Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 10:00:14

kiddie skrev:Tycker inte man behöver demonisera frukt,

Människor drömmer inte om frukt och grönsaker. De drömmer om en annan mat nuförtiden. Läser man hälsotidningar hittar man där många varningar för frukt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 10:16:47

Flinta skrev:
elle skrev:Blir man också tjock av frukt (?)


Ibland undviker jag frukt pga att det triggar ett sockersug som inte går att hejda och som kan hålla i sig mycket länge (eller aldrig gå över?)..och då, indirekt så blir konsekvensen efter en kortare tid att kläderna blir för små efter att jag ätit en frukt :-)063

Kläderna blir för trånga av att det ansamlas vatten i kroppen? "Sötsuget" vad det nu än betyder (en okontrollerat lust på mjölk,söta vetebullar,läsk eller ännu mer frukt ??).

Jag vet ingen som är sötsugen på frukt.

Bror Duktig skrev:Om frukt var så farligt och fettbildande som en del tror, eller socker i alla former, varför är de allra smalaste ofta veganer eller frukterianer och äter hur mycket de vill?
+1
Frukterianer är smala och drabbas inte av metabolism x syndrom så konspirationsteorier om att man bli överviktig av frukt kan man slänga ner i papperskorgen.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-17 10:23:42

elle skrev:Jag vet ingen som är sötsugen på frukt.

Jag kan bli enormt sötsugen på frukt! Men då tillåter jag mig att frossa i det tills behovet går över och jag blir sugen på nåt annat. Jag tror att när man blir kraftigt sugen på nåt som samtidigt är nyttigt, så är det oftast nånting som finns i det man behöver.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kullan » 2016-07-17 10:32:24

elle skrev:Jag vet ingen som är sötsugen på frukt.


Ok. Du har väl inte råkat träffat någon ännu. Men jag får igång mitt sockerberoende av fruktsockret. De vitaminer som finns i frukten finns även i grönsakerna. Därför behövs det inte ätas frukt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 10:49:04

Bror Duktig skrev:frukterianer


Apropå frukterianer .. tycker de är väldigt vackra människor. Första gången jag såg en kvinna som var frukterian tänkte jag kan en människa verkligen vara så vacker (?)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2016-07-17 12:10:22

elle skrev:Frukterianer är smala och drabbas inte av metabolism x syndrom så konspirationsteorier om att man bli överviktig av frukt kan man slänga ner i papperskorgen.

Övervikt är inte enda faran med socker. Det är snarare för diabetiker som för mycket frukter kan vara en fara. Och jag bryr mig inte om hur smala frukterianer är, jag anser ändå att det är en alltför extrem kost. Jag undrar just hur nyttigt det är i längden. Vi människor är allätare; ensidig kost är inte bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-17 12:14:50

elle skrev:
Bror Duktig skrev:frukterianer


Apropå frukterianer .. tycker de är väldigt vackra människor. Första gången jag såg en kvinna som var frukterian tänkte jag kan en människa verkligen vara så vacker (?)

Vad hände med att det bara är en fasta som man ska göra i max 40 dagar?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 18:59:40

Alien skrev:Det är snarare för diabetiker som för mycket frukter kan vara en fara.

Frukt ingår i dieter för...diabetessjuka !

Vegansk kost utan fett hjälper diabetessjuka. LCHF är en baby i det här sammanhanget.

Spoiler: visa
" The studies also show that by adopting a low-fat vegetarian diet—free of all animal products and added vegetable oils—individuals can lower their cholesterol, reduce their blood pressure, and lose weight. Best of all, the diet doesn’t demand one count calories, cut portion sizes, or give up all carbohydrates."

http://www.pcrm.org/media/experts/neal- ... betes-book
http://www.pcrm.org/health/medNews/anim ... o-diabetes

Alien skrev:Och jag bryr mig inte om hur smala frukterianer är, jag anser ändå att det är en alltför extrem kost. Jag undrar just hur nyttigt det är i längden. Vi människor är allätare; ensidig kost är inte bra.


