ECT (elbehandling) bäst mot klinisk depression?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

ECT (elbehandling) bäst mot klinisk depression?

Inläggav barracuber » 2008-04-19 11:10:31

http://www.tv4.se/1.297670/2007/08/28/det_hander_i_nyhetsmorgon skrev:10.16 Lördagsgäst: Trefaldige guvenören Michael Dukakis förlorade presidentvalet 1988 mot George Bush dä. Under hela valkampanjen led hans hustru Kitty av alkoholism och djupa depressioner. Båda kommer till studion och pratar om hur det är att driva en valkampanj och om att leva med psykisisk sjukdom i familjen.

Nyss såg jag Lasse Bengtssons intervju med paret Dukakis. Lite intressant om än väldigt amerikanskt. De har varit i Skandinavien och bl a träffat läkare och forskare. De anser ECT vara den bästa behandlingen mot klinisk depression. ECT hjälper i 80% av fallen och då talar vi om de svåra fallen. Medicin och samtal har bara 50 %.

ECT hjälpte åtminstone Kitty. Hon fick återkommande djupa depressioner med 8-10 månaders mellanrum utan synbar anledning. Vet inte hur vanligt det är egentligen. Mina egna depressioner har oftast hängt ihop med jobbet.

Bevaka hemsidan om ni vill se intervjun.

Nyhetsmorgon lördag

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 12:35:34

ECT är att kasta om saker i skallen på måfå.
Vi är inte procent siffror.

Undra när lobotomin kommer tillbax, skulle behöva några hål i skallen känns det som. :shock:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-04-19 12:39:22

Modern ECT lär vara både effektiv och någorlunda riskfri. Den enda vanliga biverkningen är tydligen viss minnesförlust (vilket förstås inte är någon trevlig biverkning).

Det gick en dokumentär på SVT för något/några år sedan som hette "Den deprimerade journalisten" (om jag inte minns fel) och handlade om en reporter på SVT som led av svåra depressioner. Han läste in sig på den medicinska litteraturen och försökte bedöma vad som var det effektivaste enligt vetenskapen och kom fram till att det var ECT, vilket han senare provade i programmet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lindrin » 2008-04-19 12:40:12

Jag med, ett ventilations hål... :lol:
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 12:42:55

Modern ECT?
Förutom att sätta max värden för ström o ge mer muskelavslappnande + sömn medel så trodde jag inte dom hade gjort något för att förbättra det som rör ECT.

De mörklägger siffror dock.. o attityden ändras med media-trollningar
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-04-19 12:59:41

Jo, man kör väldigt korta pulser också, vilket inte gick att göra förr. Man har en helt annan kontroll på "dosen", alltså, men det innebär ju inte att man egentligen har någon större kontroll på vad man gör, bara på "hur mycket" man gör det. ECT ska naturligtvis betraktas som en sista utväg vid väldigt svåra depressioner. SVT-reportern tyckte i alla fall att det gav honom väldigt stor hjälp.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 15:59:07

Kvasir skrev:Jo, man kör väldigt korta pulser också, vilket inte gick att göra förr. Man har en helt annan kontroll på "dosen", alltså, men det innebär ju inte att man egentligen har någon större kontroll på vad man gör,[..]
Ok då lärde jag mig något nytt men som du säger så har de ingen aning om vad strömmen eg. gör på patienten (rättare sagt försökskaninen) så att kalla det en behandling är galet.
Roulette är det.
Finns ändå ingen chans i helvete att jag låter någon skicka in ström i hjärnan på mig om jag har mer än nått år kvar att leva. På dödsbädden så skulle det vart en kul upplevelse iofs. Men då utan bedövning o jag som sköter knapparna. O jag har mått riktigt j* dåligt ett tag.

Kvasir skrev:ECT ska naturligtvis betraktas som en sista utväg vid väldigt svåra depressioner. SVT-reportern tyckte i alla fall att det gav honom väldigt stor hjälp.
Var det inte du som tyckte att SSRI oxå bara skulle ges bara som en sista utväg i djupa depressioner? ;)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Moggy » 2008-04-19 16:57:50

Parvlon skrev:Finns ändå ingen chans i helvete att jag låter någon skicka in ström i hjärnan på mig om jag har mer än nått år kvar att leva.


Det är ju liksom inte 220V så att du ligger och rycker och skakar som det handlar om.

Det lilla jag läst om ECT så tror jag faktiskt att det kan vara bra. Vi har ju redan massa elektricitet i hjärnan och det handlar ju om nivåer som inte sabbar nåt på fysisk nivå.

