Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 19:36:05

antonius skrev:bara aspisar dokumenterar mängden i ml vid sädesavgång


Trodde aspisar rent generellt inte gillar sex.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav nisse » 2017-10-21 19:38:13

antonius skrev:bara aspisar dokumenterar mängden i ml vid sädesavgång


Du borde medverka i författandet av frågemanualerna som de använder vid utredningar.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 19:50:46

ingetbranamn skrev:Trodde aspisar rent generellt inte gillar sex.
Det virker som du har et ganske stereotypisk bilde av AS.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav antonius » 2017-10-22 9:38:56

nisse skrev:
antonius skrev:bara aspisar dokumenterar mängden i ml vid sädesavgång


Du borde medverka i författandet av frågemanualerna som de använder vid utredningar.


"det är ju jag som har skrivit dem..."

Skämt åsido men påfallande ofta är det nog det här med att göra lister och föra dokumentation en sak som många med AS pysslar med, eller t ex läser en manual... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-22 11:38:10

Känner att dom hamnat på fel planet
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-22 11:59:43

Talar sanning :lol:
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Vildsvin » 2017-10-22 13:16:36

antonius skrev:
nisse skrev:
antonius skrev:bara aspisar dokumenterar mängden i ml vid sädesavgång


Du borde medverka i författandet av frågemanualerna som de använder vid utredningar.


"det är ju jag som har skrivit dem..."

Skämt åsido men påfallande ofta är det nog det här med att göra lister och föra dokumentation en sak som många med AS pysslar med, eller t ex läser en manual... :-)063


Tycker detta snarare är en skiljelinje mellan aspergare med eller utan jobb. Den som inte kan låta bli att lägga så mycket tid på administration att det som skall administreres blir lidande blir snabbt sönderstressad samtidigt som kollegorna blir irriterade på att personen inte gör tillräckligt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-22 13:38:52

Att argumentera utanför skolan och politiken, det är väl något bara aspisar gör?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 13:40:45

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Vet du hvorfor du ble sendt til utredning?


Var hyperaktiv när jag var runt 5-6 år, tror det var därför. Fick av nån anledning autismdiagnos då och satt i särskola. No idea why, kan inte minnas att jag någonsin har träffat en autistisk som varit hyperaktiv.


Jo, de flesta är hyperaktiva. Dessutom har många både AS och ADHD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 13:44:12

ingetbranamn skrev:Men vad är det då som gör att man får AS diagnos? Känns som att läkarna handlar högst godtyckligt.

Iaf., jag har tack vare min diagnos levt väldigt mycket bland aspisar och stagnerat en del i utvecklingen, har blivit alltför påverkad av dem. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att undvika att göra mer misstag som personer med Asperger gör pga. att de inte förstår socialt samspel.

Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.


Har du någonsin läst en bok om Asperger, eller ens läst info på nätet? Jag känner att du behöver lite grundläggande kunskap om vad autismspektrum är. Annars kommer du inte få en helhetsbild av att bara ställa en massa detaljfrågor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 13:48:33

ingetbranamn skrev:Att argumentera utanför skolan och politiken, det är väl något bara aspisar gör?



Äh...nej...???
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-22 13:57:51

ingetbranamn skrev:Att argumentera utanför skolan och politiken, det är väl något bara aspisar gör?
Bare aspier oppfyller diagnosekriteriene og har en riktig AS-diagnose. Der har du det, og det er det eneste. Det finnes ikke noe bare aspier gjør ut over det...

Mange med AS sier de mangler en slags autopilot som NT har. Mange AS føler de like gjerne kunne kommet fra en annen planet. Mange, men ganske sikkert ikke alle. Dessuten finnes det også ikke-AS som har det slik.

Jeg vil anbefale deg å lese mer på forumet om hva AS kan innebære. Ikke hva det må innebære - alle er forskjellige. Vi kommer ikke til å få en korrekt liste over hva alle aspergere gjør. Det er, som jeg skriver, umulig.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-22 14:15:38

Toblerone skrev:
ingetbranamn skrev:Men vad är det då som gör att man får AS diagnos? Känns som att läkarna handlar högst godtyckligt.

Iaf., jag har tack vare min diagnos levt väldigt mycket bland aspisar och stagnerat en del i utvecklingen, har blivit alltför påverkad av dem. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att undvika att göra mer misstag som personer med Asperger gör pga. att de inte förstår socialt samspel.

Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.


Har du någonsin läst en bok om Asperger, eller ens läst info på nätet? Jag känner att du behöver lite grundläggande kunskap om vad autismspektrum är. Annars kommer du inte få en helhetsbild av att bara ställa en massa detaljfrågor.


