AS vs NT, theory of mind

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-13 3:28:14

Jag har alltid trott att det är jag som tänker annorlunda. Och att NT tror att alla tänker som dom själva.

Före jag fyllt 3 år frågade jag min mamma varför människor tänker så konstigt.

NT-personer brukar prata om väder och liknande men ibland pratar dom om något speciellt dom upplevt och då säger den andre "oj, usch, nä, fy" etc och den förste känner förståelse.

När jag efteråt pratat med den som sagt oj, usch, nä och fy har det visat sig att den personen laggt in egna tankar och värderingar som inte har med saken att göra. Jag som saknar theory of mind har däremot förstått precis den person som talat.

Att förstå att andra människor tänker annorlunda än jag själv tycker jag att jag är bra på. Det är min specialbegåvning skulle jag säga. Och mina elever skulle hålla med, jag förstår att dom inte tänker som jag men även hur dom tänker. Vilket NT-lärare verkar vara helt nollställda inför. Dom tror eller vill att alla elever tänker som dem och ska lösa problem på exakt samma sätt som dom. Dom bara river elevernas lösningar och visar sina egna från början.

Jag har aldrig varit med om att någon nt förstår att andra människor har i grunden egna tankar som skiljer sig från deras.

För mig är theory of mind välsignelsen med asperger. Förmågan att förstå att andra tänker annorlunda än mig själv. Och att jag genom livet jobbat upp förmågan att förstå hur andras tankar fungerar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-13 3:50:20

-Jag är expert på att förstå hur andra tänker
-Jag är expert på schack, trolleri och humor
-Jag har tydliga ansiktsuttryck och stort intresse för människor
-Jag har extremt tidig tal och språkutveckling
-Jag hade inga problem i skolan förutom att rätta lärarna

Ändå har jag extrem autism och grav asperger. Tycker alla här är normala.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-13 5:30:05

Vad tänker jag?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-13 6:01:07

nomemorytoday skrev:Vad tänker jag?

Du tänker att du är mer udda än jag är. Och på din diet.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-13 7:17:29

RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Vad tänker jag?

Du tänker att du är mer udda än jag är. Och på din diet.


Mm, bra trollat. 75% rätt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Re: AS vs NT, theory of mind

Inläggav tahlia » 2018-03-13 17:41:13

RSD555 skrev:-Jag är expert på att förstå hur andra tänker
-Jag är expert på schack, trolleri och humor
-Jag har tydliga ansiktsuttryck och stort intresse för människor
-Jag har extremt tidig tal och språkutveckling
-Jag hade inga problem i skolan förutom att rätta lärarna

Ändå har jag extrem autism och grav asperger. Tycker alla här är normala.
Att du anser dig vara allt ovanstående motsäger inte en autismdiagnos. Huruvida din egna uppfattning stämmer eller inte kan är en helt annan sak.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 14:27:38

tahlia skrev:
RSD555 skrev:Jag-Jag är expert på att förstå hur andra tänker
-Jag är expert på schack, trolleri och humor
-Jag har tydliga ansiktsuttryck och stort intresse för människor
-Jag har extremt tidig tal och språkutveckling
-Jag hade inga problem i skolan förutom att rätta lärarna

Ändå har jag extrem autism och grav asperger. Tycker alla här är normala.
Att du anser dig vara allt ovanstående motsäger inte en autismdiagnos. Huruvida din egna uppfattning stämmer eller inte kan är en helt annan sak.


Vi är överens i stort tror jag. Jag känner verkligen att autismdiagnosen är hundra procent rätt. När jag läser självbiografier skrivna av aspergare går varje ord rakt in i hjärtat. Tappar nästan andan.

Det jag skrev är inte min egna uppfattningar. Andra människor betalar mig för dom förmågorna.

När jag var liten och fyllde år fick inte mina föräldrar ge mig mina presenter förrän hela släkten var samlad. Alla ville se mina glada ansiktsuttryck.

Kan skicka kopia på mina betyg om du ger mig din mailadress. Har aldrig fått ett vg. Om jag hade fel på prov på en hel uppgift(förutom stavfel) strök lärarna uppgiften för att den var felformulerad.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 14:34:41

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Vad tänker jag?

Du tänker att du är mer udda än jag är. Och på din diet.


Mm, bra trollat. 75% rätt.


Trollat?

Jag lämnade dom övriga 25% för att dom inte var smickrande för vare sig mig eller dig. Det A säger om B säger mer om A än om B vet många. Och ville inte skämma ut dig.

Kram L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Sparrissoppa » 2018-03-16 21:34:18

Jag är rätt bra på att förstå hur andra tänker. Dock så förstår jag ej varför de tänker som de gör.
Jag tycker många NT saknar den "helikoptervy" jag använder för att se helheten.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Sisyfos » 2018-03-16 23:15:02

RSD555 skrev:-Jag är expert på schack, trolleri och humor
-Jag har extremt tidig tal och språkutveckling

Ändå har jag extrem autism och grav asperger. Tycker alla här är normala.


