Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 21:52:34

Julianus skrev:
Toblerone skrev:Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:


Vad pratar du om? Jag har inga fördomar :roll:


Om man tycker att en människa inte kan tänkas säga något vettigt för att hon har sagt dumheter förut, så är det väl en fördom? Okej, det kan också vara en erfarenhet, men..... Hon kan ju råka säga nåt vettigt nu. :mrgreen: Men allvarligt, jag tyckte hon sa knappt nåt alls.

Och jag antar att du själv har sett också att det inte var nån generalisering om muslimer eller jämställning av muslimer och islamister i det här? Jag har i alla fall inte hört något sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-12 21:55:19

Nalin Pekgul är mycket trovärdig, hon har stor erfarenhet som politiker och dessutom har hon bott i förorten Tensta, en av de 53 områden i Sverige som numera betraktas som ”No go”-zoner, riskområden där allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr och där polisen har svårt att hantera sitt uppdrag. Det är också områden där fundamentalister och extremister utövar påtryckningar på boende i området.

Malou är också en person som förtjänar respekt för sitt arbete.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav slackern » 2016-10-12 22:19:17

Toblerone skrev:
Julianus skrev:
Toblerone skrev:Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:


Vad pratar du om? Jag har inga fördomar :roll:


Om man tycker att en människa inte kan tänkas säga något vettigt för att hon har sagt dumheter förut, så är det väl en fördom? Okej, det kan också vara en erfarenhet, men..... Hon kan ju råka säga nåt vettigt nu. :mrgreen: Men allvarligt, jag tyckte hon sa knappt nåt alls.

Och jag antar att du själv har sett också att det inte var nån generalisering om muslimer eller jämställning av muslimer och islamister i det här? Jag har i alla fall inte hört något sånt.


Det beror nog bara på att hon är sekulariserad muslim som Julianus inte gillar henne, samma sak med hon från V som är sekulariserad muslim som han inte gillar medans han dyrkar Kaplan och hans snedsteg.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-12 22:38:00

Wine skrev:Nalin Pekgul är mycket trovärdig, hon har stor erfarenhet som politiker och dessutom har hon bott i förorten Tensta, en av de 53 områden i Sverige som numera betraktas som ”No go”-zoner, riskområden där allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr och där polisen har svårt att hantera sitt uppdrag. Det är också områden där fundamentalister och extremister utövar påtryckningar på boende i området.

Malou är också en person som förtjänar respekt för sitt arbete.


Har du varit i Tensta? Det låter just lite märkligt. Min kollega (hel svensk) bor i Tensta och trivs jättebra där. Min man bodde några år i Tensta, han blev rånad där, och sen dess gillar han förstås inte stället.

Vad är "no-go"-zoner? Invandrartäta förorter? Rågsved, Husby, Norsborg? Jag har bott några år i Rågsved (i invandrartäta Snösätra). Det var faktiskt trevligt där och det hände inte mycket där heller. Mest gamla missbrukare i gamla Rågsved och en knarkhandlare som dödades av en annan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav kiddie » 2016-10-12 22:48:45

Det finns inga no-gozoner. Det finns några där brandkår och ambulans ska ha polis med. Men de är inte många.

Sedan finns det en lista med områden där polisen anser att kriminaliteten är såpass att den stör allmänheten. Det behöver inte ens vara att allmänheten utsätts, utan det kan vara så milt att det "stör" och att polisen inte har full koll.

Jag bor ju som bekant i en "zon" och visst vi har haft skit här som försäljning av droger, fylleri och lägenhetsbråk. Typiska problem för fattiga områden.

Det behöver inte alls ha med invandring att göra. De gör ingen skillnad om brotten begås av svenskar eller invandrare. Här har det tills nyligen varit svenskar som stått för att det varit rörigt. Vi hade ett bombdåd för över 15 år sedan innan en enda invandrare syntes här.

Nu har de flesta knarkarna dött av och ett invandrargäng har bildats. De skräms och sätter eld på saker. Det är såklart skit men det räknades som en zon långt innan detta, så som jag sa, det har med stök och kriminalitet att göra, vare sig det är ungdomsgäng eller uråldriga knarkare som flippar ut på varandra.

