Ta tillbaka internet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-25 21:57:14

nomemorytoday skrev:Tappade mina vanliga lurar xm3 och glider runt med mina gamla nu (ATH 50), som har ett sprillan sprojtans mellanregister. Alltid.

Alla låter blir "nya" och djupare - utan att sätta surdeg.


Ljudet kommer nog inte ikapp förrän alla har Google-FLAC-chip inopererade i hjärnan?

Jag förstår f.ö. inte hur man kan lyssna på musik i lurar. Stereobilden blir ju alldeles för bred. 100% höger/vänster, så att säga. Det är ju inte riktigt tänkt att lyssnas på så, ofta(st)? Men å andra sidan är väl modern kommersiell musik anpassa till det? Mono-funktion borde finnas i alla lurar! Mer mono till hörlursfolket.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-25 22:18:52

Tveksam fall FLAC sålt själen, kanske. Man kan skriva ett eget egentligen. Kan tom vara så att singulariteten redan är här. Den ligger och ruvar bara, och håller mänsklig takt.

Det går. I lurar. Förstår ej helt hur du menar. Någonstans stämmer det med stor sannolikhet det jag tror du är inne på. Att öron + kropp tar upp vibrationerna, frekvenserna. Och med lurar blir det begränsat - påminn mig ej. :)

Hm...

Fan känner mig sunkig nu haha

Samtidigt vet jag hur det är att sitta i samma rum som två
https://www.bowerswilkins.com/home-audio/800-series
Och KÄNNA musiken, så jag kan nog förstå/känna lite av det du menar. Lustiga är att man blir ej trött oavsett amp med B&W - eller liknande.

Samtidigt som man gnisslar på volymen i tunnelbanan när de ropar ut stationerna, speciellt i de gamla vagnarna, typ C14, och har lust att gå fram och vara krånglig mot stackarn som kör skiten.

Du har rätt helt enkelt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Ta tillbaka internet?

Inläggav Furienna » 2019-10-25 22:51:14

hearnothing skrev:Ni som inte förstår. Jag kan/orkar inte "upplysa" er i den här tråden. Kör på, om ni inte bryr er. Alla behöver inte bry sig om att google är ett ganska vidrigt företag. Det finns andra vidriga företag som jag tom. köper saker av ibland. T.ex. Amazon (svårt med alternativ).
https://duckduckgo.com/?q=ublock+origin ?

För övrigt tycker jag det har blivit så sjukt mycket buggar på internet numera. Buggande webbsiter, buggande appar, buggande datoranvändare (jag) osv.

Jag tror det finns två stora skäl till det:
- man "måste" har så många olika platformar nu: website, android app, iphone app, PS4 Whatever, Smart-TV "app" osv. Hur ska man ha råd att hålla alla dom buggfria? Det vara väl enklare då det bara fanns http://www.lunarstorm.se (jag har aldrig något konto där)
- det är sån brist på kunnigt folk inom IT-branschen så det sitter riktiga klåpare och gör iphone-"appar".

Men hur ska vi kunna förstå vad du menar om du inte vill förklara dig?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-26 0:03:19

nomemorytoday skrev:Samtidigt vet jag hur det är att sitta i samma rum som två
https://www.bowerswilkins.com/home-audio/800-series
Och KÄNNA musiken, så jag kan nog förstå/känna lite av det du menar. Lustiga är att man blir ej trött oavsett amp med B&W - eller liknande.


Hemma hos mig känner man ljudet. Väggarna vibrerar (HPM-100, HPM-60, Alfaton mm.). Det är bättre än lurar.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-26 0:07:54

a
Furienna skrev:Men hur ska vi kunna förstå vad du menar om du inte vill förklara dig?


Jag har varken tid eller ork att utveckla det här. För typ ett par användare. Det finns nog med artiklar och bloggar på ämnet (saker som händer på internet, utanför facebook alltså!).

