Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-31 16:52:34

Liljan skrev:
Toblerone skrev: Jag tror säkert att de har hittat någon väg runt det. Det brukar ju finnas något sätt som man kan kringgå lagar och regler. Men problemet är ju också: Om det nu inte finns någon annan lämplig skola, är det då inte bättre att ha pojken i en särskola - med egen assistent eller så - än.... i helt vanlig skola där det funkar ännu sämre?

Det finns ju ett mellanting också, Aspergerklasser är ett sådant exempel, de är anpassade för de med Asperger men de tillhör vanliga skolan. Då jag gick i skolan fanns det små klasser med explosiva elever, det var bara 4-6 elever i varje klass, jag vet inte om det finns kvar.

Jag tycker inte någon som kan uppnå kunskapsmålen ska gå i särskola, man förstör hela personens framtid på det sättet. En person som har gått i särskola kan inte gå i en vanlig gymnasieklass, plugga på universitetet och att få ett vanligt jobb är i princip omöjligt.


Det är ju ofta bara nödlösningar, när andra lösningar inte fungerar. Det förekommer ju att vissa barn inte passar i dem små-grupperna som finns och Asperger-klasser finns inte överallt. Förresten så stämmer det inte att det skulle förstöra. Man kan läsa enligt vanliga grundskolans läroplan på en särskola och man kan läsa enligt särskolans läroplan på en grundskola.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav vofff » 2017-10-31 19:59:08

Jag fick min AS från min farsa och hans speciella intresse är kolla på tv varje dag utan ljud.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav antonius » 2017-10-31 21:05:25

vofff skrev:Jag fick min AS från min farsa och hans speciella intresse är kolla på tv varje dag utan ljud.


Haha, det gör jag med ibland, särskilt när det är satans reklam... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav kiddie » 2017-11-16 2:59:24

Har ingen aning om hur aspergers skiljer sig från annan autism. Vet bara att den gör det. Det bedrövar mig att man slår ihop grupperna eftersom det verkar som deras hjärnor funkar olika, t ex deras spegelneuroner. Vetenskapen måste ju bli helt dålig om man har två olika sorters människor i samma grupp.

Kolla på denna videon som är gjord av en med klassisk högfungerande autism och en som har aspergers. Tycker ni det är svårt att gissa vem som är vem?

https://www.youtube.com/watch?v=w2gn9UQ3R54
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-11-16 9:37:44

kiddie skrev:Har ingen aning om hur aspergers skiljer sig från annan autism. Vet bara att den gör det. Det bedrövar mig att man slår ihop grupperna eftersom det verkar som deras hjärnor funkar olika, t ex deras spegelneuroner. Vetenskapen måste ju bli helt dålig om man har två olika sorters människor i samma grupp.

Kolla på denna videon som är gjord av en med klassisk högfungerande autism och en som har aspergers. Tycker ni det är svårt att gissa vem som är vem?

https://www.youtube.com/watch?v=w2gn9UQ3R54
Har ingen anelse... :-)063 Har du fasiten?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav rdos » 2017-11-16 10:37:56

kiddie skrev:Kolla på denna videon som är gjord av en med klassisk högfungerande autism och en som har aspergers. Tycker ni det är svårt att gissa vem som är vem?

https://www.youtube.com/watch?v=w2gn9UQ3R54


Den enda skillnaden mellan aspergers och autism ligger i hur väl de maskerar sina drag. Det finns ingen annan väsentlig skillnad.

Jag kan hävda (med rätta också) att aspergare är en liten minoritet av neurodiversa som misslyckats med att anpassa sig till samhället. I övrigt är det inga skillnader. Vilket inte är lika positivt för aspergare.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 11:26:15

rdos skrev:
kiddie skrev:Kolla på denna videon som är gjord av en med klassisk högfungerande autism och en som har aspergers. Tycker ni det är svårt att gissa vem som är vem?

https://www.youtube.com/watch?v=w2gn9UQ3R54


Den enda skillnaden mellan aspergers och autism ligger i hur väl de maskerar sina drag. Det finns ingen annan väsentlig skillnad.

