Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-09 16:44:59

Mamma till son med autistisk diagnos oroar sig för sonens radikalisering. Tecken på radikalisering är bland annat att han inte vill vara i närheten av henne, att han kallar mamman för svenne, idiot, smutsig, äcklig på grund av att hon är svensk och att judar borde dödas, att de inte borde leva. Pappan till sonen är muslim. Pojken vill åka till ett muslimskt land tillsammans med sin pappa.

TV 4 Malou Efter tio - ”Min son håller på att bli islamist”

Nalin Pekgul medverkar och berättar om tecken på radikalisering, hon menar att tecken på radikalisering är just att pojken uttrycker saker som att svennar är smutsiga, att judar inte ska få leva, muslimer som inte lever på hans sätt är Kafir, de är inte riktiga muslimer. Andra tecken på radikalisering kan vara att man inte vill skaka hand med kvinnor, inte vill äta mat som en kristen har lagat, inte vill umgås med kristna, judar anses plötsligt vara riktigt farliga, man har en riktigt svartvit världsbild, den hemska kristna världen som kommer och dödar muslimer.

Sonen har bl.a. slagit mamman vid flera tillfällen, hotat att han ska slå sönder henne och även sagt att han tänker döda henne och att hon har ett pris på sitt huvud.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-09 17:32:44

Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-10 10:19:35

Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.

Så du tror att IS och andra terrorirganisationer består till största delen av autister? Om det du skriver är sant betyder det att autistiska personer är farliga, det är den myten som florerar i media.

En person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något, t.ex lära sig hela Koranen utantill och vara noga med levnadsregler, men man blir inte islamist! Att vara islamist är inte en extremt troende muslim, för allt de gör går emot islam. Hatet kommer inte i samband med varesig relgion eller Asperger heller.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav atoms » 2016-10-11 2:04:32

Moderator:


Fyra inlägg har flyttats som off topic.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Legacy » 2016-10-11 2:10:27

Lösningen på problemet är väl att att bjuda in en imam inom koranismen eller en moske som tar avstånd från ISIS och bemöta honom om allt som står i koranen, finns ingen chans att han kan mer om islam än en imam
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 9:25:18

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.

Så du tror att IS och andra terrorirganisationer består till största delen av autister? Om det du skriver är sant betyder det att autistiska personer är farliga, det är den myten som florerar i media.

En person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något, t.ex lära sig hela Koranen utantill och vara noga med levnadsregler, men man blir inte islamist! Att vara islamist är inte en extremt troende muslim, för allt de gör går emot islam. Hatet kommer inte i samband med varesig relgion eller Asperger heller.


Vänta nu, jag har ju inte alls sagt något sånt. Självklart är de flesta IS-medlemmar inte autister. Det är precis som du säger att en person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något - och ibland ganska okritiskt också om personen är ung och har inte så mycket vettiga värderingar innan. T.o.m. med tidigare bra värderingar kan en tonåring plötsligt svänga, det är ju den åldern där man tror sig veta bättre än t.ex. föräldrarna.

Och nej, jag har inte sagt att autistiska personer är farliga, jag föreslår att du läser lite mera noga en gång till. Jag skrev ju att det är flera faktorer där. T.ex. pappan gör ju stor skada där. Och kanske har mamman inte tillräckligt bra kontakt med sonen heller. Det finns tonåringar utan autism som hamnar snett under dem förutsättningarna. Det är bara en ytterligare grej som bidrar här.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 9:28:21

Legacy skrev:Lösningen på problemet är väl att att bjuda in en imam inom koranismen eller en moske som tar avstånd från ISIS och bemöta honom om allt som står i koranen, finns ingen chans att han kan mer om islam än en imam


Visst, det är väldigt bra att göra sånt. Helst tillsammans med pappan, men under uppsikt. Så att pappan blir motbevisad och får erkänna att han har tagit i lite väl mycket där. Då skulle det kunna funka. Annars finns det ju risk att pappan bortförklarar det där. Och sen ska den pappan bara se sonen under uppsikt! I det här fallet vore det verkligen befogad att göra så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-11 10:29:58

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.