Jag kan bara hjälpa till självhjälp genom att t.ex. länka en bra bok på ämnet. Säga att Amazon hade exakt NOLL fackligt anslutana för några år sen (kanske är annorlunda nu?). Facebook är ett vidrigt företag vars affärsverksamhet bygger på att människor tappar tråden, twitter skuggbannar användare osv. osv.

Med den informationen borde ni kunna duckduckgo:a er vidare! :-)Happy
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-26 0:17:29

hearnothing skrev:Säga att Amazon hade exakt NOLL fackligt anslutana för några år sen


De är snajdiga. Du köper plats hos dem, de ser vilka produkter/varor/tänk som fungerar. Sedan rippar de bara - dem saker som får/fick hjulet att snurra. Din USP typ. Prickar kunderna plus iden typ.

Vad gör man då...

Musik
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Ta tillbaka internet?

Inläggav bittin » 2019-10-26 16:45:50

Massa sådana här diskussioner på Mozilla Festival i London i helgen: https://www.youtube.com/watch?v=bSzC1By1Dnc https://www.mozillafestival.org/en/
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Ta tillbaka internet?

Inläggav kiddie » 2019-10-26 21:52:10

Är inte lurarna en liten del i hur loudness war ens accepterats? Sämre ljudbild gör inget om man bara ska lyssna i lurarna till mobilen... Man kanske t o m föredrar dåliga mixningar av den anledningen. Och hur ska man ens mixa musik numera då det inte är meningen att man ska ha musik genom externa högtalare, utan genom datorn, TV:n, någon fjärran högtalare i ett köpcentrum eller pub eller genom lurar. Vad gäller kassettband, tycker det var lite väl hårt, vi som kopierade till kassetter på den tiden hade höga krav, det var egentligen bara 2-3 olika kassetter som öht dög. Vad gäller nätet så är vi snart inne i Internet 3.0 och det känns faktiskt rätt spännande. Väldigt många har tröttnat på det trista, tråkiga och övervakade, och helt vanliga människor börjar fly till darknet. Där råder precis samma frihet som internets barndom, och i framtiden kommer folk inte att egentligen tänka på skillnaden mellan klarnätet och darknet. Sajter som ligger offshore visar rätt tydligt vad folk vill ha. Redan idag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta tillbaka internet?

Inläggav antonius » 2019-10-26 22:15:41

i framtiden kommer det ses som spännande och enormt nydanade att leva off grid och inte befatta sig med internet, och inte som nu med bara några övervintrande hippisar som gör så
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-26 22:35:32

Jag tar det här eftersom det är relaterat till trådens ämne: att gå tillbaka till old-skool-internet.

Jag har bara haft sk. "smart" telefon (som gör folk ...typ... hjärndöda på sikt, skapar "ADHD" genererat av notifikationer och antagligen permanenta hjärnskador) i ungefär tre år. Jag hade en helt värdelös Huawei som jag inte orkade göra något annat än att ringa och SMSa med i princip. Den var rätt dålig att ringa med (dagens mikrofoner är ju gjorda för att ta upp saker runtom för övervakning snarare än att vara bra att ringa med). Första samtalet till den var en ganska nära vän kommer jag ihåg, men jag hörde inte ens vem det var då.

Hur som helst så pajade den här Huawein mer och mer. Eftersom dom bara är gjorda för att hålla ca. tre år är det ju ingen idé att försöka rädda den med någon ominstallation osv. Typ.

Då fick jag en Samsung-telefon från jobbet. Galaxy S10-whatever. Det Senaste! Jag klarade inte ens av att komma igång den eftersom det var så mycket Samsung-appar och Google-appar man inte ens kunde avinstallera. Jag kände att Samsung borde betala MIG snarare än att vi betalar dom för telefonen.

Den kunde jag inte ha helt enkelt. Då skaffade vi en iPhone XR till mig. Det höll ett tag. Den har en medioker kamera som är ganska kul att använda, men jag har fått nog nu. Jag gillar inte ens att spara foton.

