Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Frågor om LSS

Inläggav tenderly » 2008-10-04 22:17:11

Hjälp, jag skall för första gången söka lss-åtgärd!

Hej till dig som läser detta!

Jag skall om ca tio dagar för första gången söka LSS hos min kommun! Vad har ni för erfarenheter från era kommuners LSS handläggare? Bra eller dåliga? Har ni blivit hjälpta eller stjälpta? Finns det risker med detta?

Jag vet bara att jag skulle vara i behov av få ett tandvårdskort och kanske även att få tillgång till en kontaktperson - men KAN jag VÄLJA VILKEN som blir min kontaktperson? (jag lever f.n. ensam sedan många år...)

Tänk om jag INTE alls kommer att trivas eller kanske inte alls klarar av vara tillsammans med personen ifråga? :roll: (och VAD gör man rent praktiskt tillsammans med en kontaktperson? Det känns så konstruerat...personen är ju inte min förtrogne vän eller hur! ...och kan det vara antingen en man eller en kvinna - och vilken kvalifikation ställer kommunerna på LSS kontaktpersonerna för oss med AS och har jag rätt till "ÖPPET KÖP" / "Ångervecka" :lol: - om det inte alls fungerar mellan oss ... jag känner redan nu :shock: av fjärilarna i magen och förhöjda stresshormonhalter - hjärtat bultar...nervöst....jag tror jag måste kontakta med kommunens PO och be att hon kommer med till den inbokade LSS-handläggar träffen!

Råkar ni på forumet ha bra erfarenheter om detta med LSS?

Frågar mig om jag kanske ändå skall avvakta med att be om att få en kontaktperson...jag känner mig väldigt osäker i nuläget... :?: eftersom jag inte alls VET på förhand vem personen blir och om jag kan verkligen känna tillit till denna okända någon.....och om jag överhuvudtaget kan få vara med i valprocessen...fast de på kommunen tror kanske att jag saknar förmåga att själv få vara med i valet...?

• Eller så blir det hela riktigt bra!
- Kanske någon har goda erfarenheter om hel lyckade åtgärder som ni fått och kanske vill berätta för oss andra om! :D

Allt behöver ju inte vara problematiskt...fast det är nog bäst att inte gå händelserna i förväg...den som lever får se...!

/Tenderly


Moderator: Slog ihop två trådar om LSS.
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:10:49, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav Ganesh » 2008-10-04 22:44:28

För det första. Du kan alltid tacka nej, när som helst. Tex om det skulle visa sig att du inte funkar med nån person. Om du får hjälp med flera olika saker så kan du behålla de som funkar och tacka nej till de son inte funkar.

För det andra. Du har har rätt till en Individuell Plan för ditt LSS-stöd. Syftet med en sån är att stärka ditt inflytande över din egen situation.

http://www.1177.se/Regler-och-rattighet ... ade---LSS/

(tidigare)
http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/ ... an_LSS.htm

För det tredje. Min erfarenhet av LSS-handläggare är att de är mycket hjälpsamma och tillmötegående. Och de som sen sas gör jobbet också är vänliga och kompetenta och professionella. Men andra har andra erfarenheter. Det beror nog på vilken kommun man bor i. Man kan ha både tur och otur.

Givet allt detta finns det nog inga sakliga skäl att vara orolig. Om inte annat så kan du ju tacka nej. Men det kan också bli en jättebra lösning. Vill du veta mer så skicka ett PM.

Moderator Gripandekylig - uppdaterade länken
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:10:49, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Tack Ganesh! det känns mera hoppfullt!

Inläggav tenderly » 2008-10-04 22:58:36

Ganesh skrev:För det första. Du kan alltid tacka nej, när som helst. Tex om det skulle visa sig att du inte funkar med nån person. Om du får hjälp med flera olika saker så kan du behålla de som funkar och tacka nej till de son inte funkar.

För det andra. Du har har rätt till en Individuell Plan för ditt LSS-stöd. Syftet med en sån är att stärka ditt inflytande över din egen situation.

http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/ ... an_LSS.htm

För det tredje. Min erfarenhet av LSS-handläggare är att de är mycket hjälpsamma och tillmötegående. Och de som sen sas gör jobbet också är vänliga och kompetenta och professionella. Men andra har andra erfarenheter. Det beror nog på vilken kommun man bor i. Man kan ha både tur och otur.

