Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Agatha » 2009-06-10 20:03:00

LSS 19 §

Av dem som har hel ålderspension enligt lagen om inkomstgrundad ålderspension eller hel garantipension enligt lagen om garantipension eller hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning enligt lagen om allmän försäkring eller som har annan inkomst av motsvarande storlek får skäliga avgifter för bostad, fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter tas ut enligt de grunder som kommunen bestämmer. Avgifterna får dock inte överstiga kommunens självkostnader. Kommunen skall se till att den enskilde får behålla tillräckliga medel för sina personliga behov.

Om enskilda inte får behålla tillräckliga medel för sina behov är de hänvisade till försörjningsstöd, vilket innebär merarbete för kommunen. Gissningsvis infördes förbehållsbeloppet av den anledningen.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Agatha » 2009-06-10 20:12:44

Pemer skrev:Ser man på, det var en lokal förordning i just Göteborg. :oops:


Riktlinjer för tillämpning. De bör finnas i alla kommuner. (http://www.huddinge.se/upload/Sociala_tjanster/Dokument/Socialnamnden/Kallelse%200706/Tjut%20förbehållsbelopp.pdf
Huddinges råkade händelsevis hamna högst på listan när jag sökte.)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-10 20:35:57

alfapetsmamma skrev:Det här får mig att tänka på när en LSS-handläggare sa att med personkrets 1-tillhörighet har man rätt att söka LSS-resurser, inte rätt att få.

Jag förstår inte hur du menar. Och jag vet inte heller om det är ett svar/reaktion på mitt inlägg.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-10 20:46:41

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:Det här får mig att tänka på när en LSS-handläggare sa att med personkrets 1-tillhörighet har man rätt att söka LSS-resurser, inte rätt att få.

Jag förstår inte hur du menar. Och jag vet inte heller om det är ett svar/reaktion på mitt inlägg.


Nä, mitt inlägg var ett allmänt inlägg, gällande LSS. Tyckte det lät så galet när hon sa att man har rätt att söka, inte rätt att insatser. Det känns ju så givet att man har rätt att söka, vad är det att orda om för rättighet. Men nej, det handlade inte om nåt du skrivit specifikt. Sorry om det bara var flummigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Agatha » 2009-06-10 20:49:13

alfapetsmamma skrev:Det här får mig att tänka på när en LSS-handläggare sa att med personkrets 1-tillhörighet har man rätt att söka LSS-resurser, inte rätt att få.


Ja?

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19930387.htm#P7 LSS 7 §
"Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1-–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt."

(Den ofta ogina tolkningen av paragrafen är svårare att motivera.)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-06-10 20:52:33

Ah... nu förstår jag bättre... Tack, Agatha! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-10 20:52:38

nano skrev:Oavsett vad orsaken till att man söker pengar så är det lagen som gäller, inte riktlinjer från chefen eller privata åsikter om vad som borde stå i lagen.

Nu vet jag inte alla deteljer om din ekonomi eller hur du fungerar men jag antar att du har avsevärt mycket mindre att röra dig med än om du fått behålla de jobb du haft.
Behöver du ledsagare undrar jag verkligen vad sjutton denne handläggare sysslar med, sadism eller bara inkompetens?
Möjligen skulle det kunna vara dennes åsikt att det skulle vara så att folk kommer o får pengar utan att behöva det.

Jag tror att hon tyckte att aspergare inte hade så stora problem.
Det var denna person som sade att "ni aspergare tror att det bara är att få en diagnos, så kan man knäppa med fingrarna och få allt man vill sedan".

Jag är tjatig och har skrivit om hennes kommentarer lite här och var, men kanske inte alla har läst ^_^

Men, behöver ledsagare? Hur ska jag veta det för alla kommande situationer?
Helt klart har jag mycket svårare än andra med vissa saker, och det kan betyda att jag i en till synes rätt enkel situation kräver ledsagare, medan jag klarar något som verkar svårare, helt enkelt för att jag vet mer, har mer erfarenhet och kanske känner mig mer trygg i den andra situationen.

