Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2009-06-09 20:26:22

Jag har heller aldrig hört om pengar i sammanhang med LSS, det är jag rätt säker på att det inte finns. PM:a A och fråga, hon brukar kunna byrokrati. Jag hade socialbidrag och sedan pengar från Försäkringskassan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Flinta » 2009-06-09 22:05:06

Jag tänker på EN sak när jag hör förbehållsbelopp. Det är den summa pengar man ska (garanteras?) ha kvar för livsnödvändigheter efter att man betalat in sin hyra för sitt dyra LSS-boende (som inte sällan slukar större delen av ev aktivietes-/sjukersättning). (Vet någon hur det gått med föreningen Autisms arbete kring detta får ni gärna berätta om det).

Nu bor ju inte du så - om du med eget boende inte menar en bostad du fått förmedlad genom LSS-handläggare.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav nano » 2009-06-09 23:27:11

Spontant tycker jag det låter som att du borde få motsvarande tex snittet av vad andra i din ålder tjänar typ.
Nu vet jag inte så mycket om dig men på vad jag förstått om dig så tycker jag sunda förnuftet säger det och lagar är ju menade att bygga på sunt förnuft.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-06-09 23:45:57

Jag vidhåller att LSS inte innehåller något om inkomster... ;)

LSS handlar om de tio angivna rättigheterna.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-10 0:01:59

Googlade helt enkelt på LSS och förbehållsbelopp och fick fram följande uppgifter från Göteborg...

Förbehållsbelopp för personer med insatser enligt LSS

"Som inkomst vid beräkning av förbehållsbeloppet skall räknas inkomst i form av aktivitetsersättning, sjukersättning, pension av olika slag samt inkomst av kapital enligt besked i samband med självdeklarationen.
Som inkomst räknas även bostadstillägg samt ev andra ej skattepliktiga inkomster. Som inkomst skall vid beräkning av förbehållsbeloppet även räknas habiliteringsersättning, vilket de personer erhåller som deltager i daglig verksamhet.

Som inkomst skall vid beräkning av förbehållsbeloppet även räknas den del av handikappersättningen som avses att täcka av kommunen uttagna avgifter. Övrig del av handikappersättningen får den enskilde behålla för att täcka personliga kostnader som den enskilde har på grund av sitt funktionshinder."


Man får kanske förutsätta att LSS-berättigade utan sjukersättning eller dylikt inte "finns" för att systemet ska fungera som det är tänkt ? :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2009-06-10 0:14:33

Ser man på, det var en lokal förordning i just Göteborg. :oops:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mariette » 2009-06-10 8:25:57

Pemer skrev:Det enda sammanhang där jag hört något sådant är förbehållsbelopp vid införsel på lön, eller vid skuldsanering. LSS inkluderar väl ingenting vad gäller inkomster, vad jag någonsin sett... det står ingenting mer än det någonstans där jag någonsin sett info om vad LSS är.

"LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning."

http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 711429.pdf

De tio insatserna som ingår, som man alltså kan söka, är:

1 Rådgivning och annat personligt stöd
2 Personlig assistans
3 Ledsagarservice
4 Kontaktperson
5 Avlösarservice i hemmet
6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom
9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
10 Daglig verksamhet

Inkomst ska man vara tillgodosedd via sjukförsäkringarna och/eller socialtjänsten. Det finns inget om det inom själva LSS.


Vad jag menar är att LSS lagen ska garantera goda levnadsvillkor för personer med funktionshinder. En person med funktionshinder ska enligt denna lag kunna leva som en person utan funktionshinder i samma ålder. Socialbidrag ska som det är utformat vara en tillfällig lösning och innebär skäliga levnadsvillkor. Om man är berättigad till LSS insatserna 3 och 4, alltså ledsagare och kontaktperson är ju tanken att man ska få ta del av aktiviteter av intresse för den enskilda och det mesta kostar pengar såsom bio,teater,fika på stan, dans mm.

Socialbidrag tar inte hänsyn till sådana kostnader varför insatserna 3 och 4 ej blir uppfyllda. Alla kan inte gå långa sträckor på stan eller i skogen, alternativt parker och vad blir det för kvalite på dessa insatser om brukaren inte har råd att betala för aktiviteter utan blir sittande på en bänk i en park eller i hemmet med sin ledsagare eller kontaktperson. Tanken är väl att man ska kunna få komma bort från hemmet och få stimulans om man har dessa insatser. Därför undrar jag om det inte måste finnas ett förbehållsbelopp för de med socialbidrag vilka blivit beviljade dessa insatser. Annars blir de ju meningslösa.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav annorlunda » 2009-06-10 8:32:56

Det finns (som alfapetsmamma också skrev) möjlighet att få pengar för att gå någon/ ev. några kurser eller liknande varje år. Man måste dock ansöka om det i förväg. Om man behöver ledsagare/skjuts så kan man även ansöka om att få ekonomisk ersättning för detta. Det är iallafall vad min LSS-handläggare har sagt när vi suttit och pratat.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Re: Förbehållsbelopp för personer med insatser enligt LSS

Inläggav Kikarn » 2009-06-10 9:10:27

alfapetsmamma skrev:
Kikarn skrev:Det som gör skillnaden mellan en person som tillhör en personkrets är att de extra insatserna ger lite extra guldkant och ger en goda levnadsvillkor istället för skäliga?


