Skillnaden på AS och NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-14 0:07:52

Okej, nu var jag kanske lite taskig, men jag förstod det inte från början heller. Jag skulle inte säga att folk förändras, utan snarare att de har väldigt många olika sidor i sig, som man ser vid olika tidpunkter. De förändras ju inte helt och hållet, utan de visar bara en annan sida av sig själva.

Och vissa små-saker kan vara rätt eller fel pga andra detaljer.

Du kanske har förstått det. :)
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 0:35:23

Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:Jag har hittat svaret nu. Jag har försökt knäcka en kod gällande sociala biten (få en helhet) men det finns ingen kod eller helhet, för människor lever i den sk dagsformen. Så om en person tycker det är fel med något så är det inte säkert att den tycker så nästa dag. Människor förändras hela tiden. Detta har jag då inte förstått förmodligen på grund av att jag har svårigheter med det sociala. Jag missar en del signaler. Men dem exemplen jag har tagit upp här har ju varit väldigt tydliga, att dem personerna varit väldigt tråkiga eller ouppfostrade. De har ju inte hälsat när man ska hälsa och sådär. Vissa saker har ju varit att det inte kanske hälsade pga ljudnivån tex men de har inte hälsat efteråt och sådant. Ingen i sällskapet presenterade heller de nya personerna. För mig är det viktigt att man som nya personer hälsar för det är ju något som man vet att man gör, för det är artigt och så. Det blir ju tydligt om jag hälsar på en ny person och den inte hälsar tillbaka, då är det klart man undrar, varför hälsade inte den tillbaka? Gjorde jag något fel?

Jag har ju ofta lagt skulden på mig, just för att har ju en diagnos och svårigheter men de som folk menat jag gör fel, det behöver inte ens vara några riktiga fel. Tex kan vara om de ser mig köpa en blå jacka, då kan de tycka jag gör fel som har den blåa jackan men om Petra har likadan blå jacka som mig, då är det helt okej. Hon får inga kommentarer om att hon gör några fel, det kan vara sociala fel såsom sociala koder.

Så det är så det är.

Allvarligt?

Ja, om man jobbar på samma arbetsplats t ex så är det oartigt att ignorera och stöta ut någon. Inte säga hej ens.

I vissa situationer måste man visa lite hänsyn även om man är NT och den andre har diagnos. Om man kommer till en affär så får inte personalen ignorera dom som är udda på något sätt. Då kan man kalla det oartigt.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-14 3:22:52

Även om jag inte är NT så är det jobbigt när folk målar upp att jag ska vara på ett visst vis. T ex "Du brukar ju bjuda". Ja men idag har jag inte råd. "Varför inte?" Suck.

Eller, "Du brukar ju vara min gratispsykolog i 6 timmar i sträck eller läxhjälp i 4 timmar, du är ju sådan, varför inte idag? Ja, men idag har jag 40 graders feber och jag måste ändå tvätta. Så det funkar inte. "Jo men du klarar det för min skull. Du brukar ju göra det så jag räknar med dig." Följt av massa tjat att jag har "förändrats" och blivit "elak".

Ja herregud.

Människor har sina egna liv. Har märkt att de med gravare autism inte kan acceptera det, för de tror att andra människor inte har sina egna liv utan står på standby för att hjälpa universums mitt som är dem själva.

Folk har inte samma schema och samma ork varje dag. Vissa dagar har man fullt upp med att överleva. Man behöver inte mer press.

Sedan kan det även bli så som jag har blivit på senare tid. Jag har ingen pardon för någon. De får en chans och klarar det inte den utan tramsar sig, har de straffat ut sig. Jag orkar inte vara allas förstående moster längre. Orkar inte stå mot spott och spe, för att sedan bli tillfrågad men vi är väl fortfarande vänner?

