Aspergers och ECT (elbehandling)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Emmie » 2016-07-05 18:30:42

Har någon erfarenhet av ect behandling för sin depression?

Jag har en långvarig depression som vi försökt behandla med läkemedel (sertralin,cymbalta och anafranil). Utöver det har jag fått antipsykotiska läkemedel som zyprexa och seroquel, jag har även fått abilify. Ingenting har hjälpt särskilt bra,några har jag fått delvis positiva effekter av. Jag räknas som djupt deprimerad då jag gjort tre självmordsförsök och fortfarande är suicidal. Jag har även problem med självskadebeteende.

I övrigt är jag en fullt frisk trettioåring. Jag har nu blivit erbjuden ect som behandling men är mycket tveksam. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

Moderator: Kompletterade rubriken för lättare sökbarhet.
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Aspergers och ECT

Inläggav Richard » 2016-07-05 21:35:20

Jo, jag har fått ca 35 ECT-behandlingar, under 3 perioder. 10-12 i varje. Hjälpte mig ganska bra mot depression men har som underhåll ätit antidepressiv medicin. Senast jag fick det var 2005, o har klarat mig med Venlafaxin sen dess.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers och ECT

Inläggav antonius » 2016-07-05 21:49:51

Richard skrev:Jo, jag har fått ca 35 ECT-behandlingar, under 3 perioder. 10-12 i varje. Hjälpte mig ganska bra mot depression men har som underhåll ätit antidepressiv medicin. Senast jag fick det var 2005, o har klarat mig med Venlafaxin sen dess.


Är det inte under ECT-behandling man brukar skita och kissa ner sig ? Men det är väl smällar man får ta bara man blir bättre :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergers och ECT

Inläggav Alien » 2016-07-06 0:59:03

En tidigare tråd där ECT diskuteras:

ect-elbehandling-bast-mot-klinisk-depression-t5239.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergers och ECT

Inläggav Richard » 2016-07-06 12:10:58

antonius skrev:
Richard skrev:Jo, jag har fått ca 35 ECT-behandlingar, under 3 perioder. 10-12 i varje. Hjälpte mig ganska bra mot depression men har som underhåll ätit antidepressiv medicin. Senast jag fick det var 2005, o har klarat mig med Venlafaxin sen dess.


Är det inte under ECT-behandling man brukar skita och kissa ner sig ? Men det är väl smällar man får ta bara man blir bättre :-)063

Inte dagens ECT. Man är dessutom nersövd under behandlingen. Sen får man en spruta som förlamar kroppen, så att det knappt syns att man krampar.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers och ECT

Inläggav Emmie » 2016-07-06 17:08:16

Tack för era erfarenheter och åsikter. Jag är fortfarande väldigt orolig men har nu också börjat med venlafaxin utöver det jag redan har. Tack till alien för länken, men jag skulle vilja ha mer aktuella fall.
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Aspergers och ECT

Inläggav antonius » 2016-07-06 21:09:49

Richard skrev:Inte dagens ECT. Man är dessutom nersövd under behandlingen. Sen får man en spruta som förlamar kroppen, så att det knappt syns att man krampar.


Skönt veta för de som ska göra en ECT, man har ju hört skräckhistorier hur det var förut... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergers och ECT

Inläggav slackern » 2016-07-06 23:07:00

antonius skrev:
Richard skrev:Inte dagens ECT. Man är dessutom nersövd under behandlingen. Sen får man en spruta som förlamar kroppen, så att det knappt syns att man krampar.


Skönt veta för de som ska göra en ECT, man har ju hört skräckhistorier hur det var förut... :-)063


Du har säkert sett hur det gick till i filmen Gökboet?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och ECT

Inläggav antonius » 2016-07-07 9:43:56

slackern skrev:Du har säkert sett hur det gick till i filmen Gökboet?


Ja bland annat, men även en journalfim från typ -40 talet där, de gav ECT till en kvinna som krampade något oerhört och man såg tydligt att hon kissade ner sig, det såg mycket obehagligt ut. Men i Gökboet där skulle det väl föreställa att dom lobotomerat Jack Nicholsons rollfigur...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergers och ECT

Inläggav slackern » 2016-07-07 12:19:53

antonius skrev:
slackern skrev:Du har säkert sett hur det gick till i filmen Gökboet?


