Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 0:12:44

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
Ännu mer fantastiskt är att när man råkar vara på humör för det fylla chatten med lite lagom rasistisk och misogyn jargong.

Sen vid kritik gömmer man sig bakom sin självutnämnda antirasiststatus.

(Och nej, återigen jag menar inte att du ÄR rasist, så slipper du påpeka det)



Sopa upp utanför egen dörr först..

Det där har jag förklarat för dig flera gånger förut...


Jag förväntar mig ingen "förklaring" från dig. Någon tillfredställande sådan har du nämligen aldrig givit.

Tycker det är värt att förklara för människor som läser den här tråden att du inte är så mycket bättre själv.

Det är du som inte tycks ta in mer avancerade resonemang rörande moral, språk och budskap utan du hamnar i en bokstavstolkande, lägre förståelsenivå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 0:13:44

Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:

-Det säger sig självt vad som är hänsyn.

Ja, hänsyn innebär att visa respekt och omsorg för andra och deras sätt att vara. Något som väldigt få gör just nu i den här tråden (och på chatten av vad jag förstår).

Jo, men hur kan det vara brist på hänsyn att påtala att man blir äcklad av ingående skriverier om diverse kroppsfunktioner?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-24 0:20:03

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Det där har jag förklarat för dig flera gånger förut...


Jag förväntar mig ingen "förklaring" från dig. Någon tillfredställande sådan har du nämligen aldrig givit.

Tycker det är värt att förklara för människor som läser den här tråden att du inte är så mycket bättre själv.

Det är du som inte tycks ta in mer avancerade resonemang rörande moral, språk och budskap utan du hamnar i en bokstavstolkande, lägre förståelsenivå.


Jag tar mig friheten att citera dig från en annan tråd.
Tycker det passar väl in på mitt eget sätt att resonera här.

Det är inte så att jag är korkad bara för att jag har en annan åsikt än du.

Återigen detta tramsiga antagande.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 0:21:10

Jaha ja, ibland är jag vettig och duger att citera...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 0:27:10

KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det säger sig självt vad som är hänsyn.

Ja, hänsyn innebär att visa respekt och omsorg för andra och deras sätt att vara. Något som väldigt få gör just nu i den här tråden (och på chatten av vad jag förstår).

Jo, men hur kan det vara brist på hänsyn att påtala att man blir äcklad av ingående skriverier om diverse kroppsfunktioner?

Bristen på hänsyn börjar nog ungefär där diskussionen övergår från förklaringen på varför man inte uppskattar tugget och när psykoanalyserandet över vad deras motiv och anledning är samt när nedsättande orden börjar poppar upp. Skriverier som"barnrumpor" och "lägre förståelsenivå" bäddar inte direkt för att man ska kunna komma fram till någon form av kompromiss eller ömsesidig acceptans.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 2:43:39

Fullt naturlig respons på det där debila tramsandet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Heidi79 » 2016-04-24 7:57:59

sugrövmanövern skrev:Ni kan väl ha KrigarSjäl till chattmoderator.


hemskt
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Re: Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 9:09:34

KrigarSjäl skrev:Fullt naturlig respons på det där debila tramsandet.

Visst kan man köra på som en ångvält men man bygger inga broar på så sätt, utan responsen lär ju då bli med taggarna utåt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav kullan » 2016-04-24 10:32:30

slackern skrev:
Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:


Eller Puzzle som övervakare som kommer in och drar folk i örat när dom har hållit på för länge eller för mycket. ;)


Forumets Admin är högaktiv på chatten så det borde väl räcka?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav snuggelhund » 2016-04-24 12:36:35

Det paradoxala är att det varit relativt bajs och snuskfritt senaste tiden på chatten.

Men ändå gnälls det mer än någonsin.

En del nöjer sig tydligen inte förrän chatten är kliniskt ren.

Men det kommer den aldrig att bli. Bara för en del att acceptera.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-24 12:40:38

snuggelhund skrev:Det paradoxala är att det varit relativt bajs och snuskfritt senaste tiden på chatten.

Men ändå gnälls det mer än någonsin.

En del nöjer sig tydligen inte förrän chatten är kliniskt ren.

Men det kommer den aldrig att bli. Bara för en del att acceptera.


Men var glad och nöjd för nu kan du flytta till snorrslida.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hallan ... snorrslida
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2016-04-24 20:36:07

Synd att jag hatar chattprogrammet. Detta hade varit kul att se. Inget är som internetdrama. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 20:46:54

Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:Fullt naturlig respons på det där debila tramsandet.


Visst kan man köra på som en ångvält men man bygger inga broar på så sätt, utan responsen lär ju då bli med taggarna utåt.

Jag har inga ambitioner att vara pedagog när jag sitter på nätet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-24 21:32:43

Nu har jag kommit på den perfekta lösningen, folk som är prepubertala kan chatta hela torsdagen från 00.00-23.59 och spamma den med kiss, bajs och könsord, resten utav tiden är normalt svärande tillåtet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav geocache » 2016-04-24 21:47:50

Titti skrev:Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav geocache » 2016-04-24 21:49:20

snuggelhund skrev:
Titti skrev:Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?


