Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2016-04-24 23:53:35

Puzzle skrev:Känns lite värt i att spekulera i eventuella kompromisser [...]

:-)051 ja, det var ju precis vad jag talade om. NOT!
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-25 7:37:35

nallen skrev:
Puzzle skrev:Känns lite värt i att spekulera i eventuella kompromisser [...]

:-)051 ja, det var ju precis vad jag talade om. NOT!

Vad var det du menade då?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Adira » 2016-04-25 9:01:26

Puzzle skrev:
nallen skrev:
Puzzle skrev:Skriverier som"barnrumpor" och "lägre förståelsenivå" bäddar inte direkt för att man ska kunna komma fram till någon form av kompromiss eller ömsesidig acceptans.

Det finns ingen rättvis kompromiss mellan anständigt och oanständigt. Det senare är bara just oanständigt.

Känns lite värt i att spekulera i eventuella kompromisser då det troligtvis inte ligger i någons intresse men det skulle ju bla. kunna gå att vissa ibland får finna sig i kiss och bajs-snacket och att andra ibland får finna sig i att inte dra det snacket. Men ja, då måste ju folket vara villiga att samarbeta men det tåget har nog redan både åkt och sprängts på vägen.. :roll:
Han menade att man kan inte komma fram till en anständig kompromiss mellan anständigt och oanständigt beteende.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-25 13:01:50

Adira skrev:
Puzzle skrev:
nallen skrev:Det finns ingen rättvis kompromiss mellan anständigt och oanständigt. Det senare är bara just oanständigt.

Känns lite värt i att spekulera i eventuella kompromisser då det troligtvis inte ligger i någons intresse men det skulle ju bla. kunna gå att vissa ibland får finna sig i kiss och bajs-snacket och att andra ibland får finna sig i att inte dra det snacket. Men ja, då måste ju folket vara villiga att samarbeta men det tåget har nog redan både åkt och sprängts på vägen.. :roll:
Han menade att man kan inte komma fram till en anständig kompromiss mellan anständigt och oanständigt beteende.

Är det så han menar så nej, för det handlar ju om personligt tyckande och känslighet.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2016-04-25 16:56:33

Puzzle skrev:Vad var det du menade då?

Adira skrev:Han menade att man kan inte komma fram till en anständig kompromiss mellan anständigt och oanständigt beteende.

Nästan. På ett mer basalt plan finns det ingen kompromiss, ens med en enda definition av begreppet "anständighet" - det som inte är anständigt är helt enkelt oanständigt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Adira » 2016-04-25 23:32:01

nallen skrev:
Puzzle skrev:Vad var det du menade då?

Adira skrev:Han menade att man kan inte komma fram till en anständig kompromiss mellan anständigt och oanständigt beteende.

Nästan. På ett mer basalt plan finns det ingen kompromiss, ens med en enda definition av begreppet "anständighet" - det som inte är anständigt är helt enkelt oanständigt.
Aha, du tänker på den nivån. Ja, du har helt rätt.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 10:11:36

Alien skrev:
Hettan skrev:
Alien skrev:
Jag gör alltså alldeles rätt som inte hänger på chatten.

Men det kan ju finnas en gräns, t ex om någon bara skriver obsceniteter och just inget annat. Då blir det spamming.

Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?


Frågan är snarare varför man vill använda såna ord. Tourettes? Önskan att chockera?

Skulle du använda könsord i ett blandat sällskap, där du inte känner alla och det är folk av olika ålder och kön? Det är faktiskt stötande och störande för många. Vem skulle använda sådana ord på fikarasten på jobbet? Jag vet att jag inte skulle känna mig hemma med folk som använde såna ord. Så det är lika bra att jag inte är på chatten då.


Antagligen tourettes, även om dom som sysslar med grovt snuskprat på chatten påstår att det skulle vara deras asperger. Att man inte kan sätta gränser för vad som är okej eller inte att skriva. Jag själv har inte ett behov av att prata om grovt snusk, inte ni andra heller. Så det är bara en dålig ursäkt anser jag.