Vilka extra insatser skulle ge vad för extra guldkanter tänkte du? OBS, det här är inget ifrågasättande, mer en ärligt menad fråga. Den "guldkant" jag upplevt genom LSS är att min lilla fått gå på kollo och haft roligt några dagar. Är det sånt du menar, eller rent ekonomisk guldkant? Nåt sånt har jag inte upptäckt att jag skulle kunna få, vare sig som aspig själv eller som förälder till aspig unge.


Guldkant var fel ordval. Men det var just insatser som sådana jag menade. Insatser som behövs att få tillvaron att fungera i enlighet med god levnadsnivå till skillnad från skälig levnadsnivå.
Insatser som ex kollo kan man emellertid få även enligt Sol. När min son "bara" hade adhd, så fick vi igenom ett läger med Eskil Johanssons ex, men då han inte tillhörde personkretsen så fick vi gå via Sol.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Hårdare tolkning av SoL och LSS

Inläggav Alien » 2009-06-10 14:35:35

Länsrätten i Uppsala har under våren tagit emot överklaganden där anmälarna vill att länsrätten prövar om kommunen genom sitt avslag lever upp till socialtjänstlagen och lagen om särskild stöd och service.

Tidigare har utvecklingsstörda exempelvis kunnat göra årliga resor till friluftsanläggningen Tallkrogen i Björklinge. Enligt det nya beslut som togs av nämnden för vuxna med funktionshinder i vintras ska sådana aktiviteter bara beviljas vart femte år.
Gunilla Blomstedt som är ordförande i Föreningen för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna, FUB, säger att många utvecklingsstörda kommer att få svårt att aktivera sig i sommar då dagverksamheter stänger.
- De får sitta inne i sina lägenheter. Det är ju så pass lite personal om somrarna.
----
Förändringen i kommunens tolkning av individers rätt till ledsagare genomfördes som en besparingsåtgärd.
- Det primära är att vi har en ekonomi i balans, säger Roger Jo Linder.
http://www.unt.se/uppsala/utvecklingsstorda-missar-lager-309164.aspx

Undrar om det finns några "rättigheter" som gäller gentemot ekonomin?

Så här står det om LSS:
LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
(Mina kursiveringar) Socialstyrelsen: LSS
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2009-06-10 14:44:59

Samma som jag tänkte jag säga, fast jag ska ju göra några saker i sommar i alla fall, även om det blir mindre då saker stänger. Stadsbiblioteket är uppe! Halleluja!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2009-06-10 15:34:35

Kom o tänka på att ledsagarservice och kontaktperson är väl inget man själv får pengar för, det är väl så att komunen betalar lön till någon de anställer efter att tex TS accepterat personen i fråga.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-06-10 16:38:18

Självklart är lagar helt skiljda från ekonomi, man kan inte göra en sk tolkning av lagen baserat på ekonomi i den egna verksamheten.

Åka till något lokalt ställe kan man förvänta sig göra månadsvis utan bekymmer.
Det är ju inte frågan om en resa till Australien.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-10 16:47:41

Hata LSS!

De som utreder letar bara efter detaljer de kan använda för att avslå.
99 saker talar för och en emot. Vad händer då? Avslag förstås.

Vad säger man emot när utredande börjar tala om att hon "minsann själv betalar sina semesterresor"?
Vad har man att säga emot? Det finns alltid argument att avslå med, och de kommer undan med lögner såvida man inte har råd att anlita en advokat i överklagan. Länsrätten tror på lögner från starkaste part.

"Goda levnadsvillkor" är ett stort jävla skämt, oavsett det handlar om ekonomi eller att leva som andra i fråga om aktiviteter.
Kan man säga hej och betala kaffet på hundklubben, så inte får man en ledsagare. Eller om man inte vet vad man ska göra socialt, för "så är det ju för alla ibland". Vem orkar tjafsa år ut och år in för att få komma till hundklubben en gång varannan vecka.

Jag fick hjälp av en mer talför person, och fick med personer från habiliteringen som "vittnen", och då:

Jag fick till slut en ledsagare, men eftersom jag inte orkar åka hemifrån så mycket, så kan jag inte utnyttja för sällskap (som det var tänkt att fungera som i kombination). Ledsagaren får inte ledsaga i hemmet.

Jag blir helt vansinnig när jag hör historier om hur illa det fungerar med soc, LSS, FK, arbetsförmedling m.m.
Röda tråden för de som ska hjälpa, är att se sökanden som parasiter som försöker sno åt sig så mycket de kan, och därför se till att hitta anledningar till att avslå allt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-06-10 16:53:46

Då säger man "det hade jag också gjort om någon alls accepterat mig på sitt jobb o inte slängt ut mig strax efter att det visat sig att jag inte passar i fikarummet".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-10 16:57:42

nano skrev:Då säger man "det hade jag också gjort om någon alls accepterat mig på sitt jobb o inte slängt ut mig strax efter att det visat sig att jag inte passar i fikarummet".

