Skillnaden på AS och NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-07 4:04:47

slackern skrev:Tips läs den här boken där tar du upp människor som trippar och upplever samma saker i symbios och förstår varandra in i minsta detalj. Baserad på saker som har hänt på riktigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elect ... _Acid_Test


Kanske vore något. När jag blir ledsen över att jag inte har någon tro eller liknande så brukar jag tänka på udda saker som hänt mig. Har råkat ut för väldigt mycket synkronicitet. Sådant är rätt kul. Dessutom ett intresse för hallucinogena droger.
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-07 4:43:08

slackern skrev:Tips läs den här boken där tar du upp människor som trippar och upplever samma saker i symbios och förstår varandra in i minsta detalj. Baserad på saker som har hänt på riktigt.

Ett av dem fenomen man aldrig kommer att förstå, förutom där och då.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav slackern » 2020-02-07 15:41:13

nomemorytoday skrev:
slackern skrev:Tips läs den här boken där tar du upp människor som trippar och upplever samma saker i symbios och förstår varandra in i minsta detalj. Baserad på saker som har hänt på riktigt.

Ett av dem fenomen man aldrig kommer att förstå, förutom där och då.


Exakt så.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav slackern » 2020-02-07 15:47:03

Kidzi skrev:
slackern skrev:Tips läs den här boken där tar du upp människor som trippar och upplever samma saker i symbios och förstår varandra in i minsta detalj. Baserad på saker som har hänt på riktigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Elect ... _Acid_Test


Kanske vore något. När jag blir ledsen över att jag inte har någon tro eller liknande så brukar jag tänka på udda saker som hänt mig. Har råkat ut för väldigt mycket synkronicitet. Sådant är rätt kul. Dessutom ett intresse för hallucinogena droger.


Den här boken kan nog vara intressant att läsa, vet att Jim Morison tydligen tog väldigt mycket inspiration från den och att den gav gruppen The Doors sitt namn.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Doors_of_Perception
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-08 2:33:18

slackern skrev:Exakt så.

Claro
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-08 15:44:55

Om personen med jätte grav diagnos ligger på skala 1 och NT på skala 3 som i detta fall är normalt, dvs ingen diagnos. Då ligger jag på skala 2, så jag har lite drag åt båda hållen, jag har en diagnos men samtidigt har jag inte det eftersom jag är mer NT och det syns inte på mig att jag har en diagnos.

Om vi tar tex Någon med down syndrom, så ser man ju skillnad på den personen och någon som ser NT ut men kanske har adhd. Det är liksom skillnad på Ica Jerry och Samir Badran. Samir har adhd och Ica Jerry har down syndrom. Detta är inget mot dem, enbart för att förtydliga hur jag menar. Jag ser mer ut som vilken tjej som helst, och då kan den tjejen ha adhd men det syns inte. Det syns att ha down syndrom.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RapeRegs » 2020-02-08 15:54:16

Jossie94 skrev: och det syns inte på mig att jag har en diagnos.


Det syns och märks på dig att du är annorlunda, annars skulle inte människor kunna särskilja dig och behandla dig annorlunda.

Jag tror inte du vinner på att ständigt intala dig själv att det inte finns någon skillnad, eller att det inte märks.

På vilket sätt du är annorlunda kan vara svårt för dig att veta, du är förmodligen omedveten om nyansskillnader NT lägger märke till.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Liljan » 2020-02-08 16:14:32

Jossie94 skrev:Sedan är det ju lite komiskt att ni sitter och ifrågasätter mig när jag bara berättar hur jag tänker och känner, jag har sagt flera gånger att jag inte har en så pass stor diagnos så att den syns och att det är så få saker jag har svårt med, jämför med andra som verkligen behöver mer stöd och hjälp. I dont need that.

