Vad anser ni är normalt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-07-18 0:03:43

Skulle nog vilja säga att avvikande beteende syns tydligare på någon som vill smälta in och ha fina kläder och välansat utseende. Har man lite avvikande stil så tror folk ibland att man även uppför sig avvikande mer för att man är rebell och inte vill anpassa sig, än pga NPF. De tror att man är så trygg i sig själv att man vågar sticka ut. Då kan man även få mer respekt än annars.

Tycker det är lite synd att du verkar tycka genuint illa om aspergare, eftersom vi borde dölja detta. Jag skäms faktiskt inte ett jävla dugg för vare sig aspergers eller ADD. Det råkar bara vara en del av mig. Bara för det är jag inte dum i huvudet, jag kan fortfarande lära mig mer och utvecklas.

Om sedan några blondiner som är halva min ålder ser ner på mig, då bjuder jag på det. Man kan aldrig göra alla glada. Så vettigare att man gör sig själv glad först. Sedan om andra gillar en så är det en bonus.

Men jag tror det upprör forumet att du verkar tycka så illa om oss.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Alien » 2020-07-18 0:09:14

Jossie94 skrev:Jag menade att jag tänker inte på det direkt eftersom jag inte känner personerna och jag ser då bara det ytliga och då kan jag se hur folk beter sig och är i det sociala och då märker man ju om de har diagnoser eller inte om man kollar på någon som har udda kläder eller så, än någon som ser ut som en Barbiedocka röker har kläder från kända märken osv. Det är ju så många tjejer ser ut idag. Det är ingen fördom, jag syftar ju bara på det jag ser. Jag har ju inte sagt dem är dåliga utan menar bara att de är ju de personerna som är NT. Diagnos personerna är ju de som sticker ut och är typ töntarna. Har ni inte gått i skolan?


När det gäller skolan så är det snarare så att man ska kolla efter dem som alltid går ensamma, då är det troligare att de har NPF, inte efter vad de har för kläder.

Den som sticker ut men har vänner som också sticker ut, hör snarare till en subkultur.

Min dotter kanske hörde till "töntarna", men det bekymrade henne inte eftersom hon hade flera vänner. De kallade de tjejer du tycker är normala för "bimbosarna". En tjej var otroligt snygg och typ bäst i klassen men hade snarare en punk-stil (t ex trasiga jeans). Tror inte nån av dem brydde sig om "kända märken". Ingen av tjejerna i dotterns gäng hade någon NPF-diagnos, varken i skolan el senare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Alien » 2020-07-18 0:14:25

Jossie94 skrev:Therese Lindgren är tex en tjej jag skulle säga var en NT tjej ytligt men nu vet ju folk om att hon har fobier diagnos osv men hade hon inte sagt det så hade jag aldrig tänkt att hon haft något. Jag hade trott hon var en rolig social tjej som gillar att fika shoppa osv. Medan en tjej som är mer pojk flickig kanske gillar mecka med bilar tex.

Men det visar ju att man inte kan döma efter utseendet som du gör. Värsta normala blondinen och influencern kan också ha diagnoser, även om det inte är just NPF-diagnoser. Iofs tror jag det faktum att hon varit öppen med sina diagnoser har gjort att hon fått fler som läst hennes blogg och bok.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-18 0:34:50

Ni fattar ju ändå inte mitt syfte. Jag menar ju att om jag inte hade vetat om hennes fobier osv så hade jag ju tänkt att hon var en NT. Alltså för mig är hon då normal. Nej jag skäms inte för min diagnos jag tycker bara inte den syns på mig och då sa jag som jämförelse att den kan synas på andra som har downs. Jämförde också hur man såg skillnad på en NT tjej och en med diagnos från mitt perspektiv. Hur ni tycker är ju upp till er men ni måste ju ändå förstå att jag har rätt att tycka som jag tycker.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-07-18 1:10:18

Jag blir lite knäpp när jag inte förstår vad folk menar. Jag försöker, även för min egen skull.

Så är det så att du tycker att NPF syns på vissa som samtidig har annorlunda stil, men att det inte syns på de som har vanlig stil?

Tycker bara du att det inte märks på dig och andra tycker att det märks? Eller varierar det, så vissa tycker det och andra inte? Om de tycker det märks, vad har de ansett synas?

Tyvärr får man ju själv inte bestämma om det syns. Det är ett slags majoritetsbeslut. Det är inte byggt på folks kunskap om NPF, utan de bara tjejgissar. Men trots allt är det vad man går efter om det syns eller inte.

