Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 17:28:50

skorpion76 skrev:
Toblerone skrev:Japp. Tyvärr så är många med Asperger - eller med NPF allmänt som du säger - lätt manipulerade. De flesta skulle dock inte ansluta sig nån radikal grupp hur som helst, utan är snarare lite godtrogna med småsaker i vardagen. Sån är i alla fall jag. Jag kan gå på små saker, eftersom det inte ligger i min natur att misstänka att folk ljuger.
Jag vet inte hur många gånger jag har varnats för att diskutera kristen tro med Jehovas Vittne vid dörren.


Och du gör det ändå? En kompis till mig (med borderline-diagnos, men borde egentligen snarare vara ADHD/AS) lyckades diskutera så mycket med dem - under flera månader - att de sedan inte ville ha henne som medlem. :lol: Hon lyckades prata för mycket med dem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-26 19:32:14

Toblerone skrev:
Titus skrev:Lite väl magstarkt påstående må jag säga. "[...] förstår inte gråtonerna [...]" Har du några belägg för det här eller är det din egen åsikt?

Även om det nu skulle vara så att människor med autismspektrumdiagnoser är överrepresenterade bland extremister (vilket jag betvivlar) så är det osmakligt att generalisera en stor grupp människor på det här sättet. Dessutom dubbelt. Varför är det okej att generalisera autister på det här nedlåtande sättet men inte andra grupper?

Om man ska ta terrorgruppen IS som ett exempel så är det en sunnirevanschistisk organisation. Ser man till regionen där IS är verksamt skulle man kunna hävda att det är vanligt bland sunnimuslimer med extrema åsikter och/eller IS-sympatier.



Det är väl inget nytt, jag utesluter inte mig själv heller där. Det tillhör dem grundläggande symptomen. Här från diagnoskriterierna:

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;


Tack du, jag känner till klassifikationen. De här kriterierna som rör vad man kan kalla tankemässig rigiditet. Det är inte det samma som att "tolka världen svartvitt" eller att "inte förstå gråtoner". Påståendet du gör inte nytt nej, men det är både generaliserande och felaktigt.


Toblerone skrev:
Liljan skrev:Varför tycker du det är okej att sparka på en redan utsatt grupp? Tycker du det är okej att generalisera och säga att muslimer är terrorister och att bögar alltid har HIV också? För det är exakt samma sak. Man tar en grupp, plockar ut det mest negativa som finns, skakar bort allt annat och hittar några riktigt dåliga exempel kvar finns rasism, homofobi och fördomar mot autister.

Jag sparkar inte på någon, men jag har själv haft elever i tonåren som både jag och kollegorna har försökt stoppa från att radikalisera sig eller att anamma så extrema åsikter att de kommer att få stora problem. Du själv ger också just ett bra exempel på att tolka saker svart/vitt. Jag har ju inte generaliserat. Jag har ju uttryckligen sagt att det håller sig inom harmlösa ramar för dem allra flesta.


Du har rent anekdotiska belägg. Egna åsikter alltså :-)051. Det är både väldigt långsökt men framförallt osmakligt att försöka använda dessa för att hävda att extremism eller sympati med terrorgrupper är vanligt bland autister.

Visst visst, inte generaliserat nej och inte "sparkat på". Skämtar du?

Om du ska ge dig in på att klassificera symptom hos andra så kan jag passa på att kontra med att du uppvisar ett annat autistiskt drag som inte heller "är något nytt" - nämligen naivitet. Du verkar inte förstå vilka konsekvenser det kan få att normalisera negativa och illa underbyggda uppfattningar om den grupp som du ju själv räknar dig till.

Toblerone skrev:Jag har också sagt att jag inte utesluter mig själv.


Att du räknar in dig själv ger dig knappast legitimation att demonisera en grupp människor.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-26 19:48:39

Mja, Autister ÄR lättlurade och benägna till o bli radikaliserade.
Det är helt uppenbart, men vi får inte glömma att vi också är psykopater som är överrepresenterade när det kommer till brottslighet, vi är våldsamma, sexualbrottslingar och när som helst kan en autist få för sig att ha ihjäl massa folk på tex en skola, det här är inte generaliseringar om ni tror det, utan rena fakta, jag har nog allt både läst samt sätt på tv att så är fallet.

Autister ser alltid allt i svart eller vitt och har ingen social kompetens alls, så sluta upp med o förneka hur dåligt autism är, alla autister borde vara deprimerade och inse att det är så här det ligger till, vi är bara en börda på samhället samt för våra nära och kära och vi bidrar aldrig med något. och alltid ska det va på vårt vis.