Så du tror att IS och andra terrorirganisationer består till största delen av autister? Om det du skriver är sant betyder det att autistiska personer är farliga, det är den myten som florerar i media.

En person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något, t.ex lära sig hela Koranen utantill och vara noga med levnadsregler, men man blir inte islamist! Att vara islamist är inte en extremt troende muslim, för allt de gör går emot islam. Hatet kommer inte i samband med varesig relgion eller Asperger heller.


Vänta nu, jag har ju inte alls sagt något sånt. Självklart är de flesta IS-medlemmar inte autister. Det är precis som du säger att en person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något - och ibland ganska okritiskt också om personen är ung och har inte så mycket vettiga värderingar innan. T.o.m. med tidigare bra värderingar kan en tonåring plötsligt svänga, det är ju den åldern där man tror sig veta bättre än t.ex. föräldrarna.

Och nej, jag har inte sagt att autistiska personer är farliga, jag föreslår att du läser lite mera noga en gång till. Jag skrev ju att det är flera faktorer där. T.ex. pappan gör ju stor skada där. Och kanske har mamman inte tillräckligt bra kontakt med sonen heller. Det finns tonåringar utan autism som hamnar snett under dem förutsättningarna. Det är bara en ytterligare grej som bidrar här.

Jag har läst det du skrivit noggrant och flera gånger. Du skriver att man måste vara så autistisk för att bli så extrem, IS är väldigt extrema och måste alltså vara autister. Om det är så att autistiska ungdomar bara kan se svart och vitt och ofta har extrema åsikter så måste det innebära att risken är stor att de blir farliga.

Jag tror som du säger att tonåringar har klart större risk att bli islamister, men risken är inte större för att man har Asperger.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 10:46:13

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:Så du tror att IS och andra terrorirganisationer består till största delen av autister? Om det du skriver är sant betyder det att autistiska personer är farliga, det är den myten som florerar i media.

En person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något, t.ex lära sig hela Koranen utantill och vara noga med levnadsregler, men man blir inte islamist! Att vara islamist är inte en extremt troende muslim, för allt de gör går emot islam. Hatet kommer inte i samband med varesig relgion eller Asperger heller.


Vänta nu, jag har ju inte alls sagt något sånt. Självklart är de flesta IS-medlemmar inte autister. Det är precis som du säger att en person med Asperger kan gå in väldigt starkt för något - och ibland ganska okritiskt också om personen är ung och har inte så mycket vettiga värderingar innan. T.o.m. med tidigare bra värderingar kan en tonåring plötsligt svänga, det är ju den åldern där man tror sig veta bättre än t.ex. föräldrarna.

Och nej, jag har inte sagt att autistiska personer är farliga, jag föreslår att du läser lite mera noga en gång till. Jag skrev ju att det är flera faktorer där. T.ex. pappan gör ju stor skada där. Och kanske har mamman inte tillräckligt bra kontakt med sonen heller. Det finns tonåringar utan autism som hamnar snett under dem förutsättningarna. Det är bara en ytterligare grej som bidrar här.

Jag har läst det du skrivit noggrant och flera gånger. Du skriver att man måste vara så autistisk för att bli så extrem, IS är väldigt extrema och måste alltså vara autister. Om det är så att autistiska ungdomar bara kan se svart och vitt och ofta har extrema åsikter så måste det innebära att risken är stor att de blir farliga.

Jag tror som du säger att tonåringar har klart större risk att bli islamister, men risken är inte större för att man har Asperger.


Okej, då förstår jag vilken formulering det var, det kanske inte var helt entydigt. Vad jag menade var inte att man just blir islamist om man är väldigt autistisk utan mer allmänt att man då ser världen väldigt svart och vitt och kan lättare bli påverkad av andra. Och ju mer autistisk desto mer svart/vitt blir det. Jag menade om han hade varit mindre autistisk så hade han funderat lite själv också om det är rimligt, det som pappan säger. Det verkar ju som om han har svängt helt plötsligt.

Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem. De har svårt att avväga om det verkligen stämmer, vissa har benägenhet att tro vad folk säger.