Och vad jag förstår, så är korttidsvistelse inte till för dem som behöver ledsagare, utan handlar om miljöbyte och rekreation, något som jag inte får, och som jag inte kan planera för. LSS-idioterna tror att svinjobbiga aktiviteter automatiskt är rekreation, t.ex. kanottur som kostar 1000 ggr mer än den ger.

När jag har rest, så har jag alltid varit med någon.
En gång när jag var 16 år, dumpade min kusin mig på Athens flygplats. Jag blev panikslagen och började gråta, hörde inget i de där högtalarna, kunde inte fråga någon.
Men det löste sig, jag minns inte hur. Flygplatsen är inte så stor, jag kanske hittade en skylt (skyltar är bra, så länge de sitter rätt och inte blinkar med olika text för mycket).
På vägen hem i planet, blev jag lurad att smuggla in cigaretter åt någon äldre kille i 25-årsåldern. Jag åkte på kontroll i tullen dessutom, men inget hände (fick man ta in cigg som 16-åring på 80-talet?). Kunde ju ha varit narkotika. Eller, lurad och lurad, jag visste inte att jag skulle säga ifrån o.s.v. Hade ingen tanke på andra motiv än det han sade (han hade två limpor och fick bara ta in en).

Den där resan till England med en släkting, den hade jag INTE klarat själv.

Kanske jag skulle klara helt eget planerade resor där jag tar hänsyn till vad jag klarar, och då skär bort alla svåra saker som alla andra verkar klara (hyrbilar, förbindelser med lokaltrafik, hotell m.m.).

*****

Jag kan avsluta med att korttidsvistelse är inte det viktigaste för mig. Jag dör inte av att inte få det. Det hade förstås varit trevligt att kunna göra vissa saker som korttidsvistelse, som jag nu inte kan, men inte det viktigaste alltså.
Däremot så "går jag igång" på LSS-idiotens argument och oförskämdheter. Och jag tänker ofta på hur fan det går till för dem som har större behov och kanske kan tala ännu sämre för sig. Om de inte dör av att inte få någon speciell insats, så får de väl den inte, och får leva i misär.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-10 20:56:30

KrigarSjäl skrev:
Bror Duktig skrev:Hata LSS![anolink][/anolink]

De som utreder letar bara efter detaljer de kan använda för att avslå.
99 saker talar för och en emot. Vad händer då? Avslag förstås.

Vad säger man emot när utredande börjar tala om att hon "minsann själv betalar sina semesterresor"?

Det är staten som betalar hennes semesterresor, så hon är lika mycket bidragstagare som du.
Jag skulle ha utomordentligt svårt att hålla inne med vad jag tycker i det läget. Såna där självgoda prydliga byråkratkärringar med piffiga glasögon är fan det värsta som finns.

LOL, du glömde marinblå/vinröda silkesscarfen och överdriven men korrekt gjord make up. Annars var det helt korrekt.

Jag visste inte vad jag skulle säga emot hennes oförskämdheter. Samtidigt visste jag att allt man säger kan användas emot en. Det har jag fått lära mig den hårda vägen (FK och nämnda draktant, hon hade börjat redan innan just det beskrivna).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2009-06-10 22:00:15

Man borde förbjudas jobba med någonting där man har att ta beslut som rör personer med någon form av funktionsnedsättning om man vräkt ur sig sådana okunniga och enögda inställningar till den aktuella funktionsnedsättningen.

Det är ju som ett jäv, Bror Duktig har dragits med att ha en handläggare som inte har kunskaper om diagnosen och respekt för människor med diagnosen, utan baserat på okunniga förutfattade meningar redan har bestämt sig för väldigt negativa åsikter om Asperger och personer som har diagnosen, och aldrig tänker ge aspergare den hjälp de så väl kan behöva. Bara det att inte hon fattar det, och inte vill fatta det.

Det borde vara totalt diskvalificerande från att jobba med det människan gör.

Likaväl som när man säger, som A-mamma nämnde, något så huvudlöst dumt som att LSS är en rätt att söka insatser, men inte någon rätt att få dem.

När man är beroende av samhällets hjälp med olika insatser på grund av egna funktionsnedsättningar så är det ju fundamentalt att man måste ha rätt i grund och botten att bedömas av objektiva, insatta, kunniga, handläggare som är beredda att ta in hur förutsättningarna ser ut och ge den funktionsnedsatte personen chansen att kunna få den hjälp som behövs.