Givet allt detta finns det nog inga sakliga skäl att vara orolig. Om inte annat så kan du ju tacka nej. Men det kan också bli en jättebra lösning. Vill du veta mer så skicka ett PM.


Varmt tack till dig Ganesh för ditt fina svar till mig!

Du har helt rätt - jag behöver säkert inte alls oroa mig i förväg (jag skall ju inte bli bortglömd och instängd på Alcatraz (som betyder pelikan på spanska) av min hemkommun!)

Nu känns det mera hoppfullt och faktiskt något att se framemot!
Jag känner mig redan lugnare!

(Jag tror att mina tidigare erfarenheter från vården har gjort att jag kanske känner en viss rädsla att bli involverad!)

Må fortsatt riktigt väl Ganesh!

/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:10:49, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav Debbido » 2008-10-04 22:59:34

Hej Tenderly! :D

Frukta ej! LSS är ingen monstermaskin som kommer att krossa dig!
Se det så här: DE är till för DIG. DU är "huvudmannen" som ska välja en kontaktperson. DU sitter vid spakarna och styr processen. Du kan välja/välja bort. Du kan testa och meddela om det inte funkar!


Det bästa är självklart om man känner till en rar människa man har förtroende för som man kan tillfråga/tipsa om. Det gjorde jag, och då stämde allting till 100 %. Dessvärre behövde damen ifråga göra annat efter två år. Men det var underbara år!

När kommunen valde ut en kontaktperson åt mig för flera månader sedan byggde de valet på hennes och mitt naturintresse. :-)214 Jag älskar att sitta i naturen och titta eller meditera, fotografera, filosofera. Tjejen gillade att arrangera vildmarksutflykter, forsränning, bergsbestigning. SÅ vi hade alltså helt olika inställning till vad vi ville ha/kunde använda naturen till.

Hon visste ingenting om AS och ville absolut inte låta sig informeras. Så det hela tog slut efter ett tag, när hon agerade helt oväntat gällande en träff, förutsättningarna ändrades rejält, jag blev chockad och överreagerade. Därefter sa hon upp sig. Jag visste förstås att detta skulle hända eftersom hon inte ville anpassa sig till autistiska personer.

Nu har jag meddelat biståndsavdelningen att de ska leta efter en person som verkligen vill snacka sjukdomar så det stänker om det. Om personen inte vet vad jag kan och inte kan så kan kontakten inte fungera, självklart. dessutom la jag fram ett förslag om delat kontaktmannaskap. En person jag verkligen är förstådd av och kan prata med på telefon kvällstid blir kontaktperson på deltid för att stötta mig vid kriser. Den andra personen ska jag ut och fika med, handla, gå på bio, äta mat etc med. Så var inte rädd, det finns ljus i mörkret! Jag såg ett häromdagen, under min korta strandpromenad.

http://www.postimage.org/image.php?v=gxyWY79
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Pemer » 2008-10-04 23:04:49

Hej T!

Man har absolut rätt att känna sig för och säga ifrån om det inte funkar med en kontaktperson.

Det är också i normalfallet bara hjärtligt välkommet om man faktiskt själv har hittat någon som är intresserad av att bli kontaktperson, och därmed kan föreslå den personen, så de slipper leta efter någon åt en.

Så funkade det i varje fall här i min kommun när jag fick min, och där har dealen förstås varit mest för att hon ska kunna få göra sig det arvodet.

Vi kanske kan ses någon dag och se om vi trivs ihop, så kunde jag anmäla mig i så fall... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Nilale » 2008-10-04 23:29:18

Jag har också funderat på det här med LSS. Det enda jag känner att jag verkligen skulle behöva eller vilja ha är tandvårdskort med tanke på den kassa ekonomin. Det andra överlever jag utan. Det jag är rädd för att jag blir helt i deras händer om jag ansöker om en sak. Att de då sätter en stämpel på mig som oförmögen att ta hand om mig själv och att de ska börja ha koll på mig på olika sätt. Borde läsa på lite mer för att reda ut mina förutfattade meningar verkar stämma eller ej, men orkar inte just nu.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Absolut sant sköna Debbido!"var inte rädd, det finns lj

Inläggav tenderly » 2008-10-04 23:37:51

Debbido skrev:Hej Tenderly! :D

Frukta ej! LSS är ingen monstermaskin som kommer att krossa dig!
Se det så här: DE är till för DIG. DU är "huvudmannen" som ska välja en kontaktperson. DU sitter vid spakarna och styr processen. Du kan välja/välja bort. Du kan testa och meddela om det inte funkar!


