Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-14 13:02:02

Hvorfor går Saga med de samme klærne hele tiden? Samme kåpe, bukser og støvler. Har hun flere sett, eller har hun bare dårlig råd?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-14 17:09:50

Saga har ju flera likadana t-tröjor och brukar byta på jobbet - i allas åsyn.

Det är väl rätt aspigt att välja en klädstil och sedan köra den hela tiden. Sparar tid, bara att klä på sig samma kläder varje dag. Eller likadana, man byter tröja men alla ser likadana ut.

Edit: Se även geniernas-trakiga-klader-vardagens-alla-beslut-t46425.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2015-10-14 20:44:31

Alien skrev:Saga har ju flera likadana t-tröjor och brukar byta på jobbet - i allas åsyn.

Det är väl rätt aspigt att välja en klädstil och sedan köra den hela tiden. Sparar tid, bara att klä på sig samma kläder varje dag. Eller likadana, man byter tröja men alla ser likadana ut.


Ja precis, haha, jag är ofta på det viset. Det blir som ett slags uniform. Vore det inte för årstidsväxlingar skulle det nog bli samma kläder ofta... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav snuggelhund » 2015-10-15 5:03:55

jonte00 skrev:Jag tycker att hon överdriver väldigt mycket när hon ska visa att hon har svårt med att ha ögonkontakt.
Hon sitter och pendlar blicken mellan två ställen väldigt snabbt och när hon gör det vrider hon på huvudet.
Ser väldigt "fake" ut och överdrivet.

De aspiesarna som går i min KBT grupp (kognitiv beteende terapi) vrider inte på huvudet när de ska pendla med blicken. Hon ser överdrivet spänd ut och "fake galen" i serien tycker jag...

Förövrigt gillar jag serien, dock rätt så lätt att förutspå...
T.ex när de körde poker kunde man direkt se vem som skulle få stryk och vilka som styrde och ställde...

Men ja, hittills ger jag den en 8/10, rekommenderas starkt!


Där satte du verkligen huvudet på spiken.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-15 13:01:36

Läser en intervju med Johanna (som har AS och bipolär sjukdom typ 2):

Känner du igen dig i karaktären Saga Norén i den populära serien Bron?
– Jag älskar Saga! Det är viktigt att komma ihåg att alla med Asperger är unika, men jag kan se vissa likheter med henne. Jag tror jag har kommit lite längre än Saga och lärt mig lite mer hur jag ska hantera min diagnos. Men jag började skratta när hon hade sorterat papper i prydliga högar över hela kontorsgolvet, så brukar mitt kontor också se ut. Jag tycker att det är bra att de har valt att göra en serie där huvudpersonen har Aspergers syndrom och valt att visa styrkorna diagnosen för med sig: tydligheten, detaljseendet och så vidare.
http://www.familjeliv.se/start/1.4360111

Aspigt noggrann påpekar jag än en gång att Saga inte har någon formell diagnos. Jag skulle snarare säga att huvudpersonen har aspiga (autistiska) drag, och dem har hon ju oavsett diagnos.

Här är Johannas blogg: Jag är inte dum i huvudet - Jag har Aspergers syndrom
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav snuggelhund » 2015-10-21 3:39:00

Herregud senaste avsnittet när hon skulle ragga på singelklubben och sen ha sex med sin kollega...

Helt otroligt så awkward.

Det blir mer och mer som en parodi på nån som har AS.


Men kommentaren -Behöver du dricka alkohol för att ha sex ? Var jätteskön. :-)005
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-23 20:16:03

Sofia Helin är med i Jenny Strömstedt. Asperger nämns.
http://www.tv4play.se/program/jenny-str ... id=3211490
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-23 20:31:26

snuggelhund skrev:Herregud senaste avsnittet när hon skulle ragga på singelklubben och sen ha sex med sin kollega...

Helt otroligt så awkward.

Det blir mer och mer som en parodi på nån som har AS.

Men kommentaren -Behöver du dricka alkohol för att ha sex ? Var jätteskön. :-)005


Ja det var väldigt pinsamt och konstigt när de kom hem till henne. Inte ett dugg sexigt. Som en uttråkad prostituerad. Hade jag varit man, hade jag blivit impotent direkt. Jag förstod helt killen på singelklubben som höll på att sätta drinken i halsen när Saga frågade "Ska vi ha sex?" utan något inledande småprat. "Det var ju en singelklubb", klagade hon för dansken. "En del söker ett förhållande", förklarade han (och då börjar man inte med att fråga om sex). Man kan säga att Saga beter sig precis som en schablonbild av en man, alltid redo till sex med vilken någorlunda snygg person som helst av motsatt kön. En del påstår att den aspiga hjärnan är extremt manlig.