Men folk tror att dessa områden i polisstatistiken handlar om invandrare. Och vissa tror dessutom att det handlar om islamism och sharialagar. Det sistnämnda torde vara synnerligen ovanligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-13 0:10:53

Julianus skrev:@triggerhappyD

Kunde inte ha sagt det bättre själv, mycket bra skrivet :)
Det här är nog den mest konstruktiva analysen jag har läst här på AF :-)049


tack!
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-13 0:27:41

Toblerone skrev:Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:


Mja jag utalade mig generellt då jag inte ens sett detta klipp, men tycker mig ändå ha tillräckligt med data för att komma till min slutsats då båda personerna figurerat i Sverige ganska länge.

Och att försöka hitta nån slags korrelation mellan extremism och Asperger känns som komplett nonsens, om något så är det nog isf tvärtom, då autister generellt sett har en mer utvecklad förmåga att uppfatta utanför det kollektiva sinnet så är risken lägre för att gå på skitsnack eller falla för gruppmentalitet, vilket troligen är den största boven när det kommer till extremism.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav kiddie » 2016-10-13 0:51:13

Kan bara tala för mig själv och även då jag tillhört vissa grupper när jag var ung så var det inte det som drog, utan själva saken. Skulle gruppen gå åt fel håll skulle jag inte hängt på. Tvärtom skulle nästan alla vänstergrupper på den tiden ha "rätt" även om det betydde att de var ytterst små...

Som äldre så kan jag inte tänka mig att tillhöra en religion. Att tro som andra tror känns mest konstigt. Finns det en gud vill jag prata med honom direkt, inte genom någon kyrka eller präst.

Men det finns säkert även andra sorters aspergare än jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-13 8:05:43

Toblerone skrev:
Wine skrev:Nalin Pekgul är mycket trovärdig, hon har stor erfarenhet som politiker och dessutom har hon bott i förorten Tensta, en av de 53 områden i Sverige som numera betraktas som ”No go”-zoner, riskområden där allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr och där polisen har svårt att hantera sitt uppdrag. Det är också områden där fundamentalister och extremister utövar påtryckningar på boende i området.

Malou är också en person som förtjänar respekt för sitt arbete.


Har du varit i Tensta?


Ja, fast det var för många år sedan, jag besökte då en person som bodde där. Annars har jag mest hört berättelser från andra som har vistats i området. Finns ingen anledning för mig att vistas där.

Toblerone skrev:Det låter just lite märkligt. Min kollega (hel svensk) bor i Tensta och trivs jättebra där. Min man bodde några år i Tensta, han blev rånad där, och sen dess gillar han förstås inte stället.


Läste detta senast igår om Tensta, detta är en utveckling man ser i Sverige idag i vissa områden, det håller på att bli som i de länder där en del invandrade kommer ifrån:

”Det är ett konstigt samhälle ute i Tensta. Man har egna lagar och intriger och det händer otäcka saker. Det finns många klaner som agerar mot varandra, det är viktigt att förstå det.”

http://www.dn.se/sthlm/nya-anklagelser- ... ka-vittne/

Toblerone skrev: Vad är "no-go"-zoner? Invandrartäta förorter? Rågsved, Husby, Norsborg? Jag har bott några år i Rågsved (i invandrartäta Snösätra). Det var faktiskt trevligt där och det hände inte mycket där heller. Mest gamla missbrukare i gamla Rågsved och en knarkhandlare som dödades av en annan.


Det är områden som hederligt och vettigt folk lämnar så fort de har möjlighet att göra det, här är en artikel som beskriver vad "no-go"-zoner innebär:

DN - Sveriges mest utsatta bostadsområden
Publicerad 2016-02-09

Öppen narkotikahandel, gängkriminalitet och en rädsla bland de boende att vända sig till polisen. Det utmärker flera av de tyngsta bostadsområdena i Sverige. I flera områden finns också religiös extremism. I en ny rapport från polisen listas 53 utsatta bostadsområden i Sverige.


Tidigare har liknande områden kallats för ”no go-zoner”, men rapporten undviker det begreppet. I områdena förekommer ofta en öppen narkotikahandel, ofta med cannabis. Ofta förekommer också våld, oftast mellan kriminella men som också kan drabba andra, och ett ”utåtagerande missnöje med samhället”.

I de särskilt utsatta områdena har kriminaliteten gått längre. Rapporten beskriver parallella samhällsstrukturer dit människor vänder sig, i stället för till polisen och rättsväsendet. Ofta finns också religiös extremism och personer reser till krigsområden som Syrien för att delta i striderna.