Det bästa är självklart om man känner till en rar människa man har förtroende för som man kan tillfråga/tipsa om. Det gjorde jag, och då stämde allting till 100 %. Dessvärre behövde damen ifråga göra annat efter två år. Men det var underbara år!

När kommunen valde ut en kontaktperson åt mig för flera månader sedan byggde de valet på hennes och mitt naturintresse. :-)214 Jag älskar att sitta i naturen och titta eller meditera, fotografera, filosofera. Tjejen gillade att arrangera vildmarksutflykter, forsränning, bergsbestigning. SÅ vi hade alltså helt olika inställning till vad vi ville ha/kunde använda naturen till.

Hon visste ingenting om AS och ville absolut inte låta sig informeras. Så det hela tog slut efter ett tag, när hon agerade helt oväntat gällande en träff, förutsättningarna ändrades rejält, jag blev chockad och överreagerade. Därefter sa hon upp sig. Jag visste förstås att detta skulle hände eftersom hon inte ville anpassa sig till autistiska personer.

Nu har jag meddelat biståndsavdelningen att de ska leta efter en person som verkligen vill snacka sjukdomar så det stänker om det. Om personen inte vet vad jag kan och inte kan så kan kontakten inte fungera, självklart. dessutom la jag fram ett förslag om delat kontaktmannaskap. En person jag verkligen är förstådd av och kan prata med på telefon kvällstid blir kontaktperson på deltid för att stötta mig vid kriser. Den andra personen ska jag ut och fika med, handla, gå på bio, äta mat etc med. Så var inte rädd, det finns ljus i mörkret! Jag såg ett häromdagen, under min korta strandpromenad.

Bild


Hej igen Debbido!
Vill sända dig Debbido mitt varmaste tack för din fina sammanfattning
dessutom smyckad med en av dina spännande och ovanligt levande fotografier! Sköna färger med det kalla friska blåa tonerna, mot det varma neapelgula ljusgatan som speglas i vattnet! Ja det finns ljus i mörkret! Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. :D

Jag hade ingen aning om att jag får vara "huvudmannen" i processen och det känns fantastiskt skönt!
Nu har jag dessutom tid att tänka igenom allt i förväg; vad jag VILL göra tillsammans med kontaktpersonen utifrån mina intressen - tex. så älskar jag naturupplevelser och allt det sköna och vackra som vi kan se i naturen! Kanske kan jag rentav finna någon naturfotograferande intresant person som dessutom gillar att samtala om substansrika spännande ämnen och kanske dessutom råkar vi ha gemensamma intressen för övrigt i livet!

Och det känns riktigt bra att jag får testa mig fram, med personerna ifråga!
Jag får erkänna att efter många många år så börjar det kännas som om jag sakteliga börjat leva på riktigt - äntligen! och det är jag oerhört tacksam för! Detta forum har hjälpt till att finna mig tillrätta i denna nyorienteringsfas som jag är mitt uppe i just nu!

Sänder dig sköna Debbido, en jättego*kram, som tack för alla dina varma tankars inlägg här på forumet! •
Debbido Du gör många människor :-)179 glada! Tack att du finns!! :-)166


Vänligen

Tenderly
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:10:51, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Re: Absolut sant sköna Debbido!"var inte rädd, det finn

Inläggav Debbido » 2008-10-04 23:59:10

tenderly skrev:Jag hade ingen aning om att jag får vara "huvudmannen" i processen och Kanske kan jag rentav finna någon naturfotograferande intresant person som dessutom gillar att samtala om substansrika spännande ämnen och kanske dessutom råkar vi ha gemensamma intressen för övrigt i livet!

Och det känns riktigt bra att jag får testa mig fram, med personerna ifråga!
Jag får erkänna att efter många många år så börjar det kännas som om jag sakteliga börjat leva på riktigt - äntligen! och det är jag oerhört tacksam för! Detta forum har hjälpt till att finna mig tillrätta i denna nyorienteringsfas som jag är mitt uppe i just nu!