Klarar man inte det så är man inte socialt kompetent att jobba i ett sådant yrke. Sådana yrken måste ju utövas utifrån en etik, respekt för individen och... ja... allt annat än vad Bror Duktig bemötts med av det där miffot. :?

En människa som den Bror Duktig har mött här, och den som hade sagt detta om "rätt att söka" till A-mamma är farliga och destruktiva människor på jävligt fel ställe i samhället, som det är viktigt att sparka alldeles åt helvete bort från allt vad sådana yrken heter. Man kan inte ha sådana i sådana funktioner.

Den sorten kanske kan vara samhällsvetenskapliga lärare på akademiska lärosäten som Gogge, eller så.... :roll:

....men social omsorg är det sista områdre sådana sociala elefanter i porslinsbutiker ska härja i.

Rent logiskt sett är det en ren självklarhet. Är Sverige ett samhälle som bygger på förståelse och insikt kring sådana självklarheter? Det behöver vi ta reda på, tror jag!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-06-10 22:11:26

Vill inte kalla det för jäv, däremot kunskapsbrist eller inkompetens.

Pappa berättade om en som skulle behöva jagas av denne myndighetsperson.
En journalist som i pappas taxi kläcker ur sig denna mening "vi journalister är lite intelligentare än alla andra".
Sedan försöker hon muta honom med färdtjänstbiljetter o vill att han ska mer eller mindre bli personlig chaufför åt henne.
Hon förklarar att "jag känner en läkare som fixar det åt mig, du kan få många sådana".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2009-06-10 22:26:40

Bror Duktig skrev: Hata LSS!

De som utreder letar bara efter detaljer de kan använda för att avslå.
99 saker talar för och en emot. Vad händer då? Avslag förstås.

Vad säger man emot när utredande börjar tala om att hon "minsann själv betalar sina semesterresor"?
Vad har man att säga emot? Det finns alltid argument att avslå med, och de kommer undan med lögner såvida man inte har råd att anlita en advokat i överklagan. Länsrätten tror på lögner från starkaste part.

Det är njugga LSS-handläggare vi ska hata, inte LSS-lagen.

Jag hade väl blivit stum av en sån kommentar, men annars tänker jag nu att svaret är "Ja, jag skulle också haft råd att betala min semester om jag fått ett vanligt jobb. Tror du jag valt att vara funktionshindrad?"

Bror Duktig skrev:"Goda levnadsvillkor" är ett stort jävla skämt, oavsett det handlar om ekonomi eller att leva som andra i fråga om aktiviteter.
Kan man säga hej och betala kaffet på hundklubben, så inte får man en ledsagare. Eller om man inte vet vad man ska göra socialt, för "så är det ju för alla ibland". Vem orkar tjafsa år ut och år in för att få komma till hundklubben en gång varannan vecka.

Jag fick hjälp av en mer talför person, och fick med personer från habiliteringen som "vittnen", och då:

Jag fick till slut en ledsagare, men eftersom jag inte orkar åka hemifrån så mycket, så kan jag inte utnyttja för sällskap (som det var tänkt att fungera som i kombination). Ledsagaren får inte ledsaga i hemmet.

Jag blir helt vansinnig när jag hör historier om hur illa det fungerar med soc, LSS, FK, arbetsförmedling m.m.
Röda tråden för de som ska hjälpa, är att se sökanden som parasiter som försöker sno åt sig så mycket de kan, och därför se till att hitta anledningar till att avslå allt.

Går det inte att få en kontaktperson i stället, som både kan träffas och följa med en på aktiviteter? Eller både en kontaktperson och en ledsagare? Eller finns det någon regel som säger att man bara kan få det ena?

Om handläggaren måste välja me!llan att ge hjälp enligt lagen el "budget i balans", vad väljer h-n då?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-11 9:47:59

Alien skrev:
Bror Duktig skrev: Hata LSS!

De som utreder letar bara efter detaljer de kan använda för att avslå.
99 saker talar för och en emot. Vad händer då? Avslag förstås.