Det jag behöver är att jag vill bli accepterad och att folk slutar missförstå mig hela tiden. Det enda jag gör varje dag är att förklara för vartenda person hur saker ligger till och det är jätte jobbigt, för folk säger att de förstår men ifrågasätter om saker ändå. Jag har ju precis sagt hur det ligger till. SNÄLLA...Det värsta man kan göra är att ifrågasätta någon annan. Jag ifrågasätter inte folk, på det sättet. Jag säger bara olika teorier på hur saker kan vara, jag säger inte att det är så. Tex det där med down syndrom, jag sa det för att en lärare hade sagt det till mig. Skulle hon hitta på? Hon sa även att de med down syndrom var väldigt goa och härliga och väldigt ärliga. Så ni ska nog ifrågasätta den läraren isf, för jag citerade ju bara henne.

jag har själv sett de med down syndrom och den jag syftar på förstod ju inte vad han gjorde, han gick tex runt och kramade folk hur som helst. Folk var taskiga mot honom och de förstod ju inte varför han var annorlunda, han kan inte rå för att han föddes med down syndrom.

Varför citerar du saker som inte stämmer? Du sa aldrig att du citerade någon så det kunde vi omöjligt veta. Ska du göra det nästa gång får du säga att bla bla sa men jag håller inte med. Läraren hittade inte på hon har fördomar.

Att folk missförstår dig beror på din diagnos, den märks alltså väldigt tydligt. Jag märker det också när jag läser dina inlägg och det är inte fel det är så du fungerar men du vinner inget på att förneka det, tvärtom tror jag att både du och andra skulle må bättre om du accepterade det. När jag fick diagnos började jag kräva att de jag kände mötte mig halvvägs, jag tar hänsyn till dem och de tar hänsyn till hur jag fungerar, det har lett till att vi har en bättre relation och det blir mindre missförstånd.

Att tro på spöken har inget med diagnoser att göra (om man inte är psykotisk) jag tror på spöken för att jag ser andra sorts andar då känns det rimligt att spöken också finns. Det är inte läskigt i verkliga livet och det fungerar inte som i filmerna. Jag tror på vetenskap också det och andlighet är ingen motsättning.

Neurotypiska är inte ytligare än de med Asperger/autism, det är inte konstigt att folk inte vill fika med dig om du tycker så om dem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Solblomma » 2020-02-08 16:35:10

RapeRegs skrev:
Jossie94 skrev: och det syns inte på mig att jag har en diagnos.


Det syns och märks på dig att du är annorlunda, annars skulle inte människor kunna särskilja dig och behandla dig annorlunda.

Jag tror inte du vinner på att ständigt intala dig själv att det inte finns någon skillnad, eller att det inte märks.

På vilket sätt du är annorlunda kan vara svårt för dig att veta, du är förmodligen omedveten om nyansskillnader NT lägger märke till.

Tough love! :-)154
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-08 17:50:48

Vet att det syns på mig, det kanske t o m syns i anletsdragen om man vet vad man ska titta efter. Har hör att jag har ett lite skumt utseende och att jag ser ut som en vuxen Greta. Sedan på det udda stil, annorlunda sätt att tala och annorlunda kroppsspråk. Folk som inte själva har aspergers gissar aldrig på aspergers men de ser ju att jag inte är vanlig. Vissa tycker att jag är helt vanlig dock, men tror de iallafall undermedvetet tycker att jag inte är helt som de flesta. Det brukar vara folk som tycker bra om mig som inte accepterar att jag skulle ha diagnoser, som om dessa gör en till en otrevlig, ohumoristisk människa och de tycker inte jag är det. Men de går ju på sina egna kriterier då.

Vi får ofta höra att aspergers är osynligt, och vissa aspergare måste jag umgås med ett tag för att märka det, vissa ser jag det på direkt.

Vet inte ens varför man skulle skämmas för detta. Väldigt många tycker att det är trevligt att inte alla är likadana. Jag tycker ju det själv.

Det går ju inte att jämföra med downsare som ser ut som de är släkt med varandra. Jämför istället med de med gravare autism utan andra handikapp. De ser också normala ut om man skulle titta på en bild av dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-09 2:03:35

Jag förnekar inte min diagnos, jag har accepterat den men både jag och andra jag känner har inte märkt någon skillnad, jag frågade en tjejkompis häromdagen och hon hade inte märkt någonting. De i min omgivning som vet om min diagnos, säger ju enbart saker pga att de vet om min diagnos, tex om de ifrågasätter saker och så, då är de intresserade men inte på ett positivt sätt.