Dags o skynda på möjligheten att abortera autistiska foster, för saken är klar, det är autister som gör att den här planeten och dess invånare är helt fucked up.



...e väl bäst o små vifta med en sarkasm skylt :)
för inga autister förstår sig på sarkasm! det vet ju alla.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 19:49:15

Kom igen! Jag beskriver ett drag som nog de flesta känner igen och du gör en vetenskaplig avhandling av det. Och nej, det är inte att sparka på nån om man oroar sig för att ungdomar kan hamna snett. Det kan även ungdomar utan autism göra, men det är vanligare om man har NPF. Jag skulle också kunna argumentera att det är pga att dessa ungdomar ofta är utanför, inte känner sig accepterade och därför söker sig till extrema grupper. Och det är också en del i det hela.

Självklart var det inget omfattande bild av det hela. Det finns många delar i det. Därför är jag inte naiv heller, jag har bara inte tid och ork att analysera det så noga, dvs. att ta upp allt annat som ingår. Sedan kan jag gärna medge att jag kan vara naiv ibland, men inte just här. Och visst kan naivitet vara en del i det hela.

Jag jobbar själv med ungdomar med NPF och att "inte förstå gråtonerna" är något som jag jobbar med varje dag. Dvs. jag försöker förklara begrepp, koncept, texter, m.m. för dem. Det är inte EN gång det händer, utan dagligen. Jag kan också hålla med om att det fenomenet inte matchar dem där två diagnoskriterier till 100 %, men det hänger ihop med båda, tycker jag.

Att du räknar in dig själv ger dig knappast legitimation att demonisera en grupp människor.


Jo, det gör det väl. Jag skulle ju inte demonisera mig själv. Men poängen är: Man demoniserar inte en grupp människor om man säger att en del av dem har ett visst problem med en viss sorts mentalisering. Och andra har kanske andra svårigheter. Om vi inte hade NÅGRA svårigheter skulle vi inte ens ha fått diagnos, eller hur?

Och jag generaliserar inte eftersom jag säger "vissa", inte alla. Okej, det måste inte vara alla för att vara generalisering. Men ett drag som definitivt har med grundproblematiken att göra och att vissa har det - det är fullt rimligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-26 19:50:40

Välkommen till forumet Titus!
Bra skrivet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-26 19:54:26

Det här med extrema och radikala åsikter hör lite ungdomen till, man har ett häftigt tonårstemperament som svänger hit och dit i starka affekter, man är inte färdigutvecklad eller särskilt påläst om man är tonåring heller.
Uppror mot föräldragenerationen hör ju till.

Sen kan det bli alltifrån Tupac till nynazism, punk, Marilyn Manson, veganism och Bin Laden.

Vad alla tonåringar behöver är stöd av vettiga sansade vuxna människor.
Tyvärr är det långt ifrån alla som har det.

En annan poäng är att människor som mår dåligt och lever i utanförskap har lättare att utveckla en alarmistisk världsåskådning.

Men att autister generellt skulle vara mer benägna att bli än det ena än det andra...det köper jag inte.
Man kan inte uttala sig så kategoriskt om en så pass diffus och variationsrik skara som vi utgör.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-10-26 19:58:04, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-26 19:55:04

"Jag skulle ju inte demonisera mig själv."

Det är det många som gör (säger inte att du gör det), självhatande autister finns det gott om till följd av hur det hålls på o ljugs om autism från alla håll o kanter.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 19:55:31

Jag saknar däremot lite att nån faktiskt känner lite medkänsla med såna ungdomar som redan mår dåligt och är lite desorienterade, och sen råkar de dessutom ut för några idioter som ser dem som lätt byte, lätt att radikalisera. Det viktigaste är snarare hur man förhindrar detta. Det är det som vore viktigt att prata om - inte att enskilda känner att man framställer AS som för negativ, när de inte ens skulle behöva ta åt sig. Det är ju inte ens nåt negativt i sig. Man kan ju också vara extrem i att göra nåt positivt. Så frågan är snarare hur man vänder det mot nåt positivt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 19:56:07

triggerhappyD skrev:"Jag skulle ju inte demonisera mig själv."

Det är det många som gör (säger inte att du gör det), självhatande autister finns det gott om till följd av hur det hålls på o ljugs om autism från alla håll o kanter.


Inte jag dock :-)Happy Jag vet att det finns. En fanns i alla fall.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 20:04:17

KrigarSjäl skrev:Det här med extrema och radikala åsikter hör lite ungdomen till, man har ett häftigt tonårstemperament som svänger hit och dit i starka affekter, man är inte färdigutvecklad eller särskilt påläst om man är tonåring heller.

