Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Bali » 2016-10-27 16:16:26

Herregud, jag blir helt ställd när jag läser hur flera av er tydligen tolkar Toblerones inlägg. :shock:

Har ni verkligen inte förmågan att ta till er ens det minsta lilla av vad hon försöker - och det gång på gång - förmedla här?

Inte i helvete (ursäkta!) har Toblerone utmålat personer med asperger som terrorister, det hon säger är att många av oss nog många gånger kan vara ganska naiva och osäkra (undertecknad är verkligen en av dem) och därmed också (antagligen) har lättare att "falla offer" för till exempel mer extrema ideologier. Ett i min värld mycket logiskt och begripligt resonemang och slutsats! Men det innebär ju för bövelen inte att alla med svårigheter liknande till exempel mina "faller offer" på detta sättet, bara att risken finns.

Jag känner att jag själv inte har ork att tjafsa här, men jag förstår i alla fall vad du försöker förmedla, Toblerone, och jag ger dig en stor eloge för det. :-)Happy

Kanske kan dessa ständiga missförstånd också ha med ålder att göra, för när man kommer upp lite i åren och därmed har (tvingats) gå igenom en jäkla massa saker som gjort en både mer sliten och "klokare", ja, då kan man nog också ha lättare att både förstå olika saker och även olika människors synvinklar?
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 17:30:26

Tack, Bali. Jag var faktiskt ledsen över det här. Jag försöker ju bara komma fram till nåt bra. Sen är jag inte alltid så perfekt heller och kan klanta mig ibland. Jag ska aldrig mer analysera någons symptom som exempel.

Jag berättade för min man och han bara sa: "Men är det inte så att folk med autism ser saker ganska svart-vitt? Det har jag väl läst nånstans." Det är absolut värt att ifrågasätta det, det behöver inte stämma för det. Men som du säger - faran att man blir lurad på nåt sätt finns alltid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-28 0:43:59

Tråkigt att du blir ledsen.
Tror inte det var någons mening.

Men ett tips är ju att du tänker lite på vad du skriver innan du postar det.
Även om man är välvillig så kan det träffa fel eller tolkas på ett vis man inte menade.
Något jag vet av egen erfarenhet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-31 13:50:33

DN skriver om två seminarier som hölls på tankesmedjan Timbro förra veckan. Journalisten Magnus Sandelin berättade om sin nya reportagebok ”Svenska IS-krigare – från al-Qaida till jihadi cool” och på det andra seminariet deltog Per Brinkemo, expert på klankulturer, och Gulan Avci som är ordförande för Liberala Kvinnor.

Jihadism och ­hederskultur var ämnena som diskuterades:

Vad som förenar de båda ämnena är bland annat den svenska välvilja som, med en rosenskimrande tolkning av begreppet mångkultur, gjorde att samhället varit sent i starten med att på allvar arbeta mot muslimsk radikalisering och hederstänkande.

Det är först på senare tid som fenomenet svenska jihadister har börjat tas på riktigt allvar. En orsak till att Sverige har relativt fler IS-resenärer än andra europeiska länder, skriver Sandelin, är just vårt sena uppvaknande.

För bara några år sedan var det kutym att den som varnade för risken att vissa unga muslimer radikaliserades utsattes för allt möjligt och omöjligt hån från väletablerade journalister och debattörer. Hederskulturen förnekades eller relativiserades, det var ”samma talibaner här som där”.
Senast redigerad av Wine 2016-10-31 13:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav atoms » 2016-10-31 17:28:00

Moderator:


Ett antal inlägg, där så kallade "no-go zoner" diskuterades, har flyttats till OT-tråden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in