Egentligen så tror jag ju att vi redan har tillgång till ett mirakelmedel för att behandla psykiska besvär och sjukdomar, nämligen LSD. Vore väldigt intressant om det blev tillåtet att behandla folk med det. Haken med det är väl att det inte är nåt man kan skicka hem folk med en burk LSD och förvänta sig att sjukvården slipper patienten sen, som är fallet med SSRI (mer eller mindre).
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-19 16:59:34

Parvlon skrev:Ok då lärde jag mig något nytt men som du säger så har de ingen aning om vad strömmen eg. gör på patienten (rättare sagt försökskaninen) så att kalla det en behandling är galet.
Roulette är det.


Det vet man ju inte med diverse kemikalier heller, så whats your point?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 17:14:42

Moggy skrev:Det vet man ju inte med diverse kemikalier heller, så whats your point?
Har aldrig påstått att det finns någon medecin förutom antibiotika.
Jag brukar använda ""-tecken när jag skriver om läkemedelbolagens gift.

Moggy skrev:Det är ju liksom inte 220V så att du ligger och rycker och skakar som det handlar om.
Nej det handlar om milli Ampere = strömstyrkan. Volt är ointressant.
Det är tillräckligt för att ta kål på en del, tillräckligt många för att de mörklägger siffrorna. Det Kvasir skrev ovanför att den enda bieffekten är minnesförlust är helt fel.

*edit; han skrev visst "den enda vanliga biverkningen"

Moggy skrev:Egentligen så tror jag ju att vi redan har tillgång till ett mirakelmedel för att behandla psykiska besvär och sjukdomar, nämligen LSD. Vore väldigt intressant om det blev tillåtet att behandla folk med det. Haken med det är väl att det inte är nåt man kan skicka hem folk med en burk LSD och förvänta sig att sjukvården slipper patienten sen, som är fallet med SSRI (mer eller mindre).
Jo jag tror många psykopåverkande ämnen kan vara till nytta för en del. Men som det ser ut nu hade det inte fungerat. Det ska inte gå i den kulturen vi lever i att tro på att det går att komma så långt ner i medvetandet. (om man inte redan är en 'knarkare' v.s)

LSD, Svamp, MDMA, DMT osv men men..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-04-19 17:24:49

Parvlon skrev:Modern ECT?
Förutom att sätta max värden för ström o ge mer muskelavslappnande + sömn medel så trodde jag inte dom hade gjort något för att förbättra det som rör ECT.


Jag var av din uppfattning också, förut, men sen blev jag upplyst om hur det var.. att man hade förbättrat väldigt mycket!

Så man ska aldrig uttala sej tvärsäkert utan att ha tagit reda på fakta först! **försöker leva som hon lär**
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 17:40:28

weasley skrev:Jag var av din uppfattning också, förut, men sen blev jag upplyst om hur det var.. att man hade förbättrat väldigt mycket!

Så man ska aldrig uttala sej tvärsäkert utan att ha tagit reda på fakta först! **försöker leva som hon lär**
Har du testat ECT?

Jag har läst en del om ECT o vad folk har att säga om behandlingarna, minnesförlusten t.ex är extremt vanlig o att det är en stor risk att patienten aldrig blir densamme igen varnas inte så att de tar notis för det. Är det ok?
Dock så har jag inte pluggat in exakt hur de går tillväga när de sätter på strömmen osv.. tycker det är ett osmakligt ämne!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Moggy » 2008-04-19 17:44:33

Parvlon skrev:Det är tillräckligt för att ta kål på en del, tillräckligt många för att de mörklägger siffrorna.


Du verkar ju ständigt tro på mörkläggningar och konspirationer från allt som den etablerade vetenskapen står bakom för att istället tro på diverse New Age-insprirerat...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 17:46:51

Moggy skrev:Du verkar ju ständigt tro på mörkläggningar och konspirationer från allt som den etablerade vetenskapen står bakom för att istället tro på diverse New Age-insprirerat...
Ja vadådå? Wake up!

New age tror jag inte på. De är oxå lurade. :wink:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-04-19 17:47:46

Parvlon skrev:Nej det handlar om milli Ampere = strömstyrkan. Volt är ointressant.
Det är tillräckligt för att ta kål på en del, tillräckligt många för att de mörklägger siffrorna. Det Kvasir skrev ovanför att den enda bieffekten är minnesförlust är helt fel.

*edit; han skrev visst "den enda vanliga biverkningen"


Men käre värld! Var i hela [...] har du fått tag på de där fantasierna? Risken att dö av självmord är gigantofantiskt mycket större än att dö av ECT. Folk blir ju träffade av blixten (minst 10kA dvs 10.000A !!) och överlever! Nån måtta får det ju faktiskt vara på konspirationsteorierna.

