Bron - på SVT 1 söndagar kl 21. 4:e säsongen på gång!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2013-10-30 13:33:37

Alien skrev:Sen har jag svårt att skilja på alla kvinnor som hyrt eskorten Claudio. Tre stycken, varav två systrar. Och en tredje som ska skriva en bok. På något sätt hänger dessa personer ihop med terroristerna, även om jag inte lyckats klura ut det än. Serien som helhet är kanske för komplicerad för mig.


Vi får hoppas dimmorna skingras på slutet, jag förstår inte heller det där vad har dom med det hela att göra, men den tredje som skall skriva en biografi är ju döende och har med läkemedelstillverkningen att göra, strange :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav ajemen » 2013-10-30 14:02:57

Såg en kort parodi på Bron från TV-programmet Partaj i söndags och blev lite sugen på att se serien. Skriver dock i tråden för att jag hakade upp mig på en grej i det länkade parodi-klippet vid 1:09, där skriver dom:
Vi har sett säsongens första 10 episoder, som är 57 minuter långa vardera, 238 gånger. Det blir sammanlagt 77 236 200 minuter.
- Aspergerförbundet, Stockholm

Tror ni att dom avsiktligt har räknat fel, och vad skulle man i så fall försöka att antyda? Eller är det helt enkelt bara jag eller dom som har räknat fel? Blir aningen osäker. :/
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-30 14:32:24

ajemen skrev:Såg en kort parodi på Bron från TV-programmet Partaj i söndags och blev lite sugen på att se serien.
Haha, parodin var inte ens överdriven :lol: ... Gillar du parodin kommer du gilla serien.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav ajemen » 2013-10-30 15:14:36

sugrövmanövern skrev:
ajemen skrev:Såg en kort parodi på Bron från TV-programmet Partaj i söndags och blev lite sugen på att se serien.
Haha, parodin var inte ens överdriven :lol: ... Gillar du parodin kommer du gilla serien.

Aight. Får väl dra igång en nedladdning innan jag går och handlar. ^^
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Moggy » 2013-10-30 17:14:03

sugrövmanövern skrev:
ajemen skrev:Såg en kort parodi på Bron från TV-programmet Partaj i söndags och blev lite sugen på att se serien.
Haha, parodin var inte ens överdriven :lol: ... Gillar du parodin kommer du gilla serien.


Haha, ja, den var riktigt rolig. Bra parodi!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-30 17:18:38

Instämmer, utmärkt parodi!
Gillar också att man i text omnämner "Aspergerförbundet, Stockholm"...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Moggy » 2013-11-03 20:36:36

En till remake, The Tunnel.

http://www.thetvdb.com/?tab=series&id=274065

When a prominent French politician is found dead on the border between the UK and France, detectives Karl Roebuck and Elise Wassermann are sent to investigate on behalf of their respective countries. The case takes a surreal turn when a shocking discovery is made at the crime scene, forcing the French and British police into an uneasy partnership.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2013-11-05 1:18:55

Nån som fattar varför Martin besöker Jens så flitigt?

För att bearbeta, för att se att den onde psykopaten verkligen är inlåst? Men då borde det räckt med en gång.
För att få hjälp med att få goda idéer om pågående utredning?
För att hämnas - Jens inser vad han går miste om där han sitter i fängelset?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-05 1:51:04

-Han vill tränga in i hans huvud och få honom att inse vad han gjort.
Mental kamp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2013-11-05 2:51:38

Ok, men det skulle knappast hjälpa mot en psykopat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Intressant » 2013-11-05 4:39:44

Brukar inte titta på serier men jag den här verkar helt ok. Jag hoppar in på säsong 2 dock :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-05 21:21:09

Alien skrev:Nån som fattar varför Martin besöker Jens så flitigt?

För att bearbeta, för att se att den onde psykopaten verkligen är inlåst? Men då borde det räckt med en gång.
För att få hjälp med att få goda idéer om pågående utredning?
För att hämnas - Jens inser vad han går miste om där han sitter i fängelset?


