Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fenren » 2010-10-15 21:32:57

och svaret är att det nog är i princip omöjligt att få dem att stå som borgenärer... däremot kan de kanske fixa en lägenhet åt dig.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 21:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Pemer » 2010-10-15 23:51:36

I princip alla kommuner befolkas av byråkrater med mer sinne för kommunens ekonomi än för behövandes behov, och när det gäller LSS och oss aspergare är det ofta väldigt avog inställning - ser vi så normala ut som vi gör får vi höra att vi inte är "tillräckligt" funktionshindrade.

Men kommer man väl till ett beslut om avslag och kan överklaga det till förvaltningsrätten så börjar ju faktiskt lagen tillämpas, eftersom förvaltningsrätten följer lagen, inte kommunens ekonomi.

Så försök satsa på diagnos och LSS, omgående. Det ska enligt lagens bokstav vara lösningen i längden.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2010-10-16 14:28:51

Jag har fått för mig att LSS kontoret eller något annat kontor inom komunen kan införskaffa en lägenhet och man sedan hyr av komunen.
Tror det ingår någon form av stöd då också.

Hörde att man kan skaffa den själv men att komunen blir hyrare som i sin tur hyr ut.
I vilket fall som helst är komunen man bor i alltid skyldig att se till att man har mat o tak över huvudet.
Eftersom du har diagnos så är de också skuldiga att du har goda levnadsvillkor som det heter.
Dvs inte det lägre som gäller för de som har oturen att hamna i socialbidragsnormerna även om det är samma myndighet som hanterar det hela.

När det gäller LSS så är det vad jag förstår inte att det kan lösas på annat sätt som gäller utan att med AS diagnos som placerar en i personkrets ett så heter det att behoven SKA tillgodoses på annat sätt för att komunen ska slippa stå för notan.
Dessutom är det goda levnadsvillkor som ska uppnås, inte bara skäliga.
Så har iaf jag fattat det hela.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:59, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav csharp » 2010-10-18 22:08:19

ska man kontakta LSS handläggaren på den kommun man vill söka insats och sedan ta med sig ett intyg på att man har en diagnos eller måste man be sin läkare/utredare specialskriva ett intyg osv?

antar att LSS handläggaren vill ha ett "bevis" på att man har en diagnos osv?

men även om man söker LSS insats så behöver det inte betyda att man får någon hjälp?

tex de kanske avslår och inte tycker att man är i något behov av vissa insatser ?

jag kommer ju främst söka hjälp till att få en bostad men jag vet inte om de överhuvudtaget hjälper till med sånt eller om man kan få tex en hyresrätt (annat särskilt boende eller vad det nu heter) tilldelad bara pga man söker LSS insats?

nu bor jag hemma hos mina föräldrar som ska flytta i maj nästa år och då får jag inte plats så jag måste fixa en egen bostad
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav nano » 2010-10-18 22:17:40

Troligen vill LSS handläggaren se diagnosen.
Och att du har diagnos ger dig en massa extra rättigheter att söka om saker.
Men att det är om du har behov som styr, då är de vad jag förstår skyldiga att fixa typ om de inte sett till att du har bostad redan.
Dessutom är komunen skyldiga att se till att alla har vad de behöver, men när man ingår i presonkrets ett som du gör med en AS diagnos så är komunen skyldiga att se till att du har goda levnadsvillkor som det heter.
Du ska helt enkelt kunna ha ett liv som en jämnårig person.

Och då utgår vi inte från några socialbidragsnormer, då utgår man från hur yrkesarbetande andra i din ålder har det.

Någon annan sade att komunerna ofta först ger avslag och sedan när det överklagats så ser domstolen till att du får rätt o därefter verkställer komunen domstolens beslut.
Helkorkat förfaringssätt men kan vara bra o veta att man inte bara kan utgå från att komunen gör rätt av sig självt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 2 gånger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav clivia » 2010-10-18 22:17:40

De brukar vilja man ha med sig ett intyg ja, LSS är inte som vanlig insats utan bara till de som enligt lag har rätt till det
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-10-18 22:20:56

LSs hjälper dig med insatser som kan i sin tur hjälpa dig att få ANDRA insatser som i sin tur kan hjälpa dig att få bostad, så LSS-insatserna i sig ger inte stöd så du får bostad för de har inga sådana ärenden.