Vad säger man emot när utredande börjar tala om att hon "minsann själv betalar sina semesterresor"?
Vad har man att säga emot? Det finns alltid argument att avslå med, och de kommer undan med lögner såvida man inte har råd att anlita en advokat i överklagan. Länsrätten tror på lögner från starkaste part.

Det är njugga LSS-handläggare vi ska hata, inte LSS-lagen.

Jag hade väl blivit stum av en sån kommentar, men annars tänker jag nu att svaret är "Ja, jag skulle också haft råd att betala min semester om jag fått ett vanligt jobb. Tror du jag valt att vara funktionshindrad?"

Det svaret skulle givit henne "vatten på sin kvarn" om att jag bara var ute efter pengar. Jag mumlade nämligen något i den stilen.

Mamma ringde och sade att jag måste få en annan handläggare, och en som kan om asperger. De på kommunen sade att ingen av handläggarna hade kunskap om asperger, de var bara handläggare för stöd. :roll:

Alien skrev:
Bror Duktig skrev:"Goda levnadsvillkor" är ett stort jävla skämt, oavsett det handlar om ekonomi eller att leva som andra i fråga om aktiviteter.
Kan man säga hej och betala kaffet på hundklubben, så inte får man en ledsagare. Eller om man inte vet vad man ska göra socialt, för "så är det ju för alla ibland". Vem orkar tjafsa år ut och år in för att få komma till hundklubben en gång varannan vecka.

Jag fick hjälp av en mer talför person, och fick med personer från habiliteringen som "vittnen", och då:

Jag fick till slut en ledsagare, men eftersom jag inte orkar åka hemifrån så mycket, så kan jag inte utnyttja för sällskap (som det var tänkt att fungera som i kombination). Ledsagaren får inte ledsaga i hemmet.

Jag blir helt vansinnig när jag hör historier om hur illa det fungerar med soc, LSS, FK, arbetsförmedling m.m.
Röda tråden för de som ska hjälpa, är att se sökanden som parasiter som försöker sno åt sig så mycket de kan, och därför se till att hitta anledningar till att avslå allt.

Går det inte att få en kontaktperson i stället, som både kan träffas och följa med en på aktiviteter? Eller både en kontaktperson och en ledsagare? Eller finns det någon regel som säger att man bara kan få det ena?

Om handläggaren måste välja mellan att ge hjälp enligt lagen el "budget i balans", vad väljer h-n då?

H*n väljer enligt budgeten, och hittar helt enkelt argument för att avslå, alternativt avslå för att ta reda på "hur länsrätten tolkar", vilket ger dem tid och kanske också att en del inte orkar dra saker hur långt som helst.
Speciellt när det handlar om någon som sker ett visst datum, så går ju det datumet förbi och sedan behöver de inte betala även om sökanden får rätt till slut. Vid nästa "läger" eller vad det handlar om, kan samma sak upprepas. Finns ju en del föräldrar som har just dessa erfarenheter.

Angående ledsagare/kontaktperson, så skulle jag vilja ha båda. Det verkar inte gå att få en kombination, eftersom jag kan behöva viss hjälp ute på aktiviteter.
Risken är dock att de drar ned på den ena till förmån för den andra, och när jag orkar mer en månad, så finns inte timmar kvar.
Det är enkelt, menar handläggarna, bara att söka om mer. Men, då är det ju "bara" det att det tar minst tre månader innan man får ett beslut, och livet har ändrats igen.
Jag är rädd att om jag söker kontaktperson nu, så drar de ned på ledsagartimmarna. Och jag kommer att behöva dem för att gå och träna, och kanske ska jag och min ledsagare gå en hundkurs till hösten (jag har en väldigt bra person som boendestöd, som också är ledsagare).
Och det är förresten bara den här personen jag vill ha som kontaktperson, hon är en av mycket få, som det är trevligt att vara med.