ECT använder, för jämförelsens skull, 800mA (dvs 0,8A).

Parvlon skrev:Jo jag tror många psykopåverkande ämnen kan vara till nytta för en del.

Teoretiskt sett har du och Moggy en poäng, men bara vad gäller LSD afaik. LSD skulle kunna användas mot exempelvis depressioner och liknande. Problemet, som Moggy var inne på lite grann, är att LSD är väldigt svårt att dosera eftersom det behövs så lite. Det är också lätt att överdosera; återigen eftersom det behövs så lite.
Dessutom är det väldigt väldigt svårt att kontrollera effekterna av LSD; ruset som fås av LSD kan variera så mycket i grad och art, från person till person, från tid till annan, även inom ett och samma rus!, att det är riskabelt att låta folk promenera hem med en burk LSD för terapeutiskt bruk.

De praktiska aspekterna av att använda LSD i terapeutiskt syfte är alltså väldigt svåra att handskas med.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Moggy » 2008-04-19 17:55:07

weasley skrev:Teoretiskt sett har du och Moggy en poäng, men bara vad gäller LSD afaik. LSD skulle kunna användas mot exempelvis depressioner och liknande. Problemet, som Moggy var inne på lite grann, är att LSD är väldigt svårt att dosera eftersom det behövs så lite. Det är också lätt att överdosera; återigen eftersom det behövs så lite.
Dessutom är det väldigt väldigt svårt att kontrollera effekterna av LSD; ruset som fås av LSD kan variera så mycket i grad och art, från person till person, från tid till annan, även inom ett och samma rus!, att det är riskabelt att låta folk promenera hem med en burk LSD för terapeutiskt bruk.

De praktiska aspekterna av att använda LSD i terapeutiskt syfte är alltså väldigt svåra att handskas med.


För att LSD ska funka i det syftet så krävs det kunniga personer som är och kan leda genom behandlingen och även efteråt, krävs även upprepade behandlingar.

Men du kan inte överdosera LSD eftersom en skadlig dos ligger på tusentals ggr högre än en normal dos.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 17:59:37

weasley skrev:Teoretiskt sett har du och Moggy en poäng, men bara vad gäller LSD afaik. LSD skulle kunna användas mot exempelvis depressioner och liknande.
Är ganska säker på att en massa ämnen kan vara bra för de som har rätt mindset o miljöfaktorer när de har psyk. prob. Dock inte alkohol, finns väl inget mer än att vara NT alkohol är bra till?

weasley skrev:Men käre värld! Var i hela [...] har du fått tag på de där fantasierna? Risken att dö av självmord är gigantofantiskt mycket större än att dö av ECT. Folk blir ju träffade av blixten (minst 10kA dvs 10.000A !!) och överlever! Nån måtta får det ju faktiskt vara på konspirationsteorierna.

ECT använder, för jämförelsens skull, 800mA (dvs 0,8A).
Du o konsp.teorier.. :roll:

Låter någon expert svara. Eller så letar jag upp siffror vid ett senare tillfälle, tex då någon säger att denna någon funderar på en ECT behandling för sig själv eller sin kompis.

0.8 = 800milliAmpere, jag har inte påstått något annat. Men kör du in det med Volten som används i ECT behandlingarna i skallen så får vi se hur roligt du har det, utan smärtstillande såklart. (ok nu blev det intressant med volt)

Säger som (cencur) sa till mig häromdagen:
jag kan inte förklara idag för det är så avancerat men jag vet hur det ligger till. Jag har inte alla fakta o källanvisningar i huvudet. Vill du inte tro mig så skit i det men det vore bra ifall någon med mer nyanserad fakta kan lägga in lite procent satser o paragrafer. :twisted:

Hur kan man ens gå på att ECT är bra?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 18:23:15

Några egen & anhörig upplevda berättelser på ett annat forum. Drar mig för att citera så ni får leta själva. Mycket mediatrolleri men det är lätt att hitta de som vart med om det själva.

ECT och biverkningar
ECT2
ECT3

Nu ska jag sova..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-04-19 18:50:46

[OT]
Parvlon skrev:Säger som (cencur) sa till mig häromdagen:
jag kan inte förklara idag för det är så avancerat men jag vet hur det ligger till. Jag har inte alla fakta o källanvisningar i huvudet. Vill du inte tro mig så skit i det men det vore bra ifall någon med mer nyanserad fakta kan lägga in lite procent satser o paragrafer. :twisted:

Skulle tro att det var jag det. I tråden "Fördärvet".
Bättre sätt att få fram vad jag ville ha fram är mycket välkomna. (Genom lämplig kanal, och ifall någon möjligtvis skulle ha något.)
[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2008-04-19 19:24:31

Parvlon skrev:Hur kan man ens gå på att ECT är bra?