Enda bostad-liknande de har är service hem... och till och med då kan de bli att socialen får rycka in å ha en hand med och stå för notan
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 22:42:46

om man tar min situation då...

jag är 34 år och bor hos mina föräldrar som ska flytta och då får jag varken plats eller vill flytta med dem så då blir jag utan bostad i maj nästa år men jag vill självklart hitta en egen bostad innan dess och genom diagnos, LSS osv kanske kommunen där jag söker hjälp/bostad anser att jag har ett behov av en bostad så jag slipper bli hemlös om man ska överdriva lite...

eller att jag kan få förtur i stockholms bostadskö pga diagnos alltså "medicinska" skäl ?

någon som tror att jag har någon chans eller att det är svårt att få hjälp med bostad i min situation?

tänkte om någon har varit med om liknande?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:01:12

I Stockholm finns det så gott som inga bolag som bryr sig om medicinska skäl, KANSKE Väsbyhem och då KANSKE.
Tyvärr kan soss tycka, för de är de som du måste vända dig till, att du inte räknas som bostadslös pga du kan bo hos dina föräldrar....

Det finns bostadshotell och försökslägenheter men av vad du berättar, hur vi än vrider på det hela, så tror jag det är viktigt att du skiljer på vad LSS är och vad de hjälper med.

De kan hjälpa dig med tex ledsagare eller boendestöd... oftast stöd när du redan har bostad. När jag själv stod mellan två kommuner ville inte nån kommun ens ta i mig med tång, än mindre bidra med LSS.

För mer sådana typ av hjälp tror jag ett personligt ombud kan bidra som mest, då de hjälper dig föra din talan när du inte kan så att du kan få hjälp i din situation.

LSS insatserna är rätt så fyrkantiga och vilka de är finns oftast lagda på kommunernas hemsida. LSS jämfört med andra insatser är lagstadgade och är punktade i 10 punkter om vilka insatser det är och vad de innebär.

Det är inte så mycket att jag eller troligast någon annan här inte vill hjälpa dig utan att snarare att det är många här som varit, är eller kanske rent av kommer att vara i liknande eller samma situation som du och svaret blir ändå detsamma.

LSS ger inga bostäder oavsett orsak. De kan bidra att du kommer in på ett hem och då är det oftast de som behöver vård 24/7 eller helt enkelt klarar sig bäst att bo på service hem.
Köer till dessa är också långa och att få sådana beslut är också svårt, vilket kräver, vad jag vet, oftast medicinska underlag (och då menar jag att en läkare skriver i ett papper att du inte klarar att bo på egen hand).

Kanske andra som bor på servicehem som finns här kan berätta bättre hur det egentligen går till men på det stora hela räcker det inte att man vill flytta hemifrån... inget illa ment.

Ge dock inte upp hoppet.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:18:51

Just ja, ett gott råd av en som varit med i virrvarrven bara nyligen:

Du frågade om LSS inom flera kommuner. LSS kan du bara få där du finns och bor, inte var du kanske kommer komma att få bo.
Förstår du?
Så om du, som ett exempel, bor i Nacka, kan du BARA söka i Nacka.
Om du bor i Solna, bara söka i Solna kommun och så vidare.
Flyttar du kommun följer inte insatserna med dig utan du måste söka om på nytt i din nya kommun där din nya bostad är.
Detta är något otroligt stelt och byråkratiskt som gör det svårt för de som i något mån är eller på väg in i bostadslöshet.
För oss med dessutom begränsad ork och sånt tar det så klart musten ur oss.

Vidare är det så att det är tyvärr inte så enkelt att, när man har fått sin diagnos på papper att sen bara FÅ en handläggare, å nej, du måste veta exakt (helst) vilka av de 10 insatserna som finns, som du vill/ska ha och söka dem. Det är först DÅ som du får en handläggare och först DÅ som ni diskuterar vidare om hur dessa insatserna ska göra för dig.
Men det är bara något av de 10 insatserna som finns lagstiftade.

Behandlingstiden från ansökan, till du får träffa handläggare, sen i sin tur börjar få dessa insatserna kan variera en aning från kommun till kommun.

Har du tur, kan det ta några dagar/nån vecka, har du mindre tur kan det ta månader. Kvaliteten är också helt åt skogen till hur stor skillnad det är.


Boendestöd som oftast pratas om här på forumet ingår INTE i LSS utan i Social någonting lagen, samma lag som man har rätt att söka socialbidrag ifrån. Dock är det vanligt att i samband man söker LSS insatser att man söker boendestöd GENOM sin LSS-handläggare och att man bakar ihop dom insatserna.

