Ta tillbaka internet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-29 22:08:19

Det var inte min mening att sabba tråden för hearnothing. Omedvetet klampade jag in.

Nu har jag läst lite och tänkt lite. Aningen mindre okunnig har jag några seriösa frågor:

hearnothing skrev:Jag orkar med några seriösa saker kring google iaf.: det stora problemet att konkurrera med google är inte sökalgoritmer osv. Det fixar andra. Säkert bättre än google nu (har svårt att tro att folk som är duktiga på det vill sitta och jobba med en sökmotor som är medvetet dålig nu). Det är indexeringen av internet som är problemet. Det är INTE billigt att försöka indexera HELA internet direkt.

Intressant. Om jag förstår rätt måste konkurrenter till google också göra den indexeringen, till stora kostnader.
Men
hearnothing skrev:Tänk på det här också:
"Google's index represents only an estimated 4 percent of the information that exists on the Internet"

Jag googlade på det och hittade https://eu.tennessean.com/story/money/t ... e/8636081/ :
The actual information that exists on the Web is impossible to know, but is estimated to be 500 times what is currently available through Google.

500 ggr eller 24 ggr - vilket som stämmer är kanske inte så viktigt.
Att ingå i Googles 4% - är det nåt slags kvalitetsbevis, eller vad jag ska säga?

De vars sajter INTE finns i googles index - har de låg kvalitet, har de valt att inte hittas, eller längtar de efter att indexeras?

Vem ska hitta denna dolda information? Hur? Varför? Vill de ens bli hittade?
Och när de är hittade så tar väl Google över och tackar för hjälpen - eller?

En idé: Lagstifta att Googles index och liknande måste bli gemensamt med andra sökmotorers. En del av det otäcka med detta är att 1 företag har all info.

Google är skit men jag använder det så länge jag inte fattar inte vad de aktiva google-motståndarna vill, och om jag vill detsamma.

Det räcker inte med en länk till en bok för att intressera, fånga in och engagera massorna.

Sånt borde inte stå i böcker utan spridas på nätet. De uteblivna författarhonoraren kan nog nån stiftelse stå för.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-10-30 1:49:43

Jag kan se poängen i att använda sätt att ta sig runt på internet och diskutera med folk som inte ägs av de absolut största företagen för att de ska kunna tjäna pengar på att kartlägga information om oss.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-30 13:34:45

Bjäbbmonstret skrev:Jag kan se poängen i att använda sätt att ta sig runt på internet och diskutera med folk som inte ägs av de absolut största företagen för att de ska kunna tjäna pengar på att kartlägga information om oss.

1. Hur ska vi hitta varandra i nån större skala utan att företagen hittar oss? Går det?

2. Om google har indexerat 4% - vad består de andra 96% av?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-30 19:10:54

En liten reflektion över dagens kommunikations extrema värdelöshet:
SMSade en kompis med mkt viktiga SMS. Får inte svaren eftersom jag bytt till dumb phone och han skickar iMessage-grejer! (eftersom jag hade iPhone tidigare)
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-30 19:13:12

kullan skrev:Jag har en Chromebook. Operativsystemet är google Chrome. Jag älskar den. Nä jag kommer inte sluta med Google. Tvärtom.


Kul för dig då!



Lied to, threatened, cheated and deceived
Hear nothing see nothing say nothing
Led up garden paths and into blind alleys
Hear nothing see nothing say nothing

Lied to, threatened, cheated and deceived
Hear nothing see nothing say nothing
Led up garden paths and into blind alleys
Hear nothing see nothing say nothing
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav bittin » 2019-10-30 21:18:29

hearnothing skrev:En liten reflektion över dagens kommunikations extrema värdelöshet:
SMSade en kompis med mkt viktiga SMS. Får inte svaren eftersom jag bytt till dumb phone och han skickar iMessage-grejer! (eftersom jag hade iPhone tidigare)


https://support.apple.com/sl-si/HT203042
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-10-31 15:06:28

bittin skrev:
hearnothing skrev:En liten reflektion över dagens kommunikations extrema värdelöshet:
SMSade en kompis med mkt viktiga SMS. Får inte svaren eftersom jag bytt till dumb phone och han skickar iMessage-grejer! (eftersom jag hade iPhone tidigare)


https://support.apple.com/sl-si/HT203042


Skicka det till alla som inte kan skriva till mig. Dom läser inte här. :P

Eftersom jag b.la. blivit skuggbannad på twitter valde jag att starta en blogg istället (framtiden!):
https://justcantcantloveenough.blogspot.com/

Namnet är ...relaterat... till den här gamla bloggen kan man väl säga:
https://canthatenough.blogspot.com/

cantlovenough var upptaget. Om det finns intresse för sk. "gästbloggande" så får ni PMa mig. Men jag kan inte garantera att ALLA (!!!) "får" skriva. :P
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Ta tillbaka internet?