Sen kan det bli alltifrån Tupac till nynazism, punk, Marilyn Manson, veganism och Bin Laden.

Vad alla tonåringar behöver är stöd av vettiga sansade vuxna människor.
Tyvärr är det långt ifrån alla som har det.

En annan poäng är att människor som mår dåligt och lever i utanförskap har lättare att utveckla en alarmistisk världsåskådning.

Men att autister generellt skulle vara mer benägna att bli än det ena än det andra...det köper jag inte.
Man kan inte uttala sig så kategoriskt om en så pass diffus och variationsrik skara som vi utgör.


Men koncentrera dig på det viktiga då - skit i om de är mer benägna. Om de dessutom har råkat ut för mycket utanförskap så är de säkert mer benägna, men då beror det inte bara på medfödda problem. Vilket jag inte heller menade. Det är, som oftast, en kombination av många faktorer.

Ja, jag skulle gärna förstå det lite bättre, jag har själv jobbat med några ungdomar som inte går ifrån det när de väl har fått för sig såna extrema och negativa åsikter. Kanske är det snarare det? Att de håller fast vid det och inte ändrar sig? Det kan vara högerextrema åsikter, att hata alla muslimer, ofta också saker som har med könsidentitet att göra som vissa lever ut destruktivt och till extrem. Men jag kanske får tänka om också, dvs. jag får tänka på att de som jag får träffa är just de som har mest problem. De kan ju ha problem på andra områden förstås och inte där? Osannolikt dock, de mår nog dåligt generellt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-26 20:08:42

Som jag sa har det med tonårshjärnan att göra, att inte riktigt kunna se nyanser och gråskalor.
Sen om de mår dåligt och haft det jävligt, då behöver de ju mer stöd men vettigt stöd av vuxna som hajar.

Tveksamt om random gråbeige kuratorbirgitta är vad de behöver. De brukar ju inte förstå ett skvatt.

Bättre om en som är på väg att bli radikaliserad islamist möter vuxna sansade vanliga muslimer.
Samma sak med nynazism, om ungdom som fastnat för nynazism möter vuxna avhoppade nazister, genom till exempel Exit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 21:19:26

KrigarSjäl skrev:Som jag sa har det med tonårshjärnan att göra, att inte riktigt kunna se nyanser och gråskalor.
Sen om de mår dåligt och haft det jävligt, då behöver de ju mer stöd men vettigt stöd av vuxna som hajar.

Tveksamt om random gråbeige kuratorbirgitta är vad de behöver. De brukar ju inte förstå ett skvatt.

Bättre om en som är på väg att bli radikaliserad islamist möter vuxna sansade vanliga muslimer.
Samma sak med nynazism, om ungdom som fastnat för nynazism möter vuxna avhoppade nazister, genom till exempel Exit.


Håller helt med dig, framför allt det om Exit och vanliga muslimer. Tyvärr finns det inte tillräckligt många aktiva inom Exit för att det ska kunna räcka till.

Och det är inte "kuratorbirgitta" - det är ändå lite intressantare människor än så. Vi har än en ung manlig kurator med tatueringar och piercings.

Kan hända att jag också blandat ihop det där med gråskalor med en annan svårighet som många med AS har, nämligen att inte se helheten. Sen är det ju också en autistisk grej att inte vara nyanserad. Samtidigt är inte många med AS tillräckligt autistiska för att det skulle vara ett verkligt problem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-26 23:59:00

Toblerone skrev:Kom igen! Jag beskriver ett drag som nog de flesta känner igen och du gör en vetenskaplig avhandling av det. Och nej, det är inte att sparka på nån om man oroar sig för att ungdomar kan hamna snett. Det kan även ungdomar utan autism göra, men det är vanligare om man har NPF. Jag skulle också kunna argumentera att det är pga att dessa ungdomar ofta är utanför, inte känner sig accepterade och därför söker sig till extrema grupper. Och det är också en del i det hela.

Självklart var det inget omfattande bild av det hela. Det finns många delar i det. Därför är jag inte naiv heller, jag har bara inte tid och ork att analysera det så noga, dvs. att ta upp allt annat som ingår. Sedan kan jag gärna medge att jag kan vara naiv ibland, men inte just här. Och visst kan naivitet vara en del i det hela.

