Vad anser ni är normalt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-07-17 1:44:38

Har rosa sprej till hår. Ska nog spreja i en slinga i morgon på pin kiv. Har tyvärr inte så avvikande sommarkläder, brukar ha träningscapris som ser lite ut som Adidas, och en tunn tröja. Jag har en tischa med Pacman på, borde leta rätt på den, tror det är ganska aspigt.
Kidzi
 
Inlägg: 5551
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 12:01:14

Jag menar bara att jag kan se på vilka som har diagnoser eller inte. Då kollar jag ju på sådana saker som kan spela roll i just det sammanhanget. Tex så skulle jag inte se om personen har en diagnos om diagnosen är osynlig, personen är en viss stereotyp som är en blond/brunhårig tjej med en tröja från Gina, en jacka från Zara och skor från Nelly.com. Många tjejer i min generation har kläder från Nelly Nakd osv speciellt så har youtubers och influencers sådana kläder för de gör samarbeten. Jag skulle säga att en sådan tjej ni pratar jag mer om ytligheten alltså hur hon ser ut och kläder så skulle jag aldrig förstå om hon hade en diagnos. Hon kan ha adhd men ingen vet ju det eftesom den inte syns. Om hon inte berättar att hon har adhd då kanske folk skulle antingen bli förvånade eller inte bry sig så mycket eftersom diagnoser är ingenting nytt.

Men jag skulle ju däremot förstå om personen har en diagnos om den är synlig utåt tex som downs eller om personens kläder eller beteende är avvikande på något sätt. Kan vara att personen pratar med sig själv /skriker högt massa svärord då fattar man ju att personen har tex tourettes.

Jag märker detaljer och det är det jag syftar på i dessa exemplen och dem är bara typiskt NT egenskaper eller typiskt ASD egenskaper. Vet man detta så fattar man varför personerna ser ut på dessa sätt och de är ju för att det jag menar här är att de är bara skillnaden på om man har en diagnos eller inte. Alltså hur man ser det ytligt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 12:03:45

Det är kortfattat det jag har menat hela tiden, jag har bara sagt det på olika sätt
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 12:10:57

Sök på personer med downs så kommer ni märka att deras diagnos syns och så söker ni på tjejer som är blonda/brunhåriga och har kläder som är populära och så, diagnoserna kommer inte synas på dem ytligt. detta är inget illa menat utan mest för att förtydliga hur jag tänker.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-17 13:10:44

Men vafan... Sluta dra in personer med Downs eller andra utseende kopplade till funktionshinder/syndrom. Det ger fortfarande inget diskussionsmässigt. Har en person tourettes samma sak, ja det lär märkas om den är grav.

Du säger ändå samma sak hela tiden. Att bara för att någon klär sig annorlunda/har färgglatt hårt/whatever är det lättare att se om dessa har diagnos och det är fortfarande helt fel.
Fokuset från dig är på saker som är helt oväsentliga. För bland alla dessa som du tror är normala för att de följer mainstream-trender och har alla dessa tjejiga eller killintressen (dina ord, för mig helt obegripligt att man fortfarande skulle prata i de termerna...skadligt)
är det massor av NPF:s. Att märka att någon har problem med kommunikation, samspel, vardag och misstänka diagnos är inte svårt om man har lite kunskap. Kanske mött andra med samma problematik. Att se att en person har ett avvikande beteende snappar ju t.om barn på dagis upp...

Du säger att du kan se diagnoser för att du kollar saker som spelar roll i sammanhanget? Va? Men ändå kan du inte uppfatta diagnoser om personen är sk normal i sin stil. Det har ju inget att göra med hur personen svarar på socialt samspel, hur denne pratar, turtagning och allt såntdär som faktiskt är NPF:s.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-17 13:16:41

Kortfattat: Diagnoser syns inte på klädstilar, inte på om denne har sk tjej/killeintressen, om den gillar musik (?!). Diagnoser kan märkas på sociala beteenden eller svårigheter i vardagen.