Inläggav nescio » 2019-10-31 16:22:45

nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ta tillbaka internet?

Inläggav nallen » 2019-10-31 20:00:46

Dagobert skrev:2. Om google har indexerat 4% - vad består de andra 96% av?

Facebook, tidningar bakom betalvägg, "Off Google" här på AF och allt annat man måste logga in för att se.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ta tillbaka internet?

Inläggav Dagobert » 2019-10-31 20:22:01

nallen skrev:
Dagobert skrev:2. Om google har indexerat 4% - vad består de andra 96% av?

Facebook, tidningar bakom betalvägg, "Off Google" här på AF och allt annat man måste logga in för att se.

Tack. Det var ju inget konstigt. Fantiserade om nåt liknande mörk energi e.d. :-)Happy Fast nog låter 96% mycket.

Du gav kanske även svaret på min fråga nr 1:
Dagobert skrev:1. Hur ska vi hitta varandra i nån större skala utan att företagen hittar oss? Går det?

Säg åt Google att de inte får indexera. Ja, det går.

Sen hade jag ju frågan om indexeringskostnaderna som hinder för nya sökmotorer. Det vore i demokratins namn bra om den sortens indexering blev "open source". Går det inte att tvinga fram det?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Ta tillbaka internet?

Inläggav nallen » 2019-11-01 18:55:14

Dagobert skrev:
nallen skrev:
Dagobert skrev:2. Om google har indexerat 4% - vad består de andra 96% av?

Facebook, tidningar bakom betalvägg, "Off Google" här på AF och allt annat man måste logga in för att se.

Tack. Det var ju inget konstigt. Fantiserade om nåt liknande mörk energi e.d. :-)Happy Fast nog låter 96% mycket.

Det finns ju det som ibland i dagligt tal kallas "darknet" också... det är inte trivialt att uppskatta hur många web-platser och hur mycket innehåll som finns där.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ta tillbaka internet?

Inläggav hearnothing » 2019-11-01 19:29:36

Dagobert skrev:Sen hade jag ju frågan om indexeringskostnaderna som hinder för nya sökmotorer. Det vore i demokratins namn bra om den sortens indexering blev "open source". Går det inte att tvinga fram det?


Som jag ser det måste det vara det största hindret. 4% av internet är rätt mycket internet ändå det. Jäkligt mycket internet tom. Svårt att indexera och spara ner. Att söka i det tror jag är det minsta problemet nästan.

Dom här bottarna/crawlerserna är antagligen riktigt komplicerade att göra och måste och uppdateras hela tiden då tekniken går framåt på www och gamla crawlningsmetoder inte fungerar längre.

google hade tidigare någon deal med facebook där dom använde APIn för att hämta in data från facebook istället för att crawla/indexera där. Sen blev det någon slags dispyt (som vanligt) och det mesta försvann tror jag.

Det vore en väldigt bra idé att open sourca det här tror jag. Men vem ska betala för det? Det kommer INTE att bli billigt. Och sen att hålla att index med 100% av internet någorlunda uppdaterat är ju inte så lätt precis.

Frågan är om inte katalog-siter, typ yahoo, och liknande kommer bli populära igen? Det är ju rätt ovanligt att man hittar en ny site via google numera (eller typ dom senaste 10 åren). Det går liksom inte att slå sig in hos google längre.

Det känns som "allmänheten" börjar ledsna på all tracking som pågår, spelas in på Messenger, alla sjuka trackade annonser som visas. Det är ju bra iaf. Tom. min morsa börjar ogilla google ganska starkt! :-)049

Den här är fin. Lika aktuell nu som då (2010):
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in