Precis. Det undrar jag också.

Chatten är till för alla, alltså kan man inte komma och kräva rättning i ledet.

- Här ska inte skrivas om snusk och bajs för så tycker jag. *tjurar*


Vad som behövs är en ökad tolerans, inte trångsynthet.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav geocache » 2016-04-24 21:50:31

Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:Fullt naturlig respons på det där debila tramsandet.


Visst kan man köra på som en ångvält men man bygger inga broar på så sätt, utan responsen lär ju då bli med taggarna utåt.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2016-04-24 22:12:32

Puzzle skrev:Skriverier som"barnrumpor" och "lägre förståelsenivå" bäddar inte direkt för att man ska kunna komma fram till någon form av kompromiss eller ömsesidig acceptans.

Det finns ingen rättvis kompromiss mellan anständigt och oanständigt. Det senare är bara just oanständigt.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 22:28:23

KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:Fullt naturlig respons på det där debila tramsandet.


Visst kan man köra på som en ångvält men man bygger inga broar på så sätt, utan responsen lär ju då bli med taggarna utåt.

Jag har inga ambitioner att vara pedagog när jag sitter på nätet.

Fast det har ju ingenting med att vara pedagog att göra utan om man kan uttrycka sig och förklara varför man inte uppskattar ett visst beteende (och har någon rimlig anledning till det) så är det faktiskt möjligt att folk anpassar sig något efter det.

Som exempel om någon (ny) skulle logga in på chatten och säga att denne tycker det är obehagligt med tex. sexsnacket så tror jag ändå att dom flesta skulle acceptera det och byta ämne.

Om man däremot kör in med ångvälten och spyr ur sig både den ena och det andra så lär ingen känna det minsta lilla intresse att anpassa sig efter vad denne gormar om.

Men visst, fortsätt köra ditt eget race men räkna inte med att du kommer att rätta sig efter det eller respektera det du säger sådana gånger.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 22:36:44

nallen skrev:
Puzzle skrev:Skriverier som"barnrumpor" och "lägre förståelsenivå" bäddar inte direkt för att man ska kunna komma fram till någon form av kompromiss eller ömsesidig acceptans.

Det finns ingen rättvis kompromiss mellan anständigt och oanständigt. Det senare är bara just oanständigt.

Känns lite värt i att spekulera i eventuella kompromisser då det troligtvis inte ligger i någons intresse men det skulle ju bla. kunna gå att vissa ibland får finna sig i kiss och bajs-snacket och att andra ibland får finna sig i att inte dra det snacket. Men ja, då måste ju folket vara villiga att samarbeta men det tåget har nog redan både åkt och sprängts på vägen.. :roll:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav snuggelhund » 2016-04-24 22:44:19

Jag brukar låta bli att skriva snusk om jag ser att det pågår en någorlunda seriös diskussion. Då är det liksom inte läge.

Den hänsynen är jag villig att visa.


Däremot finns det ingen egentlig vettig anledning att låta bli att snusk- eller bajschatta för att Prussiluska eventuellt kan sitta och lurka i bakgrunden.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 22:51:03

Puzzle skrev:
KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:

Visst kan man köra på som en ångvält men man bygger inga broar på så sätt, utan responsen lär ju då bli med taggarna utåt.

Jag har inga ambitioner att vara pedagog när jag sitter på nätet.

Fast det har ju ingenting med att vara pedagog att göra utan om man kan uttrycka sig och förklara varför man inte uppskattar ett visst beteende (och har någon rimlig anledning till det) så är det faktiskt möjligt att folk anpassar sig något efter det.

Som exempel om någon (ny) skulle logga in på chatten och säga att denne tycker det är obehagligt med tex. sexsnacket så tror jag ändå att dom flesta skulle acceptera det och byta ämne.

Om man däremot kör in med ångvälten och spyr ur sig både den ena och det andra så lär ingen känna det minsta lilla intresse att anpassa sig efter vad denne gormar om.

Men visst, fortsätt köra ditt eget race men räkna inte med att du kommer att rätta sig efter det eller respektera det du säger sådana gånger.

Nej, det spelar ingen roll hur man lägger fram det.

Alla vägar äro prövade och leder obevekligen till betongsäker återvändsgränd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-24 22:52:51

snuggelhund skrev: Däremot finns det ingen egentlig vettig anledning att låta bli att snusk- eller bajschatta för att Prussiluska eventuellt kan sitta och lurka i bakgrunden.
:mrgreen:
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 23:00:49

KrigarSjäl skrev:Nej, det spelar ingen roll hur man lägger fram det.

Alla vägar äro prövade och leder obevekligen till betongsäker återvändsgränd.

Det var bland annat därför jag skrev inom parentes "ny", folk har ju den där fula vanan att minnas vad som sagts tidigare och brända broar tar tid att bygga upp igen.

Men även som Snuggelhund säger så är det sällan (som jag har sett) att någon slänger ur sig snuskigheter mitt i en pågående diskussion om något annat, men om det redan pratas om snuskigheter är det nog inte riktigt möjligt att gå in och kräva att folket ska sluta heller. Ömsesidig respekt med andra ord.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in