Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-26 4:39:09

Känner du (TS) igen dig i fem eller fler av punkterna nedan?
Screenshot_2017-10-27-04-32-34-1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-26 5:55:25

1 Nej, det skulle jag inte säga.

2 Framgång, ja men vem gör inte det?

3 Verkligen inte!

4 Nej, jag behöver inte så mycket bekräftelse, älskar mig själv och vet att jag är så bra så. :-)Happy

5 Nej, inte riktigt samma sak kanske men jag hade inte så bra koll på mina rättigheter som Asperger diagnostiserad förut.

6 Nej, har råkat ut för det själv, inte kul.

7 Nej.

8 Nej men kan bli avundsjuk ibland.

9 Jag medger att jag har det ibland men försöker ändra på det.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-26 6:59:53

Jag förstår fortfarande inte Asperger, vad är det egentligen? Är det bara att man är lite sämre eller en sopa på socialt samspel? Och att man har som syssla att memorera tågtidtabeller och liknande saker, fast det känns mer autistiskt. Det verkar ju som att AS knappt finns baserat på de flesta svar här i tråden.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-26 9:08:57

Du har fått en länk med diagnoskriterierna och jag har nyss ställt in en länk till en enkel sammanfattning på dem. Ingen kan ge dig något bättre svar, det är ju det som gäller!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-26 9:10:10

StefanJC skrev:Känner du(TS) igen dig i fem eller fler av punkterna nedan?
Screenshot_2017-10-27-04-32-34-1.png


Och varför frågar du honom efter kriterierna för narcistisk personlighetsstörning? Har ju inte med AS att göra!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-26 11:28:28

ingetbranamn skrev:1 Nej, det skulle jag inte säga.
Tidligere sa du at du trodde du var bedre og mer verdt. Hvorfor lyver du?

ingetbranamn skrev:5 Nej, inte riktigt samma sak kanske men jag hade inte så bra koll på mina rättigheter som Asperger diagnostiserad förut.
Hvordan fikk du koll på disse rettighetene?

ingetbranamn skrev:7 Nej.
Tror du at du sårer forumister når du rakker ned på aspergere generelt?

ingetbranamn skrev:Jag förstår fortfarande inte Asperger, vad är det egentligen?
Enten lyver du, eller så burde du snakke med en psykolog så snart som mulig. Du kan ha større problemer enn du kjenner til, og en psykolog kan kanskje hjelpe deg til ny innsikt. :-)Happy

ingetbranamn skrev:Och att man har som syssla att memorera tågtidtabeller och liknande saker, fast det känns mer autistiskt. Det verkar ju som att AS knappt finns baserat på de flesta svar här i tråden.
Du har autisme dersom du har AS. AS er en form for autisme. Tror du alle med autisme memorerer togtabeller?

ingetbranamn skrev:Är det bara att man är lite sämre eller en sopa på socialt samspel?
Det er en del av det. Hvorfor leser du ikke diagnosekriteriene før du utnytter vår hjelpsomhet mer? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-26 12:15:07

Toblerone skrev:
StefanJC skrev:Känner du(TS) igen dig i fem eller fler av punkterna nedan?
Screenshot_2017-10-27-04-32-34-1.png


Och varför frågar du honom efter kriterierna för narcistisk personlighetsstörning? Har ju inte med AS att göra!


1. Han sa att han blivit mobbad för att han trodde att han var bättre än andra och
jämförde sig med dom som beter sig som gudar och kejsare.

2. Han vet själv bäst vad Asperger är

3. Han skriver inte inlägg här för att visa empati precis

4. Han är kanske lite arrogant

5. Han känner sig inte som aspergare. Aspergare är sämre än honom.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-26 12:48:54

StefanJC skrev:
Toblerone skrev:
StefanJC skrev:Känner du(TS) igen dig i fem eller fler av punkterna nedan?
Screenshot_2017-10-27-04-32-34-1.png


Och varför frågar du honom efter kriterierna för narcistisk personlighetsstörning? Har ju inte med AS att göra!


1. Han sa att han blivit mobbad för att han trodde att han var bättre än andra och
jämförde sig med dom som beter sig som gudar och kejsare.

2. Han vet själv bäst vad Asperger är

3. Han skriver inte inlägg här för att visa empati precis

4. Han är kanske lite arrogant

5. Han känner sig inte som aspergare. Aspergare är sämre än honom.


1 Fel, jag blev mobbad för att ungarna tyckte jag var jobbig och dör att de har ganska rejält nedsatt empati. Jag är inte mer värd än någon annan, jag sa att det blev på något sätt då att jag kände så och det är något väldigt många kan känna, varför vet inte jag.

