Aspergers och ECT (elbehandling)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav manne » 2022-07-22 9:16:49

Richard skrev:
manne skrev:måste säga att denna behandling är bra det rensar hjärnan och man mår bättre av det.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka. :-)049 :D :-)Happy

Man mår bättre av det och det rensar skall från tvångssyndrom och tvångs tankar och att älta det förflutna. :-)Happy :D

ECT är en väldigt bra behandling och många gånger bättre än antidepressiva. :-)049 :D :-)Happy

ECT är underskattat man mår bättre av det och det räcker med ca -7-8 behandlingar i livet sedan efter det så mår man bättre för resten av livet.

Tycker personligen att ECT är bättre än psykofarmaka och det rensar skallen på dåliga tankar.
Man får narkos också när man får den behandlingen. :-)049 :D :-)Happy

Har du inte fått några problem med minnet?

Jag fick som sagt ca 35 behandlingar under åren 2003-2005. Nu är delar av 00-talet utsuddade ur mitt minne. Visst minns jag att jag t.ex. var på semester i Thailand o att jag arbetstränade i färgaffären, men detaljerna är borta. Detta märkte jag runt 10 år efter behandlingarna.

Har för mig att ECT-behandling håller på att ersättas av rTMS- och ketamin-behandling.


jo så är det när man ger ECT så omformerar man hårddisken är som en dator man om formaterar .
Men ECT är alltid sista utvägen. :o :-)063 :?:
ECT tar bort lång tids minnet det stämmer det tyvärr.
I mitt fall så var det nödvändigt älta det förflutna och mådde dåligt och grubblade och grubblade.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Zima33 » 2022-07-30 13:44:41

manne skrev:
Zima33 skrev:
manne skrev:
Man skadar inte hjärnan fysiskt när man ger ECT det kan de se på A computed tomography ct scan

där så ser de att hjärnan inte skadas fysiskt vida denna behandling. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... Smy52Z4hyM

https://www.google.se/search?q=ct+scan& ... ilBxG3a_SM

Läkarna ser att hjärnan är hel efter en sådan ECT behandling. :-)049 :D :-)Happy


ECT framkallar ju ett epileptiskt anfall. Så något gör det ju. Epileptiska anfall brukar inte vara hälsosamma annars. :-)063


fast man får narkos ju också. :-)Happy :D

Narkosen tar inte bort ep-anfallet.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Aspergers och ECT (elbehandling)

Inläggav Richard » 2022-08-05 7:22:46

Zima33 skrev:
manne skrev:
Zima33 skrev:
ECT framkallar ju ett epileptiskt anfall. Så något gör det ju. Epileptiska anfall brukar inte vara hälsosamma annars. :-)063


fast man får narkos ju också. :-)Happy :D

Narkosen tar inte bort ep-anfallet.

Man får även succinylcholin som tar bort de synliga anfallet, men i hjärnan får man samma reaktion som ett EP-anfall, men det syns inte på kroppen.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in