Nu kan jag ju omöjligt svara på hur det är för alla andra, men jag genomgick en serie ECT-behandlingar. Jag "gick inte på" att det var bra, jag fick bevis för att det var bra (iaf för mig, och enligt forskning/uppföljning, för en jäkla massa fler människor).

Sedan kan jag säga som så, att om man inte är beredd att prova allt som möjligtvis kan hjälpa, då mår man inte så jävla dåligt heller.
Om någon hade haft bevis för att jag skulle blivit i princip frisk av att hugga av högra handen, så hade jag gjort det också. Skillnaden är ju att ECT:n faktiskt hjälpte mig.

De minnesproblem jag fick till följd av den låg i korttidsminnet, vilket faktiskt var rätt roande. Jag fick nämligen för mig att det spökade hemma, till jag (några dagar senare) insåg att det var jag själv som flyttade sakerna. Det gav ett gott skratt.

Idag har jag inga sådana problem, och det faktum att jag tappat de år jag var sjuk (ur minnet) har nog mer att göra med hur dåligt jag mådde då, än att jag genomgick ECT.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Moggy » 2008-04-19 19:49:59

Parvlon skrev:Hur kan man ens gå på att ECT är bra?


Tror du helande kristaller funkar bättre?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 19:53:26

tahlia skrev:
Parvlon skrev:Hur kan man ens gå på att ECT är bra?


Nu kan jag ju omöjligt svara på hur det är för alla andra, men jag genomgick en serie ECT-behandlingar. Jag "gick inte på" att det var bra, jag fick bevis för att det var bra (iaf för mig, och enligt forskning/uppföljning, för en jäkla massa fler människor).

Sedan kan jag säga som så, att om man inte är beredd att prova allt som möjligtvis kan hjälpa, då mår man inte så jävla dåligt heller.
Om någon hade haft bevis för att jag skulle blivit i princip frisk av att hugga av högra handen, så hade jag gjort det också. Skillnaden är ju att ECT:n faktiskt hjälpte mig.

De minnesproblem jag fick till följd av den låg i korttidsminnet, vilket faktiskt var rätt roande. Jag fick nämligen för mig att det spökade hemma, till jag (några dagar senare) insåg att det var jag själv som flyttade sakerna. Det gav ett gott skratt.

Idag har jag inga sådana problem, och det faktum att jag tappat de år jag var sjuk (ur minnet) har nog mer att göra med hur dåligt jag mådde då, än att jag genomgick ECT.
Sorry jag beklagar. Hoppas inte du tog illa vid dig för att ja säger att de som tror på ECT är lurade. Det behöver såklart inte vara så, tar man "risken" o fått info som det heter så är man inte heller nödvändigtvis lurad.

Ang. hur jag mått så kan jag såklart inte jmf med dig eftersom vi är två olika individer. Men jag vet att jag ej låter någon använda ström för att "rätta till" min skalle hur dåligt jag än mår. Jag dör hellre av trots syndrom och/eller depression. Men vi är alla olika (åtminstonde har vi olika förutsättningar) o jag anklagar inte dig för att vara lättlurad bara för att du har fått 'bevisat' att behandlingen fungerar för dig innan den ens har startat. Du kanske har lättare att lita på häxdoktorer, vad vet jag.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:18, redigerad totalt 5 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 19:56:02

Moggy skrev:Tror du helande kristaller funkar bättre?
Räknat i hur de inte fungerar, så tror jag kristaller är bättre Ja.
För att klargöra så menar jag att ja inte tror kristaller gör någon nytta mer än placebo. Placeboeffekten för ECT är säkert högre än andra behandlingar iofs men där har vi en massa skador oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:54:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-04-19 20:08:38

Moggy skrev:Men du kan inte överdosera LSD eftersom en skadlig dos ligger på tusentals ggr högre än en normal dos.


Ok, jo jag menade i det här sammanhanget att överdosera över terapeutisk dos. Inte överdosera i betydelsen ta livet av sej.

LSD är faktiskt inte särskilt giftigt. Däremot kan jag tänka mej att hallisarna man får av en rejäl dos antagligen kan driva en att hoppa framför tåget eftersom man tror man kan flyga...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:54:19, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in