Jag jobbar själv med ungdomar med NPF och att "inte förstå gråtonerna" är något som jag jobbar med varje dag. Dvs. jag försöker förklara begrepp, koncept, texter, m.m. för dem. Det är inte EN gång det händer, utan dagligen. Jag kan också hålla med om att det fenomenet inte matchar dem där två diagnoskriterier till 100 %, men det hänger ihop med båda, tycker jag.

Att du räknar in dig själv ger dig knappast legitimation att demonisera en grupp människor.


Jo, det gör det väl. Jag skulle ju inte demonisera mig själv. Men poängen är: Man demoniserar inte en grupp människor om man säger att en del av dem har ett visst problem med en viss sorts mentalisering. Och andra har kanske andra svårigheter. Om vi inte hade NÅGRA svårigheter skulle vi inte ens ha fått diagnos, eller hur?

Och jag generaliserar inte eftersom jag säger "vissa", inte alla. Okej, det måste inte vara alla för att vara generalisering. Men ett drag som definitivt har med grundproblematiken att göra och att vissa har det - det är fullt rimligt.


Kom igen och vad? Ha en mindre formell och mer familjär diskussion? :roll: Kanske om något annat ämne. Inte när ämnet är att sammankoppla autismspektrum med ökad benägenhet för terrorsympatier.

Det här med att du inte skulle kunna demonisera dig själv, hur tänkte du då? Att demonisera sin egen grupp, eller ibland rent självhat är ganska vanligt. Är det någon nyhet för dig? Vad din anledning nu är är irrelevant för ämnet.

Alla har vi våra fördomar om, och erfarenheter av saker och ting. Ibland negativa eller rent av demoniserande sådana om grupper av individer. Det är mänskligt. Att däremot argumentera för och därmed normalisera dessa är farligt, obildat, slarvigt och taktlöst.

Autister är redan en utsatt och diskriminerad grupp och farliga dåligt underbyggda uppfattningar finns det redan gott om. Det behöver knappast späs på mer inifrån de egna leden. Det spelar ingen roll om det är av rent slarv eller okunnighet.

Ja ja, det känns som att jag har gjort min poäng här. Jag tror inte att vi kommer någon vart med den här diskussionen.

triggerhappyD skrev:Välkommen till forumet Titus!
Bra skrivet.


Tack!
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 0:13:06

Du kanske bör skriva för en tidning istället. Jag försöker faktiskt ha ett utbyte här. Du kör bara med polemik.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 0:24:29

Förresten så har jag aldrig sagt - eller menat att det finns ett samband mellan autism och terrorsympatier! Extrema åsikter har jag sagt kanske. Det behöver inte ens vara olagligt. Det kan vara folk som är extremt religiösa. Bara som exempel. Titta dig lite omkring vad folk skriver om här. De har väldigt bestämda åsikter. Det är inte smalltalk precis. Och det hänger ihop med specialintressen också.

Och inte ens i det där klippet - som var det vi pratade om från början, var det fråga om att autister skulle vara vålds- eller terrorbenägna. Hur många gånger måste man förklara det för att folk inte orkar titta på klippet?

Och nej, det är inte ett dugg obildat att påstå att det är ett symptom av autism att se saker svart och vitt. Däremot är de flesta med AS kanske inte så pass autistiska. Det kan också hänga ihop med konkret tänkande. :-)063

Vad du däremot försöker göra är att kväva diskussionen. Varför? Har du nåt att dölja?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-27 0:40:56

Toblerone skrev:Du kanske bör skriva för en tidning istället. Jag försöker faktiskt ha ett utbyte här. Du kör bara med polemik.


Är det så? Jag får ta mig en funderare på det. :lol: Du kanske ska skriva i en t.ex. chatt eller något annat medium som inte är publikt på internet istället. Eller kanske om något mindre laddat ämne?

Jag bemöter felaktiga och skadliga påståenden. Du kommer med det ena och det andra, och sedan svarar du på kritik med snömos.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-27 1:31:08

Toblerone skrev:Förresten så har jag aldrig sagt - eller menat att det finns ett samband mellan autism och terrorsympatier! Extrema åsikter har jag sagt kanske. Det behöver inte ens vara olagligt. Det kan vara folk som är extremt religiösa. Bara som exempel. Titta dig lite omkring vad folk skriver om här. De har väldigt bestämda åsikter. Det är inte smalltalk precis. Och det hänger ihop med specialintressen också.


Ännu fler belägg :D Har du läst på andra forum, låt säga Flashback? Men det klart, man kan ju hoppa till slutsatsen att de flesta där är autister.

Patologisera "extremism" och demonisera de som redan är patologiserade. Det är väl inte otänkbart att börja argumentera för tvångsövervakning av autister eftersom att dessa ju är mer benägna att ha "extrema" åsikter.