Jag kan hävda (med rätta också) att aspergare är en liten minoritet av neurodiversa som misslyckats med att anpassa sig till samhället. I övrigt är det inga skillnader. Vilket inte är lika positivt för aspergare.

Imponerande observation rdos. För djupt dock för dom flesta förstå.
Kan ge ett exempel till dig:
Min mamma(som är en väldigt klok kvinna, trots att hon är en nt) säger
alltid att kläderna är viktigast när man ska föreläsa för någon. Det är för
djupt för dig, rdos, att förstå. Du blir därför bara upprörd och våran dialog
förvandlas till två oändliga monologer. Om jag skulle berätta vad min
mamma sagt altså.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav geocache » 2017-11-16 13:22:43

kiddie skrev:Har ingen aning om hur aspergers skiljer sig från annan autism. Vet bara att den gör det. Det bedrövar mig att man slår ihop grupperna eftersom det verkar som deras hjärnor funkar olika, t ex deras spegelneuroner. Vetenskapen måste ju bli helt dålig om man har två olika sorters människor i samma grupp.

Kolla på denna videon som är gjord av en med klassisk högfungerande autism och en som har aspergers. Tycker ni det är svårt att gissa vem som är vem?

https://www.youtube.com/watch?v=w2gn9UQ3R54


Min gissning är att det är killen med glasögon som har AS.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör

Inläggav tahlia » 2017-11-16 13:42:56

HFA och AS är i princip samma sak. Skillnaden mellan än de här två är inte större än skillnaden mellan två olika personer som har AS.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 14:14:22

tahlia skrev:HFA och AS är i princip samma sak. Skillnaden mellan än de här två är inte större än skillnaden mellan två olika personer som har AS.

Så bra skrivet. Genialt!
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav kiddie » 2017-11-17 11:10:34

geocache skrev:Min gissning är att det är killen med glasögon som har AS.


Ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav kiddie » 2017-11-17 11:20:24

DSM går bara på symptom. När man kommer använda neurologi mer i framtiden då det kommer vara möjligt, kommer man upptäcka att vissa saker som ser likadant ut på ytan är skilda saker. T ex är jag helt övertygad om att depression är mer än en sak neurologiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-11-17 11:27:22

kiddie skrev:DSM går bara på symptom. När man kommer använda neurologi mer i framtiden då det kommer vara möjligt, kommer man upptäcka att vissa saker som ser likadant ut på ytan är skilda saker. T ex är jag helt övertygad om att depression är mer än en sak neurologiskt.

Det tror jag också, om man vill det. Jag hoppas det blir så.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav rdos » 2017-11-17 12:06:09

kiddie skrev:DSM går bara på symptom. När man kommer använda neurologi mer i framtiden då det kommer vara möjligt, kommer man upptäcka att vissa saker som ser likadant ut på ytan är skilda saker. T ex är jag helt övertygad om att depression är mer än en sak neurologiskt.


Det tror jag inte. Men lycka till med av visa det. Tills någon gjort det så föredrar jag att anse att saker som ser likadana ut i AS som i autism är likadana. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ankhh » 2017-11-17 12:55:34

Jag letade upp en något äldre studie (ja, fyra år gammal) som jag har läst tidigare, där man såg neurologiska skillnader mellan barn som diagnosticerats med AS och de som diagnosticerats med autism. Jag har inte letat vidare efter eventuella uppföljningar - men här finns ju hur som helst stöd för tanken att det finns underliggande fysiologiska förklaringar till varför AS och autism var olika diagnoser (och fortfarande är det i ICD10).

Artikel om studien (min fetstil i citatet):
Asperger's and Autism: Brain Differences Found

The researchers used electroencephalography (EEG) recordings to measure the amount of signaling occurring between brain areas in children.
(...)
At first, the test showed that children with Asperger's and those with autism were similar: both showed weaker connections, compared with typically-developing children, in a region of the brain's left hemisphere called the arcuate fasciculus, which is involved in language.

However, when looking at connectivity between other parts of the brain, the researchers saw differences. Connections between several regions in the left hemisphere were stronger in children with Asperger's than in both children with autism and typically-developing children.