Och jag menar inte heller att alla med AS är så. En del har faktiskt MINDRE risk än andra ungdomar att fastna i något sånt. Det finns de som funderar på att ansluta sig till nån extrem grupp, men kollar av allt så noga tills alla i gruppen tröttnar och inte vill ha dem med. En kompis till mig lyckades göra så med Jehovas vittnen. :lol: Själv var jag också för mycket individualist för att gå med i nåt. Jag var väl med i nån "fredsgrupp" nån gång, men inte länge.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-11 10:59:10

Toblerone skrev:Vad jag menade var inte att man just blir islamist om man är väldigt autistisk utan mer allmänt att man då ser världen väldigt svart och vitt och kan lättare bli påverkad av andra. Och ju mer autistisk desto mer svart/vitt blir det. Jag menade om han hade varit mindre autistisk så hade han funderat lite själv också om det är rimligt, det som pappan säger. Det verkar ju som om han har svängt helt plötsligt.

Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem. De har svårt att avväga om det verkligen stämmer, vissa har benägenhet att tro vad folk säger.


Håller med dig här, tror du har mycket rätt i dina tankar om detta. Har själv sett exempel på detta svart vita tänk bland individer med autismspektrumdiagnos. Individer med autismspektrumdiagnos kan också vara väldigt intensiva och ha svårt att hitta en vettig balans, det vet jag själv om jag fastnar för något, så har det varit i stort sett under hela mitt liv, ofta har jag svårt även att hitta balans i vardagen när det gäller vardagliga aktiviteter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav AndroFM » 2016-10-11 11:05:50

Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.


Intressant. Jag har nämligen fått för mig att autistiska personer är tvärtom. För att ogilla något bör man förstå vad det är man ogillar tex. Tänker man svartvitt borde man ju kunna skilja på rätt och fel beteende också.
AndroFM
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-01-14

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav kiddie » 2016-10-11 11:21:33

Vad gäller familjer så vet man inte vad som händer i dem alltid. Ibland lyckas en förälder muta barnet att vara på sin sida om det finns splittring mellan föräldrarna. Ibland väljer barnet den minst dåliga sidan för att den andra kanske slåss och mentalt misshandlar.

Kunde tyvärr inte kolla på länken.

Vissa blir ju även extrema i ren frustration, aggression och utanförskap, de kan ha fredliga muslimska föräldrar och ändå bli så.

Om han känner sig maktlös kanske han tror att han ska få tillbaka makten i ett muslimskt land.

Familjer är bökiga, så även mänsklig psykologi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 13:56:57

AndroFM skrev:
Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem. Sen finns det två faktorer till. En är att mamman inte verkar ha tillräckligt bra kontakt med sin son. Hon kan ha missat något där. Och att pappan kan vara olämplig för sonen att umgås med. Åtminstone borde det finnas inskränkningar där. Han borde bara få se sonen under uppsikt.


Intressant. Jag har nämligen fått för mig att autistiska personer är tvärtom. För att ogilla något bör man förstå vad det är man ogillar tex. Tänker man svartvitt borde man ju kunna skilja på rätt och fel beteende också.


Tjaaaa... för den här killen blev det ju: Mamman har fel, är äcklig och allt som är svenskt är fel. Och pappa har rätt och allt som har med islam att göra är bra, även IS. Han har ju bestämt sig vad som är rätt och fel för honom.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 14:04:18

kiddie skrev:Vad gäller familjer så vet man inte vad som händer i dem alltid. Ibland lyckas en förälder muta barnet att vara på sin sida om det finns splittring mellan föräldrarna. Ibland väljer barnet den minst dåliga sidan för att den andra kanske slåss och mentalt misshandlar.


Nja... Det kan också vara så att barnet just väljer den våldsamma sidan, trots att den andra är snäll (men svag). Särskilt killar brukar försöka vara med på den "starka" sidan. Ibland också av rädsla att bli utsatt av denna ganska aggressiva föräldern. Dessutom är han kille, vill därför identifiera sig med pappan. Och dessutom känner pojken sig utanför i samhället, för att han är "annorlunda". Pappan är också annorlunda, han har en annan kulturbakgrund. Så där har de något gemensamt och ska båda rebellera mot samhället.