Jag har läst litegrann men jag känner knappt igen mig ett smack i hur folk med as är. Förnekar inte att jag har lite as dock. Orkar inte läsa om det f.ö., totalt ointressant.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Re: Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör

Inläggav tahlia » 2017-10-22 17:38:10

Om du tycker att det är ointressant, varför i hela friden frågar du då en massa om det?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 17:48:30

tahlia skrev:Om du tycker att det är ointressant, varför i hela friden frågar du då en massa om det?


Precis. Egentligen är det ju lite.... alltför krävande om man överöser andra med frågor ISTÄLLET för att läsa på lite först. Missförstå mig inte, självklart får man frågar saker i ett forum. Men just om man knappt verkar kunna något om ämnet som forumet handlar om och säger att man inte är intresserad av det, men ställer dussintals små frågor - som inte kommer att leda en vidare heller - då blir det lite konstigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 17:52:50

ingetbranamn skrev:
Toblerone skrev:
ingetbranamn skrev:Men vad är det då som gör att man får AS diagnos? Känns som att läkarna handlar högst godtyckligt.

Iaf., jag har tack vare min diagnos levt väldigt mycket bland aspisar och stagnerat en del i utvecklingen, har blivit alltför påverkad av dem. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att undvika att göra mer misstag som personer med Asperger gör pga. att de inte förstår socialt samspel.

Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.


Har du någonsin läst en bok om Asperger, eller ens läst info på nätet? Jag känner att du behöver lite grundläggande kunskap om vad autismspektrum är. Annars kommer du inte få en helhetsbild av att bara ställa en massa detaljfrågor.


Jag har läst litegrann men jag känner knappt igen mig ett smack i hur folk med as är. Förnekar inte att jag har lite as dock. Orkar inte läsa om det f.ö., totalt ointressant.


Du, om jag fick en diagnos - och inte på egen bevåg (så fick jag min nämligen) utan för att föräldrar eller skola tycker så när man var barn - då skulle jag läsa ALLT jag kommer över. För att antigen hålla med och försöka förstå mig själv, eller för att inte hålla med och bestrida diagnosen och söka ny utredning. Hur man kan vara så lite intresserat av sig själv, sitt liv och sin framtid - förstår jag inte.

En fråga: Om du nu tycker att du inte hade några problem - förutom hyperaktivitet - varför gick du då på särskolan? Hur länge gick du där förresten? Mina två barn med diagnoser var också hyperaktiva, den ena var extremt hyperaktiv, men de gick inte på särskolan för det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-22 18:57:51

Toblerone skrev:
ingetbranamn skrev:
Toblerone skrev:
Har du någonsin läst en bok om Asperger, eller ens läst info på nätet? Jag känner att du behöver lite grundläggande kunskap om vad autismspektrum är. Annars kommer du inte få en helhetsbild av att bara ställa en massa detaljfrågor.


Jag har läst litegrann men jag känner knappt igen mig ett smack i hur folk med as är. Förnekar inte att jag har lite as dock. Orkar inte läsa om det f.ö., totalt ointressant.


A- Du, om jag fick en diagnos - och inte på egen bevåg (så fick jag min nämligen) utan för att föräldrar eller skola tycker så när man var barn - då skulle jag läsa ALLT jag kommer över. För att antigen hålla med och försöka förstå mig själv, eller för att inte hålla med och bestrida diagnosen och söka ny utredning. Hur man kan vara så lite intresserat av sig själv, sitt liv och sin framtid - förstår jag inte.

B- En fråga: Om du nu tycker att du inte hade några problem - förutom hyperaktivitet - varför gick du då på särskolan? Hur länge gick du där förresten? Mina två barn med diagnoser var också hyperaktiva, den ena var extremt hyperaktiv, men de gick inte på särskolan för det.


A, jag vet men det är så fruktansvärt tråkigt. Dessutom känner mig igen mig EXTREMT lite i hur aspisar är och jag har träffat säkert 456456e454564 stycken.

B, om jag visste det du. Som jag förstått det var jag inte en av dem som lekte bredvid de andra barnen på dagis, tror mer det var att jag snarare tröttade ut alla med min hyperaktivitet.