Förövrigt är det inte olagligt att ha vare sig extrema åsikter eller sympatisera med terrorgrupper.

Toblerone skrev:Och inte ens i det där klippet - som var det vi pratade om från början, var det fråga om att autister skulle vara vålds- eller terrorbenägna. Hur många gånger måste man förklara det för att folk inte orkar titta på klippet?

Vad du däremot försöker göra är att kväva diskussionen. Varför? Har du nåt att dölja?


Radikalisering, extremism, extrema åsikter eller närmare bestämt radikalisering när det handlar om muslimer innebär vanligtvis "våldsfrämjande radikalisering och terrorism" i samhällsdebatten och det uppenbart sådan man diskuterar i inslaget. Även om det nu inte skulle vara så är ditt alternativ inte särskilt mycket bättre, i kontexten är "extrema åsikter" synonymt med antingen "antidemokratiska åsikter" eller sympati med terrorgrupper.

Ja, jag försöker dölja att jag är terrorist såklart. Jag måste ju göra vad jag kan för att kväva sanningssägare som du.

Dina påståenden är grova, låter illa och är dåligt underbyggda. Om du inte kan se det själv vid det här laget kan jag nog inte övertyga dig, men det behöver likväl finnas en motpol för andra som går in och läser den här tråden.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav ankhh » 2016-10-27 2:07:13

Vilken konstig diskussion det blev här.

Som jag har uppfattat det blev det otydligt i trådens andra post (Toblerones första i tråden) för att ordet "extrem" kan tolkas på (minst) två olika sätt:
Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem.

Här tolkar i alla fall jag först "extrema åsikter" som, exempelvis, radikal islamism (eftersom det antyds av ämnet), men när Toblerone sedan säger "...så extrem" så handlar det om att bara se i svart eller vitt. Att vara "så extrem[t autistisk]" att man inte ser gråtoner, alltså. Problemet är att ordet "extrem" ofta tolkas i den första betydelsen (som "radikal"), och då blir det svårt att uppfatta att ordet används i en annan betydelse.

Posten gick att missförstå, men det är inte rimligt att fortsätta med medvetna misstolkningar när Toblerone gjort klart att hon blivit missuppfattad; hon menade inte att autister (eller aspergare) utgör riskgrupp för radikalism - eller terrorsympatier!

Däremot kan det ha varit ett misstag att försöka gå i svaromål mot misstolkningen, igen. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-27 3:00:38

ankhat skrev:Vilken konstig diskussion det blev här.

Som jag har uppfattat det blev det otydligt i trådens andra post (Toblerones första i tråden) för att ordet "extrem" kan tolkas på (minst) två olika sätt:
Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem.

Här tolkar i alla fall jag först "extrema åsikter" som, exempelvis, radikal islamism (eftersom det antyds av ämnet), men när Toblerone sedan säger "...så extrem" så handlar det om att bara se i svart eller vitt. Att vara "så extrem[t autistisk]" att man inte ser gråtoner, alltså. Problemet är att ordet "extrem" ofta tolkas i den första betydelsen (som "radikal"), och då blir det svårt att uppfatta att ordet används i en annan betydelse.

Posten gick att missförstå, men det är inte rimligt att fortsätta med medvetna misstolkningar när Toblerone gjort klart att hon blivit missuppfattad; hon menade inte att autister (eller aspergare) utgör riskgrupp för radikalism - eller terrorsympatier!

Däremot kan det ha varit ett misstag att försöka gå i svaromål mot misstolkningen, igen. :wink:


Ja här reder vi ut begreppen ser jag! Tack :)

hon menade inte att autister (eller aspergare) utgör riskgrupp för radikalism - eller terrorsympatier!


Toblerone skrev:Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem.


Tydligt och taktfullt.

Nu har jag inte tid med det här skräpet länge, men för att gör det här superenkelt: Om Toblerone hade syftat på exempelvis en etnisk eller religiös minioritet i den här tråden hade det varit hets mot folkgrupp.

Eftersom att autister och andra patologiserade inte har detta rättsskydd är dessa åsikter både accepterade och vanliga, tyvärr. Det som är extra trist är att det kommer innifrån den drabbade gruppen.

För övriga invädningar hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden. Hejdå :-)173
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 9:15:58

Ja, DU har lätt att bara vräka ur dig vad som helst och sen sticka! :x icon Jag känner mig väldigt sårad av det här!