Vissa blir ju även extrema i ren frustration, aggression och utanförskap, de kan ha fredliga muslimska föräldrar och ändå bli så.

Om han känner sig maktlös kanske han tror att han ska få tillbaka makten i ett muslimskt land.


Det är vanligt att andra generationens invandrare radikaliserar sig om de ser att föräldrarna jobbar hårt och inte får det särskilt bra ändå. Då kan de få för sig att det inte lönar sig att passa in i det här samhället.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Julianus » 2016-10-11 15:45:06

Såg reportaget och tycker att klippet är vinklat.
Nalin Pekgul är inte det minsta tillförlitig.

Jag tycker inte det är något fel med att åka till ett muslimskt land, har själv besökt ett flertal de senaste åren.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav kiddie » 2016-10-11 15:57:40

Fast vad menar man egentligen med ett muslimskt land? Iran? Irak? Indonesien? Malaysia? Turkiet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav slackern » 2016-10-11 16:13:30

Julianus skrev:
Jag tycker inte det är något fel med att åka till ett muslimskt land, har själv besökt ett flertal de senaste åren.


Har dom varit diktaturer eller demokratier? Och vilka länder handlar det om?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-11 16:50:33

Julianus skrev:Såg reportaget och tycker att klippet är vinklat.
Nalin Pekgul är inte det minsta tillförlitig.

Jag tycker inte det är något fel med att åka till ett muslimskt land, har själv besökt ett flertal de senaste åren.


VAD tycker du är vinklat och på vilket sätt är hon inte tillförlitlig? Jag menar, ingen uttalar sig om något generellt här, de pratar ju bara om det här fallet. Lite grann måste man förstås gå in på hur det brukar vara, lite erfarenheter vill ju mamman ha. Men jag tyckte inte att hon sa något konstigt alls, Nalin Pekgul alltså? Vad var det hon sa som du störde dig på.

Och vad är det om att åka till ett muslimskt land? Det minns jag inte heller att det skulle varit med i klippet?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-11 19:28:01

skulle hellre få frätande syra kastad i ansiktet än o kolla 23 minuter Malou+Nalin
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-11 19:44:34

triggerhappyD skrev:skulle hellre få frätande syra kastad i ansiktet än o kolla 23 minuter Malou+Nalin


Menar du verkligen detta seriöst? Vad har du emot Nalin och Malou och varför?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-12 20:55:49

Wine skrev:
triggerhappyD skrev:skulle hellre få frätande syra kastad i ansiktet än o kolla 23 minuter Malou+Nalin


Menar du verkligen detta seriöst? Vad har du emot Nalin och Malou och varför?


hehe, well hade jag verkligen blivit tvungen o välja så hade jag nog plågat mig igenom dom 23 minuterna :)

Malou ogillar jag för att hon på nått vis känns som spjutspetsen för urusel svensk journalistik, tycker hon verkar ändra helt hjärndöd, alternativt fullständigt köpt.
Det är inte möjligt att va så hyllad och aktad som hon trots att hon gång på gång ställer totalt korkade eller ledande/vinklade frågor samt på nått skumt vis personifierar moralistisk godtycklighet och avsaknad av objektivitet.

Nalin ogillar jag dels för att hon är en "ful sosse", hon predikar solidaritet och medmänsklighet men praktiserar kapitalism och spridande av fördomar.
Hon har ändra bristande kunskaper i svenska språket, eller så blandar hon med flit och med ont uppsåt ihop ord som tex fundamentalism och extremism.
Men som många vargar i fårakläder har hon även gjort vissa bra saker, men hur som så faller hon inte mig i smaken iaf.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Julianus » 2016-10-12 21:41:37

@triggerhappyD

Kunde inte ha sagt det bättre själv, mycket bra skrivet :)
Det här är nog den mest konstruktiva analysen jag har läst här på AF :-)049
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 21:44:19

Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Julianus » 2016-10-12 21:45:35

Toblerone skrev:Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:


Vad pratar du om? Jag har inga fördomar :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in