Skillnaden på AS och NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Curlygirly » 2020-02-17 18:46:14

Jossie94 skrev:Om jag fattade rätt, så menar Curlygirly bara att det finns olika grader av diagnoser och pga dessa gradnivåerna så kan man se huruvida stor grad personens diagnos är.

Men det är ju exakt det jag har försökt förklara hela tiden, att man märker på någon som har jättegrav diagnos (detta är inte en diagnos jag vet) men då tog jag down syndrom som ett exempel och så jämförde jag det med någon som har adhd. Alltså jag vet många som har adhd, men det märks inte att de har adhd. För att de gör normala vardagliga saker som anses vara normalt i dagens samhälle. Däremot om en person med grav diagnos kanske beter sig udda, så märker man ju det.

I mitt fall, så märker man ingenting på mig, och jag vet inte vad det är andra har märkt, men de har vart konstiga personer då, som har sagt att det har märkt något. Märker det att jag fikar, shoppar eller är social? DE gör ju likadant, så då är det ju konstigt om de nu skulle tycka det var fel, de säger ju emot sig själva...


Nja. Känner att jag inte riktigt når fram här. Framförallt gick mina tankar om varför autister kan anses mer avvikande än tex personer med adhd dig helt förbi. Självklart gör du inte konstigare saker än andra, det är nog inte där problemet ligger för oss alla med ast tänker jag. Hoppas att du får en trevlig kväll! :-)Happy
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-17 19:49:07

Jag säger såhär,även om man har diagnos eller inte så har ju alla svårigheter med något. De med diagnos beroende hur grav den är, det är skillnad om man har down syndrom eller mild adhd. Då kan personen med down syndrom ha svårigheter med det sociala för den tänker som ett barn, kanske inte alla men många. Det är inte elakt, det är bara fakta och det jag har lärt mig. Ni kanske har lärt er något annat? Medan en som har mild adhd, där det inte alls syns att den har en diagnos, har svårigheter med att sitta still, det är ju ett av tecknen som är att personen kan ha adhd.

Jag har ju enligt mig själv och många andra som den med adhd, att diagnosen inte alls syns utåt. Det syns att en person med down syndrom, har en diagnos. Framförallt är det mer märkbart på killar vad jag har hört/läst. Sedan vet jag inte om det gäller diagnoser generellt eller just bara down syndrom.


Jag fattade vad du menade, men jag tror inte jag förstod helt med tanke på att du skrev med lite mer avancerade ord och att man kanske skulle läsa mellan raderna, men jag kan inte det 100 procent, så du får vara mer tydlig med vad du menar. Försök vara väldigt tydlig :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Curlygirly » 2020-02-17 20:24:27

Jossie94 skrev:Jag säger såhär,även om man har diagnos eller inte så har ju alla svårigheter med något. De med diagnos beroende hur grav den är, det är skillnad om man har down syndrom eller mild adhd. Då kan personen med down syndrom ha svårigheter med det sociala för den tänker som ett barn, kanske inte alla men många. Det är inte elakt, det är bara fakta och det jag har lärt mig. Ni kanske har lärt er något annat? Medan en som har mild adhd, där det inte alls syns att den har en diagnos, har svårigheter med att sitta still, det är ju ett av tecknen som är att personen kan ha adhd.

Jag har ju enligt mig själv och många andra som den med adhd, att diagnosen inte alls syns utåt. Det syns att en person med down syndrom, har en diagnos. Framförallt är det mer märkbart på killar vad jag har hört/läst. Sedan vet jag inte om det gäller diagnoser generellt eller just bara down syndrom.


Jag fattade vad du menade, men jag tror inte jag förstod helt med tanke på att du skrev med lite mer avancerade ord och att man kanske skulle läsa mellan raderna, men jag kan inte det 100 procent, så du får vara mer tydlig med vad du menar. Försök vara väldigt tydlig :)


Det var självklart inte min mening att prata så att du inte skulle förstå, så det ber jag om ursäkt för! Tror tyvärr inte jag kan förklara på ngt annat bättre sätt heller utan det var nog mitt bästa försök :oops: . Drar mig ur denna diskussion och hoppas jag gjorde alltför många upprörda.
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Curlygirly » 2020-02-17 20:25:30

*hoppas INTE jag gjorde alltför många upprörda, skulle det ju förstås stå. Kram på er!
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-17 20:48:43

Allt är ju inte bra med att passera som normal. De med ADD/ADHD skulle behöva mycket av den hjälpen aspergare får, men de anses botbara med piller och sedan behövs inget mer! Många har samma exekutiva problem, skulle behöva boendestöd, stöd att hålla i pengar osv. Men de får ingenting för de uppfattas inte som de har problem. Trots att många med ADHD hamnar i kriminalitet och missbruk eller bara sabbar hela sitt liv på annat vis.