2 Är det mitt fel att jag inte känner igen mig i de aspies jag träffat?

3 Då har det blivit fel helt enkelt och jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

4 Det är inte min mening men jag hatar att bli behandlad som om jag vore gravt autistisk. Jag har lätt Asperger, jag är absolut inte gravt autistisk.

5 Exakt, jag känner mig inte som en aspie men aspies är inte mindre värda för det på något sätt. Docl är de oftast ointressanta och för mig obekväma att vara med. Dock har jag vänner med den diagnosen, inget fel på dem.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-26 12:55:45

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:1 Nej, det skulle jag inte säga.
Tidligere sa du at du trodde du var bedre og mer verdt. Hvorfor lyver du?

ingetbranamn skrev:5 Nej, inte riktigt samma sak kanske men jag hade inte så bra koll på mina rättigheter som Asperger diagnostiserad förut.
Hvordan fikk du koll på disse rettighetene?

ingetbranamn skrev:7 Nej.
Tror du at du sårer forumister når du rakker ned på aspergere generelt?

ingetbranamn skrev:Jag förstår fortfarande inte Asperger, vad är det egentligen?
Enten lyver du, eller så burde du snakke med en psykolog så snart som mulig. Du kan ha større problemer enn du kjenner til, og en psykolog kan kanskje hjelpe deg til ny innsikt. :-)Happy

ingetbranamn skrev:Och att man har som syssla att memorera tågtidtabeller och liknande saker, fast det känns mer autistiskt. Det verkar ju som att AS knappt finns baserat på de flesta svar här i tråden.
Du har autisme dersom du har AS. AS er en form for autisme. Tror du alle med autisme memorerer togtabeller?

ingetbranamn skrev:Är det bara att man är lite sämre eller en sopa på socialt samspel?
Det er en del av det. Hvorfor leser du ikke diagnosekriteriene før du utnytter vår hjelpsomhet mer? :wink:


1 Då uppfattade du mig helt fel.

5 Vet inte, kommer inte ihåg.

7 Absolut inte min mening men jag blir sårad av att bli kallad autist.

Större problem? Tror du jag är psykiskt störd? :cry:
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-26 13:01:42

1. I en annan tråd skrev du att du ansåg att du var bättre än andra
människor och att det var därför du blev mobbad. Därför vi trodde
det kunde vara så.

3. Var din egentliga avsikt med inläggen att visa empati? Du ställde
inte frågor för att du trodde du kunde få hjälp av oss?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-26 13:25:56

ingetbranamn skrev:1 Då uppfattade du mig helt fel.
Jeg blir såret av at du sier at jeg oppfattet deg feil. :cry:

ingetbranamn skrev:7 Absolut inte min mening
Tror du at du har gjort det selv om det ikke var meningen?

ingetbranamn skrev: jag blir sårad av att bli kallad autist.
Da er det bra at jeg ikke har kalt deg det! :D Man har autisme hvis man har AS, og forumet er for mennesker med autisme.

ingetbranamn skrev:Större problem?
Ja, større problem enn du kjenner til. Du sier du har fått diagnosen AS, men kan ikke vise til at du oppfyller diagnosekriteriene. Da har du enten utfordringer du ikke vil formidle eller kjenner til, eller så har du fått feil diagnose. Uansett burde du få hjelp av en psykolog. Det kommer jo tydelig fram i det du skriver at du ikke forstår egne utfordringer, og at du forsøker å finne ut av dem.

ingetbranamn skrev:Tror du jag är psykiskt störd?
Hva innebærer det?

ingetbranamn skrev:1 Fel, jag blev mobbad för att ungarna tyckte jag var jobbig och dör att de har ganska rejält nedsatt empati.
Hva er forskjellen på mobbing og en konflikt? Er det mobbing når en gjentatte ganger oppsøker noen som ikke vil ha noe med en å gjøre? Er det mobbing å si stygge ting til noen som sårer en?

ingetbranamn skrev:2 Är det mitt fel att jag inte känner igen mig i de aspies jag träffat?
Det er din feil at du ikke vil lese om hva AS er.

ingetbranamn skrev:3 Då har det blivit fel helt enkelt och jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
Hva beklager du: Hva av det du har skrevet anser du kan virke sårende eller nedsettende?