Många har alltså inte ens förstått att jag haft en diagnos förrän jag har sagt det. Jag har ju inte vetat om det tidigare heller. De som antog jag hade en diagnos hade ju ingen fakta. Vad det märkte exakt vet jag inte, men jag vet att en sa att hon märkte att jag skrattade i fel situationer, men det kan ju vem som helst göra.

Så det dem märker isf är ju ingenting som egentligen är typiskt diagnos aktigt, utan kan vara neutrala saker som ALLA kan göra.

Jag försökte bara sätta in diagnoserna och spöken i ett sammanhang, det var bara det. För mig låter det faktiskt logiskt att de som har grava diagnoser /sjukdomar som är mer psykiska, tex schizofreni, paranoia så är det inte konstigt om de nu ser spöken. Paranoia är ju att man känner sig iakttagen, då kanske man tror att "någon" förföljer en men inte syns till. Schizofreni är ju i skräckfilmerna att man får två personligheter, tex Hide and seek. Men egentligen är det att man får vanföreställningar och hallucinationer, och det kan vara att man då ser spöken. Just schizofreni är lite svårt förklarat eftersom många har haft fel om vad det innebär. Många har trott som jag sa innan, att man får två personligheter, för det är den bilden man fått i skräckfilmerna, det är kanske enklare att visa psykosen på det sättet.

Jag tror att varför jag är missförstådd är för att folk har dålig kunskap om diagnoser och att de inte tänker så mycket, utan de öppnar käften och babblar på. Tex NT personer kan ju säga väldigt felaktiga saker i olika situationer men då är det ju accepterat. NT personer kan säga gud vilken ful jacka du har och folk tycker det är helt ok, men om jag säger det, då är det FEL. Jag babblar också på, men då tycker folk istället att jag är för på, men vad är de andra då som också är för på? Jo dem gör ju också fel då, det kan ju inte bara vara jag som tar skulden om det är 5 som babblar på, då är det ju allas fel. Inte bara den som har en diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-09 2:50:13

Tror du inte fattat grejen. Man får göra fel. Men felen ska göras på NT-vis.

Är man utåtriktad och pratig kan det vara svårt att få folk att fatta att man har AS. Men man döljer det ju bara med andra personlighetsdrag, det försvinner ju inte för det.

Och nej, jag har verkligen inte schizofreni.

Det kan kännas orättvist och oupplyst, men samhället dömer oss avvikande. Om dina kompisar tycker du är normal, bra. Men det tycker många av mina kompisar med. Det visar ju bara att vi struntat i ytligheter och gått in för att känna varandra på djupet. Det tar inte bort diagnoser. Visst blir man mer förstådd av folk man känner, med eller utan diagnos.

Men OK, det märks inte på dig att du är annorlunda, men du klagar ändå på dem som behandlar dig som om du vore annorlunda? Vad vill du att de ska göra?
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 5:58:44

Solblomma skrev:Tough love! :-)154

Kan va skönt med... :-)005
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-09 11:43:38

Jag vill ju att de ska behandla mig som vilken 25 årig normal tjej som helst. Detta är så löjligt egentligen men jag bor med min sambo, jag är förlovad, jag fikar shoppar, går ut, jag lever ett normalt liv. Jag kollar på serier man ska kolla på, alltså populära serier, pll, riverdale, gossip girl mm. Jag kan rabbla upp massa normala saker men jag vill inte att folk ska se mig som diagnosen, för det känns som att jag inte har någon längre. För de svårigheter jag har är så pass pyttesmå om man jämför med de som bor i gruppboenden, tror på spöken, har schizofreni, paranoia eller grova diagnoser helt enkelt. Jag vill inte och ska inte klassas som dem, för jag är för normal för att hamna i den mappen. Jag behöver inte och ska inte heller ha den hjälpen som de behöver.