Logik är samma vid schack som vid trolleri, och även humor.

Vad bra att du har extremt tidig tal och språkutveckling. Hur gammal är du? De flesta brukar ha haft en normal språkutveckling när de är var spädbarn.

Det är förvånande att du trots ovan exempel likväl har diagnostiseras med autism och grav asperger.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: AS vs NT, theory of mind

Inläggav tahlia » 2018-03-17 1:31:13

RSD555 skrev: Om jag hade fel på prov på en hel uppgift(förutom stavfel) strök lärarna uppgiften för att den var felformulerad.


Det låter som du fick diagnosen tidigt. Att lärare stryker frågor som är formulerade på ett sådant sätt att en autist feltolkar dem (anser dem vara felformulerade) är inte alls ovanligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Liljan » 2018-03-17 12:57:15

Du är antigen feldiagnosticerad eller så har du inte tillräcklig självkännedom.

Man kan inte ha Asperger och autism samtidigt. Att lärarna strök uppgifter gör att du fick högre betyg än du skulle ha fått, jag säger inte det för att man måste ha några speciella betyg vid autism men att bara stryka en uppgift är att göra någon en björntjänst.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Sisyfos » 2018-03-17 13:33:10

Liljan skrev:Du är antigen feldiagnosticerad eller så har du inte tillräcklig självkännedom.

Man kan inte ha Asperger och autism samtidigt. Att lärarna strök uppgifter gör att du fick högre betyg än du skulle ha fått, jag säger inte det för att man måste ha några speciella betyg vid autism men att bara stryka en uppgift är att göra någon en björntjänst.


Det är uppenbart att han försöker hävda sig själv på något sätt. Varför någon på ett forum för dem med aspergers ska mena på att feldiagnosticerad vara feldiagnostiserad kan inte annat än väcka löje.

Rubriken är missvisande, den borde vara: Typfall på självförnekelse av asperger. Theory of mind är ett särskilt forskningsområde. Inget av vad han anfört har samband med detta på ett omedelbart sätt, inget är relevent med rubriken i övrigt. Enbart självförnekelse baserat på kognitiva förmågor, där faktiska bevis på detta berör grundskol eller gymnasiebetyg men inget om akademiska framgångar på universitet; typiskt sett brukar en som överskattar sin egen intelligens, förmåga m.m. inte inse sin otillräckliget eftersom de bl.a. inte kan förstå djupet av ett ämne så inser de inte andras intelligens och förmågor.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

AS vs NT, theory of mind

Inläggav cirkusfreak » 2018-03-18 0:12:23

http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/theory-mind

Denna tycker jag förklarar Theory of mind bra, med exempel.

Nu kanske jag inte är helt "lost" men jag har absolut hamnat i lite olustiga situationer på jobbet t.ex när detta kan ha skapat en konflikt. Till exempel att jag kanske missat att läsa av eller uppfatta varför en kollega beter sig som han gör och förstå hur han känner eller upplever en viss situation.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Vildsvin » 2018-03-18 1:10:06

RSD555 skrev:-Jag är expert på schack, trolleri och humor


Har du vunnit några schackmästerskap?

RSD555 skrev:Vilket NT-lärare verkar vara helt nollställda inför. Dom tror eller vill att alla elever tänker som dem och ska lösa problem på exakt samma sätt som dom. Dom bara river elevernas lösningar och visar sina egna från början.


Det här är inget NT-beteende, jag tror tvärtom att många med aspergerdrag söker sig till lärarbanan och då för barn eftersom det erbjuder dem en outsinlig möjlighet att briljera med fakta. Att vara lärare för vuxna ställer mycket högre krav på att ha djup förståelse än bara faktarabbling.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-19 23:15:48

Liljan skrev:Du är antigen feldiagnosticerad eller så har du inte tillräcklig självkännedom.

Man kan inte ha Asperger och autism samtidigt. Att lärarna strök uppgifter gör att du fick högre betyg än du skulle ha fått, jag säger inte det för att man måste ha några speciella betyg vid autism men att bara stryka en uppgift är att göra någon en björntjänst.


Jag är inte feldiagnosticerad, jag är avvikande på ett sätt som stämmer överens väldigt bra med asperger/autism.

Det jag ifrågasätter är "bara" dom bakomliggande förklaringarna.

Finns väl många "små professorer" som är bra i skolan, bra på schack, har humor och tydliga ansiktsuttryck. Och ändå aspergerdiagnos. Oftast pojkar i och för sig.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-19 23:35:06

cirkusfreak skrev:http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/theory-mind

Denna tycker jag förklarar Theory of mind bra, med exempel.