Sänder dig sköna Debbido, en jättego*kram, som tack för alla dina varma tankars inlägg här på forumet! • :D
Debbido Du gör många människor :-)179 glada! Tack att du finns!! :-)166


Vänligen

Tenderly


Hej!

Jag antar att vi som har kontaktperson kallas "huvudman" eftersom den som har godeman kallas huvudman. Jag gillar det ordet! Det inger ett visst självförtroende.

Det låter trevligt med ordet "nyorienteringsfas" också, så positivt!

Funderar på att byta ut ordet kris mot nyorienteringsfas? Fast, krisen måste nog komma först. Eller om man kunde hoppa över den? Nähä :?

Jag har verkligen varit jobbig den senaste tiden och känt att jag tagit mycket kraft från de vänliga själar som haft tålamod med mig, men jag hoppas att jag efter den kris som drabbat min lilla familj (sonen och jag) ska kunna gå in i just en nyorienteringsfas. Jag tror vi är på god väg.

Jag är tyvärr inte alltid den glädjespridare jag vill vara, Tenderly, men mitt mål i livet är alltid att kunna visa omtanke om andra! :-)165 Allting känns så mycket bättre när man kan det.

Tack också för att DU finns!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:10:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-10-05 0:10:41

I kriser söker jag alltid tröst i naturen. Forum är bra, men ibland är det bättre att sitta vid ett hav och låta sinnet lysas upp av vita stenar, vita blommor och ljuset från havet och bara mumla: Allt är väl! Jag lever, de jag älskar lever och jag är en del av något stort, verkligen stort: Livet!

Eftersom du också brukar fotografera skickar jag med ett nytaget foto från en läkande meditationsstund i naturen. (mobilkameran)



Bild
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Alien » 2008-10-05 0:26:22

Jag antar att du läst denna tråd, där en person berättar både om negativa och positiva erfarenheter av kontaktperson + andras synpunkter:
http://www.aspergerforum.se/kontaktperson-t5706.html

Själv har jag haft LSS enligt följande:

- Samtalsstöd av kurator (via henne fick jag också övriga LSS-insatser)
- Råd av arbetsterapeut
- Daglig verksamhet

Tycker det har funkat bra och jag har inte känt mig intvingad i något. Enda problemet har varit att få tag på kuratorn när jag missat en tid. :oops:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Garum » 2008-10-06 15:24:12

Är nyfiken på om man enligt LSS har rätt till att få gå på olika kurser som kommunen betalar, alla har rätt att söka, men har för mig att om man omfattas av LSS har man RÄTT till detta vilket inte de som inte omfattas av LSS har.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Debbido » 2008-10-07 1:03:35

Garum skrev:Är nyfiken på om man enligt LSS har rätt till att få gå på olika kurser som kommunen betalar, alla har rätt att söka, men har för mig att om man omfattas av LSS har man RÄTT till detta vilket inte de som inte omfattas av LSS har.


Nja, det tror jag nog inte man har rätt till. De olika lagarna säger sammanfattningsvis att man har rätt till daglig, meningsfull, individuellt anpassad sysselsättning. Men det har jag inte sett röken av :roll:

I mitt fall, som oteknisk, o-matematisk kompositör ville jag ha hjälp med musikdatakurs eller support via kommunala musikskolan för att "konservera" mina sånger, som i bästa fall hamnar på ett band, men det blev inget med det.

I min stad är alla hänvisade till en lokal för psykiskt sjuka och den sysselsättning som finns där.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav hysteriskt » 2008-10-07 17:24:38

Jag har haft två kontaktpersonen genom socialen då jag var mellan 15-16 år gammal.
Den första kvinnan kom jag inte alls överens med. Våran kemi stämde inte.
Då sa jag till och fick byta. Nästa kvinna var UNDERBAR.
Vi har fortfarande kontakt, fast hon inte längre är min kontaktperson på pappret.

Jag hoppas att det går bra för dig, tenderly!
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: Hjälp!! jag skall för första gången söka LSS åtgärd!!!

Inläggav DC » 2008-10-07 19:50:06

tenderly skrev: Hej till dig som läser detta!

Jag skall om ca tio dagar för första gången söka LSS hos min kommun! ..vad har ni för erfarenheter från era kommuners LSS handläggare? Bra eller dåliga? Har ni blivit hjälpta eller stjälpta? Finns det risker med detta?