Finns det inte någon praxis att det är olämpligt att ha ihop det med en kollega? Saga känner förstås inte till det, men det borde ju den danske polisen göra.

Själva mordgåtan tycktes löst men så blev det förstås komplikationer.

Men vad jag irriterade mig på den där spelmissbrukaren. Efter att hans gravida tjej tycktes beredd att gå genom eld och vatten för att rädda honom när han inte kunde betala spelskulderna, så är han inte tacksam och ångerfull.
Spoiler: visa
Utan fortsätter att smita iväg och spela bort pengarna som behövs för det barnets och deras framtid. Varför slänger hon inte ut honom? Han prioriterar ju helt klart varken henne el barnet.
Bättre att bli ensam mor än att ha en sådan ansvarslös partner. Då kan hon iaf behålla sina egna pengar.
Den där leveransen var mystisk. De som rånade tjejen på väskan var väl samma som gav henne uppdraget?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2015-10-23 20:46:55

Alien skrev:Finns det inte någon praxis att det är olämpligt att ha ihop det med en kollega? Saga känner förstås inte till det, men det borde ju den danske polisen göra.


Det finns så mycket som talar emot sex så skulle man gå efter det skulle inga barn bli gjorda heller, krig, segregering, fattigdom, giftiga miljöer, drogmissbruk etc etc... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-23 22:07:44

snuggelhund skrev:Herregud senaste avsnittet när hon skulle ragga på singelklubben och sen ha sex med sin kollega...

Helt otroligt så awkward.

Det blir mer och mer som en parodi på nån som har AS.


+1
Jag blir så jäkla irriterad av det där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-23 23:03:32

Tja, det finns ju en allmän tumregel "Don't shit where you eat", dvs ha inte ihop det med någon på jobbet. Särskilt i ett sådant jobb där det förekommer farliga situationer är det inte bra med kärlekskomplikationer.

Men är det någon som borde klara av det är det Saga, eftersom hon inte besväras av några kärlekskänslor så inga skälmska blickar el förstulna kyssar på jobbet, hon jobbar ihop med honom precis som förut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav snuggelhund » 2015-10-24 2:31:37

KrigarSjäl skrev:Sofia Helin är med i Jenny Strömstedt. Asperger nämns.
http://www.tv4play.se/program/jenny-str ... id=3211490


Jag såg programmet.

Och det är nog första gången jag uttryckligen hört att karaktären skulle ha aspergers, så nu kan det ju sägas vara bekräftat.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-24 15:31:22

Ja, synes det blir mer og mer spilt på at denne etterforskeren Saga har Aspergers syndrom. Fks. der Saga er i ubalanse hjemme hos seg selv og på politistasjonen, og hun driver og roter i hyllene og sorterer noe som ikke har noe med kriminalgåten å gjøre i det hele tatt.

Men det er vel lagt opp slik at en skal få sympati med etterforskeren/etterforskeren skal ha et trist privatliv osv.

Nei, da var fks. Miss Marple noe annet, men at tidene skifter jo. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav JCSweden » 2015-10-26 22:26:00

Nog för att jag älskar Saga och tycker hon är jätterolig men de överdriver henne väldigt och gör henne rent till åtlöje ibland. Trots att Martin är borta är denna säsongen oerhört bra, vill fortfarande att han ska komma tillbaka dock då jag inte gillar Henrik så mycket.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav River » 2015-10-26 22:49:19

Misset Broen 4 for at jeg sovnet nemlig.

Dusteserie
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-27 15:21:21

När jag såg senaste avsnittet blev jag så irriterad så jag hade lust att skriva klagobrev till Hans Rosenfeldt. Saga är ju som en jävla robot! Jag undrar om Rosenfeldt kan någonting om Asperger eller om han hittar sin "information" på Flashback. Har han någonsin mött en aspergare?