OBS: Mitt fall är inte det värsta. Det värsta är att det fungerar så här dåligt. Min situation är inte den sämsta i världen, jag dör inte eller blir totalt hundraprocentigt isolerad (beroende på hur man ser det) om jag inte får hjälp. Det finns de aspergare som har det sämre.
Men något "gott liv" är det inte för mig i de saker jag har ansökt om.
Inte i närheten av hur NT har det.
Och det räcker ju inte att bara åka till hundklubben t.ex. Vad får jag socialt och rekreerande ut av det när jag sitter ensam och är stressad som fan över hur jag ska göra och säga?
Förr visste jag mindre och sade lite vad som helst, men det var ju inte heller särskilt bra LOL LOL

OBS2: Den där jävligaste av jävliga LSS-kärringen har gått i pension. Förvisso var efterföljarna också ute efter att avslå, men inte alls så aggressivt. Den senaste var t.o.m. villig att lära sig lite om hur utreda en aspergare, men det krävdes att habiliteringspersonal och en talför aspergare var med.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-06-11 14:43:07

Alien skrev:Om handläggaren måste välja mellan att ge hjälp enligt lagen el "budget i balans", vad väljer h-n då?
Samtliga handläggare ska ge hjälp enligt lagen, det är inte en fråga om komunens ekonomi.
Fråga länsstyrelsen får du höra, ämnet ekonomi vs lag har tagits upp i radion.
De konstaterade att lagen gäller oavsett en komuns ekonomi och är tydligen en fråga som då och då dyker upp när komuner försöker avslå.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav deadpoet » 2009-07-01 18:47:16

Jag bor i en helt vanlig lägenhet som jag skaffat själv. Men nu räkns den på ngt skumt sätt som jag inte vågar fråga om, som LSS. Bara för att jag har boendestöd.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Pemer » 2009-07-01 19:03:29

deadpoet skrev:Jag bor i en helt vanlig lägenhet som jag skaffat själv. Men nu räkns den på ngt skumt sätt som jag inte vågar fråga om, som LSS. Bara för att jag har boendestöd.

Det är väl mest en definitionsfråga vad som är vad? Det är boendestödet som är beslutat enligt LSS, och kanske att de har antecknat din boendeform som att du därmed anses bo i "särskilt boende enligt LSS"?

Däremot kan det förstås inte innebära att de har tagit över någon slags rätt till lägenheten från dig.

Kanske de bara har skrivit fel. Ska rätt vara rätt är det ju bara frågan om att du har boendestöd enligt LSS, i din lägenhet som i varje avseende är din. Då borde det bara kallas för just det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Xtal » 2009-07-01 20:04:31

Jag och Ex lever separata liv med tre barn där två direkt faller in under LSS. Vi har löst det så barnen får hoppa boende bäst dom vill, och välja själva var dom vill bo.

Vi lever ca 1000 meter från varandra så det är en piece of cake mellan oss.

Det är inte alla som har möjlighet till ett särboende men för oss fungerar det kanonbra! Och ungarna älskar det.
Senast redigerad av Xtal 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Inläggav Alien » 2009-07-08 14:16:18

nano skrev:
Alien skrev:Om handläggaren måste välja mellan att ge hjälp enligt lagen el "budget i balans", vad väljer h-n då?
Samtliga handläggare ska ge hjälp enligt lagen, det är inte en fråga om komunens ekonomi.
Fråga länsstyrelsen får du höra, ämnet ekonomi vs lag har tagits upp i radion.
De konstaterade att lagen gäller oavsett en komuns ekonomi och är tydligen en fråga som då och då dyker upp när komuner försöker avslå.


Tyvärr är det ekonomin som styr. Dels orkar inte alla överklaga (vilket de kallt räknar med), dels kan det redan vara för sent även om man överklagat och fått rätt, som Bror Duktig skrev om här ovan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2009-07-10 8:05:04

Då får man väl ta o kräva skadestånd :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Individuell plan enligt LSS

Inläggav Mariette » 2009-08-20 14:50:24

Har väntat i månader på att få en handläggare från FK som närvarar vid ett första möte gällande en individuell plan enligt LSS. Den första handläggaren blev långtidssjukskriven och lämnade inte över ärendet till någon annan och sedan har det varit semestertider.

Jag har verkligen via telefonsamtal och meil till FK poängterat att det gäller en individuell plan enligt LSS och så dimper det ner ett brev från FK idag där en handläggare sammankallar till ett rehabiliteringsmöte där de bjudit in arbetsförmedlingen och min LSS handläggare som de kallar för socialsekreterare. Hon skrev också att mötet skulle äga rum hos FK. Med i brevet var ett papper där jag skulle ge mitt samtycke till att FK, Sos och AF har rätt att ge varandra upplysningar angående mig.