Ja bland annat, men även en journalfim från typ -40 talet där, de gav ECT till en kvinna som krampade något oerhört och man såg tydligt att hon kissade ner sig, det såg mycket obehagligt ut. Men i Gökboet där skulle det väl föreställa att dom lobotomerat Jack Nicholsons rollfigur...? :-)063


Jo han blir lobotomerad i slutet, men innan får han väl ETC i filmen för att straffa honom?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers och ECT

Inläggav LILITH_ » 2016-07-09 12:32:01

Emmie skrev:Har någon erfarenhet av ect behandling för sin depression?

Jag har en långvarig depression som vi försökt behandla med läkemedel (sertralin,cymbalta och anafranil). Utöver det har jag fått antipsykotiska läkemedel som zyprexa och seroquel, jag har även fått abilify. Ingenting har hjälpt särskilt bra,några har jag fått delvis positiva effekter av. Jag räknas som djupt deprimerad då jag gjort tre självmordsförsök och fortfarande är suicidal. Jag har även problem med självskadebeteende.

I övrigt är jag en fullt frisk trettioåring. Jag har nu blivit erbjuden ect som behandling men är mycket tveksam. Är det någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

Har ingen egen erfarenhet av ECT men har jobbat på ställen där folk getts ECT-behandlingar och de allra flesta har upplevt en förbättring. Några ytterst få har inte upplevt sig ha fått någon positiv effekt, däremot minnesstörningar i varierande grad.
Även de som blivit förbättrade i sin grundsjukdom (depression och självskadebeteende mm.) har i de flesta fall fått minnesstörningar i varierande grad, både i omfattning och över tid.
Trots minnesstörningarna har de flesta alltså varit positiva eller mycket positiva till sin ECT-behandling.

Om det står mellan att leva med svår depression, självskadebeteende och återkommande suicidalitet och alla andra möjliga behandlingsmetoder gått bet så är ECT ett kraftfullt alternativ att testa.
Men bara då.

Det är min samlade erfarenhet.

Jag utgår ifrån att du förutom medicinsk behandling även gått igenom samtalsterapier och kroppsterapier av olika slag? Att du testats för bristsjukdomar orsakade av vitaminer/spårämnen samt för dolda födoämnesallergier och -intoleranser?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Aspergers och ECT

Inläggav Emmie » 2016-07-10 11:45:16

Tack för ditt svar LILITH_!

Jag känner mig lite klokare nu och kommer vänta med ect tills jag inte har något annat val.
Jag har provat en del mediciner, men inte så himla många. Jag har bara fått kbt som samtalsterapi och de samtal som jag har på habiliteringen(vet inte vad dessa går under). Inga kroppsterapier, vet inte ens vad det är.

Jag har en långvarig järnbrist pga självskadebeteendet, senaste testet visade hb 89 (som lägst hb39!) så det är det hittills högsta jag haft och jag hoppas att det stigit lite till sedan dess. Inga andra brister. Kollad för glutenintolerans annars inget.
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Aspergers och ECT

Inläggav johan88 » 2016-07-10 12:55:18

Prova CBD-olja också, känner en som hade så god effekt av det att hon nu trappar ner de vanliga antidepp medicinerna.

Har du hjälp av någon som avlastar dig i vardagen? Att vara under stor press från omgivningen kan förvärra en redan befintlig depression eller rent av orsaka den.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Aspergers och ECT

Inläggav viskus » 2016-07-13 18:23:41

Jag är 26 år och har stora problem med suicidalitet, har gjort tre självmordsförsök och självskadar i ångestlindrande syfte.

Utöver Aspergers har jag även bipolär sjukdom.