Man kan ju tänka sig hur det skulle låta om man framställde någon annan rollfigur på samma överdrivet stereotypa sätt, typ hade med en extremt fjollig bög eller en snål, kroknäst jude...
Men oss aspergere går det tydligen bra att driva med, vi har ju ändå ingen empati... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav JCSweden » 2015-10-27 15:50:14

Kahlokatt skrev:När jag såg senaste avsnittet blev jag så irriterad så jag hade lust att skriva klagobrev till Hans Rosenfeldt. Saga är ju som en jävla robot! Jag undrar om Rosenfeldt kan någonting om Asperger eller om han hittar sin "information" på Flashback. Har han någonsin mött en aspergare?

Man kan ju tänka sig hur det skulle låta om man framställde någon annan rollfigur på samma överdrivet stereotypa sätt, typ hade med en extremt fjollig bög eller en snål, kroknäst jude...
Men oss aspergere går det tydligen bra att driva med, vi har ju ändå ingen empati... :roll:

Undrar också om han får infon från Flashback. Gör han det kommer det dock gå väldigt utför för Saga, hon kommer utföra ett attentat mot en skola och döda människor för det gör ju bara folk med autism/Asperger :roll: :roll:
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-27 16:23:04

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Sofia Helin är med i Jenny Strömstedt. Asperger nämns.
http://www.tv4play.se/program/jenny-str ... id=3211490


Jag såg programmet.

Och det är nog första gången jag uttryckligen hört att karaktären skulle ha aspergers, så nu kan det ju sägas vara bekräftat.


Serieskaparna sade väl inte utryckligen från början att Saga har AS? Kanske är det snarare vi med AS osm känt igen oss. Och kritiserat skildringen av Saga.

Aftonbladet 2013-11-27 skrev:En av Saga Noréns kritiker är den norska författaren Gro Dahle. Hon har aspergers och menar att porträtteringen av Saga Norén förstärker myten om att personer med diagnosen är empatilösa och kalla.
Hans Rosenfeldt som tidigare har försvarat rollfigurens beteende medgav förra veckan att kritiken inte är helt obefogad.
– Vi har varit lite för förtjusta i Saga. Det finns fyra-fem scener i säsong två där det är tydligt att de är med bara för att hennes sociala handikapp ska vara en comic relief. Och det borde vi ha haft modet att låta bli. Hon är rolig ändå, sa Rosenfeldt då.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 7918228.ab

Ja, jag har då inget emot att skratta åt Saga, även om det drabbar mig själv. Går inte all komedi ut på att överdriva?

Programledaren säger ju också "Varför älskar vi Saga?" Jo, just för hon säger sanningen rakt ut utan förskönade omskrivningar. Sådant många skulle vilja göra men inte törs.

Men samma personer som älskar Saga i TV skulle troligen blivit irriterade på henne om hon varit deras kollega.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-27 17:30:04

Det senaste avsnittet var riktigt bra. Parallella handlingar kopplades ihop, samtida företeelser porträtterades upplysande och spänningen ökade.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-27 18:09:44

Kahlokatt skrev:När jag såg senaste avsnittet blev jag så irriterad så jag hade lust att skriva klagobrev till Hans Rosenfeldt. Saga är ju som en jävla robot! Jag undrar om Rosenfeldt kan någonting om Asperger eller om han hittar sin "information" på Flashback. Har han någonsin mött en aspergare?

Man kan ju tänka sig hur det skulle låta om man framställde någon annan rollfigur på samma överdrivet stereotypa sätt, typ hade med en extremt fjollig bög eller en snål, kroknäst jude...
Men oss aspergere går det tydligen bra att driva med, vi har ju ändå ingen empati... :roll:


Rosenfeldt har inte åtagit sig att skriva en dokumentär. Varför tror du att han hittat uppgifter på Flashback, en författare ska framför allt ha fantasi. Danska polisen skulle också kunna klaga. Vad ger serien för bild av danska poliser? En begår mord och hamnar i fängelse. En annan begår också brott, tar droger och verkar sexberoende. Pga sina olagliga droginköp kan en misstänkt utpressa honom. Finns det inga normala danska poliser?

I en TV-serie brukar det förutom huvudförfattaren också finnas olika avsnittsförfattare. Men jag antar att huvudförfattaren brukar godkänna dem. Du kan visst skriva direkt till Rosenfeldt och klaga. Jag skulle svara, "det är inte min uppgift att göra reklam för människor med AS som känsliga och empatiska egentligen, min uppgift är att berätta en bra historia". Men jag anar att han skulle vara mer diplomatisk, om han alls svarade.