Har fått höra f.ö. av bla. pappa att det är svårt att tro att jag har AS, här ska det dock tilläggas att iom. att jag har träffat såpass många aspisar så har det blivit att jag har inte samspelat lika mycket med neurotypiker, så har en del att ta igen!
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-22 19:46:37

ingetbranamn skrev:
Toblerone skrev:
ingetbranamn skrev:
Jag har läst litegrann men jag känner knappt igen mig ett smack i hur folk med as är. Förnekar inte att jag har lite as dock. Orkar inte läsa om det f.ö., totalt ointressant.


A- Du, om jag fick en diagnos - och inte på egen bevåg (så fick jag min nämligen) utan för att föräldrar eller skola tycker så när man var barn - då skulle jag läsa ALLT jag kommer över. För att antigen hålla med och försöka förstå mig själv, eller för att inte hålla med och bestrida diagnosen och söka ny utredning. Hur man kan vara så lite intresserat av sig själv, sitt liv och sin framtid - förstår jag inte.

B- En fråga: Om du nu tycker att du inte hade några problem - förutom hyperaktivitet - varför gick du då på särskolan? Hur länge gick du där förresten? Mina två barn med diagnoser var också hyperaktiva, den ena var extremt hyperaktiv, men de gick inte på särskolan för det.


A, jag vet men det är så fruktansvärt tråkigt. Dessutom känner mig igen mig EXTREMT lite i hur aspisar är och jag har träffat säkert 456456e454564 stycken.

B, om jag visste det du. Som jag förstått det var jag inte en av dem som lekte bredvid de andra barnen på dagis, tror mer det var att jag snarare tröttade ut alla med min hyperaktivitet.

Har fått höra f.ö. av bla. pappa att det är svårt att tro att jag har AS, här ska det dock tilläggas att iom. att jag har träffat såpass många aspisar så har det blivit att jag har inte samspelat lika mycket med neurotypiker, så har en del att ta igen!


Jsg har ganska svårt att förstå att man inte vill veta hur man "fungerar". Framför allt eftersom det ju kan vara avgörande när det gäller yrkesval t.ex. Har du gått klart skolan? Jobbar du eller har du någon plan vad du ska göra?

Att du inte känner igen dig i andra aspies - vem vet, det kan ju bero på andra saker också. Men jag vet förstås inte. Men också det här med din skolgång - om det var jag så skulle jag ha tagit reda på varför! Det är möjligt att du bara blev placerad där för att det inte funkade med någon liten grupp och det fanns inget annat än särskola.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav vofff » 2017-10-24 17:29:38

StefanJC skrev:Känner att dom hamnat på fel planet


Jag är från planeten Pluto.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-25 0:08:51

vofff skrev:
StefanJC skrev:Känner att dom hamnat på fel planet


Jag är från planeten Pluto.
När flyttade du hit?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-25 0:46:14

Toblerone skrev:
ingetbranamn skrev:
Toblerone skrev:
A- Du, om jag fick en diagnos - och inte på egen bevåg (så fick jag min nämligen) utan för att föräldrar eller skola tycker så när man var barn - då skulle jag läsa ALLT jag kommer över. För att antigen hålla med och försöka förstå mig själv, eller för att inte hålla med och bestrida diagnosen och söka ny utredning. Hur man kan vara så lite intresserat av sig själv, sitt liv och sin framtid - förstår jag inte.

B- En fråga: Om du nu tycker att du inte hade några problem - förutom hyperaktivitet - varför gick du då på särskolan? Hur länge gick du där förresten? Mina två barn med diagnoser var också hyperaktiva, den ena var extremt hyperaktiv, men de gick inte på särskolan för det.


A, jag vet men det är så fruktansvärt tråkigt. Dessutom känner mig igen mig EXTREMT lite i hur aspisar är och jag har träffat säkert 456456e454564 stycken.

B, om jag visste det du. Som jag förstått det var jag inte en av dem som lekte bredvid de andra barnen på dagis, tror mer det var att jag snarare tröttade ut alla med min hyperaktivitet.

Har fått höra f.ö. av bla. pappa att det är svårt att tro att jag har AS, här ska det dock tilläggas att iom. att jag har träffat såpass många aspisar så har det blivit att jag har inte samspelat lika mycket med neurotypiker, så har en del att ta igen!


Jsg har ganska svårt att förstå att man inte vill veta hur man "fungerar". Framför allt eftersom det ju kan vara avgörande när det gäller yrkesval t.ex. Har du gått klart skolan? Jobbar du eller har du någon plan vad du ska göra?

Att du inte känner igen dig i andra aspies - vem vet, det kan ju bero på andra saker också. Men jag vet förstås inte. Men också det här med din skolgång - om det var jag så skulle jag ha tagit reda på varför! Det är möjligt att du bara blev placerad där för att det inte funkade med någon liten grupp och det fanns inget annat än särskola.