Har ju varit några incidenter i en del av dessa områden också där tv-team har blivit attackerade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 9:30:48

triggerhappyD skrev:
Toblerone skrev:Okej, jag har aldrig sett eller hört den där kvinnan, jag tittar inte så ofta på TV. Men här sa hon ju inte mycket alls, så det spelar ju egentligen ingen roll vad hon har sagt för konstigt innan. Det är bara era fördomar...... :roll:


Mja jag utalade mig generellt då jag inte ens sett detta klipp, men tycker mig ändå ha tillräckligt med data för att komma till min slutsats då båda personerna figurerat i Sverige ganska länge.

Och att försöka hitta nån slags korrelation mellan extremism och Asperger känns som komplett nonsens, om något så är det nog isf tvärtom, då autister generellt sett har en mer utvecklad förmåga att uppfatta utanför det kollektiva sinnet så är risken lägre för att gå på skitsnack eller falla för gruppmentalitet, vilket troligen är den största boven när det kommer till extremism.


Tja, om du hade kollat på klippet så hade du märkt att det var just det de INTE gjorde. Så du beskyller dem helt orättvist här. Förresten så var det inte heller grupptryck det handlade om, utan pappan (och hans kulturella bakgrund) som vände pojken mot mamman (och hennes kulturella bakgrund). Det var därför jag tyckte att där ligger problemet, pappan bör inte träffa pojken ensam.

Och den här diskussionen kommer bara längre och längre ifrån ämnet igen. :?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-13 10:02:41

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:Nalin Pekgul är mycket trovärdig, hon har stor erfarenhet som politiker och dessutom har hon bott i förorten Tensta, en av de 53 områden i Sverige som numera betraktas som ”No go”-zoner, riskområden där allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr och där polisen har svårt att hantera sitt uppdrag. Det är också områden där fundamentalister och extremister utövar påtryckningar på boende i området.

Malou är också en person som förtjänar respekt för sitt arbete.


Har du varit i Tensta?


Ja, fast det var för många år sedan, jag besökte då en person som bodde där. Annars har jag mest hört berättelser från andra som har vistats i området. Finns ingen anledning för mig att vistas där.

Toblerone skrev:Det låter just lite märkligt. Min kollega (hel svensk) bor i Tensta och trivs jättebra där. Min man bodde några år i Tensta, han blev rånad där, och sen dess gillar han förstås inte stället.


Läste detta senast igår om Tensta, detta är en utveckling man ser i Sverige idag i vissa områden, det håller på att bli som i de länder där en del invandrade kommer ifrån:

”Det är ett konstigt samhälle ute i Tensta. Man har egna lagar och intriger och det händer otäcka saker. Det finns många klaner som agerar mot varandra, det är viktigt att förstå det.”

http://www.dn.se/sthlm/nya-anklagelser- ... ka-vittne/

Toblerone skrev: Vad är "no-go"-zoner? Invandrartäta förorter? Rågsved, Husby, Norsborg? Jag har bott några år i Rågsved (i invandrartäta Snösätra). Det var faktiskt trevligt där och det hände inte mycket där heller. Mest gamla missbrukare i gamla Rågsved och en knarkhandlare som dödades av en annan.


Det är områden som hederligt och vettigt folk lämnar så fort de har möjlighet att göra det, här är en artikel som beskriver vad "no-go"-zoner innebär:

DN - Sveriges mest utsatta bostadsområden
Publicerad 2016-02-09

Öppen narkotikahandel, gängkriminalitet och en rädsla bland de boende att vända sig till polisen. Det utmärker flera av de tyngsta bostadsområdena i Sverige. I flera områden finns också religiös extremism. I en ny rapport från polisen listas 53 utsatta bostadsområden i Sverige.


Tidigare har liknande områden kallats för ”no go-zoner”, men rapporten undviker det begreppet. I områdena förekommer ofta en öppen narkotikahandel, ofta med cannabis. Ofta förekommer också våld, oftast mellan kriminella men som också kan drabba andra, och ett ”utåtagerande missnöje med samhället”.

I de särskilt utsatta områdena har kriminaliteten gått längre. Rapporten beskriver parallella samhällsstrukturer dit människor vänder sig, i stället för till polisen och rättsväsendet. Ofta finns också religiös extremism och personer reser till krigsområden som Syrien för att delta i striderna.


