Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-17 3:05:41

Nejnej, Kanners syndrom är det man kallar autistiskt syndrom mera korrekt (förr kallades det infantil autism). Kanners är inget officiellt namn utan används ibland för att skilja från Aspergers.

Även om Kanners anses allvarligare så finns det inget krav på IQ som det gör för aspergers som har normalt IQ eller högre. Alltså finns det inget diagnoskrav att någon med kannerautism ska ha lägre än normalt IQ. De får ha vilket IQ som helst och ändå ha den diagnosen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav dasunbedingte » 2014-09-17 5:46:14

Jag säger att jag är utvecklingsstörd om någon frågar.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Alien » 2014-09-18 13:27:26

kiddie skrev:Nejnej, Kanners syndrom är det man kallar autistiskt syndrom mera korrekt (förr kallades det infantil autism). Kanners är inget officiellt namn utan används ibland för att skilja från Aspergers.

Även om Kanners anses allvarligare så finns det inget krav på IQ som det gör för aspergers som har normalt IQ eller högre. Alltså finns det inget diagnoskrav att någon med kannerautism ska ha lägre än normalt IQ. De får ha vilket IQ som helst och ändå ha den diagnosen.


Vad är då skillnaden mellan Kanners resp Aspergers syndrom? Bara att Kanner var amerikan och att hans forskning därför blev känd tidigare internationellt?

Klassificeringen av autism uppstod inte förrän 1943 när Leo Kanner, doktor på Johns Hopkins sjukhus, studerade en grupp om elva barn och introducerade benämningen tidigt infantil autism. Samtidigt beskrev en österrikisk forskare, Dr. Hans Asperger, en annan form av autism som senare blev känd som Aspergers syndrom.


Nuförtiden verkar iaf Kanners syndrom ha ersatts av diagnosen autistiskt syndrom. Och i framtiden blir det ASD (Autism Spectrum Disorder, autismspektrumstörning) för alla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-18 14:51:33

Ja, det är bara nu det görs skillnad. Frågan är om den atypiska autismen eller den genomgripande grejen ens får plats i det nya systemet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Heidi79 » 2014-09-19 16:48:54

Alien skrev:Vad är då skillnaden mellan Kanners resp Aspergers syndrom? Bara att Kanner var amerikan och att hans forskning därför blev känd tidigare internationellt?


är Kanner när språk störning eller försinkad å inte kan tala för efter är fylda tre år.. å annars är samma

:-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Heidi79 » 2014-09-19 16:53:20

dasunbedingte skrev:Jag säger att jag är utvecklingsstörd om någon frågar.


mamma säger ja det när frågas.. bara för att släppa förklara :(
inte tycker om hon gör
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-19 23:52:11

Skillnaden från början var att de de med aspergers som sagt hade ett relativt normalt språk, dessutom kunde de kommunicera och hade ett intresse av andra människor.

De med autism (kanners) var mycket mer annorlunda, de talade sent och kanske inte alls. De visade inte intresse för andra människor i större utsträckning än inför andra ting.

Men iom att man fattade att autism inte bara behövde vara av detta grava slag så växte diagnosen och vid en punkt så växte den ihop med aspergers förutom på vissa punkter som ens kan vara svårt att avgöra.

Därav de diagnostiska problemen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav geocache » 2014-09-20 3:07:11

Heidi79 skrev:
dasunbedingte skrev:Jag säger att jag är utvecklingsstörd om någon frågar.


mamma säger ja det när frågas.. bara för att släppa förklara :(
inte tycker om hon gör


:(
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav RainAllDay » 2014-09-23 18:00:37

Tänkte uppdatera i den här tråden lite. En överläkare har nu gått in i min journal och ändrat alla benämningar om "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecifierad" till "Atypisk autism". Han har även ordnat ett nytt läkarutlåtande till FK å mina vägnar. Dock är det ju fortfarande samma diagnoskod som används, men terminologin har ändrats för att undvika missförstånd från icke-insatta i framtiden, antar jag. Jag kommer få träffa läkare och diskutera mer om detta... Det jag mest är intresserad av är varför det finns två olika diagnoskoder i ICD, som båda betecknar atypisk autism.
RainAllDay
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2014-02-04

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-24 21:26:59

Jag tycker också det verkar onödigt, som sagt är det bara så i ICD, i gamla DSM innan de tog bort underkategorierna så fanns bara en diagnos där ICD har två. DSM verkade i det fallet vettigare tycker jag iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav slackern » 2014-09-24 21:30:25

kiddie skrev:Jag tycker också det verkar onödigt, som sagt är det bara så i ICD, i gamla DSM innan de tog bort underkategorierna så fanns bara en diagnos där ICD har två. DSM verkade i det fallet vettigare tycker jag iallafall.


Atypisk autism har diagnoskriterier, det har inte Genomgripande utvecklingsstörning UNS. Så det är absolut inte samma diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-24 21:56:26

Sant. Men man kan undra om dessa kriterier egentligen är vettiga. De är väldigt spretiga. Två personer med atypisk autism kan vara som dag och natt. Då undrar jag lite varför man helt enkelt inte slog ihop atypisk autism med UNS-diagnosen.

I DSM IV såg det ut så här:

This category should be used when there is a severe and pervasive impairment in the development of reciprocal social interaction or verbal and nonverbal communication skills, or when stereotyped behavior, interests, and activities are present, but the criteria are not met for a specific pervasive developmental disorder, schizophrenia, schizotypal personality disorder, or avoidant personality disorder. For example, this category includes "atypical autism" --presentations that do not meet the criteria for autistic disorder because of late age of onset, atypical symptomatology, or subthreshold symptomatology, or all of these.