Schematiskt tänkande kring maten är inget nytt. Det är många människor som gör det eftersom människan har blivit uppfostrat av media och dietister hur de ska tänka kring maten. Alltså frukteriankost är farlig och "ensidig" medan de som äter enligt matpyramiden äter " rätt".
Senast redigerad av elle 2016-07-17 19:06:23, redigerad totalt 2 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 19:02:55

Kimmelie skrev:Vad hände med att det bara är en fasta som man ska göra i max 40 dagar?

En fysiologisk fasta är ingen frukt-diet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-17 20:11:10

elle skrev:
Kimmelie skrev:Vad hände med att det bara är en fasta som man ska göra i max 40 dagar?

En fysiologisk fasta är ingen frukt-diet.


En liten påminnelse om vad du skrivit tidigare. Hur ska du ha det egentligen, kan man klara sig på bara frukt och grönsaker under en längre tid, eller är det bara en fasta som är bra under en begränsad tid?

elle skrev:
Kimmelie skrev:Det är önsketänkande att man ska kunna klara sig på bara frukt och grönsaker

Nej, man klarar sig inte på frukt och grönsaker eftersom den här kosten är ingen diet utan en fasta för kroppen.

En fasta omfattar max 40 dagar som Jesus fastade. Fortsätter man äta frukt och grönsaker efter 40 dagar bryts kroppen ner.

Fasta fungerar på ett annat sätt än en diet. Det händer helt enkelt andra reaktioner i kroppen under en fasta som inte händer när man lever på en diet.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2016-07-17 20:20:29

Kimmelie skrev:
elle skrev:
Kimmelie skrev:Vad hände med att det bara är en fasta som man ska göra i max 40 dagar?

En fysiologisk fasta är ingen frukt-diet.


En liten påminnelse om vad du skrivit tidigare. Hur ska du ha det egentligen, kan man klara sig på bara frukt och grönsaker under en längre tid, eller är det bara en fasta som är bra under en begränsad tid?

elle skrev:
Kimmelie skrev:Det är önsketänkande att man ska kunna klara sig på bara frukt och grönsaker

Nej, man klarar sig inte på frukt och grönsaker eftersom den här kosten är ingen diet utan en fasta för kroppen.

En fasta omfattar max 40 dagar som Jesus fastade. Fortsätter man äta frukt och grönsaker efter 40 dagar bryts kroppen ner.

Fasta fungerar på ett annat sätt än en diet. Det händer helt enkelt andra reaktioner i kroppen under en fasta som inte händer när man lever på en diet.


Fast katolikerna äter ju fisk och grejer under fastan, förr åt d :-)051 om även val under fastan för att dom trodde att det var en fisk. Så katoliker som fastar kan ju frossa i hur mycket animaliska produkter som helst, bara köttet från däggdjur dom inte äter.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-17 20:26:20

Kimmelie skrev:En liten påminnelse om vad du skrivit tidigare. Hur ska du ha det egentligen, kan man klara sig på bara frukt och grönsaker under en längre tid, eller är det bara en fasta som är bra under en begränsad tid?

Vad är det du inte fattar ? Att det finns en skillnad mellan en fysiologisk fasta och en frukt-diet ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-17 22:34:05

Om du säger en gång att man inte kan leva på bara frukt och sedan att det är bra att bara leva på frukt så klart man blir förvirrad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-18 8:29:45

elle skrev:
Kimmelie skrev:En liten påminnelse om vad du skrivit tidigare. Hur ska du ha det egentligen, kan man klara sig på bara frukt och grönsaker under en längre tid, eller är det bara en fasta som är bra under en begränsad tid?

Vad är det du inte fattar ? Att det finns en skillnad mellan en fysiologisk fasta och en frukt-diet ?