Har ju varit några incidenter i en del av dessa områden också där tv-team har blivit attackerade.


Visst, det finns problemområden. Men man ska inte överdriva. Det finns "dåliga" områden i alla städer. Förut var det svenska kriminella och drogmissbrukare, numera är det mest invandrare och bland dem också religiösa extremister. Det kommer alltid att finnas en "underklass" - jag kommer inte på nåt bättre ord just nu. Men det kommer alltid att finnas rika och fattiga, och de fattiga kommer att bo i såna områden och det kommer att vara problem där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav kiddie » 2016-10-13 11:56:41

Wine skrev:Öppen narkotikahandel, gängkriminalitet och en rädsla bland de boende att vända sig till polisen. Det utmärker flera av de tyngsta bostadsområdena i Sverige. I flera områden finns också religiös extremism. I en ny rapport från polisen listas 53 utsatta bostadsområden i Sverige.


Känner verkligen inte igen detta. Det kan säkert finnas i vissa av de listade områdena. Vi har ett område i stan där det bor isiskrigare men det området är inte listat. Extremism har jag inte mött här i några ordnade former alls.

Och folk är inte minsta rädda för att gå till polisen om det skulle vara något.

Att jag skulle bo i ett av de tyngst belastade områdena känns jättefjantigt. Isåfall är nog resten av Sverige verkligen supertryggt.

Jag har ingen anledning att flytta härifrån, och då är jag inte kriminell. Folk går ute om nätterna med sina hundar och ingen verkar skräckslagen precis.

Visst, vi har kriminella element. Men isåfall ska man peka ut ett av stadens finaste områden med eftersom det bor ett gäng galna högerextremister där som planerade att döda invandrare.

Kom och hälsa på vetja!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav triggerhappyD » 2016-10-13 19:02:06

Toblerone skrev:
Tja, om du hade kollat på klippet så hade du märkt att det var just det de INTE gjorde. Så du beskyller dem helt orättvist här. Förresten så var det inte heller grupptryck det handlade om, utan pappan (och hans kulturella bakgrund) som vände pojken mot mamman (och hennes kulturella bakgrund). Det var därför jag tyckte att där ligger problemet, pappan bör inte träffa pojken ensam.

Och den här diskussionen kommer bara längre och längre ifrån ämnet igen. :?


Jag menade inte att de gjorde det, då jag inte sett klippet.
Tyckte det lät lite som att du försökte göra det.

Och jag menade inte att gruppmentalitet var orsaken i det specifika fallet, utan överlag.
Kolla på Through the Wormhole S07E01 What Makes a Terrorist, beskriver ganska bra hur gruppmentalitet är den största faktorn när det kommer till extremism och terrorism.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-15 12:56:18

Toblerone skrev:Visst, det finns problemområden. Men man ska inte överdriva. Det finns "dåliga" områden i alla städer.


Javisst, att det finns problem i många områden i Sverige är ju något rapporten också visar.

Det som också är oroande är att det i många områden i Sverige idag växer fram parallella samhällen där klaner påverkar medborgarna och samhällslivet, även politiskt.

Vice ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd med lång erfarenhet av det politiska arbetet i stadsdelen:

– I sak är det så att vi i Tensta – och i många andra socialt utsatta områden – ser konturerna av parallella samhällen växa fram. Det är oacceptabelt, säger han.


Joakim Larsson, (M) oppositionsborgarråd Stockholms stad:

– Det är en sak att det finns informella nätverk och klanstrukturer, men om de tillåts påverka det demokratiska arbetet är det mycket allvarligt och måste utredas i botten.


Lotta Edholm, (L) oppositionsborgarråd Stockholms stad:

– Om det finns starka grupperingar i en stadsdel som försöker påverka agendan samtidigt som en förtroendevald i Hersis ställning uppvisar låg integritet mot detta är det oerhört allvarligt.

– Majoriteten måste säkerställa att de man har på ledande positioner klarar att företräda allmän­intresset.


http://www.dn.se/arkiv/stockholm/trycke ... -att-avga/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Wine » 2016-10-15 13:09:40

Det försiggår nog en hel massa i skymundan eller ovanför våra huvuden som vi är totalt omedvetna om, jag vet inte hur många gånger jag har förvånats över hur saker och ting står till på inom vissa områden. Man har trott att det har varit på ett helt annat sätt, bättre än vad som egentligen har visat sig vara fallet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Titus » 2016-10-26 6:41:18

Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem.