Jag ser det nämligen inte bara som jobb utan verkligen som en mycket viktig uppgift att jobba med ungdomar med NPF. Jag bryr mig om dem. Jag kan gå och oroa mig för dem även när jag är hemma. Och jag har sett så många som är inne på fel spår, där det finns risk att det går ganska snett. Och det är unga människor, Titus, inte bara anektdoter! :cry:

Och jag känner mig också sårad om nån påstår att jag svartmålar folk med NPF. Jag har också engagerad mig och sagt ifrån t.ex. när folk har påstått osanningar om Asperger. Och funderat på vad man kan göra åt det allmänt. Se tråden om hets mot folkgrupp-lagen. Och det tycker jag är mera produktivt än att bara klanka ned på vad folk säger.

Och jag tycker det är absurd att dra till med just den lagen här. För det stämmer inte, Titus, att det hade varit hets mot folkgrupp. Inte när dem svårigheterna som man har när man har Asperger kan bidra till sån utveckling. Jag medger att det är svårt att peka på exakt en av kriterierna - det finns flera som kan spela in. Bara att vara sämre på det sociala samspelet kan bidra till att man blir inlurad i nån grupp som man inte riktigt vet vad det går ut på. Så att avfärda det helt är inte korrekt heller.

Och tack, Ankhat, det var så jag menade: "Extremt" i betydelsen av "inte mainstream", i betydelsen av väldigt övertygad av något - det kan vara något bra också. Jag menade aldrig våldsam radikal.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-27 12:11:56

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem. De har svårt att avväga om det verkligen stämmer, vissa har benägenhet att tro vad folk säger.

Personer med autism/Asperger har också ofta ett starkt rättspatos och gillar inte att formatera sig efter strikta grupper som IS är. Dessutom handlar det här om att skada och döda människor, det är inget som har något med Asperger eller autism att göra. Du verkar också ha missat att det finns flera diagnoskriterier än en vid Asperger/autism.

Varför tycker du det är okej att sparka på en redan utsatt grupp? Tycker du det är okej att generalisera och säga att muslimer är terrorister och att bögar alltid har HIV också? För det är exakt samma sak. Man tar en grupp, plockar ut det mest negativa som finns, skakar bort allt annat och hittar några riktigt dåliga exempel kvar finns rasism, homofobi och fördomar mot autister.


Jag sparkar inte på någon, men jag har själv haft elever i tonåren som både jag och kollegorna har försökt stoppa från att radikalisera sig eller att anamma så extrema åsikter att de kommer att få stora problem. Du själv ger också just ett bra exempel på att tolka saker svart/vitt. Jag har ju inte generaliserat. Jag har ju uttryckligen sagt att det håller sig inom harmlösa ramar för dem allra flesta. Jag har också sagt att jag inte utesluter mig själv.

Du har helt rätt med rättspatos. Och det kan också ställa till med problem. Jag har en kompis som brukar ställa till för sig själv med att vara ganska oflexibel när hon tycker att någon gör något som är "fel". Moraliskt fel alltså. Det är bara en annan sida på samma fenomen, nämligen oflexibilitet, svårigheter att anpassa sig till mera komplicerade, mångfacetterade händelser.

Den här pojken har inte dödat eller skadat någon än, men om du tänker just på det här med rättspatos, så är det inte osannolikt att man kan övertyga någon att gå ut och kriga också - om han tror att det är verkligen rätt grej att göra. Och som sagt, jag har INTE generaliserat, men vi kan inte heller låtsas att vi inte har några svårigheter. Men det är lättare att se när man väl har barn (med NPF), svårare att se hos sig själv. Det viktiga är att tonåringar inte hamnar helt snett, det är en känslig ålder.

Fräscht att du både lyckas med att använda personangrepp och trycka upp min diagnos i ansiktet på mig. Jag hoppas verkligen att du inte beter dig såhär mot dina elever.

Problemet är att du har en väldigt negativ syn på autism/Asperger som troligtvis bygger på ett självhat eftersom du själv ser dig på det här negativa sättet. Jag tycker inte du ska jobba med ungdomar som har de här diagnoserna förrän du löst det här. Att man känner självhat som autistisk är inte alls konstigt, media målar ständigt upp autister som antigen farliga eller som menlösa idioter som inte klarar något själv. Hör man det här tillräckligt många gånger börjar man tillsist tro på det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 12:41:03

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Liljan skrev:Personer med autism/Asperger har också ofta ett starkt rättspatos och gillar inte att formatera sig efter strikta grupper som IS är. Dessutom handlar det här om att skada och döda människor, det är inget som har något med Asperger eller autism att göra. Du verkar också ha missat att det finns flera diagnoskriterier än en vid Asperger/autism.

