Dejtar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dejtar ni?

Inläggav LordNelson » 2016-11-13 15:19:52

Toblerone skrev:
Music lovers skrev:Finns det i det här forumet någon slags dejting kanal, tycker det skulle kunna vara bra för oss med asp. Jag har inte varit med i detta aspergerforum så länge.
Skulle man gå ut i en vanlig datingsait på nätet och skriva jag har asperger, tror inte man skulle få så många svar ;-)


Det finns ju en kontakttråd här, där du kan skriva en kontaktannons. Annars så kan jag tänka mig att det finns folk med diagnoser i vanliga dating-saiter också. Frågan är om man ska vara öppen med det eller inte.


Ingen kommer svara.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 15:21:04

Alien skrev:Det handlar inte om golddiggers och gifta sig rikt. Snarare om jämlikhet. Dvs att man är jämställd i utbildning och karriär. Studerar man själv, dejtar man andra som studerar. Jobbar man själv, dejtar man andra som jobbar. Att männen sedan har högre lön beror på att män brukar ha det. Oftast är männen några år äldre också.

Det du säger är att kvinnor av idag är ståndsmedvetna och inte vill vara med om deklassering.

Ok, men då är vi ju tillbaka på ruta ett dvs artonhundratalet nån gång.
Köpslående och hemgiftsbryderier innan man ställer sig framför prästen.
Det du snackar om är precis samma sak.

Det skulle också vara intressant att höra varför du tror att män inte är lika statusfixerade och plånbokskåta vid val av partner. Det kanske är VI som är mest jämlika när det kommer till kritan?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-11-13 15:29:02, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-11-13 15:23:37

Jag tror det hänger ihop med kvinnors intresse för sitt eget utseende. Smink, skönhetsoperationer, bantningskurer osv.. Självklart måste man ha en ståndsmässig äkta man vid sin sida för att inte förstöra den bild man försöker skapa av sig själv.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 15:27:11

-Vad är det för jämlikhet att skaffa en försörjare??

Det är inte ett förbannat dugg bättre än Olga och Ritva som skeppas hit från Öst och går på gatan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-11-13 15:29:01

KrigarSjäl skrev:-Vad är det för jämlikhet att skaffa en försörjare??

Det är inte ett förbannat dugg bättre än Olga och Ritva som skeppas hit från Öst och går på gatan.
Nja, om du jämför med ryska kvinnor som kommer hit för att gifta sig med, jämfört med ryska landsortsmän, rika svenska män är du ganska nära. Prostitution är en annan sak.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 15:30:21

Nej, prostitution är i allt väsentligt precis samma sak.

Man köpslår med kärleken för att vinna ekonomiska fördelar.

Hor och bedrägeri alltsammans.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-11-13 15:33:28

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Det handlar inte om golddiggers och gifta sig rikt. Snarare om jämlikhet. Dvs att man är jämställd i utbildning och karriär. Studerar man själv, dejtar man andra som studerar. Jobbar man själv, dejtar man andra som jobbar. Att männen sedan har högre lön beror på att män brukar ha det. Oftast är männen några år äldre också.

Det du säger är att kvinnor av idag är ståndsmedvetna och inte vill vara med om deklassering.

Ok, men då är vi ju tillbaka på ruta ett dvs artonhundratalet nån gång.
Köpslående och hemgiftsbryderier innan man ställer sig framför prästen.
Det du snackar om är precis samma sak.

Det skulle också vara intressant att höra varför du tror att män inte är lika statusfixerade och plånbokskåta vid val av partner. Det kanske är VI som är mest jämlika när det kommer till kritan?


Om studenter dejtar studenter och de med arbeten dejtar andra med arbeten så går det ju åt både hållen. Var träffar man de man blir ihop med? Vad har det med köpslående att göra?

Män är väl helt enkelt mer utseendefixerade. Dessutom tjänar de mera pengar. Rika män har alltså råd att gifta sig med en fattigare men vacker flicka, det drabbar inte deras barn. Att ha en vacker och 20 år yngre fru har väl också med status att göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-11-13 15:35:17

Det handlar väl egentligen om en undermedveten drift att få bästa möjliga chanser till överlevande avkomma. Kvinnor vill ha en familjeförsörjare som ser till att familjen har mat på bordet. Män i sin tur kanske undermedvetet väljer kvinnor med stora bröst som säkerställer matförsörjningen till bebisen, eller något annat lika befängt. Vi är ju trots allt simpla däggdjur i grunden.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 15:36:59

Alien,

Du ser alls inget problem, tydligen.
Ni feminister har en blind fläck i ert jämlikhetstänk.

Fattiga underklassmän ryms inte i era analyser överhuvudtaget.
Ni skakar bara på axlarna åt oss eller så räknar ni in oss i Patriarkatet trots att vi inte har ett skit att säga till om i samhället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-11-13 15:47:53

Det är snarare du som är blind i ditt feministhat. Om vanliga tjejer med jobb och drömmar om barn, villa, vovve och Volvo inte är intresserade av aspergermän som varken har jobb el intresse av samma sak, dissar aspergermän så beror det på att de är golddiggers. :roll: Finns förstås tjejer som främst är intresserade av status och pengar precis som det finns män. Men för män är det status att bli rika och skaffa en troféfru.