Jag ringde upp handläggaren som skickat brevet och sa att det gäller en individuell plan och inte någon rehabiliteringsplan och att det är min LSS handläggare som ska sammankalla till detta och att jag har rätt att bestämma vilka som ska närvara och var mötet ska ske. Nu har vi kallat och det är vad som gäller... började kärringen och jag avbröt henne, så fasen heller, vet du vad en individuell plan är för något. Ja men... och så drog jag igång med att högt och med vansinne i stämman, läsa upp vad det står om detta i papprena jag fått från habiliteringen. Men vi har rätt att..eftersom du inte har någon ersättning från oss..., ni har ingen rätt alls och jag tillhör den allmänna försäkringen och går under LSS...

Det slutade med att kärringen och jag skrek åt varandra i luren och dessutom verkade hon berusad. Jag tänkte att mig ska du inte få köra över och hon lugnade ner sig. Det slutade med att jag åtminstone fick reda på att hon är den som kommer att närvara vid mötet om individuell plan (om inte även hon blir långtidssjukskriven) och att jag ska kontakta min LSS handläggare för att avboka och boka ett nytt möte. Ska man behöva hålla på så här?

Har någon av er en individuell plan enligt LSS eller erfarenheter av detta? Om ni har och vill berätta får ni gärna tala om vad den handlar om.

Moderator: Delade in texten i stycken för större läsbarhet.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav MsTibbs » 2009-08-20 15:48:46

Får jag be att du skriver blankrad ibland så det blir enklare att läsa?

Det ska inte vara så jobbigt, men att skrika på folk hjälper sällan, att få diagnos är oftast ett himla byrokratiarbete, kanske du kan be en socialsekreterare på soc hjälpa dig i djungeln? Där fick jag god hjälp.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mariette » 2009-08-20 17:27:36

MsTibbs skrev:Får jag be att du skriver blankrad ibland så det blir enklare att läsa?

Det ska inte vara så jobbigt, men att skrika på folk hjälper sällan, att få diagnos är oftast ett himla byrokratiarbete, kanske du kan be en socialsekreterare på soc hjälpa dig i djungeln? Där fick jag god hjälp.


Ska tänka på detta med blankrad. Jag har en diagnos (Aspergers) och är sjukskriven och detta vet FK om. Jag ska inte behöva leva på socialbidrag som sjukskriven och med diagnos. Jag har begärt omprövning gällande avslaget om sjukersättning och det tar fyra till fem månader innan FK får handen ur röven och ger besked. Det handlade om en individuell plan enligt LSS. Läs gärna om det jag skrev så kan vi ha kontakt utifrån det.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav msitua » 2009-08-20 22:09:16

Hej Mariette

En individuell plan från LSS är till för att föra diskussion om LSS insatser. Försäkringskassan och AF är inte inblandade i individuell plan enligt LSS.

FK och AF har egna plan strukturer. För att man har AS får man inte per automatik ersättning. För att få ersättning så måste man ha intyg från läkare att man nedsatt arbetsförmåga, det är det enda som biter på dem.

Hoppas det löser sig, om du har mer frågor om LSS så kan jag svara imorgon.

MVH
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav A » 2009-08-20 22:23:14

Det är din LSS-handläggare som ska hålla i och kalla till mötet om individuell plan, inte du.
Ett sådant möte kan handla om mycket mer än LSS-insatser, t ex skolgång, boende, praktik mm.
Det bestämmer den som bett om att få en individuell plan, ingen annan.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav msitua » 2009-08-21 8:33:43

Tack A

Denna information har jag inte fått från min Handläggare.

Du har rätt och jag hade fel.

Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS skrev:10 §: "I samband med att insats enligt denna lag beviljas kan den enskilde begära att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprättas i samråd med honom. I planen skall även redovisas åtgärder som vidtas av andra än kommunen eller landstinget."

http://www.fub.se/pdf/lathund_IP_enligt_LSS.pdf
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in