För min aspieradar kan avslöja väl dolda aspies och jag tror inte man menar det när de säger att det syns. Om massa andra tyckte det inte syntes på henne så är det deras åsikt som gäller för de är flera.

Så vare sig en enstaka aspie eller en själv får bestämma om det syns.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-18 9:42:34

1. Ja dessa med annorlunda stil och så är ju de som haft diagnoser också. Jag gick i en skola för Asperger tex men på vissa syntes det på att de hade diagnoser men på andra var det, ”Har de diagnoser?” Så på vissa syns det och på vissa syns det inte alls.

2. Många har ju inte förstått att jag haft en diagnos och jag fattade ju inte det heller så att få höra det av några elever, jag tyckte inte det var det bästa sättet att få reda på det om man säger så. Jag tycker ju att det är väldigt fel att göra så. För det är rätt stora anklagelser man gör mot någon. De sa ju inte att de visste om att jag hade en diagnos utan det var att jag hörde att de hade gått till läraren och ville att jag skulle göra en utredning för de ville hjälpa mig. Detta var ju inte mina kompisar och jag kände inte dessa personer. Jag umgicks bara med dem i skolan men de var inga kompisar. Sedan var de mycket att folk mestadels tjejer och vissa tjejer dvs de som hördes och syntes mest. Att de försökte hitta fel. Men de hade väl något att klaga om hela tiden. De reagerade på allt kändes det som.

De som de sa märktes var att en sa att hon märkte det för jag blev sur för jag inte hittade en sak. Men alla blir ju sura om det inte hittar något de letar efter. Det var så allmänna sker de tog som folk utan diagnoser kan göra också. Så det var inte typiskt en diagnos grej man gjorde. Mer än så vet jag inte hur folk märkte det förutom att jag tror att de med adhd märkte detta pga att de själva hade diagnoser. Men ingen störde ju sig på dem och därför kan folk lika gärna ha gjort det tycker jag just för att om man ska hålla på mot någon med en diagnos kan man göra det mot de andra som också har diagnoser. Eller är det att de typ bestämt att bara den personen gäller även fast de vet att andra har diagnoser också?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-18 10:26:05

Jossie94 skrev:Jag gick i en skola för Asperger tex


Finns det såna? Spännande! Jag trodde inte det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Hettan » 2020-07-18 10:48:07

Det normala i världen är att inte tänka och bara följa med :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-18 11:14:41

Ja det finns några stycken :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-18 13:05:28

Folk kan vara elaka mot en person och inte vara elaka mot en annan med diagnos(eller utan diagnoser för folk är elaka). Folk med diagnoser som ASD har betydligt lättare att missförstå situationer och kan man inte tolka mimik&sånt... Såklart att det påverkar vad andra ser. De kanske skulle diskuterat det med dig innan de gick till läraren men då hade du antagligen slagit det ifrån dig. Samt varit mer otrevligt än att ta det via läraren enligt mig iaf.

Du försöker fortfarande prata om vad som är normalt... Man kan inte bedöma människor på det sättet. Att titta på någon och oj den är normal och borde ha dessa intressen. Det fungerar inte. Titta på människor som ett så blankt papper som möjligt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 10:47:43

Det kanske märks men sedan tror jag att ni är äldre så ni kanske inte tänker på samma sätt som jag då, för jag tänker ju på de stereotyper och klädstilar som är populärt idag. Jag vet inte hur ni tänker men inte så som jag tänker iaf. Jag säger saker som alla vet eller bör veta, jag är ingen tankeläsare heller. Det jag säger är mer som om jag skulle säga att jorden är rund. Något sådant. Jag tycker inte illa om de med diagnoser de har jag sagt flera gånger. Jag har bara sagt att jag ser ytligt hur man ser skillnad på ASD och NT. Sedan ser jag ju också såklart hur de beter sig i sociala sammanhang osv. Jag har inte sagt att jag enbart ser på bara kläder utan jag sa det som ett exempel bara, så ni behöver inte bli triggade eller ta saker bokstavligt. Det var bara ett exempel.

Ni verkar tro att det jag säger är så konstigt eller triggande som om världen skulle gå under. Jag tänker ju bara så som NT tänker, för jag lovar att de skulle tänka samma sak som jag om diagnoser, att de skulle se skillnad ytligt och tycka att de är konstiga. Men jag säger ju bara hur de tänker faktamässigt medan jag tänker att det handlar om okunskap. De vet inte någonting om själva diagnosen. De tycker bara att personen är konstig eller annorlunda. Men jag tror inte dessa personer som såg på mig faktiskt såg något om jag ska vara ärlig, för de sa så himla allmänna saker som man kan göra utan diagnos också. Tex att om någon pratar högt, jag kan se NT personer prata högt gelatinen, för de betyder de inte att de automatiskt har diagnoser.