En annan sak är undrar jag varför forumledningen tillåter mobbning här på forumet. Synnerligen i chatten. @Sjuckert bevakade chatten igårkväll men vägrade ingripa mot dom som mobbar. Fast det var tydligt vilka som mobbade.

Hade ni tittat på när era vänner hade blivit utsatta för samma sak i verkligheten?

Verbala skämt, provokation, grovt språk (snuskprat), personliga angrepp. Nej. Så varför ska det vara okej här?

Jag och flera här på forumet bla. @krigarsjäl. Vi accepterar inte längre det här. Jag har till och med funderat på att göra en eller flera polisanmälningar. För det ska inte vara okej att hålla på som de gör på chatten.

Och det ni gör på forumledningen. Det är att uppmuntra dessa personer till att fortsätta med det dom gör. Dom VET att dom kan hålla på hur dom vill. För ingen i ledningen gör något. Och nu har det gått för långt.

Dom som mobbar i chatten är: @Maggie89, @kullan, @snuggelhund.

Varför gör ni på forumledningen ingenting?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2016-10-31 10:17:12

Under gårdagen då jag inte var här var det en som blev varnad och en som blev avstängd från tjatten. Jag tycker det säger det mesta om vilka det är som VERKLIGEN uppför sig illa.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2016-10-31 10:40:35

@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-31 10:45:48

Kommer avstå chatten helt och hållet samt vid behov sätta fler användare på ignore.

Sakdiskussion i trådarna och pm med vettiga forumiter.
Ingenting annat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-10-31 10:54:40, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav truthseeker » 2016-10-31 10:48:09

Typiskt människor att älta och hävda sin rätt hela tiden. Eftersom det inte finns någon naturlag som säger att något är rätt eller fel, så kommer ingen nånsin bli nöjd. Min filosofi har nog alltid varit att hitta lösningar runt problemen istället. :-)104 Jag ser alltid till vilket som är det minnst energikrävande alternativet. Minsta motståndets lag gäller.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2016-10-31 10:59:16

Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


Jag tror att du och flera, inklusive forumledningen, med Sjuckert som administratör kanske missar att för många blir det väldigt otrivsamt att vistas i chatten när man nästan hela tiden möts av grovt anstötande ord och uttryck.

Jag tittar in i chatten emellanåt men väldigt ofta när jag gör det så ser jag hur det uttrycks oanständigheter och grovt anstötande ord och uttryck. Detta gör att man tappar intresset för chatten totalt och jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta.

Kanske anser vissa här att det är mer eller mindre normalt beteende att uttrycka sig oanständigt och grovt anstötande men för de allra flesta tror jag inte att det anses normalt eller särskilt trivsamt och det finns inte heller något samband med aspergerdiagnosen, att det skulle vara ett aspergerbeteende att uppföra sig och uttrycka sig vulgärt och oanständigt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2016-10-31 11:11:52

Wine skrev:
Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


Jag tror att du och flera, inklusive forumledningen, med Sjuckert som administratör kanske missar att för många blir det väldigt otrivsamt att vistas i chatten när man nästan hela tiden möts av grovt anstötande ord och uttryck.

Jag tittar in i chatten emellanåt men väldigt ofta när jag gör det så ser jag hur det uttrycks oanständigheter och grovt anstötande ord och uttryck. Detta gör att man tappar intresset för chatten totalt och jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta.

Kanske anser vissa här att det är mer eller mindre normalt beteende att uttrycka sig oanständigt och grovt anstötande men för de allra flesta tror jag inte att det anses normalt eller särskilt trivsamt och det finns inte heller något samband med aspergerdiagnosen, att det skulle vara ett aspergerbeteende att uppföra sig och uttrycka sig vulgärt och oanständigt.