Personligen tycker jag det är vettigare än två grupper, men det beror ju på hur man ser det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-24 21:57:33

RainAllDay skrev:Tänkte uppdatera i den här tråden lite. En överläkare har nu gått in i min journal och ändrat alla benämningar om "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecifierad" till "Atypisk autism".


Väldigt bra. Skulle tro att det manar till färre missförstånd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav kiddie » 2014-09-24 21:59:35

slackern skrev:Atypisk autism har diagnoskriterier, det har inte Genomgripande utvecklingsstörning UNS. Så det är absolut inte samma diagnos.


Om du ids kan du väl hitta på två personer, en som har UNS-diagnosen och en som har atypisk autism, där de inte går att passa in personen i den andra gruppen. :)

Jag vill testa det själv men min hjärna orkar inte med att tänka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Pemer » 2014-09-28 23:52:18

Låt oss vara klara över att det är formuleringen "genomgripande utvecklingsstörning" som är en klantig omformulering, frågan är från vems sida. Ursprungligen översattes pervasive developmental disorder på svenska som "genomgripande störning i utvecklingen", helt uppenbart för att undvika tokiga sammanblandningar i och med att utvecklingsstörning redan var ett så rotat ord i svenskan, med en helt annan betydelse som skulle kunna ge alla dessa missförstånd som vi nu ändå har fått - för att någon stor jävla idiot någonstans efter några år ändå tyckte att det där var något man kunde högtidligt skita i, och introducerade att det lika förbannat skulle börja benämnas "genomgripande utvecklingsstörning" på svenska.

Den/de som genomdrev denna förändring valde aktivt att bidra till ett för jävligt stigma för många av oss. De skulle förtjäna varsin fet smäll på käften. De visste mycket väl vad de gjorde, och tyckte att det inte skulle kunna ha några negativa följder för någon som det fanns anledning att bry sig om. Skithögar de luxe!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav plåtmonster » 2014-09-29 0:41:09

@Pemer, Det kan väl inte vara så svårt att plocka rätt på vem som gjort den idiotiska översättningen?

Ett vettigt alternativ kanske vore "genomgripande avvikelse i utvecklingen" ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav Zirre » 2015-09-07 21:21:15

Pikachu skrev:
Athena skrev:Pikachu har du AS?
Jo jag lider av denna utvecklingsstörning, men det hör ju inte till saken liksom. Välkommen hit förresten :-)Happy .
Utvecklingsstörning, ha! inte en bokstav rätt. :D


Moderator Alien: Detta och följande sex inlägg har flyttats från varfor-maste-aspergare-vara-battre-an-andra-t46088.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav tahlia » 2015-09-07 21:25:57

Pikachu har antingen inte lärt sig skillnaden på den allmänna användningen av ordet utvecklingsstörning och den medicinska varianten vilken i det här fallet betyder "störning i utvecklingen". Eller så provoceras det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav slackern » 2015-09-07 21:26:40

Zirre skrev:
Pikachu skrev:
Athena skrev:Pikachu har du AS?
Jo jag lider av denna utvecklingsstörning, men det hör ju inte till saken liksom. Välkommen hit förresten :-)Happy .
Utvecklingsstörning, ha! inte en bokstav rätt. :D


Det går under Genomgripande utvecklingsstörningar. Även läs och skrivsvårigheter och räknesvårigheter faller under utvecklingsstörningar.

- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav slackern » 2015-09-07 21:30:20

tahlia skrev:Pikachu har antingen inte lärt sig skillnaden på den allmänna användningen av ordet utvecklingsstörning och den medicinska varianten vilken i det här fallet betyder "störning i utvecklingen". Eller så provoceras det.


Autism faller under genomgripande utvecklingsstörning, det som i dagligt tal kallas utvecklingsstörning faller under psykisk utvecklingsstörning.

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... stScroll=0
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav Pikachu » 2015-09-07 21:34:35

Klart att det inte riktigt är en klassisk utvecklingsstörning, men likt förbannat är det en utvecklingsstörning.

Eller är detta ännu ett försök att slå neråt? Vi är bättre än de med IQ;er på under 70.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav slackern » 2015-09-07 21:39:53

Pikachu skrev:Eller är detta ännu ett försök att slå neråt? Vi är bättre än de med IQ;er på under 70.


Nej inte från min sida, är bara ett konstaterande, inget man behöver hetsa upp sig över, om man tror på sig själv och inte har dåligt självförtroende så reagerar man inte och upplever sig kränkt.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför måste aspergare vara bättre än andra?

Inläggav Zirre » 2015-09-07 21:41:43

Störning i utvecklingen är inte det samma som utvecklingsstörning (förståndshandikapp eller begåvningshandikapp)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Liljan » 2015-09-09 9:52:41

Jag hade blivit jätteupprörd och krävt ett möte med läkaren direkt! Är en sådan diagnos satt har du rätt att veta det.

Du kan inte ha Asperger och en utvecklingsstörning samtidigt, däremot kan du ha Atypisk autism och en utvecklingsstörning. Utvecklingsstörningen är en tilläggsdiagnos och innebär att du har ett IQ under 70. Själv har jag atypisk autism men ingen utvecklingsstörning.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in