Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Toblerone » 2014-09-12 20:17:30

Det betyder INTE samma sak som förståndshandikappad! Det betyder bara att man har en störning i en viktig funktion som utvecklas under barndomen. Och vi får väl hålla med om att den sociala förmågan är en viktig funktion i vårt samhälle.

Just den här formuleringen "genomgripande utvecklingsstörning" - på engelska "pervasive devopmental disorder" betyder...... AUTISM. Inget annat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Savanten Svante » 2014-09-12 20:32:46

sugrövmanövern skrev:
kullan skrev:Sugis: utvecklingsstörning innebär inte alltid att man är förståndshandikappad. Du är ju inte dum i huvudet.
Inte alltid nej :-)Happy . Men i mitt fall tror jag att det rör sig om ett förståndshandikapp.

Jag har börjat lägga märke till det de få gånger jag pratar med folk utanför internet, att jag får höra att jag tänker konstigt tex.

Troligen har min mångåriga isolering dolt min kraftigt bristande intelligens. Snackar man inte med någon märks det inte av.


Ja, du är lite knäpp, men korkad är du INTE!

*klapa snel sugis*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav TORatANDET » 2014-09-12 20:45:48

RainAllDay skrev:"Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad"

Det verkar ju vara en klantig felskrivning av läkaren då.
"Genomgripande störning i utvecklingen UNS", antar jag att det skulle vara.
Det är DSM-IV:s (dåliga) beteckning för "Atypisk autism" eller som ibland sägs mer vardagligt: "autistiska drag".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atypisk_autism
UNS står för "Utan närmare specifikation" för dem som undrar det.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2014-09-12 20:55:44

TORatANDET skrev:
RainAllDay skrev:"Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad"

Det verkar ju vara en klantig felskrivning av läkaren då.
"Genomgripande störning i utvecklingen UNS", antar jag att det skulle vara.
Det är DSM-IV:s (dåliga) beteckning för "Atypisk autism" eller som ibland sägs mer vardagligt: "autistiska drag".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atypisk_autism
UNS står för "Utan närmare specifikation" för dem som undrar det.


Så kan vi ju även titta på diagnoskoden F84.9 i ICD-10 som gäller i Sverige.

- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Wine » 2014-09-12 21:01:29

slackern skrev:
TORatANDET skrev:
RainAllDay skrev:"Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad"

Det verkar ju vara en klantig felskrivning av läkaren då.
"Genomgripande störning i utvecklingen UNS", antar jag att det skulle vara.
Det är DSM-IV:s (dåliga) beteckning för "Atypisk autism" eller som ibland sägs mer vardagligt: "autistiska drag".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atypisk_autism
UNS står för "Utan närmare specifikation" för dem som undrar det.


Så kan vi ju även titta på diagnoskoden F84.9 i ICD-10 som gäller i Sverige.

- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH


Man kan därmed alltså inte påstå att det läkaren har gjort är felaktigt, klantigt o.s.v. utan läkaren verkar ju ha uttryckt sig helt korrekt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-12 21:07:02

Det kanske är lite olyckligt att man använder ett diagnosnamn för kommunikation utan närmare förklaring. I folkmun är ju utvecklingsstörning detsamma som förståndshandikapp.

Exempel ur ICD för att beskriva vad man formellt kallar saker:

F84 Genomgripande utvecklingsstörningar

F84.0 Autism i barndomen
F84.1 Atypisk autism
F84.5 Aspergers syndrom
F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)

Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)


Så, formellt är autismspektrum "genomgripande utvecklingsstörningar" medan förståndshandikapp är "psykisk utvecklingsstörning". Lite oförskämt tror jag inte att en vanlig nisse på AF eller liknande fattar skillnaden.

Erkänner att jag inte heller kunde. Är förläst på engelsk litteratur och pervasive developmental disorders låter ju som vad det är och mental retardation som vad det är. Är vad de två grupperna kallas i engelska ICD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav plåtmonster » 2014-09-13 2:44:16

Att folk inte fattar är okej. Det är när de börjare agera på missuppfattningar som det blir problem och de bör få "lämplig återkoppling".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-13 3:40:39

Savanten Svante skrev:
sugrövmanövern skrev:
kullan skrev:Sugis: utvecklingsstörning innebär inte alltid att man är förståndshandikappad. Du är ju inte dum i huvudet.
Inte alltid nej :-)Happy . Men i mitt fall tror jag att det rör sig om ett förståndshandikapp.