Nu kanske jag inte är helt "lost" men jag har absolut hamnat i lite olustiga situationer på jobbet t.ex när detta kan ha skapat en konflikt. Till exempel att jag kanske missat att läsa av eller uppfatta varför en kollega beter sig som han gör och förstå hur han känner eller upplever en viss situation.


Läste du exemplet om andra gradens ToM? Klarade du gåtan där?

Jag har stora problem att umgås i grupp men det beror för mig inte på brister i ToM. Jag har inga problem hålla reda på vad folk sagt och till vem. Vilka som vet vad etc. Om jag får vara med i en diskussion eller läsa en historia.
Problemet för mig är mer att jag inte deltar i skvaller. Det handlar för mig om brister i intresse eller utanförskap.

När jag någon gång lägger mig i och får höra allas argument en och en så kan jag ibland lösa hela härvan. Eftersom jag har bra ToM tror jag.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-19 23:48:38

Sisyfos skrev:
Liljan skrev:Du är antigen feldiagnosticerad eller så har du inte tillräcklig självkännedom.

Man kan inte ha Asperger och autism samtidigt. Att lärarna strök uppgifter gör att du fick högre betyg än du skulle ha fått, jag säger inte det för att man måste ha några speciella betyg vid autism men att bara stryka en uppgift är att göra någon en björntjänst.


Det är uppenbart att han försöker hävda sig själv på något sätt. Varför någon på ett forum för dem med aspergers ska mena på att feldiagnosticerad vara feldiagnostiserad kan inte annat än väcka löje.

Rubriken är missvisande, den borde vara: Typfall på självförnekelse av asperger. Theory of mind är ett särskilt forskningsområde. Inget av vad han anfört har samband med detta på ett omedelbart sätt, inget är relevent med rubriken i övrigt. Enbart självförnekelse baserat på kognitiva förmågor, där faktiska bevis på detta berör grundskol eller gymnasiebetyg men inget om akademiska framgångar på universitet; typiskt sett brukar en som överskattar sin egen intelligens, förmåga m.m. inte inse sin otillräckliget eftersom de bl.a. inte kan förstå djupet av ett ämne så inser de inte andras intelligens och förmågor.


Jag är ingen han, försöker inte hävda mig själv och påstår inte att jag är feldiagnosticerad.

Jag anser snarare att jag är typfallet för asperger, vilket kanske kan vara lite förmätet.
"Grav asperger och autism" skrev jag att jag har. Förstår att du tolkade det som ironiskt eller sarkastiskt.

Om du läser igen utan att tolka in ironi och sarkasmer eller annat så kommer du förstå vad jag skrivit. Och hur det hänger ihop med rubriken.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-20 6:15:27

Vildsvin skrev:
RSD555 skrev:-Jag är expert på schack, trolleri och humor


Har du vunnit några schackmästerskap?

RSD555 skrev:Vilket NT-lärare verkar vara helt nollställda inför. Dom tror eller vill att alla elever tänker som dem och ska lösa problem på exakt samma sätt som dom. Dom bara river elevernas lösningar och visar sina egna från början.


Det här är inget NT-beteende, jag tror tvärtom att många med aspergerdrag söker sig till lärarbanan och då för barn eftersom det erbjuder dem en outsinlig möjlighet att briljera med fakta. Att vara lärare för vuxna ställer mycket högre krav på att ha djup förståelse än bara faktarabbling.


Jag ville bara förklara att jag är bra på spel och liknande som kräver förståelse för hur andra tänker och vilken information dom har. Om du läser om theory of mind så förstår du vad jag menar. Dom aspergare jag träffat har inga problem med just det.

Betyder inte att jag eller dom är bättre på att klara oss socialt, snarare tvärtom.

Jag önskar att mina sociala problem berodde på ToM så jag visste vad jag skulle träna på. Det är frustrerande att inte veta vad mina problem beror på, det var det jag ville uttrycka.

Mitt problem är istället problem med att göra mig förstådd. Jag tycker att jag uttrycker mig tydligt men ingen eller väldigt få förstår någonting av vad jag vill få fram. Den här tråden är ett utmärkt exempel på hur jag pratar något obegripligt språk.

Det är nog svårt för någon att berätta vilket språk jag pratar men det är nog ännu svårare för mig. För mig känns det som att jag håller upp en bild på en blomma eller ett träd men folk blir arga eller sura för att jag visar upp något farligt vapen.