Riktig dålig erfarenhet. En handläggare kallade mig för "flicka" i sina papper när jag var över 30 år. Riktigt löjligt.

Samma handläggare anmälde mig senare för "hot mot tjänsteman".

Nuvarande handläggare är en notorisk lögnhals som inte gjort ett dugg för mig. Hon bara förhalar handläggningen av sådant jag vet att jag har rätt till. Hennes bemötande är kränkande och nedlåtande.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Varmt tack till dig hysterisk!

Inläggav tenderly » 2008-10-07 22:47:33

hysteriskt skrev:Jag hoppas att det går bra för dig, tenderly!


Varmt tack till dig hysteriskt!

/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Re: Hjälp!! jag skall för första gången söka LSS åtgärd!!!

Inläggav tenderly » 2008-10-07 22:54:50

DC skrev:
tenderly skrev: Hej till dig som läser detta!

Jag skall om ca tio dagar för första gången söka LSS hos min kommun! ..vad har ni för erfarenheter från era kommuners LSS handläggare? Bra eller dåliga? Har ni blivit hjälpta eller stjälpta? Finns det risker med detta?


Riktig dålig erfarenhet. En handläggare kallade mig för "flicka" i sina papper när jag var över 30 år. Riktigt löjligt.

Samma handläggare anmälde mig senare för "hot mot tjänsteman".

Nuvarande handläggare är en notorisk lögnhals som inte gjort ett dugg för mig. Hon bara förhalar handläggningen av sådant jag vet att jag har rätt till. Hennes bemötande är kränkande och nedlåtande.


Hej DC och tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter! Jag är ledsen att höra att du fått ett undermåligt bemötande! Hoppas att det blir en lösning och att det blir bättre så småningom med dina kontakter med kommunens LSS handläggare!
Allting har SIN tid!

Du kanske kan be om att få byta LSS handläggare eller be att om kommunen har ett personligt ombud - att h*n kommer tillsammans med dig till nästa LSS hanläggarträffen! Det kan vara värt ett försök - då får väl handläggaren ifråga skärpa till sig!

Må riktigt gott i fortsättningen! Så länge det finns liv - finns det hopp om bättre eller hur!

/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Re: Hjälp!! jag skall för första gången söka LSS åtgärd!!!

Inläggav DC » 2008-10-08 8:44:55

tenderly skrev:Du kanske kan be om att få byta LSS handläggare eller be att om kommunen har ett personligt ombud - att h*n kommer tillsammans med dig till nästa LSS hanläggarträffen! Det kan vara värt ett försök - då får väl handläggaren ifråga skärpa till sig!

/T


Det är inte min avsikt att låta negativ men.. Jag bor i en liten kommun så det finns bara en handläggare och vi har inga personliga ombud (En av få? kommuner som avböjde att erbjuda personliga ombud och tyvärr är det inget tvång för kommunerna att ha personliga ombud.)
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav nano » 2008-10-08 11:19:30

Kurser, kan man gå kurs i att lära sig köra U-båt :)
Får man egen U-båt också?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:10:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Hjälp!! jag skall för första gången söka LSS åtgärd!!!

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-09 20:50:47

DC skrev:
tenderly skrev:Du kanske kan be om att få byta LSS handläggare eller be att om kommunen har ett personligt ombud - att h*n kommer tillsammans med dig till nästa LSS hanläggarträffen! Det kan vara värt ett försök - då får väl handläggaren ifråga skärpa till sig!

/T


Det är inte min avsikt att låta negativ men.. Jag bor i en liten kommun så det finns bara en handläggare och vi har inga personliga ombud (En av få? kommuner som avböjde att erbjuda personliga ombud och tyvärr är det inget tvång för kommunerna att ha personliga ombud.)


DC har full förståelse om du inte vill skylta med var du bor men en sån kommun bör ut i ljuset och känna att dom ignorerar ett behov hos sina medborgare!
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Frågor om LSS.