Tror att andra också kan gått igenom detta, skaffat vänner som bara sugit ut dem och nu är de väldigt restriktiva att skaffa nya.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-14 9:56:38

RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:Jag har hittat svaret nu. Jag har försökt knäcka en kod gällande sociala biten (få en helhet) men det finns ingen kod eller helhet, för människor lever i den sk dagsformen. Så om en person tycker det är fel med något så är det inte säkert att den tycker så nästa dag. Människor förändras hela tiden. Detta har jag då inte förstått förmodligen på grund av att jag har svårigheter med det sociala. Jag missar en del signaler. Men dem exemplen jag har tagit upp här har ju varit väldigt tydliga, att dem personerna varit väldigt tråkiga eller ouppfostrade. De har ju inte hälsat när man ska hälsa och sådär. Vissa saker har ju varit att det inte kanske hälsade pga ljudnivån tex men de har inte hälsat efteråt och sådant. Ingen i sällskapet presenterade heller de nya personerna. För mig är det viktigt att man som nya personer hälsar för det är ju något som man vet att man gör, för det är artigt och så. Det blir ju tydligt om jag hälsar på en ny person och den inte hälsar tillbaka, då är det klart man undrar, varför hälsade inte den tillbaka? Gjorde jag något fel?

Jag har ju ofta lagt skulden på mig, just för att har ju en diagnos och svårigheter men de som folk menat jag gör fel, det behöver inte ens vara några riktiga fel. Tex kan vara om de ser mig köpa en blå jacka, då kan de tycka jag gör fel som har den blåa jackan men om Petra har likadan blå jacka som mig, då är det helt okej. Hon får inga kommentarer om att hon gör några fel, det kan vara sociala fel såsom sociala koder.

Så det är så det är.

Allvarligt?

Ja, om man jobbar på samma arbetsplats t ex så är det oartigt att ignorera och stöta ut någon. Inte säga hej ens.

I vissa situationer måste man visa lite hänsyn även om man är NT och den andre har diagnos. Om man kommer till en affär så får inte personalen ignorera dom som är udda på något sätt. Då kan man kalla det oartigt.

Jo, visst, det var inte det. Jag reagerade snarare på att hon sa att människor förändras hela tiden. Men sedan förstod jag att hon kanske menar rätt. Dvs. att de har olika sidor och kan bete sig olika på olika dagar. Där får man ju akta sig för att inte vara för tolerant med andra. Det är ju inte okej att bete sig hur som helst om man har en dålig dag.

När det gäller personal i affärer - där kan det variera väldigt. Ibland kan framför yngre anställda som kanske inte tänker jobba där särskilt länge bete sig ganska oartigt. Men där är det ju inte personligt umgänge som man väljer utan jobb.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 11:32:44

När min pappa haft en dålig dag på jobbet var han arg och skrek när han kom hem.

Jag trodde att det bara berodde på mig, att jag varit dum dom dagar han skrek och snäll dom dagar han var lugn.

När jag blev äldre kom jag på att människor förändras från dag till dag. Och det andra Jossie skrev.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 12:04:05

Om jag kommer till en begravning och är klädd för en dag på stranden kommer folk titta snett på mig. Och om jag försöker få en ursäkt för att dom mobbat mig kommer dom säga att det var jag som var dum.

När jag skrev det såg alla att jag var en hemsk person som försvarade mobbning.

Men Toblerone såg att det bara var ett bra exempel.

Hur kunde Toblerone se det? Hur kan Toblerone se mig?
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 13:08:52

Det är lite så jag menar, de finns några som har sett mina fel och brister och då bara du har en diagnos, eller att de bara har antagit att jag haft det rättaresagt. Medan andra har ju inte sett någonting och bara vadå har du en diagnos? Det ser man ju inte på dig. Då har de ju bara fattat att jag har en diagnos när jag har sagt det. Men då har jag väntat in att säga det, för jag säger ju inte det till vem som helst. Nyligen sa jag det till en tjejkompis då jag kände att jag kunde säga det till henne eftersom jag förstod att hon skulle förstå. Hon tycker ju inte det är konstigt att fika eller luncha och då har vi inte setts på hur många år som helst. Vissa personer är ju roliga och ser inte något fel i någonting.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 14:15:45

Jossie94 skrev:Det är lite så jag menar, de finns några som har sett mina fel och brister och då bara du har en diagnos, eller att de bara har antagit att jag haft det rättaresagt. Medan andra har ju inte sett någonting och bara vadå har du en diagnos? Det ser man ju inte på dig. Då har de ju bara fattat att jag har en diagnos när jag har sagt det. Men då har jag väntat in att säga det, för jag säger ju inte det till vem som helst. Nyligen sa jag det till en tjejkompis då jag kände att jag kunde säga det till henne eftersom jag förstod att hon skulle förstå. Hon tycker ju inte det är konstigt att fika eller luncha och då har vi inte setts på hur många år som helst. Vissa personer är ju roliga och ser inte något fel i någonting.