Jag har börjat lägga märke till det de få gånger jag pratar med folk utanför internet, att jag får höra att jag tänker konstigt tex.

Troligen har min mångåriga isolering dolt min kraftigt bristande intelligens. Snackar man inte med någon märks det inte av.


Ja, du är lite knäpp, men korkad är du INTE!

*klapa snel sugis*
:-)005 klapp und havre = klad hest.

Bild

Det är ett problem faktiskt. När folk säger att man är dum och tänker konstigt, men det betyder inte att de tycker man är mongo alla gånger, men vissa gånger. Ens verklighet blir ju svårtolkad. Som att man borde skriva upp hur många gånger man blir kallad dum i huvudet och hur många gånger man blir kallad smart, redig eller dylikt, och räkna ut ett snitt på det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-13 3:50:11

Den bilden var klockren! :lol:
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav RainAllDay » 2014-09-13 11:32:58

kiddie skrev:Det kanske är lite olyckligt att man använder ett diagnosnamn för kommunikation utan närmare förklaring. I folkmun är ju utvecklingsstörning detsamma som förståndshandikapp.

Exempel ur ICD för att beskriva vad man formellt kallar saker:

F84 Genomgripande utvecklingsstörningar

F84.0 Autism i barndomen
F84.1 Atypisk autism
F84.5 Aspergers syndrom
F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)

Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)


Så, formellt är autismspektrum "genomgripande utvecklingsstörningar" medan förståndshandikapp är "psykisk utvecklingsstörning". Lite oförskämt tror jag inte att en vanlig nisse på AF eller liknande fattar skillnaden.

Erkänner att jag inte heller kunde. Är förläst på engelsk litteratur och pervasive developmental disorders låter ju som vad det är och mental retardation som vad det är. Är vad de två grupperna kallas i engelska ICD.


"Det kanske är lite olyckigt att man använder ett diagnosnamn för kommunikation utan närmare förklaring. I folkmun är ju utvecklingsstörning detsamma som förståndshandikapp." - Precis. Jag visste inte själv att det fanns någon skillnad mellan att vara utvecklingsstörd och att vara utvecklingsstörd tills för två dagar sedan.. Och då fick jag ändå söka upp alla svar själv på nätet. Jag ser det som en stor miss från min läkares sida, kanske även från min läkare som satte diagnosen, för bristfälligt informerande.. Istället fick jag alltså höra från min handläggare på Försäkringskassan att jag har "en genomgripande utvecklingsstörning". Det var f-n inte kul :(

Kan nämna att det första jag gjorde när jag kom hem från mötet med FK och Arbetsförmedlingen var att ringa Öppenpsykiatriska mottagningen för att få kontakt med läkaren som skrivit mitt läkarutlåtande. Det visade sig att han inte jobbade kvar där längre, men jag var så upprörd att jag lyckades luska fram hans nya arbetsplats. Så jag ringde dit, fick kontakt med hans sekreterare och lämnade via henne ett ganska upprört meddelande. Det enda jag hade i åtanke då var att han 1. Hade råkat ange fel diagnos 2. Inte tyckt att jag skulle få veta att jag är utvecklingsstörd, för jag är ju ändå "utvecklingsstörd". Jag är en väldigt känslig person och när jag anser mig felbehandlad brister det för mig :-)004

Den diagnos jag fick var atypisk autism, så varför kan man inte från läkares håll hålla sig till det när det gäller utomstående som ska förstå min problematik, istället för att blanda in ordet "utvecklingsstörning"?