ingetbranamn skrev:4 Det är inte min mening men jag hatar att bli behandlad som om jag vore gravt autistisk. Jag har lätt Asperger, jag är absolut inte gravt autistisk.
Hvem har behandlet deg som "gravt autistisk"? Hva får deg til å si at du har lett asperger?

ingetbranamn skrev:Dock har jag vänner med den diagnosen, inget fel på dem.
Har du diagnosen Asperger Syndrom?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-26 13:57:51

Ovanstående ser för mig ut som en klassisk diskussion mellan
en aspergare och en NT. Skolboksexempel.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-26 14:05:36

StefanJC skrev:
Toblerone skrev:
StefanJC skrev:Känner du(TS) igen dig i fem eller fler av punkterna nedan?
Screenshot_2017-10-27-04-32-34-1.png


Och varför frågar du honom efter kriterierna för narcistisk personlighetsstörning? Har ju inte med AS att göra!


1. Han sa att han blivit mobbad för att han trodde att han var bättre än andra och
jämförde sig med dom som beter sig som gudar och kejsare.

2. Han vet själv bäst vad Asperger är

3. Han skriver inte inlägg här för att visa empati precis

4. Han är kanske lite arrogant

5. Han känner sig inte som aspergare. Aspergare är sämre än honom.


1. Som barn? Barn har inte personlighetsstörningar.

2. Han säjer ju hela tiden att han inte vet, han orkar bara inte läsa på något om det.

3. Precis som många andra här! + förnekelse

4. förnekelse

5. förnekelse


Jag har träffat minst en person med narcistisk personlighetsstörning. Det är helt annorlunda. De har en agenda, de försöker få alla andra att göra något för dem. Eller åtminstone göra sig populär hos folk så att de kan utnyttja dem sedan. Det gör inte den här killen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-26 14:35:17

StefanJC skrev:Ovanstående ser för mig ut som en klassisk diskussion mellan
en aspergare och en NT. Skolboksexempel.
Hvordan da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav StefanJC » 2017-10-26 15:31:05

TS använder samma ord, uttryck och samtalstekniker som nt
personer brukar använda mot mig. Och du svarar med "mina"
ord.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-26 15:55:01

StefanJC skrev:TS använder samma ord, uttryck och samtalstekniker som nt
personer brukar använda mot mig. Och du svarar med "mina"
ord.
Ok, takk. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Liljan » 2017-10-26 17:56:31

Det är redan folk som har skickat diagnoskriterierna till dig. Man får en diagnos då man uppfyller ett visst antal kriterier så pass mycket att man får svårigheter i sin vardag pågrund av det. Som du skriver kan en neurotypisk person också vara socialt klumpig, men om det inte är på den nivån att det blir stora problem i personens vardag räknas det inte som ett diagnoskriterie. Jag kan dra ett exempel från mitt eget liv, jag älskar katter, jag har två katter själv och ägnar en stor del av min fritid med att prata katt och göra kattrelaterade saker. Jag kan bli helt fokuserad av det här och glömma tid och rum. Det här är helt klart drag av ett specialintresse, men det ställer inte till det för mig så pass mycket att jag anses uppfylla kriteriet för specialintresse. Som jag sa innan måste det påverka ens vardag så mycket att man får problem med det för att det ska räknas. Exempel på hur ett specialintresse kan påverka ens vardag så mycket att man får problem är att man inte har något annat intresse, man pratar nästan bara om det intresset och man har svårt att ha längre konversationer som inte handlar om ens specialintresse.

Asperger är tillskillnad från Gud något forskare har bestämt. De har upptäckt att vissa personer har vissa svårigheter så har de skrivit ihop kriterier för att göra en diagnos av dessa svårigheter. Vad som är en diagnos och inte ändras med tiden, homosexuallitet räknades t.ex som en psykisk sjukdom fram till 1979 och i diagnosmanualen DSM har man skrivit om kriterierna, lagt till en del nya kriterier och man har slagit ihop diagnoserna Asperger och autism till en diagnos som kallas autismspektrum tillstånd.

Eftersom diagnoser är något som läkare har "hittat på" kan man också säga med säkerhet att Asperger är en form av autism. Det är samma som att säga att det är 2017 i år, årtal är också något människan har hittat på och alla länder har inte samma tidräkning som vi. Både årtal och diagnoser är något påhittat som vi har kommit överens om att de finns, svårigheterna är inte påhittade, men namnen på dem och hur man klassificerar dem är det.