Det var precis så jag menade! Det känns som att läsa Paula Tilli. Du skriver lika tydligt!
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 14:20:34

Vi är inte samma person men vi har gått i samma skor. Vi har samma diagnos. RSD555
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 14:32:04

Har du också atypisk autism? :)
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 14:33:05

Jag har läst en av hennes böcker sedan har jag läst Mia törnbloms bok ”hur svårt kan det vara?”
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 14:43:01

Mia skriver ju om sociala situationer där man har inställningen att allt är självklart. De är tyvärr så många tänker idag, att allt är självklart. Jag tänker ju väldigt högt om personer både med och utan diagnos men det är för att jag ser att de kan göra saker och klarar av det. Jag har ju sett folk sitta i tex rullstol och kan jobba. Skulle de inte kunna jobba? De enda skillnaden är ju att de behöver hjälpmedel för att göra vissa saker annars är det ingen skillnad på om de jobbar eller om jag jobbar. Däremot kanske man ser skillnad på graden av diagnosen/sjukdomen. Man ser ju inte på någon om den har bibolar eller något sådant men däremot ser man om någon har down syndrom. Jag skulle ju aldrig fatta att någon hade tex adhd såvida den inte sa det. Jag vet ju bara definitionen av adhd och därför kan jag förstå om en person är väldigt sprallig och hörs och syns mest och vill ha uppmärsamhet att det kan bero på adhd. Men jag har ju inget bevis. Jag har ju själv en diagnos och då är det lättare för mig att förstå någon annan med en diagnos . Någon som inte har en diagnos eller varit mobbad kan aldrig förstå hur det är att ha diagnos eller blivit mobbad då de inte varit med om det.

Därav varför folk med barn inte kan förstå deras fel men man borde ju förstå det när man får barn för då blir ju kanske mobbing och sådant tyvärr lite mer aktuellt. Alltså att det kan hända att någon blir utsatt för barn är elaka och sånt. Då tänker man ju mer på det. Man vill ju barns bästa.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 15:23:26

Jossie94 skrev:Har du också atypisk autism? :)

Ja, det kan man säga. Det är åt rätt håll.

Jag har asperger diagnos men det är fel förstår jag nu. Atypisk Autism heter det nu

Jag trodde jag var typisk aspergare när jag började här. Trodde jag var 100% aspergare. Paula Tilli lurade mig.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 15:31:21

Jossie94 skrev:Mia skriver ju om sociala situationer där man har inställningen att allt är självklart. De är tyvärr så många tänker idag, att allt är självklart. Jag tänker ju väldigt högt om personer både med och utan diagnos men det är för att jag ser att de kan göra saker och klarar av det. Jag har ju sett folk sitta i tex rullstol och kan jobba. Skulle de inte kunna jobba? De enda skillnaden är ju att de behöver hjälpmedel för att göra vissa saker annars är det ingen skillnad på om de jobbar eller om jag jobbar. Däremot kanske man ser skillnad på graden av diagnosen/sjukdomen. Man ser ju inte på någon om den har bibolar eller något sådant men däremot ser man om någon har down syndrom. Jag skulle ju aldrig fatta att någon hade tex adhd såvida den inte sa det. Jag vet ju bara definitionen av adhd och därför kan jag förstå om en person är väldigt sprallig och hörs och syns mest och vill ha uppmärsamhet att det kan bero på adhd. Men jag har ju inget bevis. Jag har ju själv en diagnos och då är det lättare för mig att förstå någon annan med en diagnos . Någon som inte har en diagnos eller varit mobbad kan aldrig förstå hur det är att ha diagnos eller blivit mobbad då de inte varit med om det.

Därav varför folk med barn inte kan förstå deras fel men man borde ju förstå det när man får barn för då blir ju kanske mobbing och sådant tyvärr lite mer aktuellt. Alltså att det kan hända att någon blir utsatt för barn är elaka och sånt. Då tänker man ju mer på det. Man vill ju barns bästa.

Det finaste jag någonsin läst. Så glad jag kan se det nu.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nallen » 2020-02-14 15:56:16

RSD555 skrev:Ja, om man jobbar på samma arbetsplats t ex så är det oartigt att ignorera och stöta ut någon. Inte säga hej ens.