Varför tycker du det är okej att sparka på en redan utsatt grupp? Tycker du det är okej att generalisera och säga att muslimer är terrorister och att bögar alltid har HIV också? För det är exakt samma sak. Man tar en grupp, plockar ut det mest negativa som finns, skakar bort allt annat och hittar några riktigt dåliga exempel kvar finns rasism, homofobi och fördomar mot autister.


Jag sparkar inte på någon, men jag har själv haft elever i tonåren som både jag och kollegorna har försökt stoppa från att radikalisera sig eller att anamma så extrema åsikter att de kommer att få stora problem. Du själv ger också just ett bra exempel på att tolka saker svart/vitt. Jag har ju inte generaliserat. Jag har ju uttryckligen sagt att det håller sig inom harmlösa ramar för dem allra flesta. Jag har också sagt att jag inte utesluter mig själv.

Du har helt rätt med rättspatos. Och det kan också ställa till med problem. Jag har en kompis som brukar ställa till för sig själv med att vara ganska oflexibel när hon tycker att någon gör något som är "fel". Moraliskt fel alltså. Det är bara en annan sida på samma fenomen, nämligen oflexibilitet, svårigheter att anpassa sig till mera komplicerade, mångfacetterade händelser.

Den här pojken har inte dödat eller skadat någon än, men om du tänker just på det här med rättspatos, så är det inte osannolikt att man kan övertyga någon att gå ut och kriga också - om han tror att det är verkligen rätt grej att göra. Och som sagt, jag har INTE generaliserat, men vi kan inte heller låtsas att vi inte har några svårigheter. Men det är lättare att se när man väl har barn (med NPF), svårare att se hos sig själv. Det viktiga är att tonåringar inte hamnar helt snett, det är en känslig ålder.

Fräscht att du både lyckas med att använda personangrepp och trycka upp min diagnos i ansiktet på mig. Jag hoppas verkligen att du inte beter dig såhär mot dina elever.

Problemet är att du har en väldigt negativ syn på autism/Asperger som troligtvis bygger på ett självhat eftersom du själv ser dig på det här negativa sättet. Jag tycker inte du ska jobba med ungdomar som har de här diagnoserna förrän du löst det här. Att man känner självhat som autistisk är inte alls konstigt, media målar ständigt upp autister som antigen farliga eller som menlösa idioter som inte klarar något själv. Hör man det här tillräckligt många gånger börjar man tillsist tro på det.


Men vad säger du NU??? Alltså snart ger jag upp här att förklara alla missförstånd. Det var INGET personangrepp och jag har inget självhat, ingen negativ syn på Asperger. Alltså lägg ner nu! LÄS noga vad folk skriver. Jag har gett dig ett vänligt trevligt svar och så får jag sånt här tillbaka. Okej, jag borde inte ha sagt det om dig/din diagnos, men det var långt ifrån personangrepp, det var tänkt som exempel.

Jag tycker det är illa när man verkligen försöker och sen får sånt skit över sig - som man inte har gjort. Nej, jag har aldrig sagt att autister är farliga eller att de inte klarar sig själva. Skyll inte på mig det som andra kanske har gjort. Och du bör definitivt inte uttala dig om hurvida jag är kompetent för mitt jobb, det där var verkligen ett lågvattenmärke.

Jag orkar inte med sånt här, jag försökte faktiskt göra nåt bra. :cry:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 13:14:51

Egentligen vill jag inte ens diskutera ämnet vidare, jag vill bara att folk sluta med personangrepp, när jag definitivt inte har menat nåt elakt, inte ens något negativt. Jag har inte ens sett ordet "extremt" som negativt. För mig är det ett neutralt ord. Det beror helt på VAD man är extrem med. Men jag hittade några intressanta diskussioner, mest bloggar som tar upp just detta. Och jag är inte så envis att jag inte kan övertygas att det kan vara fel att folk med AS har tendens att tänka svart-vitt. Kanske handlar det om nåt helt annat. Och det skulle vara intressant och utvecklande att komma fram till det utan att folk hoppa på en för att de har missförstått. :-)003

http://blogg.aspiration.nu/tanker-perso ... vart-vitt/

https://www.quora.com/Why-are-people-wi ... e-thinking

Jag skippar dem därifrån och från andra forum.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-27 15:02:01

Toblerone skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Jag sparkar inte på någon, men jag har själv haft elever i tonåren som både jag och kollegorna har försökt stoppa från att radikalisera sig eller att anamma så extrema åsikter att de kommer att få stora problem. Du själv ger också just ett bra exempel på att tolka saker svart/vitt. Jag har ju inte generaliserat. Jag har ju uttryckligen sagt att det håller sig inom harmlösa ramar för dem allra flesta. Jag har också sagt att jag inte utesluter mig själv.