Tror han har ett ess i rockärmen där. Men jag har hoppat in nu på säsong två och vet inte riktigt vad som hände i första säsongen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav nescio » 2013-11-05 21:38:37

Flia skrev:Det är inte meningen att man ska fatta kopplingarna. Det är dramaturgi, att hålla tittaren nyfiken.
Men det blir ju tvärtom. Om en del av handlingen inte har någon begriplig koppling till resten av serien och dessutom inget dramatiskt händer i de scenerna så tappar man intresset och tänker:

– Vilka är det där? Vad har de med saken att göra? Jag tänker på något annat tills det kommer något intressant i rutan igen.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2013-11-06 3:19:13

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Nån som fattar varför Martin besöker Jens så flitigt?

För att bearbeta, för att se att den onde psykopaten verkligen är inlåst? Men då borde det räckt med en gång.
För att få hjälp med att få goda idéer om pågående utredning?
För att hämnas - Jens inser vad han går miste om där han sitter i fängelset?


Tror han har ett ess i rockärmen där. Men jag har hoppat in nu på säsong två och vet inte riktigt vad som hände i första säsongen.


Detta har hänt:

Spoiler: visa
Den mördare som jagades i första säsongens var Jens. Jens var tidigare Martins kollega som ville hämnas på Martin eftersom hans fru varit otrogen med just Martin. I samband med detta inträffade en olyckshändelse som gjorde att Jens son dog. Alla morden syftade till att komma åt Martin. Mot slutet mördade Jens Martins äldste son August. Då var Martin beredd att skjuta ner Jens, men Saga räddade Martin (han skulle förlorat sitt jobb om han skjutit ihjäl Jens) genom att skjuta Martin.


Undrar om denna säsong kommer att bli som den första, mördaren/mördarna verkar ha politiska motiv, men det är bara en dimrådå för det verkliga motivet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav kvicksilver » 2013-11-06 5:06:42

Såg första avsnittet, tyckte det var helt ok, men nu med alla AS-kopplingar är jag sugen på att se mer. Få bli ett maraton i helgen.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Mountain_lion » 2013-11-06 18:53:14

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Nån som fattar varför Martin besöker Jens så flitigt?

För att bearbeta, för att se att den onde psykopaten verkligen är inlåst? Men då borde det räckt med en gång.
För att få hjälp med att få goda idéer om pågående utredning?
För att hämnas - Jens inser vad han går miste om där han sitter i fängelset?


Tror han har ett ess i rockärmen där. Men jag har hoppat in nu på säsong två och vet inte riktigt vad som hände i första säsongen.


Wow, då har du ngt att se fram emot.
Min rekommendation är att gå in på svt.se och se om du kan se de tidigare avsnitten i säsong två.
Gällande säsong ett får du troligen leta efter en filmsida som du kan se den på, alternativt ber du ngn här berätta säsong ett för dig.

Ha det bra och njut av serien.

M_l
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2013-11-25 18:14:54

Jaha, så är det över!

Rätt tragiskt.
Spoiler: visa
T ex att de bara lämnade Pernille att dö, ingen hjälp och lindring av sjukvården, bara avspärrning så ingen annan skulle bli smittad.


Jag tror knappast det blir fler säsonger.
Spoiler: visa
Eftersom Martin inte längre är med.


Men jag missade totalt hur han gjorde.
Spoiler: visa
Tydligen så bjöd han Jens på kaffe och förgiftade honom därmed. Men när gjorde han det? Jag trodde att han spårade ur när Mette (1 år för sent typ) berättade att hon inte älskade honom och han alltså inte skulle få komma tillbaka. Och då hade han ju slutat besöka Jens. Har jag sovit en del av tiden och missat viktiga bitar!


Dessutom är det en till sak jag undrar över. Vem var egentligen ledaren?
Spoiler: visa
Det var tydligen inte Oliver, inte heller hans fru Gertrud utan en annan, okänd man.


Något otillfredsställande slut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Flia » 2013-11-25 21:23:26

Spoiler: visa
Martin är ju inte borta. Han sitter väl i fängelse, och kan säkert vara med inifrån (hoppas jag, för jag vill gärna se mer).