Den skillnaden fattar jag. Det jag inte förstår är vilket du menat att äta enbart frukt (med eller utan tillägg av grönsaker?) är, eftersom du först skrev att det var en fasta, sen skrev du att det är en diet...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-18 9:00:24

I en fruktdiet kan man äta alla frukter vilket inte är tillåtet i en fysiologisk fasta. En fysiologisk fasta har sina egna regler.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-18 11:26:36

elle skrev:I en fruktdiet kan man äta alla frukter vilket inte är tillåtet i en fysiologisk fasta. En fysiologisk fasta har sina egna regler.

När övergick diskussionen till att handla om fysiologisk fasta??? Tidigare skrev du bara fasta, det är det jag syftar på:
elle skrev:Nej, man klarar sig inte på frukt och grönsaker eftersom den här kosten är ingen diet utan en fasta för kroppen.

Men ärligt talat, jag har ingen lust att tjafsa med dig. Du får byta uppfattning mitt i diskussionen om du vill. Det är inte förbjudet, bara störande att du förnekar det...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-18 16:19:08

När jag fortfarande var beroende av socker, kunde söta frukter trigga. Men jag använde även söta frukter för att komma ur sockerberoendet. Insåg att jag ville bryta rakt av med kakor och godis. Men samtidigt behövde jag en övergång. Så jag tillät mig äta frukt. Min affär hade nästan bara äpplen och banan tyckte jag inte om på den tiden så jag åt massa äpplen varje dag. Även om jag gamade i mig dessa äpplen så kunde jag på ett normalt sätt trappa ut äpplena efter två veckor. För mig funkade det eftersom jag bestämt i förväg att saker med rent socker i var förbjudet. Och det är ju mindre socker i äpplena och de tar tid att äta, så jag blev automatiskt avgiftad.

Efter att jag slutat med frukten så åt jag väldigt lite frukt ett tag. Sedan efter ett tag kunde jag lägga till frukt igen och det funkade, allt utom apelsiner.

Nuförtiden är jag ganska ovan vid frukt och föredrar grönsaker. Jag har blivit hyperkänslig mot fruktsyror så det måste vara mogen frukt och sådan hittar man bara i någons trädgård. Det kan vara supergott! Samtidigt är det inget jag skulle kunna äta dag ut dag in mer. Det är för sött. Efter alla dessa år triggar det söta inte mer.

Jag åt inte artificiella sötningsmedel i ett halvår efter att jag slutat med socker. Sedan insåg jag att de smakar inte rätt sorts sött för att trigga just mig. Men det är ju individuellt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-18 21:40:11

Kimmelie skrev:När övergick diskussionen till att handla om fysiologisk fasta??? Tidigare skrev du bara fasta, det är det jag syftar på

Jag vet inte hur det är med din läsförståelse men jag diskuterar hela tiden en och samma fasta , max 40 dagar och fysiologisk betyder förresten normal ( som motsats till patologisk).

Kimmelie skrev:Men ärligt talat, jag har ingen lust att tjafsa med dig. Du får byta uppfattning mitt i diskussionen om du vill. Det är inte förbjudet, bara störande att du förnekar det...

Lugna ner dig.
Bra. Det har inte jag heller lust att tjafsa och jag uppskattar inte när man kommer med gissningar tagna ur luften.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-18 22:35:23

@kiddie: Äter du hellre frukt än bär? Jag blir mindre sötsugen av t ex hallon, jordgubbar och blåbär än av vanliga frukter som banan, äpple, päron. Dock tror jag hur och i vilket sammnhang jag äter avgör om det triggar. Blanda bär i yoghurt och müsli går jättebra för mig och jag mår bra av det och känner ingen längtan efter att överäta söta saker efter en skål med det (förutsatt att jag har en bättre period).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-18 23:17:50

Det var över 15 år sedan jag blev sötsugen av något, så det går inte att svara på. Det var dåförtiden. Och då hade jag ingen möjlighet att köpa eller plocka bär. Så jag vet inte vad jag tyckt.