Hur som helst så blev jag allt mer stressad av iPhonen. Det beror nog mest på att jag ser hur andra beter sig med sina telefoner. Ibland går det ju inte ens att prata med folk eftersom drar upp telefonerna mitt i samtalet. Och igår när jag var på Hemköp var det svårt att ta sig fram eftersom folk stod och chattade på Facebook, Tinder eller vad fan det är dom håller på med egentligen.

Jag var nära att slänga, eller så slönder, iPhonen idag. Men situationen räddades av att jag gick och köpte en så här:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobiltelefoner/enkla-mobiltelefoner/nokia-3310-mobil-grasvart-p55098

Den har Snake :-)154 Opera Mini :-)154 å några småsaker till.

Hur fan orkar ni ha era "smarta" telefoner? Förstår ni inte att ni är sjuka?

#masspsykos
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav kiddie » 2019-10-27 1:20:56

När vi skulle skapa Snela hesten så tänkte vi oss magentatext på aquabakgrund. För att hedra Internet 1.0. Men sedan blev det lite annorlunda med allt.

I vilket fall som helst, jag överlever med min mobil därför att, den är inte mitt allt. Jag har appar jag använder. T ex så funkar det INTE för mig att ha en app att skriva listor med, mina listor är alldeles för flerdimensionerade för att det ska funka i en app, men med papper och penna kommer man nära dit jag vill med mina anteckningar. Jag använder i hemlighet min almanacksapp för att komma ihåg vad jag gjort med dagarna. Jag spelar inga spel (nästan). Att jag inte har sociala medier det vet du att jag inte har.

Jag kör mycket SMS med min bästa kompis när jag inte vill prata för mycket, för när hon är på dåligt humör smittar det inte genom SMS, däremot genom telefonsamtal. En funktion som räddar mina nerver samtidigt som jag inte skär bort henne.

Sedan kör jag youtube eller någon podd när jag ska sova. Där är det min kontakt med verkligheten tappas, och helt medvetet. Det är inte bra för mina nerver att vara i mitt huvud när det är dags att sova. (Nej, jag tänker inte skriva om den meningen.) Men jag anser att denna medvetna zombiefiering gjort mig gott. Eftersom det bara är meningen att jag ska försöka lugnt falla i sömn. Det är inte som dagtidszombiefiering, då man kan nyttja tiden till något annat.

Sedan är min telefon min trygghet när jag reser och sover borta. Då kör jag min chattapp. Så att något känns som det "brukar".

Saker i telefonen som är stressande, går bort.

Jag gav bort ett handhållen spelkonsol med retrospel till unge. Ratar en liten unge dessa, måste allt vara det senaste? Intressant experiment. Resultat: Unge ÄLSKAR spel som har över 30 år på nacken.

Och följer telefonen med mig ut? På kortare turer? Istortsett ALDRIG.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-27 1:38:08

Ett av mina favoritcitat alla kategorier på internet förresten (skrivet till mig på MSN Messenger kring 2005):
Magnus: Jag har messenger i mobileo
Magnus: Det senaste?
Magnus: Ja!
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-27 1:59:53

Hur går det med trådens ämne "Ta tillbaka internet", hearnothing?
Mest ljud, mobiler, gnäll och nostalgi, tycker jag. De som är intresserade och frågar orkar du inte svara. Enda vettiga hittills är duckduckgo. Några har dock skrivit vettiga inlägg.
Det var bättre förr, men bara ca 2003-2006 - före och efter det var det sämre?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-27 2:54:00

hearnothing skrev:Förstår du att jag pysslat med datorer sedan 1982, har examen från Uppsala Universitet i Datavetenskap, jobbat i IT-branschen i 13 år och filosoferar med andra IT-experter och försöker (ge tid och energi) till att delge er information här

Nej, men nu vet jag ju det.
2003-2006 var ingen exakt tidsangivelse - jag håller inte reda på vilka år du tycker var bäst.