Liljan verkar inte blivit så rädd för det jag skrev. Vet inte varför.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Re: AS vs NT, theory of mind

Inläggav tahlia » 2018-03-20 11:14:59

Ett problem du har i tråden är att du pratar NT med aspies samtidigt som du säger dig vara aspie. Du skrev att du var expert på en rad saker, tydligen var ordet "expert" en överdrift och inte ett faktum. NT överdriver, aspies bokstavstolkar och brukar därför oftast själva säga exakt vad de menar (ja, jag generaliserar friskt för att göra det tydligt). När du då säger "expert" förväntas du vara expert och inte bara "bra på".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Sisyfos » 2018-03-20 13:51:36

tahlia skrev:Ett problem du har i tråden är att du pratar NT med aspies samtidigt som du säger dig vara aspie. Du skrev att du var expert på en rad saker, tydligen var ordet "expert" en överdrift och inte ett faktum. NT överdriver, aspies bokstavstolkar och brukar därför oftast själva säga exakt vad de menar (ja, jag generaliserar friskt för att göra det tydligt). När du då säger "expert" förväntas du vara expert och inte bara "bra på".


Jag instämmer i detta. Klart och tydligt om vad problemet är i tråden. Expert anspråket på flertal ämnen; förvisso har trådstartaren redigerat inlägget, varefter denne insett att det var fel ansats. Vilket medför att det egentliga problemet med trådet framförallt är att flera inlägg nu blir meningslösa och saknar anknytning till tråden efter att trådstartaren omfattande ändrat innehållet i det inlägget som initierade tråden.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-20 14:56:03

tahlia skrev:Ett problem du har i tråden är att du pratar NT med aspies samtidigt som du säger dig vara aspie. Du skrev att du var expert på en rad saker, tydligen var ordet "expert" en överdrift och inte ett faktum. NT överdriver, aspies bokstavstolkar och brukar därför oftast själva säga exakt vad de menar (ja, jag generaliserar friskt för att göra det tydligt). När du då säger "expert" förväntas du vara expert och inte bara "bra på".


Det var ett intressant och värdefullt påpekande. Det sprider nytt ljus på saken för mig. Har inte haft en tanke på att jag säger något som inte är exakt det jag menar.

Jag brukar förundras och häpna över hur mycket NT det pratas på det här forumet men nu inser jag att jag är en lika god kålsupare själv.

Svårt avgöra vad som är NT och AS inser jag nu. Att jag skriver att det du skriver är "värdefullt" t ex. Är det just "värdefullt" jag menar eller är det en överdrift? Eller att det du skriver "sprider nytt ljus på saken".

Att använda ordet "expert" som jag gjorde var klart dumt, säger inte emot det. Tänker lite vidare bara.

Mvh och tack
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav RSD555 » 2018-03-20 15:07:16

Sisyfos skrev:
tahlia skrev:Ett problem du har i tråden är att du pratar NT med aspies samtidigt som du säger dig vara aspie. Du skrev att du var expert på en rad saker, tydligen var ordet "expert" en överdrift och inte ett faktum. NT överdriver, aspies bokstavstolkar och brukar därför oftast själva säga exakt vad de menar (ja, jag generaliserar friskt för att göra det tydligt). När du då säger "expert" förväntas du vara expert och inte bara "bra på".


Jag instämmer i detta. Klart och tydligt om vad problemet är i tråden. Expert anspråket på flertal ämnen; förvisso har trådstartaren redigerat inlägget, varefter denne insett att det var fel ansats. Vilket medför att det egentliga problemet med trådet framförallt är att flera inlägg nu blir meningslösa och saknar anknytning till tråden efter att trådstartaren omfattande ändrat innehållet i det inlägget som initierade tråden.


Jag har inte redigerat eller ändrat en bokstav.

Vad har där stått förut menar du? Vet du vilken tråd du är i?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

AS vs NT, theory of mind

Inläggav Sisyfos » 2018-03-20 15:09:38

RSD555 skrev:
Sisyfos skrev:
tahlia skrev:Ett problem du har i tråden är att du pratar NT med aspies samtidigt som du säger dig vara aspie. Du skrev att du var expert på en rad saker, tydligen var ordet "expert" en överdrift och inte ett faktum. NT överdriver, aspies bokstavstolkar och brukar därför oftast själva säga exakt vad de menar (ja, jag generaliserar friskt för att göra det tydligt). När du då säger "expert" förväntas du vara expert och inte bara "bra på".


Jag instämmer i detta. Klart och tydligt om vad problemet är i tråden. Expert anspråket på flertal ämnen; förvisso har trådstartaren redigerat inlägget, varefter denne insett att det var fel ansats. Vilket medför att det egentliga problemet med trådet framförallt är att flera inlägg nu blir meningslösa och saknar anknytning till tråden efter att trådstartaren omfattande ändrat innehållet i det inlägget som initierade tråden.


Jag har inte redigerat eller ändrat en bokstav.

Vad har där stått förut menar du? Vet du vilken tråd du är i?


Jag noterade att inlägget om din påstådda expertis stod nedanför.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in