Jag sade något liknande, men det hade inte med saken att göra enligt handläggaren.

Det var den handläggare som sade att jag bara var ute efter pengar.
Hon menade också att korttidsvistelse var till för de som behöver ledsagare.
Att jag hade rest till England med hjälp av en släkting 3 år tidigare, betydde dessutom att jag klarade mig själv.

Men, ute efter pengar, det är väl alla då??? Om folk vore gjorda av guld, så behövde de inte söka om några hjälpmedel alls. Det är väl därför man kan söka hjälpmedel, för att man som handikappad eller utsatt på annat sätt, inte har ekonomiska möjligheter att skaffa dessa hjälpmedel.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-10 17:20:47

Det här får mig att tänka på när en LSS-handläggare sa att med personkrets 1-tillhörighet har man rätt att söka LSS-resurser, inte rätt att få.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2009-06-10 17:30:11

Oavsett vad orsaken till att man söker pengar så är det lagen som gäller, inte riktlinjer från chefen eller privata åsikter om vad som borde stå i lagen.

Nu vet jag inte alla deteljer om din ekonomi eller hur du fungerar men jag antar att du har avsevärt mycket mindre att röra dig med än om du fått behålla de jobb du haft.
Behöver du ledsagare undrar jag verkligen vad sjutton denne handläggare sysslar med, sadism eller bara inkompetens?
Möjligen skulle det kunna vara dennes åsikt att det skulle vara så att folk kommer o får pengar utan att behöva det.

Tyvärr ersätter inte dennes åsikt verkligheten för de denne möter i jobbet.

Kanske man skulle göra som så att komunen får ta o sätta dig på deras lönelista och så får du äran att försöka hitta något att göra som är nyttigt.
Bara en tanke :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mariette » 2009-06-10 17:46:40

nano skrev:Kom o tänka på att ledsagarservice och kontaktperson är väl inget man själv får pengar för, det är väl så att komunen betalar lön till någon de anställer efter att tex TS accepterat personen i fråga.


Det handlar om att brukaren inom LSS ska kunna leva så normalt som möjligt men om brukaren inte har pengar till fika, teater, bio etc så får både brukaren och kontaktpersonen sitta på en bänk i parken, eftersom kontaktpersonen inte ska betala för brukaren och brukaren inte kan betala. Blir det någon kvalite på insatserna 3 och 4 inom LSS lagen?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav nano » 2009-06-10 17:54:00

Det blir ju det om man just gillar o sitta på en parkbänk o prata eller gå i skogen eller liknande.
Fast få har ju det intresset.

Du är varmt välkommen på träffarna som folk anordnar lite då och då, de får väl ge dig pengar till det och på så vis så slipper de betala för ledsagaren antar jag.
Ledsagaren är nog dyrare än de pengar de ger till dig tror jag (fast jag vet inte).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-06-10 18:48:04

Min kontaktperson står för alla utgifter som entréavgifter och käk när vi ses. Hon får såpass betalt för uppdraget att hon har mer än väl råd med det. Det trodde jag var tanken med det hela att det skulle vara ungefär så överallt. Jag vet faktiskt inte vad hon får, men jag kan lyssna med henne.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-06-10 19:09:07

Jag såg en lapp i Vagnhärad utanför mataffärren att de sökte stödpersoner.
De skrev att de bla ersatte saker som fika, biobesök och många andra aktiviteter för båda personerna.

De hade som krav att man "ej var aktuell" hos dem för att komma i fråga.
Annars vore det nog utmärkt att ta o sätta ihop två kompatibla aspisar o betala deras förehavanden om de lever på marginalen eller så.
Dessutom får ju då bägge två sällskap :)
Och personligen gillar jag sällskap :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-10 19:26:42

Bror Duktig skrev:Hata LSS!

De som utreder letar bara efter detaljer de kan använda för att avslå.
99 saker talar för och en emot. Vad händer då? Avslag förstås.

Vad säger man emot när utredande börjar tala om att hon "minsann själv betalar sina semesterresor"?

Det är staten som betalar hennes semesterresor, så hon är lika mycket bidragstagare som du.
Jag skulle ha utomordentligt svårt att hålla inne med vad jag tycker i det läget. Såna där självgoda prydliga byråkratkärringar med piffiga glasögon är fan det värsta som finns.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nano » 2009-06-10 19:53:55

Inte om de är vettiga, har faktiskt haft kontakt med en riktigt vettig sådan person på en myndighet.
Fast man vill ju verkligen få dem att göra rätt o inte hitta på egna regler vid behov.
Skönast när de lägger krokben för sig själva, bara låta dem hitta på en trave regler så kommer de till slut med motsägelser enligt mina erfarenheter.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:31:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in