För de allra flesta är det bara så att man träffar sin partner bland sina likar. Lika hög utbildning, lika intressen, lika sysselsättning. Inget konstigt med det.

Underklassmän brukar gifta sig med underklasskvinnor. Som sagt lika gifter sig med lika.

Om en vanlig kvinna med jobb älskar att resa utomlands och blir ihop med en man utan jobb, vad gör hon då? Bjuder honom? Hur länge innan det blir problem för att han känner sig underlägsen? Eller så avstår hon och de måste bägge leva på vad han har råd med.

Sen tror jag många påverkas av vad föräldrar och kompisar tycker. Hur kan du vara ihop med den losern? Hur kan du vara ihop med den tjockisen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 15:50:17

Alien skrev:Det är snarare du som är blind i ditt feministhat. Om vanliga tjejer med jobb och drömmar om barn, villa, vovve och Volvo inte är intresserade av aspergermän som varken har jobb el intresse av samma sak, dissar aspergermän så beror det på att de är golddiggers. :roll: Finns förstås tjejer som främst är intresserade av status och pengar precis som det finns män. Men för män är det status att bli rika och skaffa en troféfru.

För de allra flesta är det bara så att man träffar sin partner bland sina likar. Lika hög utbildning, lika intressen, lika sysselsättning. Inget konstigt med det.

Underklassmän brukar gifta sig med underklasskvinnor. Som sagt lika gifter sig med lika.

Om en vanlig kvinna med jobb älskar att resa utomlands och blir ihop med en man utan jobb, vad gör hon då? Bjuder honom? Hur länge innan det blir problem för att han känner sig underlägsen? Eller så avstår hon och de måste bägge leva på vad han har råd med.

Sen tror jag många påverkas av vad föräldrar och kompisar tycker. Hur kan du vara ihop med den losern? Hur kan du vara ihop med den tjockisen?

Du ger uttryck för en helt krass syn där allt bara är beräkningar och snöd vinning.

Romantiken och kärleken ryms inte i den analysen, den saken är klar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-11-13 15:54:44

Det är du som är romantiker, inte jag. 8)

Man kan förstås bli kär i vem som helst. Men för att förhållandet ska hålla, krävs det mer än kärlek. Om en vill ha barn och den andra inte, så blir det slitningar. Någon måste offra sin dröm.

Och om man inte träffas via nätdejting el på krogen, så träffas man ofta via jobbet el gemensamt fritidsintresse. Är fritidsintresset slalom, så träffar man bara de som har råd att resa till fjällen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-11-13 16:02:54

KrigarSjäl skrev:Fattiga underklassmän ryms inte i era analyser överhuvudtaget.
Ni skakar bara på axlarna åt oss eller så räknar ni in oss i Patriarkatet trots att vi inte har ett skit att säga till om i samhället.
Men om du nu räknar dig som "fattig underklassman" och kvinnor vill ha en partner ur minst samma socialgrupp, så varför raggar du inte bland fattiga underklasskvinnor? Eller ur gruppen under, vilken nu det är.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 16:05:40

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Fattiga underklassmän ryms inte i era analyser överhuvudtaget.
Ni skakar bara på axlarna åt oss eller så räknar ni in oss i Patriarkatet trots att vi inte har ett skit att säga till om i samhället.
Men om du nu räknar dig som "fattig underklassman" och kvinnor vill ha en partner ur minst samma socialgrupp, så varför raggar du inte bland fattiga underklasskvinnor? Eller ur gruppen under, vilken nu det är.

Har inga såna förbehåll, vilket du försöker antyda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Alien » 2016-11-13 20:29:34

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Fattiga underklassmän ryms inte i era analyser överhuvudtaget.
Ni skakar bara på axlarna åt oss eller så räknar ni in oss i Patriarkatet trots att vi inte har ett skit att säga till om i samhället.
Men om du nu räknar dig som "fattig underklassman" och kvinnor vill ha en partner ur minst samma socialgrupp, så varför raggar du inte bland fattiga underklasskvinnor? Eller ur gruppen under, vilken nu det är.


Det kan bli ett problem när man har underklassekonomi men medelklassintressen.

Jag ser för mig den fattiga underklasskvinnan. Hon är snygg och snäll (och inte feminist). Hon jobbar i hemtjänsten och passar bra där eftersom hon är glad och socialt kompetent. Hon gillar att dansa, gå på bingo och hemarbeta. Hon kollar på dokusåpor, Idol och Melodifestivalen på TV. När det gäller musik är hon en Belieber. När det gäller film föredrar hon romantiska komedier. Hon läser inga tidningar utom någon gratistidning som Metro. Inte heller på nätet, där föredrar hon Facebook och Familjeliv. När det gäller böcker läser hon Harlekin, men oftast somnar hon ifrån boken, hon stiger upp tidigt. Hon bor i ett förortsområde där kriminella gäng (bestående av andra generationens invandrare) styr, och hon sympatiserar därför med SD. Eftersom hon följt sitt hjärta som ung är hon nu ensamstående mor med två bråkiga barn som hon skämmer bort.