Jag äter väldigt gärna bär när jag är i skogen som blåbär och vildhallon. Och smultron. Egentligen hellre än frukt. Annars gillar jag inte många frukter, osyrliga äpplen och riktigt mogna plommon gillar jag.

Eftersom jag inte ätit sötsaker i halva mitt liv nu så blir jag aldrig sötsugen mer. Och då menar jag aldrig.

Jag tycker fortfarande om att äta kolhydrater men det är inte alls som det där sockersuget.

Det kan vara svårt att undvika socker eftersom det är i allt. Jag undviker det inte helt men det får inte vara en stor andel. Då mår jag illa om jag äter det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-19 8:48:25

Kimmelie skrev:När övergick diskussionen till att handla om fysiologisk fasta??? Tidigare skrev du bara fasta, det är det jag syftar på:

Förresten bra att känna till att fasta är ett fysiologisk tillstånd för kroppen. Och nu pratar jag INTE om en fruktDIET eller andra dieter där kroppen nästan svälter ihjäl sig.
Kimmelie skrev:Men ärligt talat, jag har ingen lust att tjafsa med dig. Du får byta uppfattning mitt i diskussionen om du vill. Det är inte förbjudet, bara störande att du förnekar det...

Och du som sagt få lugna ner dig istället för att leta som en polisman efter "fel"i vartenda ord jag skriver.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kimmelie » 2016-07-19 9:05:55

elle skrev:
Kimmelie skrev:När övergick diskussionen till att handla om fysiologisk fasta??? Tidigare skrev du bara fasta, det är det jag syftar på

Jag vet inte hur det är med din läsförståelse men jag diskuterar hela tiden en och samma fasta , max 40 dagar och fysiologisk betyder förresten normal ( som motsats till patologisk).

Min läsförståelse är alldeles utmärkt, tack. Hur är det själv med din förmåga att få fram det du vill ha sagt i skrift? Det är börjar bli väldigt tydligt att du inte vet vad du själv skriver. Det är jag ju inte den enda som påpekat...

elle skrev:
Kimmelie skrev:Men ärligt talat, jag har ingen lust att tjafsa med dig. Du får byta uppfattning mitt i diskussionen om du vill. Det är inte förbjudet, bara störande att du förnekar det...

Lugna ner dig.
Bra. Det har inte jag heller lust att tjafsa och jag uppskattar inte när man kommer med gissningar tagna ur luften.

Tack för dagens skratt. :lol: Nu tolkar du in saker som inte finns mellan raderna. Jag är lugn som en filbunke, och har varit hela tiden. Jag försökte vara förstående mot dig, att du - enligt vad du skrivit (oavsett om du menade det eller inte...) - verkade ha ändrat dig, och inte behövde skämmas för det...

Det börjar nog bli dags för mig att följa rådet i min egen signatur. Det är därför jag fortfarande har den kvar som påminnelse... :P (Av den anledningen svarar jag inte på ditt andra inlägg med samma citat från mig.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-19 11:46:18

kiddie skrev:Eftersom jag inte ätit sötsaker i halva mitt liv nu så blir jag aldrig sötsugen mer. Och då menar jag aldrig.

Jag tycker fortfarande om att äta kolhydrater men det är inte alls som det där sockersuget.

Det kan vara svårt att undvika socker eftersom det är i allt. Jag undviker det inte helt men det får inte vara en stor andel. Då mår jag illa om jag äter det.


Ahh kändes och känns inte det otroligt befriande? Att kunna hantera känslor, kunna vara närvarande i det som sker, spara tid och pengar och tankeverksamhet? Inte behöva berusa dig och leva "nyktert"? Jag försöker nå dit varje dag men det är mycket svårt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav RapeRegs » 2016-07-19 13:17:10

Sockrets farlighet är något överdriven och hetsjakten börjar likna moraliserande överförmynderi. Debattartikel i dagens SvD -> http://www.svd.se/professor-darfor-ar-skatt-pa-socker-fel-vag

Bild
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in