Lite väl magstarkt påstående må jag säga. "[...] förstår inte gråtonerna [...]" Har du några belägg för det här eller är det din egen åsikt?

Även om det nu skulle vara så att människor med autismspektrumdiagnoser är överrepresenterade bland extremister (vilket jag betvivlar) så är det osmakligt att generalisera en stor grupp människor på det här sättet. Dessutom dubbelt. Varför är det okej att generalisera autister på det här nedlåtande sättet men inte andra grupper?

Om man ska ta terrorgruppen IS som ett exempel så är det en sunnirevanschistisk organisation. Ser man till regionen där IS är verksamt skulle man kunna hävda att det är vanligt bland sunnimuslimer med extrema åsikter och/eller IS-sympatier.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav skorpion76 » 2016-10-26 7:19:32

Oj jösses! Vilken krånglig situation! Det är riktigt starkt av mamman att gå ut och berätta det här. Precis som det kommer fram i programmet är söner med en neuropsykiatrisk diagnos drömmen eftersom de kan manipuleras och hjärntvättas att göra precis som ledaren vill, men jag skulle vilja sträcka mig till att säga att det är lika dant inom alla frikyrkliga rörelser och då syftar jag även på frikyrkor inom kristendomen.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 8:33:03

Titus skrev:
Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem.


Lite väl magstarkt påstående må jag säga. "[...] förstår inte gråtonerna [...]" Har du några belägg för det här eller är det din egen åsikt?

Även om det nu skulle vara så att människor med autismspektrumdiagnoser är överrepresenterade bland extremister (vilket jag betvivlar) så är det osmakligt att generalisera en stor grupp människor på det här sättet. Dessutom dubbelt. Varför är det okej att generalisera autister på det här nedlåtande sättet men inte andra grupper?

Om man ska ta terrorgruppen IS som ett exempel så är det en sunnirevanschistisk organisation. Ser man till regionen där IS är verksamt skulle man kunna hävda att det är vanligt bland sunnimuslimer med extrema åsikter och/eller IS-sympatier.



Det är väl inget nytt, jag utesluter inte mig själv heller där. Det tillhör dem grundläggande symptomen. Här från diagnoskriterierna:

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 8:41:51

skorpion76 skrev:Oj jösses! Vilken krånglig situation! Det är riktigt starkt av mamman att gå ut och berätta det här. Precis som det kommer fram i programmet är söner med en neuropsykiatrisk diagnos drömmen eftersom de kan manipuleras och hjärntvättas att göra precis som ledaren vill, men jag skulle vilja sträcka mig till att säga att det är lika dant inom alla frikyrkliga rörelser och då syftar jag även på frikyrkor inom kristendomen.



Japp. Tyvärr så är många med Asperger - eller med NPF allmänt som du säger - lätt manipulerade. De flesta skulle dock inte ansluta sig nån radikal grupp hur som helst, utan är snarare lite godtrogna med småsaker i vardagen. Sån är i alla fall jag. Jag kan gå på små saker, eftersom det inte ligger i min natur att misstänka att folk ljuger.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-26 8:45:02

Toblerone skrev:
Titus skrev:
Toblerone skrev:Shit. Tyvärr så är det ganska vanlig att ungdomar med Asperger/autism har extrema åsikter. För att de inte förstår gråtonerna, det finns bara svart och vitt. Fast, man måste vara ganska autistisk för att vara så extrem.


Lite väl magstarkt påstående må jag säga. "[...] förstår inte gråtonerna [...]" Har du några belägg för det här eller är det din egen åsikt?

Även om det nu skulle vara så att människor med autismspektrumdiagnoser är överrepresenterade bland extremister (vilket jag betvivlar) så är det osmakligt att generalisera en stor grupp människor på det här sättet. Dessutom dubbelt. Varför är det okej att generalisera autister på det här nedlåtande sättet men inte andra grupper?

Om man ska ta terrorgruppen IS som ett exempel så är det en sunnirevanschistisk organisation. Ser man till regionen där IS är verksamt skulle man kunna hävda att det är vanligt bland sunnimuslimer med extrema åsikter och/eller IS-sympatier.