När man står bostadslös, vilken form det än är eller ens orsak, blir allt det jag just skrev väldigt svårt.
Du riskerar bli bollad fram och tillbaks en massa, då är det VÄLDIGT bra att ha ett personligt ombud.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:21:20

såklart tacksam för all info!

uppfattar allt hittills som att de inte kan hjälpa till med bostad utan det får man fixa själv

hemlösa kan ju få provbo i lägenheter osv och hyra av kommunen tills de får ta över hyreskontraktet har jag för mig men det kanske är socialen som fixar sånt?

trodde väl att om man har ett psykiskt funktionshinder så kunde man få hjälp via LSS men det verkar inte vara så enkelt
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:28:30

jag har tidigare bott i solna/sundbyberg och kommer försöka söka hjälp där för där känner jag mig trygg och hemma liksom men har ingen aning om hur tillmötesgående de är där eller om det är långa köer till servicehem där osv
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:31:03

Nje, LSS insatserna är mer... om jag ska försöka visualisera det:
LSS är vår genväg till en rullstol. Nu ger de inte oss någon rullstol i verkligheten så klart men det är lite så deras funktion är.
Och du vill ha bostad och inte rullstol, förstår du då skillnaden?

Lägenhetshotellsverksamheten är ytterst tricky.
Stockholms kommun har och om jag ska ge dig ett varmt råd, bo hellre i tält än där. Som Aspie är det sämsta stället att vara på och de har flera områden, centralt dessutom. Det hjälper inte när du får bo med skrikiga droganvändare etc.

Dom flesta kommuner har hos de större bostadsbolagen några lägenheter de är godman för, dessa har blivit färre och färre runt om i länet.
Been there, done that.

Där, åter igen, jag tjatar, ett personligt ombud kan göra under för dig.
Med en sådan persons hjälp kan du kanske lyckas på något sätt snabbare komma i kontakt med de som har hand om sådana bostäder och kanske få tag i något innan Maj nästa år, det är dock en chansning.

Tyvärr, är man inte sjukskriven, trots diagnos, över 30 och i Stockholm är man tyvärr väldigt utsatt.

Du har alternativet med att bo inneboende hos främlingar genom hitta rum på blocket och det är tyvärr en sådan bitter kommentar du i värsta fall kommer få höra.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:34:18

bostadshotell läste jag om och det stod något om att man måste tillhöra stockholms län för att en få ansöka och om jag tex bor i järfälla så kan jag inte ansöka som jag uppfattat det?

så för att snabbast få lägenhet så bör jag vända mig till socialen?

kan de ge mig en försökslägenhet i den kommun jag vill bo i eller måste de också ha intyg och besluta om mina behov?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:36:12

Och som boende i de områden du nämner kan jag säga med faciten i handen: lyckas du få bostad hos Signalisten (bostadsbolaget här) så har du lyckats med något som jag som stått i över 7 år i kö inte lyckats med...

För Sumpan kan det finnas en chans dock.
Förvaltaren, bostadsbolaget där, har öppnat deras kö för allmänheten...
...köerna är milslånga MEN de brukar ha en bostadssnabb, där det inte beror på ens kötid utan på första-som-anmäler-sig-regel.
Ditt dilemma där sen blir ju inkomsten, där kan enbart antingen du själv (genom jobb eller sjukersättning), kommunen (socialbidrag) eller dina föräldrar (borgen) ordna och några fler alternativ finns det inte per deras krav, tyvärr.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:41:59

hade jag haft "fast" anställning hade jag utan problem kunnat köpa en bostadsrätt i sundbyberg men nu har jag ingen fast inkomst men kommer få a-kassa men det godtar ju inte bankerna

låter oerhört oroande att man inte kan få hjälp till bostad

vad händer med de som inte vill bo hos sina föräldrar hela livet? hur får de hjälp med att flytta hemifrån?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:43:00

csharp skrev:bostadshotell läste jag om och det stod något om att man måste tillhöra stockholms län för att en få ansöka och om jag tex bor i järfälla så kan jag inte ansöka som jag uppfattat det?

så för att snabbast få lägenhet så bör jag vända mig till socialen?

kan de ge mig en försökslägenhet i den kommun jag vill bo i eller måste de också ha intyg och besluta om mina behov?


Ja man måste bo i stockholms för det som Stockholms stad erbjuder...
Och det finns tyvärr inget snabbast väg...
...däremot skulle du kunna vända dig till socialen i din nuvarande kommun och fråga dem om de kan hjälpa dig. Det kostar dig energi men så länge du kan bo kvar just nu hos dina föräldrar ser jag inte att du har något att förlora.