Om nu någon tycker att jag låter nedlåtande så avundas jag faktiskt hennes energi, glada humör och snällhet. Jag har nämligen träffat henne (men vad hon röstar på vet jag förstås inte) och vet att jag är underlägsen henne i mycket. Men jag har inte så mycket att prata med henne om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dejtar ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-13 20:41:11

Där sa du nåt...i den analysen känner jag igen min samtid och många tjejer från under/arbetarklassen är som du beskriver.

Familjebildning, skräpkultur, bloggar, kladdkakor och romantiska komedier.
Om de har såna intressen finns det ju inte mycket att prata om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dejtar ni?

Inläggav Huggorm » 2016-11-13 21:10:29

Alien skrev:
Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Fattiga underklassmän ryms inte i era analyser överhuvudtaget.
Ni skakar bara på axlarna åt oss eller så räknar ni in oss i Patriarkatet trots att vi inte har ett skit att säga till om i samhället.
Men om du nu räknar dig som "fattig underklassman" och kvinnor vill ha en partner ur minst samma socialgrupp, så varför raggar du inte bland fattiga underklasskvinnor? Eller ur gruppen under, vilken nu det är.


Det kan bli ett problem när man har underklassekonomi men medelklassintressen.

Jag ser för mig den fattiga underklasskvinnan. Hon är snygg och snäll (och inte feminist). Hon jobbar i hemtjänsten och passar bra där eftersom hon är glad och socialt kompetent. Hon gillar att dansa, gå på bingo och hemarbeta. Hon kollar på dokusåpor, Idol och Melodifestivalen på TV. När det gäller musik är hon en Belieber. När det gäller film föredrar hon romantiska komedier. Hon läser inga tidningar utom någon gratistidning som Metro. Inte heller på nätet, där föredrar hon Facebook och Familjeliv. När det gäller böcker läser hon Harlekin, men oftast somnar hon ifrån boken, hon stiger upp tidigt. Hon bor i ett förortsområde där kriminella gäng (bestående av andra generationens invandrare) styr, och hon sympatiserar därför med SD. Eftersom hon följt sitt hjärta som ung är hon nu ensamstående mor med två bråkiga barn som hon skämmer bort.

Om nu någon tycker att jag låter nedlåtande så avundas jag faktiskt hennes energi, glada humör och snällhet. Jag har nämligen träffat henne (men vad hon röstar på vet jag förstås inte) och vet att jag är underlägsen henne i mycket. Men jag har inte så mycket att prata med henne om.
Låter som en ganska hygglig tjej. Om man tar med henne bort från förorten så kanske hon lever upp ännu mer och lägger TV-tittandet bakom sig och skaffar några mera uppbyggliga intressen.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-11-13 21:18:05

Tycker Alien skriver mycket vettigt i den här tråden.

Följer med stort intresse.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav bittin » 2016-11-13 21:34:59

Jag började dejta igår med en från Tinder, först hade jag ångest i 18 timmar men nu vågade jag skriva till personen och vi ska nog ses igen under nästa vecka eller så
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Dejtar ni?

Inläggav kullan » 2016-11-13 21:38:20

Jag dejtar inte. Ska inte ha någon mer partner.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Dejtar ni?

Inläggav Zirre » 2016-11-13 21:39:47

En användare kom med ett mycket bra förslag:
Aspergerdating.com blir nu gratis att använda för alla!


http://www.AspergerDating.com
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Dejtar ni?

Inläggav snuggelhund » 2016-11-13 21:45:06

Zirre skrev:
En användare kom med ett mycket bra förslag:
Aspergerdating.com blir nu gratis att använda för alla!


http://www.AspergerDating.com


Frågan är hur många procent av användarna som är svenskar.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Dejtar ni?

Inläggav Kristofer » 2016-11-13 21:46:58

Nej. Tvåsamhet är inget för mig. Jag är för dysfunktionell.

Jag har lagt ner alltsammans. Jag vet att jag aldrig kommer få ett förhållande att fungera. Möjligtvis uttrycker jag mig för kategoriskt här eftersom ingen kan förutspå sin framtid helt och hållet så viss reservation vill jag ändå lämna.

Nu när jag är närmare 40 än 30 så har jag på något sätt accepterat det här som ett faktum. Fast följderna av det skrämmer mig. Ensamheten behärskar jag men dess framtida konsekvenser är inte roliga. Släkten riskerar att dö ut; det saknas just nu helt någon under 32 i släkten. Jag kommer bli en sådan som dör ensam i lägenheten utan att någon tar minsta notis på flera veckor. Visst har jag ett fåtal vänner men några veckor skulle det kunna tänkas gå innan någon skulle sakna mig.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Dejtar ni?

Inläggav slackern » 2016-11-13 21:54:17

snuggelhund skrev:
Zirre skrev:
En användare kom med ett mycket bra förslag:
Aspergerdating.com blir nu gratis att använda för alla!


http://www.AspergerDating.com


Frågan är hur många procent av användarna som är svenskar.


Testa och se efter? Så kan du ge ett omdöme här på forumet?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in