"Exempel ur ICD för att beskriva vad man formellt kallar saker:

F84 Genomgripande utvecklingsstörningar

F84.0 Autism i barndomen
F84.1 Atypisk autism <- Detta var den diagnos jag fick
F84.5 Aspergers syndrom
F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad <- Detta var den diagnos min läkare skrev i läkarutlåtandet"

Aja, jag antar väl att jag får förlika mig med att kallas för utvecklingsstörd. Folk som kommer i kontakt med min diagnos lär i alla fall bli ganska konfunderade när de läser om "utvecklingsstörning" på wikipedia :-)018
RainAllDay
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-02-04

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-13 15:30:15

RainAllDay skrev:Aja, jag antar väl att jag får förlika mig med att kallas för utvecklingsstörd. Folk som kommer i kontakt med min diagnos lär i alla fall bli ganska konfunderade när de läser om "utvecklingsstörning" på wikipedia :-)018


Ja jag ber om ursäkt för att jag citerade wikipedia. Jag gjorde det för att jag är antiintellektuell.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Zima33 » 2014-09-13 19:15:11

RainAllDay skrev:"Exempel ur ICD för att beskriva vad man formellt kallar saker:

F84 Genomgripande utvecklingsstörningar

F84.0 Autism i barndomen
F84.1 Atypisk autism <- Detta var den diagnos jag fick
F84.5 Aspergers syndrom
F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad <- Detta var den diagnos min läkare skrev i läkarutlåtandet"

Aja, jag antar väl att jag får förlika mig med att kallas för utvecklingsstörd. Folk som kommer i kontakt med min diagnos lär i alla fall bli ganska konfunderade när de läser om "utvecklingsstörning" på wikipedia :-)018

Jag fick diagnos Aspergers F84.5 och ADD F90.0C men de hade skrivit fel diagnoskod för ADD: "F98.8: Andra specificerade beteendestörningar och emotionella störningar med debut vanligen under barndom och ungdomstid"

"Andra specificerade beteendestörningar och emotionella störningar med debut vanligen under barndom och ungdomstid" känns negativare än "ADD". :-|

Men min ordinarie läkare har senare skrivit rätt diagnoskod på intygen. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav RainAllDay » 2014-09-15 16:31:49

sugrövmanövern skrev:
RainAllDay skrev:Aja, jag antar väl att jag får förlika mig med att kallas för utvecklingsstörd. Folk som kommer i kontakt med min diagnos lär i alla fall bli ganska konfunderade när de läser om "utvecklingsstörning" på wikipedia :-)018


Ja jag ber om ursäkt för att jag citerade wikipedia. Jag gjorde det för att jag är antiintellektuell.


Det är lugnt :-)Happy Tänkte dock inte alls på någon på detta forum utan på människor som inte har någon kunskap om autismspektrumtillstånd.
RainAllDay
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-02-04

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav RainAllDay » 2014-09-15 17:08:44

Alltså, helt ärligt får jag inte grepp om detta. Jag vet ju nu att alla tillstånd inom autismspektrum klassas som "genomgripande utvecklingsstörningar", och den diagnos jag har fått fastställd är atypisk autism.

Den läkare som skrev mitt läkarutlåtande i det aktuella fallet skrev dock att min diagnos var "F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad". Många har nu skrivit till mig att denna diagnos är densamma som atypisk autism, men varför finns då diagnosen "atypisk autism" med i samma diagnosmanual (ICD-10) som enskild diagnos med egen diagnoskod F84.1? Någon som kan svara på detta? :-)006
RainAllDay
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-02-04

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Gafsan » 2014-09-15 19:48:36

Äsch. Vi är ju många här på forumet som har AS, alltså en "genomgripande störning i utvecklingen" men ändå har en IQ och allmänbegåvning högt över genomsnittet. Så att ens utveckling diagnosticeras som störd behöver ju inte betyda att man är dummare än andra. Det betyder bara att man utvecklats på ett avvikande sätt. Själv har jag alltid varit lite avvikande så det känns som en bra diagnos :-)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2014-09-15 19:53:26

Gafsan skrev:Äsch. Vi är ju många här på forumet som har AS, alltså en "genomgripande störning i utvecklingen" men ändå har en IQ och allmänbegåvning högt över genomsnittet. Så att ens utveckling diagnosticeras som störd behöver ju inte betyda att man är dummare än andra. Det betyder bara att man utvecklats på ett avvikande sätt. Själv har jag alltid varit lite avvikande så det känns som en bra diagnos :-)