Jag behöver stöd ja med vissa grejer, men inte så pass mycket. Jag kanske behöver hjälp med tips och råd medan de behöver hjälp i vardagen med allt varje dygn, för de kanske inte kan laga mat, gå på toa eller sådana saker. Tråkigt för den men jag vill jour och behöver inte ha den hjälpen. Aldrig velat ha hjälp heller, för oftast har folk bara tagit förgivet att jag vill ha hjälp, men jag har aldrig bett om någonting. Jo bli förstådd och accepterad, men det fattar ju ingen, för de försöker bara hitta massa fel hela tiden. Kan man inte bara ta mig som den 25 åring jag är? Dvs en helt vanlig normal tjej som lever ett vanligt liv. Som gör normala saker.

För mig är det kränkande om folk frågar mig självklara saker som alla fattar, tex om någon i min ålder skulle fråga om vad tex en mobiltelefon är, man bara what? Vadå skulle jag inte veta det bara för jag har en diagnos? Då är ju personen helt ute och cyklar, för den ska fatta att jag vet det, det är ju mer troligt att någon med grövre diagnos inte förstår sådant.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-09 12:42:31

Klart att du är bättre fungerande än de med grav psykisk störning eller grav utvecklingsstörning. Anser du dig alltså behandlad som om du inte kan torka dig i arslet?

Visserligen har vissa av mina bostödjare trott att jag inte hittar hem eller andra idiotier, men de är väl vana vid att vissa har sådana svårigheter. Man får ta det för vad det är. De kanske själva inte är så smarta.

Bara för att du har ytliga intressen gör det inte dig automatiskt till NT. Om du är normal, så lev ditt normala liv? Varför ska du bli mer förstådd än andra? Förstådd för vad? Att du är normal? Du får väl vara tyst om din diagnos då om den ställer till problem. Blir du inte förstådd fastän du undanhåller diagnosen, vad vill du då bli förstådd för? Att du är normal? Men du är ju normal eftersom du inte har schizo eller downs, så borde inte vara problem. Folk ser dig som normal om du är det.
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-09 17:01:07

Jag känner att folk bara försöker hitta fel eller ifrågasätter mig när jag bara säger hur jag tänker och känner. Om ni inte förstår trots att jag sagt det tydligt så vet jag inte hur jag ska förklara ännu tydligare. För tydligare än som jag har sagt går inte att förklara. Jag har ju både gett exempel och gjort på alla möjliga sätt för att ni enklare ska förstå.

Det är som en ond cirkel, jag kommer inte förbi muren hur jag än gör...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Solblomma » 2020-02-09 17:15:29

Jossie94 skrev:Om ni inte förstår trots att jag sagt det tydligt så vet jag inte hur jag ska förklara ännu tydligare. För tydligare än som jag har sagt går inte att förklara. Jag har ju både gett exempel och gjort på alla möjliga sätt för att ni enklare ska förstå.

Egentligen är det ju precis vad man kan förvänta sig på ett forum för personer med AS/ASD. :wink:
...begränsningar inom den kommunikativa förmågan... svårigheter med förståelse trots ett stort ordförråd...
Gillberg
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-09 21:56:58

Jossie94 skrev:Jag känner att folk bara försöker hitta fel eller ifrågasätter mig när jag bara säger hur jag tänker och känner. Om ni inte förstår trots att jag sagt det tydligt så vet jag inte hur jag ska förklara ännu tydligare. För tydligare än som jag har sagt går inte att förklara. Jag har ju både gett exempel och gjort på alla möjliga sätt för att ni enklare ska förstå.

Det är som en ond cirkel, jag kommer inte förbi muren hur jag än gör...


Att du skriver att du accepterar din diagnos är lite förvillande.