Admin: lade in i spoilerruta för säkerhets skull
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-26 1:38:12

Alien skrev:Jag tror knappast det blir fler säsonger.


På söndagskvällen sänds det tionde och sista avsnittet av thrillerserien "Bron" som utspelar sig i Malmö. I det nionde avsnittet avslöjas vem som är mördaren, men i slutet inser huvudpersonen Saga Norén att det måste finnas ytterligare en gärningsman. Serien kommer att få ett "gripande och känslomässigt" slut, säger manusförfattaren Hans Rosenfeldt till tidningen DI Weekend.

Och för Kvällsposten berättar Rosenfeldt att arbetet är igång med en tredje säsong. I slutet av januari fattas beslut om pengar, men skrivandet är långt gånget.

– Säsong ett startar med ett lik som ligger på gränsen mitt ute på bron. Vi tänkte att en kropp mitt på bron skulle engagera två länders poliskårer. Men det visade sig att det var nationaliteten på kroppen som var avgörande i sammanhanget. Vi blev tvungna att dela kroppen. En dansk och en svenska halva. Och i säsong två kör en båt in i bron. Säsong tre kommer inte att starta lika spektakulärt. Jag tror inte ens att bron kommer att finnas med i inledningen, säger Hans Rosenfeldt till Kvällsposten.

Tanken är att tredje säsongen ska få premiär hösten 2015.


http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen ... je-sasong/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Alien » 2013-11-26 2:06:35

Jag hade fel, det tycks faktiskt planeras för en tredje säsong, om finansärerna ger klartecken. Och då ska en norsk karaktär vara med.

SvD skrev:- Resten får bli en överraskning, säger manusförfattaren Nikolaj Scherfig till norska NRK.

Efter jul ska SVT och danska DR säga ”ja” eller ”nej” till en tredje säsong. Finansieringen måste få grönt ljus innan inspelningen kan börja hösten 2014.

- Vi håller på med en story för tredje säsongen. De första två avsnitten ska vara klara före jul, säger manusförfattaren Hans Rosenfeldt till NRK.
http://www.svd.se/kultur/norge-med-pa-e ... 762242.svd

Då borde väl NRK kunna vara med på ett hörn med finanseringen också.

Spoiler: visa
Men hur ska Martin kunna vara med, han kommer ju att sitta i fänglse. Ska Saga besöka honom liksom Martin besökt Jens?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-26 15:04:27

Jag tycker att slutet var bedrövlig!
Spoiler: visa
Scenen där Victoria och Pernille dog var så otroligt ångestframkallande, tänk att behöva sitta där och veta att det när som helst kommer att börja spruta blod ur varenda kroppsöppning.
Sedan fick man ju aldrig veta vem hjärnan bakom alltihop var. Och jag tycker att det var otroligt fult av Saga att avslöja Martin. Okej att det han gjorde inte var rätt, men jag tycker ändå att det var förståeligt. Jag hoppas att hans straff blev relativt milt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav antonius » 2013-11-26 16:07:47

Kahlokatt skrev:Jag tycker att slutet var bedrövlig!
Spoiler: visa
Scenen där Victoria och Pernille dog var så otroligt ångestframkallande, tänk att behöva sitta där och veta att det när som helst kommer att börja spruta blod ur varenda kroppsöppning.
Sedan fick man ju aldrig veta vem hjärnan bakom alltihop var. Och jag tycker att det var otroligt fult av Saga att avslöja Martin. Okej att det han gjorde inte var rätt, men jag tycker ändå att det var förståeligt. Jag hoppas att hans straff blev relativt milt.


Det är nog öppet för fler säsonger :lol:

Spoiler: visa
Han hade nog blivit avslöjad så småningom ändå i och med att det saknades en flaska och alla visste att han visat mtrl för Jens
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav ullstrumpan » 2013-11-26 17:40:59

Är det nån som vet om man kan se första säsongen i repris nånstans ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Bron - ny serie på television. Edit: 2:a säsongen börjar!

Inläggav slackern » 2013-11-26 17:50:13

ullstrumpan skrev:Är det nån som vet om man kan se första säsongen i repris nånstans ?


Netflix kanske?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in