Försökslägenheter är alltid där du ÄR, dvs där du bor.
När du är bostadslös finns ingen lyx att där man vill bo utan då är det panik man tar där man får och det man får är oftast där man finns just då.
Skriver du tex in hos en kompis i Solna, dina föräldrar flyttat, du bor i en soffa och har ingenstans att bo, då är det Solnas kommun som ska ta ställningen om de kan/vill hjälpa dig eller inte. Då ska du vara folkbokförd där.

Är du folkbokförd, har adress skriven i annan kommun, då är det den kommunen som du måste vända dig till. Detta är något alla kommuner är oerhört petiga med.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:49:28

ja jag önskade att jag anmälde mig hos förvaltaren tidigare så hade jag haft fler "poäng" i deras kö men det är ju lätt att va efterklok..

just nu har jag 27 poäng och för att ha nån chans behöver man väl ha minst 200 och det har jag nog i april om man får 1 poäng om dagen

sen kommer de väl vilja ha någon info om inkomst och får väl hoppas att man inte behöver ange någon årsinkomst för då kan det krisa

undrar om a-kassa/sjukersättning duger som inkomst hos förvaltaren?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:50:28

csharp skrev:hade jag haft "fast" anställning hade jag utan problem kunnat köpa en bostadsrätt i sundbyberg men nu har jag ingen fast inkomst men kommer få a-kassa men det godtar ju inte bankerna

låter oerhört oroande att man inte kan få hjälp till bostad

vad händer med de som inte vill bo hos sina föräldrar hela livet? hur får de hjälp med att flytta hemifrån?


Det är en situation som kallas för mambos, något många i Sverige lider av. Dvs vuxna som inte kan av olika skäl flytta hemifrån. Dessa anses INTE som bostadslösa utan uppmanas att samla till sig en ekonomisk trygghet till sådan grad att sedan kunna skaffa egen bostad.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:51:01

csharp skrev:ja jag önskade att jag anmälde mig hos förvaltaren tidigare så hade jag haft fler "poäng" i deras kö men det är ju lätt att va efterklok..

just nu har jag 27 poäng och för att ha nån chans behöver man väl ha minst 200 och det har jag nog i april om man får 1 poäng om dagen

sen kommer de väl vilja ha någon info om inkomst och får väl hoppas att man inte behöver ange någon årsinkomst för då kan det krisa

undrar om a-kassa/sjukersättning duger som inkomst hos förvaltaren?


sjukersättning=ja
a-kassa=nej
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-18 23:52:29

då får jag helt enkel folkbokföra mig hos en kompis i sundbyberg och försöka få hjälp av kommunen på så vis?
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav clivia » 2010-10-18 23:57:57

csharp skrev:då får jag helt enkel folkbokföra mig hos en kompis i sundbyberg och försöka få hjälp av kommunen på så vis?


Ja, MEN om du inte BOR där, kan du råka ut för lagbrott som förfalskande av bostadsort eller vad de kallar det och det anses som skattebrott...
...alltså räcker det inte att skriva in sig, du måste visstas i den bostaden mer än 5 dagar i veckan och sova där i minst 5 nätter för det ska räknas som din hemort...


När jag var bostadslös för något år sedan ville jag inte hålla på att flytta min adress utan jag hade kvar min där jag först skrev mig...
...låt oss säga det höll på bli en inte så trevlig historia skattemässigt.
Flyttar du 100 gånger mellan olika kommuner eller stadsdelar, måste din folkbokföring följa med dig, tyvärr.

//säger hon som haft över 57 adresser på mindre än 10år...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav csharp » 2010-10-19 0:01:26

det verkar som borgensman är enda lösningen frågan är bara om någon vågar vara det... men det går väl som borgensman att tvinga till försäljning om man inte skulle betala amortering/hyra kanske?

om man får ett anpassat jobb alltså aktivitetsstöd tror jag det heter så räknas väl det som fast inkomst iofs, så kanske lönen/bidraget är så lågt så man inte får låna 1 miljon då som en 1a i sundbyberg ungefär kostar
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2010-10-19 0:09:10

usch och jag som var oroad innan...
pust nu är man ju ännu mer oroad

jag trodde någonstans att jag kunde få hjälp
men det verkar inte finnas någon

trist
Senast redigerad av csharp 2011-05-04 21:32:05, redigerad totalt 1 gång.
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in