Inläggav Mariette » 2009-06-09 13:12:36

Vad jag hört har personer som ingår i personkrets 1 i LSS och som har insatser därifrån, rätt till ett förbehållsbelopp efter att hyran är betald. Detta förbehållsbelopp ska täcka allt utom just hyran och det måste väl gälla även om man bor i egen lägenhet, har LSS insatser men nekas sjukersättning och därför tvingas leva på socialbidrag? Enligt LSS ska ju personer med funktionshinder garanteras goda levnadsvillkor, rätt att leva som andra i samma ålder utan funktionsnedsättning, medan det för SoL och socialbidrag gäller skäliga levnadsvillkor, vilket är tänkt som en tillfällig lösning och inget det går att leva på månad efter månad eller år efter år.

Goda levnadsvillkor innefattar ju också ekonomi. Att kunna gå på bio, fika, gå på teater och dylikt med sin kontaktperson finns ju inte utrymme till i existensminimums normen enligt SoS som bara täcker det absolut nödvändigaste och bygger på att det ska vara en kortsiktig hjälp. Är det någon som har information angående förbehållsbelopp enlig LSS, jag bor i Göteborg och i eget boende?

Mariette


Moderator: Slog ihop två trådar om LSS.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Inger » 2009-06-09 14:37:43

Aldrig hört talas om något som heter så, men så är jag inte så insatt heller. Har du frågat socialkontoret? De borde väl veta?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Förbehållsbelopp för personer med insatser enligt LSS

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 15:09:08

Mariette skrev:Vad jag hört har personer som ingår i personkrets 1 i LSS och som har insatser därifrån, rätt till ett förbehållsbelopp efter att hyran är betald. Detta förbehållsbelopp ska täcka allt utom just hyran och det måste väl gälla även om man bor i egen lägenhet, har LSS insatser men nekas sjukersättning och därför tvingas leva på socialbidrag? Enligt LSS ska ju personer med funktionshinder garanteras goda levnadsvillkor, rätt att leva som andra i samma ålder utan funktionsnedsättning, medan det för SoL och socialbidrag gäller skäliga levnadsvillkor, vilket är tänkt som en tillfällig lösning och inget det går att leva på månad efter månad eller år efter år.

Goda levnadsvillkor innefattar ju också ekonomi. Att kunna gå på bio, fika, gå på teater och dylikt med sin kontaktperson finns ju inte utrymme till i existensminimums normen enligt SoS som bara täcker det absolut nödvändigaste och bygger på att det ska vara en kortsiktig hjälp. Är det någon som har information angående förbehållsbelopp enlig LSS, jag bor i Göteborg och i eget boende?

Mariette


För själva levnadsomkostnader som hyra och mat så är det nog vanligt försörjningstöd som gäller, dvs, vanliga socialbidrag. Har aldrig hört att det skulle finnas särskilda upphällspengar enligt lss att söka; men jag kan förstås ha fel.
Det som gör skillnaden mellan en person som tillhör en personkrets är att de extra insatserna ger lite extra guldkant och ger en goda levnadsvillkor istället för skäliga?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Pemer » 2009-06-09 15:58:51

Det enda sammanhang där jag hört något sådant är förbehållsbelopp vid införsel på lön, eller vid skuldsanering. LSS inkluderar väl ingenting vad gäller inkomster, vad jag någonsin sett... det står ingenting mer än det någonstans där jag någonsin sett info om vad LSS är.

"LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning."

http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 711429.pdf

De tio insatserna som ingår, som man alltså kan söka, är:

1 Rådgivning och annat personligt stöd
2 Personlig assistans
3 Ledsagarservice
4 Kontaktperson
5 Avlösarservice i hemmet
6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom
9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
10 Daglig verksamhet

Inkomst ska man vara tillgodosedd via sjukförsäkringarna och/eller socialtjänsten. Det finns inget om det inom själva LSS.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Förbehållsbelopp för personer med insatser enligt LSS

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-09 20:03:06

Kikarn skrev:Det som gör skillnaden mellan en person som tillhör en personkrets är att de extra insatserna ger lite extra guldkant och ger en goda levnadsvillkor istället för skäliga?


Vilka extra insatser skulle ge vad för extra guldkanter tänkte du? OBS, det här är inget ifrågasättande, mer en ärligt menad fråga. Den "guldkant" jag upplevt genom LSS är att min lilla fått gå på kollo och haft roligt några dagar. Är det sånt du menar, eller rent ekonomisk guldkant? Nåt sånt har jag inte upptäckt att jag skulle kunna få, vare sig som aspig själv eller som förälder till aspig unge.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in