Jag behandlades åtta gånger med ECT i höstas när jag låg inne för slutenpsykiatrisk vård. Det funkade jättebra, jag märkte inte av några biverkningar förutom vissa tillfälliga problem med närminnet, huvudvärk och ömhet i kroppen.
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Aspergers och ECT

Inläggav Emmie » 2016-07-14 21:08:53

Johan88, ska kolla upp cbd-olja, vet inte vad det är.
Har mycket hjälp av min mamma, hon är ett stort stöd. I övrigt har jag ju psykolog och psykiatriker som jag går till regelbundet, förutom nu när jag är inlagd då.

Viskus, hur mår du idag då? Du skriver att du har stora problem med suicidalitet, är det alltså så fortfarande, trots ect?
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Aspergers och ECT

Inläggav viskus » 2016-07-20 19:53:52

Emmie skrev:Viskus, hur mår du idag då? Du skriver att du har stora problem med suicidalitet, är det alltså så fortfarande, trots ect?


Inte så bra, tyvärr.

Har varit inlagd till och från sedan februari. Min sjukdomsbild har dock ändrat sig sedan i höstas - jag hade en svår depression då som gjorde mig trött och väldigt nedstämd vilket slutade i självmordstankar och -försök.

Efter ECT:n kände jag mig piggare och fick lättare att fokusera på det positiva i livet.

Måendet höll i sig i några månader innan mitt självskadebeteende eskalerade i början av våren och jag blev inlagd igen. Sedan tilltog självmordstankarna fast utan att jag kände mig direkt nedstämd, utan mest bara tom. Det är detta som är mitt problem nu sedan en tid tillbaka, att allt känns tomt och meningslöst även om jag inte är särskilt ledsen eller orkeslös.

Hoppas att det går bra för dig!
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Aspergers och ECT

Inläggav Chrilleb » 2016-07-20 20:14:47

@viskus

Pigga på dig! När jag var inlagd för över ett år sedan, så fick några inlagda sån där ECT.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Aspergers och ECT

Inläggav Emmie » 2016-07-20 21:53:01

Viskus, trist att det inte höll i sig. Hoppas det går bättre för dig framöver!
Jag känner också mest att allt är meningslöst. Är väldigt ledsen och har stark ångest till och från, men det är ofta tomt.
Emmie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-07-05

Aspergers och ECT

Inläggav Richard » 2016-09-01 21:49:36

Funderar på att köpa mig en egen ECT-apparat, så man kan ta sig en dos varje morgon... :?
http://www.thymatron.com/main_home.asp

Synd bara att priset ligger på runt 300 000 kr...
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers och ECT

Inläggav Richard » 2016-09-02 12:33:25

Förresten, det borde inte vara så svårt att bygga en? Jag behöver inte sån där EEG-skrivare o sånt. Kan man ta en sladd o bara stoppa in i el-uttaget o ge sig en kyss? Eller ska det vara likström?
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers och ECT

Inläggav antonius » 2016-09-02 15:00:35

Richard skrev:Förresten, det borde inte vara så svårt att bygga en? Jag behöver inte sån där EEG-skrivare o sånt. Kan man ta en sladd o bara stoppa in i el-uttaget o ge sig en kyss? Eller ska det vara likström?


För guds skull, tror inte att du ska experimentera något mer... :-)056
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

ECT-behandlingar

Inläggav RainyDay » 2018-07-23 14:50:37

Undrar lite vad andra har för erfarenheter av ECT-behandlingar, positiva som negativa.
Jag har under åren fått ett 50-tal behandlingar, alla utan någon positiv långvarig antidepressiv effekt, men med kvarstående kognitiva svårigheter. Främst med minne och vissa effekter på att se logiska samband.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om ECT.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

ECT-behandlingar

Inläggav antonius » 2018-07-23 15:19:13

RainyDay skrev:Jag har under åren fått ett 50-tal behandlingar,


50 ECT behandlingar!! De verkar verkligen försöka koka bort hjärnan på dig, måste vara som att hamna i elektriska stolen, har du mördat någon, just kidding... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

ECT-behandlingar

Inläggav RainyDay » 2018-07-23 15:35:03

Rent tekniskt har jag ju försökt ta livet av mig själv.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Återgå till Aspergare och vården



Logga in