T.ex så ser jag inte dig men för mig är din diagnos uppenbar och det enda som jag har att utgå från är ditt beteende&texter här. Jag förstår att det är hårt att säga men då bör det märkas IRL. Jag vet också hur det är att vilja veta något men andra kommer tyvärr inte alltid ihåg saker. Det gör man ju inte själv heller.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav antonius » 2020-07-17 17:22:16

Det där med hur folk klär sig, frisyr och osv är så regionalt, skulle man titta efter ev NPF:are på det viset skulle nog många ses som potentiella. Men här där jag bor översvämmas varje sommar av norrmän företrädesvis från Nordkap verkar det som. Utom i år pga coronahelvetet.

Och dom har definitivt noll koll på mode och etc. Det är väl bara vi nervösa svenskar som är noga med sådant. Ser man någon komma spankulera med poplin träningsoverall och en 70-tals hockeyfrilla, så är det troligen en norrman, har han dessutom neonfärgade tubsockar à la 80-talet så är saken klar. Men inte är dom fler inom spektrat än vi svenskar, förmodligen mindre... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 17:59:46

Jag menar ju inte att alla har diagnoser. Jag drog bara en jämförelse där man kunde se skillnaden tydligt. Det var bara ett exempel på hur jag märkte skillnad. Sen kanske andra märker andra saker. Jag ser ju saker som det är, att jag tänker ju inte så djupgående med de där mimik tajming osv för det kan inte jag. Jag tänker att om personer tränar fikar shoppar och så som anses som normalt så tänker ju jag att de är trevliga sociala roliga personer. Det är inte så att jag tänker direkt att de har diagnoser. Men jag tänker ju direkt att någon med down syndrom har en diagnos för att diagnosen syns tydligt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Fabela » 2020-07-17 20:15:14

antonius skrev:Det där med hur folk klär sig, frisyr och osv är så regionalt, skulle man titta efter ev NPF:are på det viset skulle nog många ses som potentiella. Men här där jag bor översvämmas varje sommar av norrmän företrädesvis från Nordkap verkar det som. Utom i år pga coronahelvetet.

Och dom har definitivt noll koll på mode och etc. Det är väl bara vi nervösa svenskar som är noga med sådant. Ser man någon komma spankulera med poplin träningsoverall och en 70-tals hockeyfrilla, så är det troligen en norrman, har han dessutom neonfärgade tubsockar à la 80-talet så är saken klar. Men inte är dom fler inom spektrat än vi svenskar, förmodligen mindre... :-)005

Jopp. Finns t.o.m. skillnader mellan olika delar av Sthlm.

Skulle man gå på gjorda naglar och senaste trenden på kläder, så är typ 90% av dem i området där jag bor NPFare. Hipstergetto, här lodar vi glatt omkring i second hand, mjukisbraller och halvskitigt hår. :lol:
(Larvar mig bara, ifall det inte är uppenbart.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-07-17 20:28:38

NPF är inte att ha udda hårfärg, udda stil, annat än vanliga, trista intressen. När man utreds tar de inte en tott från ditt hår och lägger i journalen, de tar inte kort på dina kläder.

Spelar ingen roll om du är ytlig som fan och klär dig enligt mode och "influencers" (folk som inte orkar jobba med annat än sin egen narcissism), utredarna tittar på annat.

Det får du acceptera. Du kan inte hitta på din egen definition av NPF, du får lära dig den riktiga definitionen.

Du kan inte bli "frisk" genom att träna, fika, titta på TV och sätta på dig modekläder. Det funkar inte så och du är vuxen så det är dags att du slutar försöka lura dig själv.

Du har autism, försök acceptera det. Du säger att du inte bryr dig om vad som syns i djupare socialt samspel. Det är klart att du inte tror du är autistisk om du bara skiter i det som ger dig diagnos. Men andra kommer iallafall se det. Hur mycket normala kläder du än har.
Kidzi
 
Inlägg: 5551
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-17 20:38:49

Kidzi skrev:Du säger att du inte bryr dig om vad som syns i djupare socialt samspel.


