Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-11-04 20:05:56

I episode 6 merket jeg meg at Saga i en scene hadde på seg hvite joggesko, mens i resten av episoden og i alle andre episoder i sin helhet, har hun hatt på seg disse tur/militærstøvlene.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav JCSweden » 2015-12-03 17:00:21

Vad tyckte ni om denna säsongen? Den var absolut väldigt bra men på något sätt kändes sista avsnittet lite "avslaget" på något vis.
Spoiler: visa
Jag finner det väldigt orealistiskt att Emil helt på egen hand skulle mördat alla dessa människor, satt upp dom som konstverk och dessutom på ett utomordentligt sätt kirurgiskt avlägsna deras kroppsdelar. Därför misstänkte jag att han av de gamla fosterbarnen som nu var kirurg hade ett finger med i spelet även om vi bara såg honom ett par gånger.

Denna säsongen var nog den obehagligaste hittills, särskilt i sista avsnittet där Emil skulle hänga Freddie och sig själv och ha Freddie hålla barnet i famnen under tiden. Hela det som ledde upp till det plus själva scenen gjorde att jag knappt vågade titta för jag mådde så dåligt av det.


Angående Saga och Henriks relation, jag gillar verkligen deras arbete ihop som kollegor och att han accepterar henne som hon är men vill inte se dem som ett kärlekspar.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-12-03 19:00:59

När chefen Linn sa att Saga måste ta tjänstledigt för att det här med Hans och hennes mor tydligen blivit för mycket för henne, då led jag med Saga. För vad är Saga utan sitt arbete? Hon har inga vänner, ingen familj och inga andra intressen än sitt arbete. Samtidigt som jag förstod Linn också. Saga begick ett ödesdigert misstag, som kunde ha kostat ett barn livet.

Men hela storyn med seriemördaren var totalt orealistisk, om man nu ville ha realism. Det var för många offer, jag tappade räkningen på dem.

Spoiler: visa
Och inte fattade jag varför Emil ville mörda dem heller. Fosterföräldrarna för att de var usla sådana, socialsekreteraren som placerade honom där, polisen för att han återförde honom till familjen och pedofilläraren var ju självklart. Marc för att han var i vägen när Emil skulle röva bort Jeanette. Men varför mördade han Helle Anker och hennes son Morten? Det missade jag.

Men faktiskt tänkte jag redan när Emil var misstänkt första gången och dök upp blodig att det här är inget bevis på att han är oskyldig, det kan han ha åsamkat sig själv. Men sen blev jag som författarna avsett avledd av storyn om den kvinnliga stalkern, hon verkade ju minst sagt skum.


Slutet tyckte jag bäddade för en fjärde säsong. Det fanns mysterier att lösa både i Sagas och Henriks liv.
Spoiler: visa
Vem mördade Sagas mor, iscensatte hon verkligen avsiktligt sitt självmord för att sätta dit Saga? Vem mördade Henriks fru och var finns barnen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2015-12-03 19:44:38

Jag kan väl avslöja det nu, att jag har gått med på att spela Sagas hemliga aspiga pojkvän i säsong IV... :shock:
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-03 21:32:31

Jag tycker att denna säsong nog var den mest spännande hittills och jag gillade speciellt hur man lade tid på att beskriva såpass många karraktärer nyanserat nog för att erbjuda realistiska förklaringar till varför de fungerar psykiatriskt som de gjorde (kollegan, den spelberoende pojkvännen, mördaren, stalkern, modern m.fl); dessutom togs många fascinerande samtida fenomen upp så som psykiatrisk mångfald, surrogatmödraskap, missförhållanden i familjehem, självmedicinering m.m.