Nu ska vi inte använda termer som används i DSM-IV TR utan den korrekta i ICD-10 som just är - Genomgripande utvecklingsstörningar (F84).
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Gafsan » 2014-09-15 20:06:23

slackern skrev:
Gafsan skrev:Äsch. Vi är ju många här på forumet som har AS, alltså en "genomgripande störning i utvecklingen" men ändå har en IQ och allmänbegåvning högt över genomsnittet. Så att ens utveckling diagnosticeras som störd behöver ju inte betyda att man är dummare än andra. Det betyder bara att man utvecklats på ett avvikande sätt. Själv har jag alltid varit lite avvikande så det känns som en bra diagnos :-)


Nu ska vi inte använda termer som används i DSM-IV TR utan den korrekta i ICD-10 som just är - Genomgripande utvecklingsstörningar (F84).


Tack för rättelsen :-)

Men min poäng är att en genomgripande utvecklingsstörning absolut inte behöver innebära det som man ofta, slentrianmässigt, menar med utvecklingsstörning - d.v.s. att ens intellektuella förmåga generellt ligger på en låg nivå.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2014-09-15 20:16:27

Gafsan skrev:
slackern skrev:
Gafsan skrev:Äsch. Vi är ju många här på forumet som har AS, alltså en "genomgripande störning i utvecklingen" men ändå har en IQ och allmänbegåvning högt över genomsnittet. Så att ens utveckling diagnosticeras som störd behöver ju inte betyda att man är dummare än andra. Det betyder bara att man utvecklats på ett avvikande sätt. Själv har jag alltid varit lite avvikande så det känns som en bra diagnos :-)


Nu ska vi inte använda termer som används i DSM-IV TR utan den korrekta i ICD-10 som just är - Genomgripande utvecklingsstörningar (F84).


Tack för rättelsen :-)

Men min poäng är att en genomgripande utvecklingsstörning absolut inte behöver innebära det som man ofta, slentrianmässigt, menar med utvecklingsstörning - d.v.s. att ens intellektuella förmåga generellt ligger på en låg nivå.


Varsågod tycker bara att den korrekta benämningen bör nämnas och inte någon förlegad amerikansk benämning. Men jag förstår din oro. Men det bästa sättet är att benämna sakerna vid dess rätta namn och inte försöka försköna namnen. Blir bara genomskinligt tycker jag. Men som sagt viktigt att förtydliga att man inte har någon psykisk utvecklingsstörning.

- Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)
+ Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
+ Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
+ Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
+ Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
+ Annan psykisk utvecklingsstörning (F78)
+ Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... stScroll=0
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Gafsan » 2014-09-15 20:21:01

slackern skrev:Men det bästa sättet är att benämna sakerna vid dess rätta namn och inte försöka försköna namnen. Blir bara genomskinligt tycker jag. Men som sagt viktigt att förtydliga att man inte har någon psykisk utvecklingsstörning.


Jag måste dock säga att jag tycker att terminologin känns minst sagt krystad. Om man har AS så har man alltså en genomgripande, men inte psykisk, utvecklingsstörning?? Själv skulle jag säga att min utvecklingsstörning definitivt är psykisk. Fysiskt och motoriskt skulle jag tro att jag ligger väl inom normalintervallet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2014-09-15 20:26:16

Gafsan skrev:
slackern skrev:Men det bästa sättet är att benämna sakerna vid dess rätta namn och inte försöka försköna namnen. Blir bara genomskinligt tycker jag. Men som sagt viktigt att förtydliga att man inte har någon psykisk utvecklingsstörning.


Jag måste dock säga att jag tycker att terminologin känns minst sagt krystad. Om man har AS så har man alltså en genomgripande, men inte psykisk, utvecklingsstörning?? Själv skulle jag säga att min utvecklingsstörning definitivt är psykisk. Fysiskt och motoriskt skulle jag tro att jag ligger väl inom normalintervallet.