Absolut.

Man skulle kunna föra en sansad diskussion om vad som är lämplig nivå på tjatten. Men då måste man undvika ord som "mobbing", "polisanmälan" och att jämföra forumledningen med IS.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 11:12:48

Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


@Mats,

Nu missförstår du mig med flit.

Jag har aldrig påstått att snuskprat är mobbning. Och det vet du att jag inte menar så spela inte dum.

Det jag menar med mobbning. Det är när tre damer går ihop sig och bildar ett läger för att trakassera andra forummedlemmar. Verbala skämt, provokation, utfrysning, beter sig allmänt illa inte bara mot mig utan mot andra.

Föresten varför står du på deras sida för. Är du för mobbning och dåligt beteende?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 11:15:01

Wine skrev:
Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


Jag tror att du och flera, inklusive forumledningen, med Sjuckert som administratör kanske missar att för många blir det väldigt otrivsamt att vistas i chatten när man nästan hela tiden möts av grovt anstötande ord och uttryck.

Jag tittar in i chatten emellanåt men väldigt ofta när jag gör det så ser jag hur det uttrycks oanständigheter och grovt anstötande ord och uttryck. Detta gör att man tappar intresset för chatten totalt och jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta.

Kanske anser vissa här att det är mer eller mindre normalt beteende att uttrycka sig oanständigt och grovt anstötande men för de allra flesta tror jag inte att det anses normalt eller särskilt trivsamt och det finns inte heller något samband med aspergerdiagnosen, att det skulle vara ett aspergerbeteende att uppföra sig och uttrycka sig vulgärt och oanständigt.


Bra skrivet!

Ju fler vi är som protesterar dessto bättre.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 11:17:55

Mats skrev:
Wine skrev:
Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


Jag tror att du och flera, inklusive forumledningen, med Sjuckert som administratör kanske missar att för många blir det väldigt otrivsamt att vistas i chatten när man nästan hela tiden möts av grovt anstötande ord och uttryck.

Jag tittar in i chatten emellanåt men väldigt ofta när jag gör det så ser jag hur det uttrycks oanständigheter och grovt anstötande ord och uttryck. Detta gör att man tappar intresset för chatten totalt och jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta.

Kanske anser vissa här att det är mer eller mindre normalt beteende att uttrycka sig oanständigt och grovt anstötande men för de allra flesta tror jag inte att det anses normalt eller särskilt trivsamt och det finns inte heller något samband med aspergerdiagnosen, att det skulle vara ett aspergerbeteende att uppföra sig och uttrycka sig vulgärt och oanständigt.

Absolut.

Man skulle kunna föra en sansad diskussion om vad som är lämplig nivå på tjatten. Men då måste man undvika ord som "mobbing", "polisanmälan" och att jämföra forumledningen med IS.


Fast både jag och @Krigarsjäl, samt @Zirre med flera. Försökte poängtera detta för damerna igår.

Vi fick svaret "-Vi bryr oss inte".

Och det är just den uppkäftiga attityden som vi inte tillämpar.

Dessutom gjorde @maggie89 personliga angrepp igårkväll. Och påståenden som inte alls är sant.

Bla. Så antydde hon att VI skulle vara bättre än dom. Bara för att vi inte tillåter uppkäftiga kommentarer och dåliga beteeden.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 11:21:11

Mats skrev:
Wine skrev:
Mats skrev:@Xtrail3344:

Det är forumledningen som bestämmer vad som är accepterat beteende på det här forumet, inte du. Det finns inget gudomligt "rätt" och "fel" utan olika forum har olika regler för det.

Att diskutera underliv, snoppar och mens är inte mobbing. Om forumledningen tycker det är OK så är det OK och ingenting du har någon som helst rätt att förbjuda. Dina anklagelser om mobbing är helt grundlösa.