Du fick ett råd om att skriva in dig på habiliteringen för att prata med en psykolog om vad Asperger är, det är ett bra råd som jag tycker du ska ta till dig. Jag tycker också du ska prata med dina föräldrar om du har möjligheten, så tycker jag att du ska läsa din egen utredning. Har du eller dina föräldrar den inte finns den arkiverad, ring till stället där utredningen gjordes så kan de hjälpa dig vidare.

Att du har gått i särskola fast du inte är utvecklingsstörd är hemskt. Numera måste man ha en utvecklingsstörning för att få gå i särskola.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Liljan » 2017-10-26 18:01:01

Jag glömde att skriva att det vi kanske ser som social klumpighet hos en neurotypisk person kan vara något de gör helt medvetet. Vissa tycker inte sociala koder är så viktigt och de finns de som bara tänker på sig själva och skiter i andra. Ett exempel är att prata med någon som är ointresserad av det man säger, en med Asperger ser inte att personen är ointresserad medan en neurotypiker kan se det och strunta i det för de vill prata på om sitt. Utifrån ser det här ut som samma sak, men det är två helt olika saker.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-26 18:08:40

Liljan skrev:
Att du har gått i särskola fast du inte är utvecklingsstörd är hemskt. Numera måste man ha en utvecklingsstörning för att få gå i särskola.


Jag har haft en elev nyss som har gått i särskolan nyligen. Minst normalintelligent kille. Men han var så stökig och det fanns ingen annan lämplig specialskola. Så, man skickar dem fortfarande till särskolan om ingen annan lämplig skola finns.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Liljan » 2017-10-26 18:17:42

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Att du har gått i särskola fast du inte är utvecklingsstörd är hemskt. Numera måste man ha en utvecklingsstörning för att få gå i särskola.


Jag har haft en elev nyss som har gått i särskolan nyligen. Minst normalintelligent kille. Men han var så stökig och det fanns ingen annan lämplig specialskola. Så, man skickar dem fortfarande till särskolan om ingen annan lämplig skola finns.

Det är alltid trist då skolan agerar fel.

https://www.skolverket.se/regelverk/jur ... a-1.126414
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör

Inläggav tahlia » 2017-10-26 18:21:41

ingetbranamn skrev:Jag förstår fortfarande inte Asperger...


Inte direkt underligt då du konsekvent vägrar att lära dig vad det är för att "det är så tråkigt".

Igen, om det är så förbannat tråkigt, varför ställer du en hel uppsjö frågor om det?

Och - om du vill förstå AS, varför i hela friden läser du inte all information som finns?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Toblerone » 2017-10-26 19:07:58

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Att du har gått i särskola fast du inte är utvecklingsstörd är hemskt. Numera måste man ha en utvecklingsstörning för att få gå i särskola.


Jag har haft en elev nyss som har gått i särskolan nyligen. Minst normalintelligent kille. Men han var så stökig och det fanns ingen annan lämplig specialskola. Så, man skickar dem fortfarande till särskolan om ingen annan lämplig skola finns.

Det är alltid trist då skolan agerar fel.

https://www.skolverket.se/regelverk/jur ... a-1.126414


Jag tror säkert att de har hittat någon väg runt det. Det brukar ju finnas något sätt som man kan kringgå lagar och regler. Men problemet är ju också: Om det nu inte finns någon annan lämplig skola, är det då inte bättre att ha pojken i en särskola - med egen assistent eller så - än.... i helt vanlig skola där det funkar ännu sämre?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Liljan » 2017-10-26 19:33:14

Toblerone skrev: Jag tror säkert att de har hittat någon väg runt det. Det brukar ju finnas något sätt som man kan kringgå lagar och regler. Men problemet är ju också: Om det nu inte finns någon annan lämplig skola, är det då inte bättre att ha pojken i en särskola - med egen assistent eller så - än.... i helt vanlig skola där det funkar ännu sämre?

Det finns ju ett mellanting också, Aspergerklasser är ett sådant exempel, de är anpassade för de med Asperger men de tillhör vanliga skolan. Då jag gick i skolan fanns det små klasser med explosiva elever, det var bara 4-6 elever i varje klass, jag vet inte om det finns kvar.

Jag tycker inte någon som kan uppnå kunskapsmålen ska gå i särskola, man förstör hela personens framtid på det sättet. En person som har gått i särskola kan inte gå i en vanlig gymnasieklass, plugga på universitetet och att få ett vanligt jobb är i princip omöjligt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-31 16:21:34

Nån frågade om jag har AS, ja iaf. på pappret.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in