Ja du vem vet WHO som ger ut ICD kanske ändrar på det. Eller i och för sig är det nog Socialstyrelsen som ger ut den i Sverige. Bägge organisationerna har nog en rad experter man kan fråga och reda ut begreppen med.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Bali » 2014-09-16 6:58:55

RainAllDay skrev:Den läkare som skrev mitt läkarutlåtande i det aktuella fallet skrev dock att min diagnos var "F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad". Många har nu skrivit till mig att denna diagnos är densamma som atypisk autism, men varför finns då diagnosen "atypisk autism" med i samma diagnosmanual (ICD-10) som enskild diagnos med egen diagnoskod F84.1? Någon som kan svara på detta? :-)006

Nej, jag har svårt att tro att någon här kan svara på den frågan och jag förstår att du blir lite snurrig av allt detta, vem skulle inte bli det. :?

Det enda raka är nog att du ställer frågan till din läkare och ber hen reda ut det ordentligt.
Och sen får du gärna upplysa oss andra också om du har lust.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-17 0:52:01

Det verkar som atypisk autism är som autism men inte hela diagnosen utan man får sakna vissa bitar. Men det ska visst ändå se ut på ett speciellt sätt.

En genomgripande utvecklingsrubbning som skiljer sig från autism i barndomen
genom senare debut eller genom att inte uppfylla kriterierna på alla de tre områden
som karakteriserar autism i barndomen. Denna subkategori används då
utvecklingen först efter tre års ålder blir avvikande och försenad och när det
saknas påvisbara störningar inom ett eller två av de psykopatologiska områden
som kännetecknar autism i barndomen (störning i samspel,
kommunikationssvårigheter samt begränsat, stereotypt och repetitivt beteende),
trots samtidig närvaro av karakteristiska störningar inom resterande områden.


Läser jag detta bokstavligt så ska man ha avsaknad av en hel grupp symptom eller två. Dvs det räcker inte att ha lite ur alla tre grupperna men inte nog punkter för att ha Kannerautism. Stämmer detta är det nog extremt ovanligt att ha atypisk autism enligt ICD.

Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad
Detta är en residualkategori som bör användas för störningar som passar in på
den allmänna beskrivningen av genomgripande utvecklingsstörningar men där
motstridiga fynd eller brist på adekvat information innebär att kriterierna inte
uppfylls för någon av de andra koderna under F84.


Detta lär då bli den större gruppen av de två eftersom det nog är vanligare att man har symptom ur alla tre grupperna. Räcker det inte för Kanner eller Aspergers syndrom så hamnar man nog i denna gruppen.

Inom DSM ser det dock olika ut, där ÄR ospecificerad autismstörning samma som atypisk autism. Det kan säkert förvirra de som sätter diagnoserna eftersom man ofta använder DSM och sedan försöker översätta den till ICD. ICD har två grupper där DSM bara har en.

I DSM är denna grupp för de som har alla tre symptomgrupperna men inte i den grad som krävs för klassisk (Kanner) autism.

Detta enligt förra DSM eftersom den nuvarande ser helt annorlunda ut på området autism men den gamla användes till rätt nyligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-17 1:05:21

Hittade detta vilket talar emot ovanstående utdrag ur ICD.

F84.1 Atypical Autism

A pervasive developmental disorder that differs from autism in terms either of age of onset or of failure to fulfil all three sets of diagnostic criteria. Thus, abnormal and/or impaired development becomes manifest for the first time only after age 3 years; and/or there are insufficient demonstrable abnormalities in one or two of the three areas of psychopathology required for the diagnosis of autism (namely, reciprocal social interactions, communication, and restrictive, stereotyped, repetitive behaviour) in spite of characteristic abnormalities in the other area(s).


Här får man ha störningar i alla tre grupperna, men en eller två av tre ska inte ha full störningshalt samma som i kannerautism.

Detta låter ju mer sannolikt.

Isåfall skulle det kunna vara så här: Atypisk autism, som kannerautism, men med för få symtom i en eller två av de tre grupperna.

Genomgripande US, alla tre grupperna representerade, men inte tillräckliga symptom i någon av grupperna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Alien » 2014-09-17 2:21:57

Kanners syndrom är ju mer med begåvningshandikapp. Jag ser snarare atypisk autism som Aspergers syndrom men med för få många symtom för att få den diagnosen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in