Moderator: Delade upp texten i stycken.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 10:50:10

Hela tiden
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 11:01:58

Om jag säger såhär då.

Om ni ser en tjej som ser ut som Therese Lindgren alltså hur hon ser ut och klädmässigt. Vad ser ni då? Jo en tjej som ser ut som vilken tjej som helst, en i mängden. Jag pratar inte om henne som person utan bara hur en tjejig tjej ser ut idag.

Jag skulle inte se då på henne att hon har en diagnos direkt däremot skulle jag se det på en person som har downs. Förstår ni skillnaden? På mig ser man inte diagnosen direkt. På en med downs gör man det. Det är något med ansiktet som är avvikande. Som gör att man fattar eller tex hur de är i sociala sammanhang. Jag har lärt mig att deras diagnos är att deras tankesätt är som ett barns. sedan vet jag iaf en person som har väldigt synlig downs syndrom och nu menar jag inget illa men han verkar ha lite mer mongolid. Han gick runt och kramade och pussade på folk och visste inte vad han gjorde, han fattade ju inte vad han gjorde för fel.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-19 11:23:35

Jossie94 skrev:Det kanske märks men sedan tror jag att ni är äldre så ni kanske inte tänker på samma sätt som jag då, för jag tänker ju på de stereotyper och klädstilar som är populärt idag. Jag vet inte hur ni tänker men inte så som jag tänker iaf. Jag säger saker som alla vet eller bör veta, jag är ingen tankeläsare heller. Det jag säger är mer som om jag skulle säga att jorden är rund


Moden kommer och går. Det är förvisso riktigt. Men du säger hur 15-åringar tänker.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 11:40:37

Det finns också personer som är äldre som tänker såhär och de är kanske yngre än mig men inte mycket yngre. De är bara omogna.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Batte » 2020-07-19 11:56:09

Jossie94, mener du at de fleste ikke vil mistenke at man har autisme om man ser ut som en stereotypisk populær person og de kun kan basere seg på det visuelle? Det kan du nok muligens ha rett i.

Det virker som du vet hvordan en del med autisme ser ut, siden du har gått på en aspergerskole. Du nevnte at noen elever sa til læreren at du har en diagnose. Var det elever på aspergerskolen som sa det? I så fall kan de ha tenkt det fordi de også hadde diagnose. Om ikke, var det en skole du gikk på før eller etter aspergerskolen?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-19 11:56:23

Jossie94 skrev:Jag skulle inte se då på henne att hon har en diagnos direkt däremot skulle jag se det på en person som har downs. Förstår ni skillnaden?


Nej det gör jag inte. Förklara mera.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-19 12:02:10

... jag driver med dig.

Det är ju detta du tjatar om hela tiden. Downs syndrom har fysiska tecken på själva kroppen Du verkar tro att NPF sitter i kläderna ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 12:11:20

Det är så jag menar! Jag gick på en vanlig skola innan Asperger skolan.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 12:12:35

Läs vad Batte skrev, det är det jag har försökt förklara hela tiden.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Batte » 2020-07-19 12:16:42

Jossie94 skrev:Läs vad Batte skrev, det är det jag har försökt förklara hela tiden.
Ok, så bra at jeg forstod det da. Var det elever på den vanlige skolen, før aspergerskolen, som sa til læreren at du har en diagnose?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-19 12:23:22

Nej detta var elever på den vanliga skolan och varken jag lärare eller elever visste om min diagnos, inte mina föräldrar heller, ingen misstänkte något förutom ett fåtal tjejer. Asperger skolan bytte jag till senare pga mobbing och för att jag gjorde en utredning tillslut.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Batte » 2020-07-19 12:38:57

Jossie94 skrev:Nej detta var elever på den vanliga skolan och varken jag lärare eller elever visste om min diagnos, inte mina föräldrar heller, ingen misstänkte något förutom ett fåtal tjejer. Asperger skolan bytte jag till senare pga mobbing och för att jag gjorde en utredning tillslut.
Ok, så det var elever på den vanlige skolen før aspergerskolen som mistenkte at du hadde asperger.

Var det de som sa til læreren at du har diagnose som mobbet deg, eller var det noen andre?

Så grusomt at du ble mobbet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Batte » 2020-07-19 12:50:33

Det er bra når du skriver så korte og konkrete svar, Jossie94. Kjempeflott!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in