Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Flinta » 2016-07-12 19:35:56

Jag är lite nyfiken på gruppen svagbegåvade (IK 70-85) med AS. Min känsla är att de flesta här inte är svagbegåvade. Jag undrar hur det går för denna grupp. Går de flesta vanligt gymnasium och i sådana fall vilka program? Eller blir de flesta hänvisade till gymnasiesärskolan för att "utvecklas" tillsammans med personer som har utvecklingsstörning (IK under 70=begåvningshandikapp)? Jag gissar på det sistnämnda men har inga direkta källor.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2016-07-12 19:38:01

Flinta skrev:Jag är lite nyfiken på gruppen svagbegåvade (IK 70-85) med AS. Min känsla är att de flesta här inte är svagbegåvade. Jag undrar hur det går för denna grupp. Går de flesta vanligt gymnasium och i sådana fall vilka program? Eller blir de flesta hänvisade till gymnasiesärskolan för att "utvecklas" tillsammans med personer som har utvecklingsstörning (IK under 70=begåvningshandikapp)? Jag gissar på det sistnämnda men har inga direkta källor.


Dom går tydligen i normal skola och har fruktansvärda problem.

http://www.svd.se/de-svagbegavade-ar-tabu-i-skolan
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Flinta » 2016-07-12 19:48:21

slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är lite nyfiken på gruppen svagbegåvade (IK 70-85) med AS. Min känsla är att de flesta här inte är svagbegåvade. Jag undrar hur det går för denna grupp. Går de flesta vanligt gymnasium och i sådana fall vilka program? Eller blir de flesta hänvisade till gymnasiesärskolan för att "utvecklas" tillsammans med personer som har utvecklingsstörning (IK under 70=begåvningshandikapp)? Jag gissar på det sistnämnda men har inga direkta källor.


Dom går tydligen i normal skola och har fruktansvärda problem.

http://www.svd.se/de-svagbegavade-ar-tabu-i-skolan


Dom svagbegåvade utan AS går i vanlig skola men hur ser (skol)situationen ut för svagbegåvade med AS, hur går det för dom i livet?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2016-07-12 21:00:11

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är lite nyfiken på gruppen svagbegåvade (IK 70-85) med AS. Min känsla är att de flesta här inte är svagbegåvade. Jag undrar hur det går för denna grupp. Går de flesta vanligt gymnasium och i sådana fall vilka program? Eller blir de flesta hänvisade till gymnasiesärskolan för att "utvecklas" tillsammans med personer som har utvecklingsstörning (IK under 70=begåvningshandikapp)? Jag gissar på det sistnämnda men har inga direkta källor.


Dom går tydligen i normal skola och har fruktansvärda problem.

http://www.svd.se/de-svagbegavade-ar-tabu-i-skolan


Dom svagbegåvade utan AS går i vanlig skola men hur ser (skol)situationen ut för svagbegåvade med AS, hur går det för dom i livet?


Aha det var ju så du menade, inte den blekaste om jag ska vara ärlig.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Flinta » 2016-07-13 15:45:04

slackern skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:
Dom går tydligen i normal skola och har fruktansvärda problem.

http://www.svd.se/de-svagbegavade-ar-tabu-i-skolan


Dom svagbegåvade utan AS går i vanlig skola men hur ser (skol)situationen ut för svagbegåvade med AS, hur går det för dom i livet?


Aha det var ju så du menade, inte den blekaste om jag ska vara ärlig.


Funderade ett tag på att starta en egen tråd om/för svagbegåvade (IK 70-85) men min känsla säger mig som skrivet att de flesta här inte är svagbegåvade och jag skulle inte få några svar. Dock vet jag vuxna personer med AS som bloggar och som jag fått intryck av är svagbegåvade samtidigt som de gått i särskola.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2016-07-13 15:58:45

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:
Dom svagbegåvade utan AS går i vanlig skola men hur ser (skol)situationen ut för svagbegåvade med AS, hur går det för dom i livet?


Aha det var ju så du menade, inte den blekaste om jag ska vara ärlig.


Funderade ett tag på att starta en egen tråd om/för svagbegåvade (IK 70-85) men min känsla säger mig som skrivet att de flesta här inte är svagbegåvade och jag skulle inte få några svar. Dock vet jag vuxna personer med AS som bloggar och som jag fått intryck av är svagbegåvade samtidigt som de gått i särskola.


Tydligen ska polisen sänka kraven på begåvningen för att råda bot på bristen utav poliser.


I våras kunde inte alla platser fyllas på polisutbildningen. Men nu ska antalet poliser öka kraftigt. För att fler ska kunna komma in på polisutbildningen har begåvningskraven sänkts.

– Det som förändrats är att man sänkt lägstakravet från en fyra till en trea. Det innebär att det är fler som går vidare till intervjuer och till att göra personlighetstestet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6472373

Kul med svagbegåvade poliser.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Toblerone » 2016-07-13 17:04:53

slackern skrev:Kul med svagbegåvade poliser.