Du har helt rätt med rättspatos. Och det kan också ställa till med problem. Jag har en kompis som brukar ställa till för sig själv med att vara ganska oflexibel när hon tycker att någon gör något som är "fel". Moraliskt fel alltså. Det är bara en annan sida på samma fenomen, nämligen oflexibilitet, svårigheter att anpassa sig till mera komplicerade, mångfacetterade händelser.

Den här pojken har inte dödat eller skadat någon än, men om du tänker just på det här med rättspatos, så är det inte osannolikt att man kan övertyga någon att gå ut och kriga också - om han tror att det är verkligen rätt grej att göra. Och som sagt, jag har INTE generaliserat, men vi kan inte heller låtsas att vi inte har några svårigheter. Men det är lättare att se när man väl har barn (med NPF), svårare att se hos sig själv. Det viktiga är att tonåringar inte hamnar helt snett, det är en känslig ålder.

Fräscht att du både lyckas med att använda personangrepp och trycka upp min diagnos i ansiktet på mig. Jag hoppas verkligen att du inte beter dig såhär mot dina elever.

Problemet är att du har en väldigt negativ syn på autism/Asperger som troligtvis bygger på ett självhat eftersom du själv ser dig på det här negativa sättet. Jag tycker inte du ska jobba med ungdomar som har de här diagnoserna förrän du löst det här. Att man känner självhat som autistisk är inte alls konstigt, media målar ständigt upp autister som antigen farliga eller som menlösa idioter som inte klarar något själv. Hör man det här tillräckligt många gånger börjar man tillsist tro på det.


Men vad säger du NU??? Alltså snart ger jag upp här att förklara alla missförstånd. Det var INGET personangrepp och jag har inget självhat, ingen negativ syn på Asperger. Alltså lägg ner nu! LÄS noga vad folk skriver. Jag har gett dig ett vänligt trevligt svar och så får jag sånt här tillbaka. Okej, jag borde inte ha sagt det om dig/din diagnos, men det var långt ifrån personangrepp, det var tänkt som exempel.

Jag tycker det är illa när man verkligen försöker och sen får sånt skit över sig - som man inte har gjort. Nej, jag har aldrig sagt att autister är farliga eller att de inte klarar sig själva. Skyll inte på mig det som andra kanske har gjort. Och du bör definitivt inte uttala dig om hurvida jag är kompetent för mitt jobb, det där var verkligen ett lågvattenmärke.

Jag orkar inte med sånt här, jag försökte faktiskt göra nåt bra. :cry:

Nej, du har inte varit vänlig mot mig. Dels gick du till personangrepp, dels tryckte du upp min diagnos i ansiktet på mig, de flesta uppskattar inte det. Det är inte bara jag som tycker såhär, jag ser att det är flera som tar illa upp av vad du skriver. Själv blir jag både ledsen och arg. Hade jag varit tonåring och läst det här hade jag troligtvis blivit helt förtvivlad. Att du själv har diagnosen ger dig inte rätt att utrycka dig som du gör, jag tycker inte det är okej att rasifierade uttrycker sig rasistiskt heller eller att bögar säger nedsättande saker om homosexualitet ändå förekommer det.

Du utmålar de med Asperger som terrorister, folk som inte kan tänka själva, är naiva och bara ser i svartvitt, det är negativa egenskaper. Då folk vill ha bevis för det du säger hänvisar du till små anekdoter i ditt eget liv. Som jag har tolkat det jobbar du på en skola för folk som har problem av olika slag, då ser du rimligtvis mest problem. Hela världen ser inte ut så. Om du ska säga att de med Asperger har större risk att ansluta sig till IS kan du inte hänvisa till det du sett utan måste visa forskningsrapporter och studier som visar att det är så. Känsloargument (som t.ex att man känner att det är så) är livsfarligt, det leder till en negativ världsbild som gynnar populister och ideologier som t.ex rasism.

Jag vet inte hur du är på ditt jobb, du har säkert ett professionellt filter, men med de åsikterna du har smittar de gärna av sig på andra saker man gör t.ex på ens jobb. Jag skulle inte uppskatta att ha en lärare som tycker de sakerna du tycker om mig. Jag tror det är svårt att göra ett bra jobb då man saknar respekt för de man jobbar med.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in