Du kunde kanske sammanfatta all den information du har delgivit oss - i trådämnet menar jag?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-27 9:36:26

Dagobert skrev:
hearnothing skrev:Förstår du att jag pysslat med datorer sedan 1982, har examen från Uppsala Universitet i Datavetenskap, jobbat i IT-branschen i 13 år och filosoferar med andra IT-experter och försöker (ge tid och energi) till att delge er information här

Nej, men nu vet jag ju det.
2003-2006 var ingen exakt tidsangivelse - jag håller inte reda på vilka år du tycker var bäst.

Du kunde kanske sammanfatta all den information du har delgivit oss - i trådämnet menar jag?


I helvete heller. Det får du göra själv. Vad var det för fel på boken jag länkade om Google?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav Trefjorton » 2019-10-27 23:04:25

Att bojkotta på en liten skala gör inget. Tror det är till och med bevisat. Man blir bara själv lidande. En bättre idé är att ha appar som är bäst. På så sätt främjar du bra produkter.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-28 6:30:57

Trefjorton skrev:Att bojkotta på en liten skala gör inget. Tror det är till och med bevisat. Man blir bara själv lidande. En bättre idé är att ha appar som är bäst. På så sätt främjar du bra produkter.


Med med såna som dig så är det ju svårt att ens börja få folk att bojkotta google. Du är ju så egoistisk att du inte kan ta lite eget personligt "lidande". Hur börjar man en bojkott mot google på nästan global skala tänkte du då?
Så vet vi sen gammalt att: TROR GÖR MAN I KYRKAN!!!!!!!!!!!!!! :-)Raging

Ska t.ex. EU och USA gå ihop och enas om en bojkott mot google? Är intresserad av att höra dina idéer om hur vi blir av med google. Ärligt talat. Jag tror inte att det är genom "att ha appar som är bäst" i alla fall.

Jag orkar med några seriösa saker kring google iaf.: det stora problemet att konkurrera med google är inte sökalgoritmer osv. Det fixar andra. Säkert bättre än google nu (har svårt att tro att folk som är duktiga på det vill sitta och jobba med en sökmotor som är medvetet dålig nu). Det är indexeringen av internet som är problemet. Det är INTE billigt att försöka indexera HELA internet direkt.

Tänk på det här också:
"Google's index represents only an estimated 4 percent of the information that exists on the Internet" :-)058

PS. Det är mkt bra för måendet att inte använda googles vidriga skit. Lite "lidande" går att stå ut med. Jag lovar. DS.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-28 13:59:06

felklick
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav bittin » 2019-10-28 20:19:21

bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Ta tillbaka internet?

Inläggav Micke » 2019-10-28 21:49:48

hearnothing skrev:PS. Det är mkt bra för måendet att inte använda googles vidriga skit. Lite "lidande" går att stå ut med. Jag lovar. DS.

Det kan vara bra för måendet också att undvika internet helt och hållet under en period. Särskilt om man känner sig lättirriterad och ständigt hamnar i konflikt med andra. :wink:
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Ta tillbaka internet?

Inläggav kullan » 2019-10-28 22:36:32

Jag har en Chromebook. Operativsystemet är google Chrome. Jag älskar den. Nä jag kommer inte sluta med Google. Tvärtom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ta tillbaka internet?

Inläggav Maggi » 2019-10-28 23:36:38

Duckduckgo är väl värt att testa iallafall?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Ta tillbaka internet?

Inläggav bittin » 2019-10-29 12:49:57

kullan skrev:Jag har en Chromebook. Operativsystemet är google Chrome. Jag älskar den. Nä jag kommer inte sluta med Google. Tvärtom.


Nepp oprativsystemet är ChromeOS baserat på Gentoo där en Google Chrome körs
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Ta tillbaka internet?

Inläggav nallen » 2019-10-29 19:51:20

Maggi skrev:Duckduckgo är väl värt att testa iallafall?

Eller "världens mest privata sökmotor" http://www.startpage.com/
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in