han har hela tiden vetat var vi har varit skrivna och har skickat julkort och gratulationskort. Men vi vill inte ha någon kontakt. Om vi hade velat det hade vi tagit kontakt för länge sedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... an-var-far

Om han hela tiden vetat var de var men ändå inte sökt upp dem, varför är de så rädda? Nu är de alla myndiga, ingen kan tvinga dem att umgås med sin far. Men de är paranoida, liksom sin mor. Journalisten frågade inte på vilket sätt mannen gjort dem illa. Det verkar som att bara det faktum att han ville ha umgängesrätt var ett brott.

Fler artiklar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/det-k ... -bara-ben/
https://www.expressen.se/kvallsposten/p ... ngna-i-ar/

Fallet tas också upp i boken Instängda barn: Vittnesmål från Ystadsfamiljen, Bromöllafallet och Pastorpappans döttrar av Leone Milton (2023), men den har jag inte läst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in