Jo, jag tycker inte att det låter som en bra idé. Jag pratade med en polis en gång som sa att många som skulle vilja bli polis inte klarar kraven i svenska. Jag var lite förvånad och undrade om det är så viktigt i polisyrket. "Jo, sa polisen, "om du sen får en massa syftningsfel i rapporterna, så vet man inte vem som är förövaren och vem som är offret."

Det hade jag inte tänkt på. Men det låter ju vettigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav antonius » 2016-07-13 17:51:46

Toblerone skrev: "om du sen får en massa syftningsfel i rapporterna, så vet man inte vem som är förövaren och vem som är offret."


Jaha ja, det är ju betryggande de åtm försöker...(superironi) :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Toblerone » 2016-07-13 23:20:06

antonius skrev:
Toblerone skrev: "om du sen får en massa syftningsfel i rapporterna, så vet man inte vem som är förövaren och vem som är offret."


Jaha ja, det är ju betryggande de åtm försöker...(superironi) :mrgreen:


Jag förstod verkligen då hur tokig det kan bli om man skriver dåligt, inte entydigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2016-07-14 0:38:06

Många kan ju uttrycka sig rätt bra i skrift fast de kanske inte gör bra ifrån sig på ett prov. Förutom om en provdel just är att uttrycka sig i skrift... då måste man ju klara den.

Sedan tror jag att skrivprov kan vara fel väg, personlig lämplighet måste väl vara huvudsaken? Sen är det en orelaterad sak jag inte fattar. Om någon haft inbrott eller fått en bil stulen, då används aldrig modern teknik. T ex så kollar man inte ens efter fingeravtryck vilket väl inte skulle vara alltför tidskrävande. Många som begår dessa typer av brott gör samma brott om och om igen och det kanske skulle spara pengar om man fick fast dem? Om de stoppades. Men nehej. Vi skiter i sånt. Vi rycker på axlarna. Polisen bestämmer i förväg att vissa brott inte kan lösas.

Mindre begåvade poliser kan rycka på axlarna lika bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2016-07-14 0:46:41

kiddie skrev:Många kan ju uttrycka sig rätt bra i skrift fast de kanske inte gör bra ifrån sig på ett prov. Förutom om en provdel just är att uttrycka sig i skrift... då måste man ju klara den.

Sedan tror jag att skrivprov kan vara fel väg, personlig lämplighet måste väl vara huvudsaken? Sen är det en orelaterad sak jag inte fattar. Om någon haft inbrott eller fått en bil stulen, då används aldrig modern teknik. T ex så kollar man inte ens efter fingeravtryck vilket väl inte skulle vara alltför tidskrävande. Många som begår dessa typer av brott gör samma brott om och om igen och det kanske skulle spara pengar om man fick fast dem? Om de stoppades. Men nehej. Vi skiter i sånt. Vi rycker på axlarna. Polisen bestämmer i förväg att vissa brott inte kan lösas.

Mindre begåvade poliser kan rycka på axlarna lika bra.


Här kan du läsa vilka delar som ingår i polisens begåvningstest.

Begåvningstestet består av sex delprov som mäter personens logiska, spatiala och verbala förmåga. Personen har 80 minuter på sig att klara provet. Enligt Rekryteringsmyndigheten, som har hand om antagningen, är det här bästa sättet att mäta allmänbegåvning.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ka ... nisationen
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2016-07-14 0:53:17

Undra hur långt under normalbegåvning de hamnar med en siffra lägre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2016-07-14 1:08:29

kiddie skrev:Undra hur långt under normalbegåvning de hamnar med en siffra lägre.


3 låter som på beskrivningen svagbegåvade som har ett IQ mellan 70-85, men det ligger fortfarande inom normalkurvan som är från 70-130.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Toblerone » 2016-07-14 9:00:46

kiddie skrev:Många kan ju uttrycka sig rätt bra i skrift fast de kanske inte gör bra ifrån sig på ett prov. Förutom om en provdel just är att uttrycka sig i skrift... då måste man ju klara den.

Sedan tror jag att skrivprov kan vara fel väg, personlig lämplighet måste väl vara huvudsaken? Sen är det en orelaterad sak jag inte fattar. Om någon haft inbrott eller fått en bil stulen, då används aldrig modern teknik. T ex så kollar man inte ens efter fingeravtryck vilket väl inte skulle vara alltför tidskrävande. Många som begår dessa typer av brott gör samma brott om och om igen och det kanske skulle spara pengar om man fick fast dem? Om de stoppades. Men nehej. Vi skiter i sånt. Vi rycker på axlarna. Polisen bestämmer i förväg att vissa brott inte kan lösas.

Mindre begåvade poliser kan rycka på axlarna lika bra.


Ja, man får hoppas att de har tester som är lämpliga. Kriterierna i ämnet svenska är numera väldigt mångsidiga och det finns några delar som inte skulle behövas för polisyrket. Andra däremot kan vara viktiga.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in