Det är, milt uttryckt, en viss skillnad på att ignorera någon och att "stöta ut" någon.
Jag har alldeles för lite ork och tålamod för att inte ignorera alla djävla puckon som inte orkar tänka själva. Däremot ska det mer till för att sparka ut dem från kontoret de gånger det inte går att ignorera, men visst händer det också ibland.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 16:18:46

Hon menar nog att det är normalt att hälsa och om det inte är tydligt att personen inte har hört osv så blir det ju konstigt, klart man då undrar varför personen inte hälsade. Därför tycker man då att personen beter sig konstigt. Ett exempel kan ju vara att personen bråkat med någon innan men man kanske inte ser det tydligt om personen har bra poker face /kan dölja det. Jag ser ju personen om den är tex glad eller ledsen men jag kan ju inte se avancerade uttryck och så. Jag vet inte om NT personer lättare kan se sånt eller om de också undrar varför personen betedde sig konstigt.

Jag hälsade på en granne och han såg mig men han sa ingenting tillbaka då tänkte jag men var sån då. Tyckte det var konstigt att han inte hälsade trots att han såg mig. Då blir man ju förbannad. Folk är inte kloka ibland.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 16:21:03

Vi menar nog samma sak egentligen men jag säger det nog med andra ord bara. Skulle jag tro.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 16:24:17

Ja, du säger samma sak med andra ord. Enda skillnaden är att du förklarar tydligare. Du är mer socialt begåvad än jag och jag är bättre på matte och logik.

Vi är väldigt olika fast vi ser ut som samma person.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 16:25:28

Atypisk autism är ju att man har drag av Asperger och autism. Jag har inte alla kriterier för att ha Asperger eller autism, därför blir det då en egen diagnos som heter atypisk autism. Heter något långt också typ genomgripande störning utan närmare specifikation. Men lättare och säga Atypisk autism.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 16:27:11

Jag vet inte om jag är tydligare men jag vet att jag säger saker mer detaljerat.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 16:27:39

Jossie94 skrev:Atypisk autism är ju att man har drag av Asperger och autism. Jag har inte alla kriterier för att ha Asperger eller autism, därför blir det då en egen diagnos som heter atypisk autism. Heter något långt också typ genomgripande störning utan närmare specifikation. Men lättare och säga Atypisk autism.

Ja, autism men inte autism kan man säga. Det är ju det du försökt förklara i 300 långa inlägg.

Att autister ”tror på spöken” är en jättebra och tydlig förklaring. Men ingen kan förstå vad du menar. Dom har fått intrycket att du ser ner på folk trots att du inte ens kan göra det.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 16:36:30

Jossie94 skrev:Jag vet inte om jag är tydligare men jag vet att jag säger saker mer detaljerat.

Ja, du är bättre på att fokusera och har bättre tålamod än jag.
RSD555
Förhandsgranskad

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-14 16:46:52

Så himla skönt att du verkar kunna förstå vad jag menar :) det är väldigt jobbigt att ständigt förklara saker massvis med gånger och så finns det folk som bara fattar direkt vad man säger. Jag har ju aldrig sagt att jag ser ner på folk, jag har ju till och med sagt att det inte handlar om det utan att jag kopplade att de med diagnoser trodde på spöken som ett exempel och då tänkte jag att det kunde bero på deras diagnos. Det betyder ju inte att de är sämre eller bättre. Jag menar ju det jag säger, ingenting annat.
Jossie94

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-14 16:58:20

Jossie94 skrev:Så himla skönt att du verkar kunna förstå vad jag menar :) det är väldigt jobbigt att ständigt förklara saker massvis med gånger och så finns det folk som bara fattar direkt vad man säger. Jag har ju aldrig sagt att jag ser ner på folk, jag har ju till och med sagt att det inte handlar om det utan att jag kopplade att de med diagnoser trodde på spöken som ett exempel och då tänkte jag att det kunde bero på deras diagnos. Det betyder ju inte att de är sämre eller bättre. Jag menar ju det jag säger, ingenting annat.

Det är lika skönt för mig.

Jag förstod dig inte alls i början men jag var sjukskriven och deprimerad så jag läste dina inlägg för att koppla av. Tänka på något annat. Hade ingen aning om att du var ett ”geni”. Trodde du var en mupp. Haha.
RSD555
Förhandsgranskad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in