Spoiler: visa
Liket som återfunnits i lerjord som Saga analyserade i obduktionssalen i avsnitt sju var Henriks fru. :(
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-03 21:33:32

antonius skrev:Jag kan väl avslöja det nu, att jag har gått med på att spela Sagas hemliga aspiga pojkvän i säsong IV... :shock:


Åh vad kul, det ser vi fram emot! :wink:

Jag förstod inte heller vissa saker i sista avsnittet.
Spoiler: visa
T.ex. varför Emil mördade Helle Anker och hennes son. Hon var väl inte mamma till honom?
Tycker också att hängningsscenen i slutet var väldigt plågsam att se.
Jag förstod att Saga aldrig skulle kasta sig framför tåget och jag måste säga att jag faktiskt blev GLAD för att hon ÄNTLIGEN tilläts bryta ihop i sista avsnittet.
Jag hoppas verkligen att det blir en fortsättning, för det var ju massor av saker man inte fick reda på.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-03 21:41:48

Bäst av allt är ju att man driver lite med livscoacheriet.

Den där nissen kunde inte riktigt "välja lyckan".

Gissar att manusförfattarna inte heller är överdrivet imponerade av Kay Pollak och liknande figurer...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Savanten Svante » 2015-12-04 9:10:41

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-07 3:07:14

Savanten Svante skrev:[Bild]

Såvitt jag har förstått är planen att ställa Öresundsbron på högkant för att därigenom bilda en mur. Nej men OT-skämt åsido; tydligen finns en extra scen inspelad som förklarar vad som hände med Claes och Annika - som kanske kommer att ingå som extramaterial i DVD-versionen.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2017-07-05 9:57:22

Nu håller man på och spelar in fjärde (och sista) säsongen av Bron.

svt skrev:– Det känns väldigt lovande. Det finns ju enormt höga förväntningar och det är en stor utmaning att göra en ny säsong, men det jag sett hittills känns som att det motsvarar de förväntningarna, säger Christian Wikander, dramabeställare på SVT.

Säsong fyra är planerad att sändas under 2018 och är uppdelad i åtta avsnitt.

Christian Wikander kan inte avslöja så mycket mer än att serien inte tar vid exakt vid den tidpunkt när vi senast lämnade Saga Norén och hennes kollegor, i slutet av säsong tre.

– Men de karaktärer som vi tog avsked från i senaste säsongen finns med i upptakten av den fjärde.
https://www.svt.se/bron/det-blir-en-ny- ... t-lovande/

Saga förlorade ju sitt jobb i slutet av tredje säsongen men jag antar att hon fått det tillbaka i fjärde säsongen, så hon åter är "Saga Norén, Länskrim, Malmö".

UNT skrev:Ni hittar förmodligen några obesvarade frågor. Men vi försöker besvara de flesta, säger Hans Rosenfeldt som skrivit manus ihop med Camilla Ahlgren.
http://www.unt.se/kultur-noje/slutet-na ... 58613.aspx

Den här gången begås det första mordet i Danmark och det blir en dansk utredning. (Jag hoppas att det inte blir så många mord igen så jag alldeles tappar bort mig och inte längre kan hålla reda på alla mordoffer och alla misstänkta.)

Vi har haft tre säsonger där en dansk polis kom till Sverige. Men i den fjärde säsongen är vi i en dansk polisstation eftersom det är en dansk utredning. , säger Hans Rosenfeldt.
Teamet avslöjar också att ett tema om identitet genomsyrar historier och rollfigurer.

Vem är jag? Hur vill jag vara? Det handlar till exempel om nya identiteter och betydelsen av ett pass, säger Camilla Ahlgren.
---
Fans i hela världen får återse en problemtyngd Saga Norén och göra sig redo för att hennes situation blir ännu värre. Sofia Helin har en teori om varför karaktären Saga Norén gör så många tv-tittare förtjusta.

Hon säger vad hon tycker och det är en lättnad för många människor. Men det handlar nog också om att hon kämpar så hårt för att förstå samhället och andra människor. Hon försöker hitta ett sätta att leva, trots att hon känner att hon inte platsar någonstans, säger Sofia Helin.