I senaste avsnittet var Saga fruktansvärt okänslig inför begravningen av det första offret. Ingen förståelse för anhörigas känslor där hon kommer och lägger beslag på den döda i kistan. Men ur Sagas synvinkel är det viktigaste att fånga mördaren.

Sagas nya chef Linn upptäckte att det kommit en massa klagomål på Saga, som hennes gamle chef Hans tydligen bara arkiverat. Utan att ens tala med Saga om klagomålen. Hur ska Saga då ha en chans att bli bättre rent socialt? Eller utgick Hans från att Saga omöjligt kan bli annorlunda? Jag håller faktiskt med Linn när hon säger att Saga måste överlåta känsliga situationer på någon annan, dvs Linn. Och fattar inte Henrik som säger att Saga ska stå på sig mot Linn. Fast Henrik är ju också synnerligen problematisk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Flia » 2015-10-27 23:50:02

I intervjuer har Hans Rosenfeldt förklarat att de avsiktligt låtit bli att ge Saga en diagnos, för att de vill vara fria att ge henne egenskaper som kanske inte skulle passa in.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav snuggelhund » 2015-10-28 0:00:27

Alien skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Sofia Helin är med i Jenny Strömstedt. Asperger nämns.
http://www.tv4play.se/program/jenny-str ... id=3211490


Jag såg programmet.

Och det är nog första gången jag uttryckligen hört att karaktären skulle ha aspergers, så nu kan det ju sägas vara bekräftat.


Serieskaparna sade väl inte utryckligen från början att Saga har AS? Kanske är det snarare vi med AS osm känt igen oss. Och kritiserat skildringen av Saga.

Aftonbladet 2013-11-27 skrev:En av Saga Noréns kritiker är den norska författaren Gro Dahle. Hon har aspergers och menar att porträtteringen av Saga Norén förstärker myten om att personer med diagnosen är empatilösa och kalla.
Hans Rosenfeldt som tidigare har försvarat rollfigurens beteende medgav förra veckan att kritiken inte är helt obefogad.
– Vi har varit lite för förtjusta i Saga. Det finns fyra-fem scener i säsong två där det är tydligt att de är med bara för att hennes sociala handikapp ska vara en comic relief. Och det borde vi ha haft modet att låta bli. Hon är rolig ändå, sa Rosenfeldt då.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 7918228.ab

Ja, jag har då inget emot att skratta åt Saga, även om det drabbar mig själv. Går inte all komedi ut på att överdriva?
Programledaren säger ju också "Varför älskar vi Saga?" Jo, just för hon säger sanningen rakt ut utan förskönade omskrivningar. Sådant många skulle vilja göra men inte törs.

Men samma personer som älskar Saga i TV skulle troligen blivit irriterade på henne om hon varit deras kollega.


Men nu är ju inte Bron en komedi. Tvärt om, långt ifrån.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-28 0:06:54

-Håller inte alls med om kritiken mot Saga Norén.

Tycker man gjort en komplex och bra karaktär och inte alls någon lyteskomik eller så.

Det framgår också tydligt att hon är en människa med hjärtat på rätta stället, hon är alls icke kall och empatilös. Däremot har hon svårigheter med det sociala spelet.

Bra är också att man gjort aspergaren till huvudperson, alltså agerande subjekt och inte objekt; inte någon helkonstig suspekt bifigur.

Tittaren identifierar sig nämligen alltid med huvudrollen, det är ju från huvudrollen serien emanerar, dramaturgiskt sett.

Vi har alltså en mycket stor publik av neurotyper som genom att se serien så att säga tvingas leva sig in i aspergerperspektivet.

Även om hon har sina svårigheter är hon en skärpt och klartänkt karaktär...alls icke något "ufo".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 3:e säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2015-10-28 0:22:22

snuggelhund skrev:Men nu är ju inte Bron en komedi. Tvärt om, långt ifrån.


Det är ingen dokumentär heller. Det är en kriminalserie och sådana brukar också ha komiska inslag. Men hela konceptet med dessa spektakulära seriemördare är knappast realistiskt. Även om många detaljer ska vara verklighetstrogna förstår jag inte denna fixering vid att karaktärer inte är realistiskt porträtterade. Vill man se realistiska brott får man kolla Veckans brott och sådana program.

Finns en massa poliser i kriminalserier öht som är rätt överdrivna också. De är ensamvargar (medan riktigt polisarbete snarare är lagarbete) m m.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in