Jag tror att du och flera, inklusive forumledningen, med Sjuckert som administratör kanske missar att för många blir det väldigt otrivsamt att vistas i chatten när man nästan hela tiden möts av grovt anstötande ord och uttryck.

Jag tittar in i chatten emellanåt men väldigt ofta när jag gör det så ser jag hur det uttrycks oanständigheter och grovt anstötande ord och uttryck. Detta gör att man tappar intresset för chatten totalt och jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta.

Kanske anser vissa här att det är mer eller mindre normalt beteende att uttrycka sig oanständigt och grovt anstötande men för de allra flesta tror jag inte att det anses normalt eller särskilt trivsamt och det finns inte heller något samband med aspergerdiagnosen, att det skulle vara ett aspergerbeteende att uppföra sig och uttrycka sig vulgärt och oanständigt.

Absolut.

Man skulle kunna föra en sansad diskussion om vad som är lämplig nivå på tjatten. Men då måste man undvika ord som "mobbing", "polisanmälan" och att jämföra forumledningen med IS.


IS,

Jag drog det exemplet för att det är ett väldigt bra och tydligt exempel på vad som föregår här på forumet.

Poängen är LÄS NOGA: Forumledningen ser på när andra medlemmar bahandlas illa. Likt Europa ser på när IS härjar i Syrien. Dom gör alltså inget.

Jag jämförde aldrig ledningen med IS. Jag jämförde ledningen med Europa.

Förstår du, @Mats?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Zirre » 2016-10-31 11:25:35

Många har svårt att hantera situationer då någon eller flera tycker att det man säger inte passar sig.
Direkt går de till motattack och häver ur sig precis vad som helst. Sen sätter dig sig själva i offerrollen. För att slippa känna sig som den dåliga i konflikten försöker de ge skulden på den/de andra på alla tänkbara sätt som finns. Detta gör Maggie89. kullan i sin tur verkar hänga på Maggie89, antagligen för att inte själv riskera att hamna utanför. Sen har vi Snuggelhund som också hakar på denna mobbning.
Maggie89 påstår att hon inte mobbar i grupp men det hon inte verkar se är att andra hänger på hennes beteende och då blir det i grupp.

Är detta ett beteende som man vill ha? Det verkar dock som det är ett okej beteende här på forumet, tyvärr.
Senast redigerad av Zirre 2016-10-31 11:27:12, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2016-10-31 12:30:38

De som är intresserade av att uttrycka sig på ett speciellt sätt som många kan tycka är otrevligt eller anstötande kan väl hålla sig i en mer privat chatt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Sjuckert » 2016-10-31 14:23:35

Den här diskussionen verkar som vanligt spåra ur. Vi i forumledningen har mycket tjafs att reda ut och vi måste kunna diskutera saker och ting i lugn och ro. Ha tålamod. Jag återkommer med ett svarsinlägg om detta i sinom tid och låser tråden så länge.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav atoms » 2016-11-15 4:30:16

Ett antal inlägg har flyttats till OT-tråden och med detta är tråden åter öppen för konstruktiva diskussioner om Jargong och stämning på chatten.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav typkanin » 2016-11-15 7:15:37

Chatten är bra och ingjuter en känsla av frihet.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2017-01-22 4:53:01

En chatt med flera olika rum låter som idealet.

Ett kallas "vardagsrummet", där kan man diskutera både vardagligheter och skoja mer rumsrent.
Ett kallas "hemlighuset", där är det fritt fram för kiss, bajs och snusk
Ett kallas "sovrummet", där diskuterar man sex mer seriöst (och sömnproblem)
Ett kallas "diskussionssalen", där diskuterar man politik och övriga samhällsfrågor. (Fast där kanske forumtrådar är bättre.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2017-01-22 14:30:37

Fast om man har en chatt med flera olika rum, då får man ju lätt situationen att inte har fler än högst en person som vill använda den (samtidigt). Och man kan ju inte prata med sig själv. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in