Nyårsdagen 2018 är det äntligen dags!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav antonius » 2017-07-05 11:13:06

Grejt!!
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav Alien » 2018-01-01 21:23:40

I kväll kl 21 börjar fjärde och sista säsongen av Bron! Jag kommer att sitta bänkad framför teven.

svt skrev:I fjärde och sista säsongen ser vi återigen Sofia Helin i huvudrollen som Saga Norén och Thure Lindhardt som Henrik och återser även fler skådespelare från tidigare säsonger som Sarah Boberg, Rafael Pettersson och Maria Kulle. De kommer att få sällskap av flera nya och spännande karaktärer spelade av Mikael Birkkjær, Johannes Bah Kuhnke och Thomas W Gabrielsson m fl.
https://www.svtplay.se/kanaler
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav nallen » 2018-01-02 13:32:58

Jag har inte sett de tidigare säsongerna men råkade se avsnittet igår.
Har det alltid varit lika segt? Det var väl lite bättre fart än det brukar vara på svenska serier, men inte mycket.
Überdrygt med en massa folk som pratar danska också - tur att det iaf var textat.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav Alien » 2018-01-02 14:39:57

Det brukar alltid vara flera intriger och sidospår.
Spoiler: visa
Här är det nu dels det aktuella mordet på den danska myndighetschefen för danska migrationsverket, dels en revolutionär grupp Röda Oktober (som kan vara ett villospår), dels en kvinna och sur tonårsson på flykt från mannen/fadern. Dessutom är denne man också den taxiförare som var den siste som veterligen såg mordoffret i livet. Så tillkommer en journalist som blir kontaktad av Röd Oktober. För att komplicera det ytterligare har han en tvillingbror som utnyttjar att han ser likadan ut som sin kände bror när han är ute på krogen. Finns alltid kvinnor som gärna går till sängs med en kändis (hon får skylla sig själv tycker jag).


Ännu så länge kan jag hålla alla trådar i huvudet men det kommer att bli värre.

Men allra mest undrar man hur det ska gå för Saga.
Spoiler: visa
Sin vara trogen är hon helt avvisande gentemot alla i fängelset och bildar inga allianser och visar ingen sympati för den medfånge som av någon obegriplig orsak försöker få kontakt med Saga. Hon är dömd för mord på sin mor. Enligt Saga har modern begått självmord men samtidigt sett till att det ser ut som om hon blivit mördad av Saga. Ja, realism är inte det som utmärker intrigen.


Det är väl bara trevligt att höra danska! Hela grundförutsättningen är ju att det ska vara samarbete mellan den danska och svenska polisen. Med åtföljande kulturkrockar. Det är förstås ingen slump att svenska Saga får vara den fyrkantiga och stela typen och den danska den socialt kompetenta och utåtriktade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav nescio » 2018-01-02 15:19:37

Alien skrev:Ännu så länge kan jag hålla alla trådar i huvudet men det kommer att bli värre.
Är det för många personer med, funkar det inte för mig. Jag minns varken namn eller ansikten.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav Flia » 2018-01-03 13:52:12

Jag gillar Bron just för Saga och hennes omgivning.
Jag struntar i själva brottet, utan följer det psykologiska runt Saga.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-03 18:43:55

Samma här.

Brottsintrigen är helt ointressant men Saga och hennes situation, plus det här svala nordic noir-sättet att filma med disigt väder och ett rått Malmö, det är det som gör att jag tittar.

Galen seriemördare hit eller dit är bland det mest ointressanta man kan tänka sig eftersom man sett det sjuttioelvatusen gånger förut.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav DIProgan » 2018-01-03 21:05:06

Synd bara att Saga som karaktär inte känns speciellt trovärdig men gillar serien ändå.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav antonius » 2018-01-16 10:13:53

Nu har Saga äntligen fått lite hjälp, "nu har vi lite att jobba med", sa psykologen. Ja, gudars, bära på allt det där... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Inläggav nescio » 2018-01-29 16:27:59

nescio skrev:
Alien skrev:Ännu så länge kan jag hålla alla trådar i huvudet men det kommer att bli värre.
Är det för många personer med, funkar det inte för mig. Jag minns varken namn eller ansikten.
Jag förstår knappt något av brottsintrigen. "Vem är det där?" frågar jag ofta mig själv när jag tittar.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in