Mycket närmare själva definitionen av autism går inte att komma.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 20:55:18

Är det verkligen Ingen som fattar vad jag menar? Jag kommer ju inte från mars precis
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 21:01:07

Jag menade att jag tänker inte på det direkt eftersom jag inte känner personerna och jag ser då bara det ytliga och då kan jag se hur folk beter sig och är i det sociala och då märker man ju om de har diagnoser eller inte om man kollar på någon som har udda kläder eller så, än någon som ser ut som en Barbiedocka röker har kläder från kända märken osv. Det är ju så många tjejer ser ut idag. Det är ingen fördom, jag syftar ju bara på det jag ser. Jag har ju inte sagt dem är dåliga utan menar bara att de är ju de personerna som är NT. Diagnos personerna är ju de som sticker ut och är typ töntarna. Har ni inte gått i skolan?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav antonius » 2020-07-17 21:20:53

Jossie94 skrev: Har ni inte gått i skolan?


Men det var på typ 70-talet då var det legitimt med så mycket fåntratt kläder som helst, man hade platådojor, utsvängda lågskurna gul&blå TT jeans och affganpäls samt axellångt hår, alla såg ut som "De kallar oss mods"... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad anser ni är normalt?

Inläggav antonius » 2020-07-17 21:25:56

Så här såg de "Normala" ut, vi andra som "Kenta och Stoffe".

image30391.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-17 21:49:58

Jossie94 skrev:Jag menade att jag tänker inte på det direkt eftersom jag inte känner personerna och jag ser då bara det ytliga och då kan jag se hur folk beter sig och är i det sociala och då märker man ju om de har diagnoser eller inte om man kollar på någon som har udda kläder eller så, än någon som ser ut som en Barbiedocka röker har kläder från kända märken osv. Det är ju så många tjejer det ut idag. Det är ingen fördom, jag syftar ju bara på det jag ser. Jag har ju inte sagt dem är dåliga utan menar bara att de är ju de personerna som är NT. Diagnos personerna är ju de som sticker ut och är typ töntarna. Har ni inte gått i skolan?

Ja. Så ser många tjejer ut. SOM ÄR BÅDE NT OCH HAR NPF. Vi vet hur tjejer, killar och även hur folk med funktionshinder som syns ser ut. Att hålla på med att diagnosmänniskor är typ töntarna är så mycket fördomar och riktigt jäkla otrevligt. Jag förstår inte hur du kan ha så mycket fördomar och tycka att det är okej att riktigt breda ut dom på detta forumet?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-17 22:10:41

ShakeItOut skrev:Jag förstår inte hur du kan ha så mycket fördomar och tycka att det är okej att riktigt breda ut dom på detta forumet?


Hon förstår inte att det är fördomar. Hon tror att det är Sanningen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 22:28:06

Det är inte fördomar och jag menar ju inte bågotelsly heller de är mer för att förklara hur jag menar det är en enkel förklaring så folk lättare förstår. Men hur jag än förklarar typ väldigt tydligt så är det som att mitt sätt alltid kommer va fel. Även om jag lärt mig rätt sätt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 22:34:28

Något negativt
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-17 22:44:03

Therese Lindgren är tex en tjej jag skulle säga var en NT tjej ytligt men nu vet ju folk om att hon har fobier diagnos osv men hade hon inte sagt det så hade jag aldrig tänkt att hon haft något. Jag hade trott hon var en rolig social tjej som gillar att fika shoppa osv. Medan en tjej som är mer pojk flickig kanske gillar mecka med bilar tex.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-17 23:09:27

Nej, det är fördomar. Är det inte fördomar så måste du rejält se över hur du uttrycker dig. Du är inte tydlig... jag vet hur lätt det är att rabbla på men försök läsa igenom meningarna två gånger för du säger emot dig själv, ändrar och mycket annat som gör det svårt att förstå. Att se på en människa och genast sätta den i ett fack pga utseende/kläder, att säga att det var pga diagnos som en person hade sina intressen eller inte gillade musik, att om man inte har intressen som ens kön borde ha(!) är så har man diagnos... Det är fördomar.