The results suggest the conditions are related, but there are physiological differences in brain connectivity that distinguish children with Asperger's from those with autism, according to the study published Wednesday (July 31) in the journal BMC Medicine.


Studien:
The relationship of Asperger’s syndrome to autism: a preliminary EEG coherence study
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav rdos » 2017-11-17 14:17:11

Fast nu handlade det ju inte om ifall det fanns neurologiska skillnader mellan AS och autism, utan ifall autistiska drag kan ha olika orsak mellan AS och autism. Jag tycker det är tämligen självklart att låg IQ / utvecklingsstörning har med neurologi att göra, och därmed så bör det finnas sådana skillnader mellan autism och AS då skiljelinjen går på IQ.

När det gäller depression specifikt, så tycker jag det är en självklarhet att depression inte har något med neurologi att göra, utan är ett rent miljömässigt drag. Depression beror ju på dålig miljö och inte gener eller neurologi. Att fler neurodiversa (och autister) är deprimerade beror helt enkelt på att deras miljö är sämre än normalstördas.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav antonius » 2017-11-17 14:36:50

Tejpar fast Post-It lappar så dom inte ska lossna, för säkerhets skull... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ankhh » 2017-11-17 14:39:03

rdos skrev:Fast nu handlade det ju inte om ifall det fanns neurologiska skillnader mellan AS och autism, utan ifall autistiska drag kan ha olika orsak mellan AS och autism. Jag tycker det är tämligen självklart att låg IQ / utvecklingsstörning har med neurologi att göra, och därmed så bör det finnas sådana skillnader mellan autism och AS då skiljelinjen går på IQ.

Jaså? Innan sade du något annat:
rdos skrev:Den enda skillnaden mellan aspergers och autism ligger i hur väl de maskerar sina drag. Det finns ingen annan väsentlig skillnad.

Och det motsägs ju av den länkade studien, vars koppling till IQ för övrigt är oklar.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav rdos » 2017-11-17 15:29:06

Jag anser inte IQ som någon väsentlig skillnad. Har ingen betydelse för autistiska drag iaf.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ankhh » 2017-11-17 15:46:42

Det är alltså oklart om studiens resultat har någon som helst koppling till IQ. Studien handlar inte om IQ.

Den visar att barn som har diagnosticerats med AS har starkare förbindelser mellan ett antal områden i vänstra hjärnhalvan än såväl barn som har diagnosticerats med autism som de med typisk utveckling.

Med andra ord, en påvisbar fysiologisk väsentlig skillnad mellan AS-diagnosticerade barn och andra barn, inklusive de med autism-diagnos.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav rdos » 2017-11-17 16:01:56

Vilket ju inte bevisar något då man inte vet vad förbindelserna har för funktion.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ankhh » 2017-11-17 16:26:55

rdos skrev:Vilket ju inte bevisar något då man inte vet vad förbindelserna har för funktion.

Åjo. Om man nu inte ska anta att det handlar om maskera-sina-drag-förbindelser så motsäger studien ditt tidigare påstående om att "enda skillnaden mellan aspergers och autism ligger i hur väl de maskerar sina drag".

Det som i den studien bevisas, är att det finns en fysiologisk skillnad.

Självklart vore det intressant att utforska om (eller i hur hög grad) denna skillnad kan förklara sådant som ses som typiska AS-beteenden, och kanske rentav leda till att diagnos inte ställs enbart på symtom-kriterier. Möjligen pågår redan sådan forskning. Något att kolla upp när jag har mer energi/överflödstid. För nu räcker den påvisbara fysiologiska skillnaden gott.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-11-17 16:34:06

Autister med hög intelligens kan lära sig empati och får
då ett mer utvecklat sånt centrum i hjärnan. Börjar direkt
vid födelsen när man läggs på mammans bröst.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ankhh » 2017-11-17 16:46:57

Nä, förresten, jag uttryckte mig för starkt. Studien har inte bevisat att den observerade skillnaden föreligger generellt bland personer med AS - urvalet är för litet, fler studier behövs (och finns kanske). Den ger "bara" starkt stöd för den hypotesen.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in