Grejen är att jag har väldigt högfungerande AS, de flesta tror inte att jag har den åkomman ens om inte jag tabbar mig. Därför känner jag att varför ska jag behöva befatta mig med det här ens?

Har hört av en som levde på 70 talet att då var det ingen som brydde sig om AS så länge man kunde bete sig, visst, Misa fanns inte då men det verkar inte ha varit ett problem för aspisar ändå, varför skulle vi prompt vända på saken och göra så stor sak 20 år senare med särskola för? Vet två aspisar till som gått i en sådan.

Exempel på hur jag skiljer mig, är kille f.ö.:

Älskar sex och är inte särskilt känslig för beröring.

Hatar ensamhet och försöker vara så social jag bara kan, hängde väldigt mycket på krogen förut.

Har aldrig varit kinkig med maten, är inte känslig för smak och lukt nånstans. Skulle dock kanske inte äta isländska delikatesser och spindlar men annars går mycket bra!

Är superflexibel, blir verkligen inte ledsen om det jag räknat med inte händer.

Är inte besvärad i allmänhet av ögonkontakt.

Älskar variation.

Är inte ljud och ljuskänslig.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-25 1:06:43

ingetbranamn skrev:Grejen är att jag har väldigt högfungerande AS, de flesta tror inte att jag har den
Slik er det nok for veldig mange med AS.

ingetbranamn skrev:Därför känner jag att varför ska jag behöva befatta mig med det här ens?
Du må vel ikke det, men det er vel du som ønsker å henge på et forum og snakke om dette temaet. Ingen tvinger deg, håper jeg?

ingetbranamn skrev:Exempel på hur jag skiljer mig, är kille f.ö.:

Älskar sex och är inte särskilt känslig för beröring.

Hatar ensamhet och försöker vara så social jag bara kan, hängde väldigt mycket på krogen förut.

Har aldrig varit kinkig med maten, är inte känslig för smak och lukt nånstans. Skulle dock kanske inte äta isländska delikatesser och spindlar men annars går mycket bra!

Är superflexibel, blir verkligen inte ledsen om det jag räknat med inte händer.

Är inte besvärad i allmänhet av ögonkontakt.
Skiller deg fra hva? Et stereotypisk bilde?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav TheWonderer92 » 2017-10-25 1:18:23

En typisk grej skulle jag säga som aspergare i princip har monopol på är att en stor del av det sociala samspelet måste läras in "manuellt". Och, trots det, känns det som att börja om från början igen varje dag. Mer eller mindre. Vissa sociala grejer kanske automatiseras men fortfarande inte till den grad att det känns helt naturligt. Det är min erfarenhet.

T.ex. måste jag ständigt påminna mig själv om alla artighetsfraser som man bara förväntas leverera helt automatiskt. I alla situationer. Med alla människor. Något jag har svårt med är alla fraser som sägs i samband med högtider som "Glad påsk" och "God jul" då dessa högtider inte betyder något speciellt för mig alls längre. Då känner jag inte att det är genuint av mig att önska andra detta. Många skulle säga att jag tjänar på att säga det iaf för att inte verka socialt klumpig, men sanningen är den att jag har till och med svårt att säga "God jul" tillbaka när någon annan redan sagt det till mig. Så konstigt tycker jag det känns att säga det!
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-25 1:39:01

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Grejen är att jag har väldigt högfungerande AS, de flesta tror inte att jag har den
Slik er det nok for veldig mange med AS. 1

ingetbranamn skrev:Därför känner jag att varför ska jag behöva befatta mig med det här ens?
Du må vel ikke det, men det er vel du som ønsker å henge på et forum og snakke om dette temaet. Ingen tvinger deg, håper jeg? 2

ingetbranamn skrev:Exempel på hur jag skiljer mig, är kille f.ö.:

Älskar sex och är inte särskilt känslig för beröring.

Hatar ensamhet och försöker vara så social jag bara kan, hängde väldigt mycket på krogen förut.

Har aldrig varit kinkig med maten, är inte känslig för smak och lukt nånstans. Skulle dock kanske inte äta isländska delikatesser och spindlar men annars går mycket bra!

Är superflexibel, blir verkligen inte ledsen om det jag räknat med inte händer.

Är inte besvärad i allmänhet av ögonkontakt.
Skiller deg fra hva? Et stereotypisk bilde? 3


1 Inte så säker på det.

2 Of course.

3 Ja, det gör jag väl? Vad anser du?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in