Jossie94 skrev:Therese Lindgren är tex en tjej jag skulle säga var en NT tjej ytligt men nu vet ju folk om att hon har fobier diagnos osv men hade hon inte sagt det så hade jag aldrig tänkt att hon haft något. Jag hade trott hon var en rolig social tjej som gillar att fika shoppa osv. Medan en tjej som är mer pojk flickig kanske gillar mecka med bilar tex.

Vad har Therese med detta att göra? Hon har inte heller NPF mig veterligen. Jag tror inte att någon missat att du säger att den stereotypiska bilden av en tjej som du ser inte har några diagnoser men samtidigt säger du att mimik och sånt inte är din starka sida. Så du säger att du faktiskt inte kan avgöra om andra kan se avvikande beteenden. Så vad är problemet egentligen? A
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-07-17 23:32:40

Men unga människor experimenterar med utseende. Det var iallafall så förr, kanske har det snävats in så att ingen får sticka ut.

Men då var det typiskt tonåring och ung vuxen att skaffa en "stil" eller byta mellan olika stilar. Det var inte bara NPF som gjorde det.

Du verkar se på utseendet enbart om någon sticker ut. Så du verkar blind för att någon beter sig annorlunda såvida hen inte är jättespeedad eller skriker svordomar.

Även om inte du ser det får du nog acceptera att andra ser mindre saker. Som att folk talar när de ska lyssna, att de inte byter ämne när de ska, de kanske talar med fel röst, för tyst eller för gäll, de kanske inte tittar lagom mycket i ögonen utan för mycket eller för lite, de klampar på och vet inte att de går över gränser trots att de kanske blir tillsagda.

Det finns massor som gör att "vi" är avvikande.

Om du vill veta vad du själv gör som sticker ut, dvs inte i utseendet, kanske du ska fråga dem runtomkring. Det kan vara jätteplågsamt att höra, men då kanske du förstår bättre.

Sedan måste du nog sluta fred med din NPF. Det gör ingen till en sämre person. Däremot kan man behöva hjälp att förstå andra. Eller hjälp med hur man själv uppfattas.

Jag tror att många inte alls förstår vad du pratar om. Om du verkligen vill att folk ska förstå, måste du lära dig att förklara på ett annat vis, anpassa till den du ska förklara för. Vi är inte tankeläsare. Och du kan inte kräva av oss att plötsligt bli NT, för flesta av oss har NPF. Så ursäkta om vi kanske inte alltid förstår.
Kidzi
 
Inlägg: 5551
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav slackern » 2020-07-17 23:45:40

Kidzi skrev:Men unga människor experimenterar med utseende. Det var iallafall så förr, kanske har det snävats in så att ingen får sticka ut.


I dagsläget finns det betydligt fler stilar än när vi var tonåringar, du fanns det ju bara hårdrockare och syntare typ och så lite punkare å skins men det var typ det hela. Nu glömde jag ju givetvis bort modsen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Alien » 2020-07-17 23:55:00

Jossie94 skrev:Sök på personer med downs så kommer ni märka att deras diagnos syns och så söker ni på tjejer som är blonda/brunhåriga och har kläder som är populära och så, diagnoserna kommer inte synas på dem ytligt. detta är inget illa menat utan mest för att förtydliga hur jag tänker.

Vad är det där för jäkla vithetsnorm, är det bara blonda/brunhåriga tjejer som kan vara populära? Finns ju många svarthåriga tjejer också, men de kan alltså inte bli populära.

Sen finns det tjejer som färgar håret svart, gothstilen. De tillhör en subkultur, men för den skull kan man inte säga att de alla har en diagnos.

Vi förstår hur du tänker men vi tycker att du inte förstår hur "normala", "vanliga" tänker el snarare känner. De ser djupare än kläder, utseende och intressen. Så även om det inte syns lika tydligt på dig att något avviker som på en som har Downs syndrom, så märks det ändå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in