Det är väl inget nytt, jag utesluter inte mig själv heller där. Det tillhör dem grundläggande symptomen. Här från diagnoskriterierna:

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;

Inget av det där har något att göra med varesig radikalisering eller att göra andra människor illa. Varför tycker du det är okej att sparka på din egen grupp?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Liljan » 2016-10-26 8:57:01

Toblerone skrev:
Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem. De har svårt att avväga om det verkligen stämmer, vissa har benägenhet att tro vad folk säger.

Personer med autism/Asperger har också ofta ett starkt rättspatos och gillar inte att formatera sig efter strikta grupper som IS är. Dessutom handlar det här om att skada och döda människor, det är inget som har något med Asperger eller autism att göra. Du verkar också ha missat att det finns flera diagnoskriterier än en vid Asperger/autism.

Varför tycker du det är okej att sparka på en redan utsatt grupp? Tycker du det är okej att generalisera och säga att muslimer är terrorister och att bögar alltid har HIV också? För det är exakt samma sak. Man tar en grupp, plockar ut det mest negativa som finns, skakar bort allt annat och hittar några riktigt dåliga exempel kvar finns rasism, homofobi och fördomar mot autister.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 9:15:41

Liljan skrev:
Toblerone skrev:
Jo, ungdomar är definitivt den gruppen som lättast fastnar för sånt. Sedan tror jag att det är ändå en extra riskfaktor att ha Asperger, för att en hel del ungdomar med AS kan missförstå såna ideologier och inte riktigt se farorna - och motsägelserna - med dem. De har svårt att avväga om det verkligen stämmer, vissa har benägenhet att tro vad folk säger.

Personer med autism/Asperger har också ofta ett starkt rättspatos och gillar inte att formatera sig efter strikta grupper som IS är. Dessutom handlar det här om att skada och döda människor, det är inget som har något med Asperger eller autism att göra. Du verkar också ha missat att det finns flera diagnoskriterier än en vid Asperger/autism.

Varför tycker du det är okej att sparka på en redan utsatt grupp? Tycker du det är okej att generalisera och säga att muslimer är terrorister och att bögar alltid har HIV också? För det är exakt samma sak. Man tar en grupp, plockar ut det mest negativa som finns, skakar bort allt annat och hittar några riktigt dåliga exempel kvar finns rasism, homofobi och fördomar mot autister.


Jag sparkar inte på någon, men jag har själv haft elever i tonåren som både jag och kollegorna har försökt stoppa från att radikalisera sig eller att anamma så extrema åsikter att de kommer att få stora problem. Du själv ger också just ett bra exempel på att tolka saker svart/vitt. Jag har ju inte generaliserat. Jag har ju uttryckligen sagt att det håller sig inom harmlösa ramar för dem allra flesta. Jag har också sagt att jag inte utesluter mig själv.

Du har helt rätt med rättspatos. Och det kan också ställa till med problem. Jag har en kompis som brukar ställa till för sig själv med att vara ganska oflexibel när hon tycker att någon gör något som är "fel". Moraliskt fel alltså. Det är bara en annan sida på samma fenomen, nämligen oflexibilitet, svårigheter att anpassa sig till mera komplicerade, mångfacetterade händelser.

Den här pojken har inte dödat eller skadat någon än, men om du tänker just på det här med rättspatos, så är det inte osannolikt att man kan övertyga någon att gå ut och kriga också - om han tror att det är verkligen rätt grej att göra. Och som sagt, jag har INTE generaliserat, men vi kan inte heller låtsas att vi inte har några svårigheter. Men det är lättare att se när man väl har barn (med NPF), svårare att se hos sig själv. Det viktiga är att tonåringar inte hamnar helt snett, det är en känslig ålder.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav Toblerone » 2016-10-26 9:16:50

Just det: De andra diagnoskriterierna handlar ju inte om just det här, så de är inte relevanta här.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mamma till autistisk pojke oroar sig över radikalisering

Inläggav skorpion76 » 2016-10-26 15:10:13

Toblerone skrev:Japp. Tyvärr så är många med Asperger - eller med NPF allmänt som du säger - lätt manipulerade. De flesta skulle dock inte ansluta sig nån radikal grupp hur som helst, utan är snarare lite godtrogna med småsaker i vardagen. Sån är i alla fall jag. Jag kan gå på små saker, eftersom det inte ligger i min natur att misstänka att folk ljuger.
Jag vet inte hur många gånger jag har varnats för att diskutera kristen tro med Jehovas Vittne vid dörren.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in