Jag förstår inte själva grejen med att uppfattas som NT, att det är en sån himla fjäder i hatten. De som har smärtor uppfattas som friska för det syns inte utåt och fel krav ställs. Ser inget positivt med det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-17 21:55:33

Det jag menade var att det finns de som har så pass små svårigheter att de inte vill eller behöver ha den hjälpen som många tror. Man blir lite stämplad och jag vill inte att folk ska få för sig saker som inte stämmer. Dessutom tycker jag att jag har vart tydlig med min omgivning hur saker har gått till, men istället så tycker de synd om mig och vill hjälpa mig för fel anledning. Jag behöver ju ingen hjälp, så därför känner jag bara att det blir jobbigt.

Jag kan tex säga när jag pratar med någon/flera när man småpratar "Hej, allt bra?! Hur går det med jobbet?" Typ åt det hållet. Då kan jag ta upp om tex mina praktiker jag haft, men då kan de säga "Varför söker du inte ett jobb?" det har inte bara hänt 1 gång, för de typ glömmer bort känns det som.

Jag fattar varför folk i min omgivning vill hjälpa och så....Men ingen säger ju sådant till de andra utan de bemöter mig på ett annorlunda sätt, just för att de vet att jag har en diagnos, men jag som tycker att den inte syns utåt, jag märker ju hur de bemöter mig jämfört med de andra. Jag ifrågasätter det, för det är mer neutrala mot dem, för att de har inga diagnoser och de klarar det mesta.

Därför känns det mer jobbigt att jag har min diagnos, för säger man det så blir man stämplad.

Men jag upplever ju att fler och fler har diagnoser, så varför blir det en jättestor nyhet när det inte är det?

Många som håller på med youtube/influncers har diagnoser och varit öppna med det, varför ifrågasätter man då inte tex dom om varför de inte kan söka jobb eller liknande?

Jo, för att deras diagnoser syns inte. folk vet bara om att dem har diagnoser, men ingen ifrågasätter dem eller andra för att varför skulle man det? Man kan inte bara ifrågasätta bågon hur som helst.

Jag skulle ju aldrig ifrågasätta någon med en diagnos/liknande om varför den inte kan göra något, för om den sitter i rullstol så är det ju lite uppenbart att den inte bara kan ställa sig upp och gå. Men däremot så upplever jag att folk begär att jag bara ska söka ett jobb, när de egentligen borde fatta att jag inte kan det, för jag har förklarat varför. De fattar fortfarande inte känns det som.


Nu kanske detta inlägg tappat den röda tråden lite, men det var så jag menade. Från första början av alla mina trådar/inlägg.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-17 22:01:19

Curlygirly, du gjorde ingenting fel! Det var jag som inte förstod och gav då bara svar på varför jag inte kunde förstå helt, och det är bara så jag tar in information, man kan inte fatta allting :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-18 6:07:17

Fattar ännu mindre nu. Man har så små svårigheter att man inte behöver hjälp, men jobba går inte? Att slippa jobba är väl en hjälp?

Sedan så ja, folk är dömande mot sådant de inte förstår, jag behöver inte ens blanda in min aspergers för min fysiska sjukdom syns inte heller och folk anser mig frisk för de vet ju bättre än läkarna som vet att man knappt kan stå på benen. Just nu är det extra svårt att utbilda massorna för de får för sig att även om de förstår så ska det inte finnas "defekta" människor. Så upplysning har blivit läbbigare än innan.

Just nu försöker många människor smyga med att de har aspergers, ofta inte av de vanliga skälen att folk inte ska fatta, utan för att funkofobi och nynazism härjar. Men bara för att man har en diagnos måste man inte tala om den för alla. Det går att undvika frågor och det går at ljuga.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav verbatim » 2020-02-19 0:04:38

Kidzi skrev: Men bara för att man har en diagnos måste man inte tala om den för alla. Det går att undvika frågor och det går att ljuga.


Det här behöver jag bli bättre på, alternativt få tips på hur. Att ljuga mår jag dock sämre utav än att bli (för)dömd.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-19 0:58:33

Ja det är lite konstigt , jag hamnar ju i mitten och då blir det så att jag har för små svårigheter att hjälpen inte fyller en funktion för min del, jag är för frisk för att få hjälp men behöver enda en skjuts på vägen gällande jobb tex. Alltså då menar jag att hitta rätt jobb/praktik. Medan andra kanske inte ens klarar av att jobba för de har för mycket svårigheter att de måste ha hjälp och stöd. De jag träffade på DV som jag blev fel placerad på, kunde inte praktisera, det var ju inte deras mål. Vissa var ju ute på praktik men de var aldrig i lokalen för där var bara de som inte kunde jobba.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in