Ett annat problem är att dom flesta här, i alla fall jag, försöker hitta något sätt att hjälpa dig. Det blir ett problem då du inte vill ha något från oss. Du vill bara att vi håller med om att du gör normala saker. Och att dom med grövre diagnoser verkligen behöver en diagnos. Du klarar dig själv och gör inga fel.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-10 0:14:37

Jag har inte bett om den hjälpen som ni tror jag vill ha, jag har ju bara velat ha lite mer tips och råd vad som dessa olika situationer beror på, alltså vad jag gör för fel och vad andra gör fel. lite så. Inte att ifrågasätta mig som person eller vad jag kan eller inte. Det är inte relevant, jag sa bara sådana saker för att ni skulle fatta vad jag kom ifrån för erfarenheter. Så att ni lättare kan förstå helheten och situationen i sig, men istället ifrågasätter många mig...Det är inte mig det är fel på. Jag menar, är det fel att jag gör normala saker? Då borde ju alla som gör normala saker göra fel, varje dag.

Jag upplever det som att ni bara inte kan eller vill förstå.

Jag skulle kunna säga, jag frågade om en tjejkompis som ville fika /shoppa med mig och då tyckte hon det var konstigt, ja, det är konstigt för majoriteten av tjejer gillar sådana tjejiga saker och då är det inte konstigt om jag vill lära känna tjejkompisen mer som vän, någon måste ju ta kontakt för att det överhuvudet ska leda till en vänskap.
Om ni inte fattar detta, hur förklarar jag det ännu enklare ? Jag tycker ju det där var typ så enkelt så att ett barn skulle fatta..,
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-10 0:29:41

Jossie94 skrev:Jag skulle kunna säga, jag frågade om en tjejkompis som ville fika /shoppa med mig och då tyckte hon det var konstigt, ja, det är konstigt för majoriteten av tjejer gillar sådana tjejiga saker och då är det inte konstigt om jag vill lära känna tjejkompisen mer som vän, någon måste ju ta kontakt för att det överhuvudet ska leda till en vänskap.


Om det är en människa med lite mod och öppenhet kanske du faktiskt kan fråga henne varför. Det brukar vara jättesvårt för folk att "erkänna" för de har lärt sig att det är ohövligt att säga sanningen. Men med vissa kan man faktiskt prata rakt. Då får man veta det man behöver. Fast man ska inte fråga mer än 1-2 ggr. Undviker de så vill de inte svara. Man får även inbjuda till en känsla att det är OK att säga det man vill.
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-10 0:41:56

Men snälla du, du har ju fått det förklarat så många gånger. Och du frågar ju verkligen samma sak. Om du redan har glömt det - läs det igen!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 0:52:03

Jossie94 skrev:Jag har inte bett om den hjälpen som ni tror jag vill ha, jag har ju bara velat ha lite mer tips och råd vad som dessa olika situationer beror på, alltså vad jag gör för fel och vad andra gör fel. lite så. Inte att ifrågasätta mig som person eller vad jag kan eller inte,


Det verkar inte som att du vill ha tips om vad du gör för fel. Det är ju svårt att ge tips om vad du gör för fel när du inte vill bli ifrågasatt som person eller vad du kan eller inte.

Du gör ju inga fel och vill inte höra att du gör fel.

Vi förstår inte vilka tips och råd du vill ha. Vi försöker så bra vi kan men det är svårt förstå.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-10 1:11:34

RSD555 skrev:
Jossie94 skrev:Jag har inte bett om den hjälpen som ni tror jag vill ha, jag har ju bara velat ha lite mer tips och råd vad som dessa olika situationer beror på, alltså vad jag gör för fel och vad andra gör fel. lite så. Inte att ifrågasätta mig som person eller vad jag kan eller inte,


Det verkar inte som att du vill ha tips om vad du gör för fel. Det är ju svårt att ge tips om vad du gör för fel när du inte vill bli ifrågasatt som person eller vad du kan eller inte.

Du gör ju inga fel och vill inte höra att du gör fel.

Vi förstår inte vilka tips och råd du vill ha. Vi försöker så bra vi kan men det är svårt förstå.

Nästan så att det påminner om ett annat fenomen
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-10 1:21:30

Vilket fenomen?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in