Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-12 0:10:11

Furienna skrev:
Alien skrev:Jag tycker inte den är särskilt lik Game of Thrones, men hemska grymheter förekommer i båda.

Spoiler: visa
"Du såg min dotter naken", säger Ragnar. "Bara halvnaken" säger Sven. Stämmer det frågar Ragnar huvudpersonen Uthred. Han intygar det. "Då kommer jag bara att sticka ut ena ögat på dig." Både Sven och Uthred är mera barn än vuxna då. Givetvis kommer Sven och hans far att utkräva hämnd senare.


Trots grymheterna kommer jag nog att följa serien. Den visar ju en mindre känd del av historien. Det sista kungadömet är Wessex. Alla övriga kungadömen (el earldömen) lägger de danska vikingarna under sig (Danelagen).

http://www.svtplay.se/video/9484781/the ... -avsnitt-1

Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Men medan Game of Thrones är ren fantasi, så bygger både Spartacus och The Last Kingdom på verklighet. Och i verkligheten förekom mycket strider och krig.

Men jag kan förstå att det kan vara jobbigt att se dessa grymheter. Det är ju också de som film/serieskapare älskar att skildra. Det fanns ju också en vardag i vikingarnas liv: jordbruk, fiske, spela hnetafl etc, men den är ju inte så dramatisk att visa.

Det sades i första avsnittet att Danmark hade så dålig jord att danerna var tvungna att invadera England (som tydligen hade bra jord). Och man fick varken jord el rikedomar utan strid. Men det stämmer ju inte alls. Danmark har bördig jord. Däremot kanske inte hemmanen räckte till för alla, så att en del föredrog att dra ut och erövra nytt land.

Vikingarna var inte så ovårdade och smutsiga som man kan tro. Man har hittat kammar, nagelpetare och pincetter.
Tvärt emot populärkulturens uppfattning försökte vikingarna att hela tiden vara välvårdade. Till exempel berättade munken John av Wallingford år 1220 i sin krönika att de danska vikingarna "hade för vana – enligt sitt lands sedvänjor – att kamma sitt hår varje dag, att bada varje lördag, att ofta byta kläder och att framhäva sig själva med hjälp av många sådana lättfärdiga tilltag".
http://varldenshistoria.se/civilisation ... ch-fafanga

Lördag kommer ju av "lögardag", dvs den dagen man badade. Så var det i min barndom också, man badade en gång i veckan och det räckte, tyckte man.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-07-12 0:49:39

Furienna skrev:Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Då kanske "Jag, Claudius" (I, Claudius) BBC 1976 vore nåt för dig. Efter Robert Graves' romaner.

Jag har sett serien på 12/13 avsnitt flera gånger. Riktiga skådespelare. Man följer berättaren Claudius' liv under claudiernas tid på Roms kejsartron: Augustus, Tiberius, Caligula och Claudius själv. Efter honom kom Nero, den siste claudiern.

Och kejsarinnan Livia som styr Roms öde med allehanda intriger och gifter. Och lilla Messalina...

Mer intriger än rå verklighet; den försiggår utanför bild, den kan man föreställa sig.

Inga dånande trummor, inget blodsprut, inga moderna redigeringstricks.

https://en.wikipedia.org/wiki/I,_Claudius_(TV_series)

(Caligula spelas av han som hade en alien i magen i filmen Alien.)

250px-I_Claudius_titles.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-07-12 2:33:00

Dagobert skrev:Och kejsarinnan Livia som styr Roms öde med allehanda intriger och gifter.

För sent att ändra, men jag vill byta ut ett ord. Så här skulle det stå:

Och kejsarinnan Livia som styr Roms öde med dödliga intriger och gifter.

(Esprit d'escalier...)
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-12 3:15:56

ankhat skrev:
Furienna skrev:Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Håller med. Jag har slutat titta på serier som innehåller vad jag uppfattar som onödigt detaljerat våld. Utdragna våldscener som "nöje", nej tack för mig.

Har också svårt för dom...men inte av det skälet utan för att det är "plastiga" slimmade produktioner med fagra nyllen i bärande roller.

Känns som filmat lajv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-07-12 11:50:33

KrigarSjäl skrev:
ankhat skrev:
Furienna skrev:Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Håller med. Jag har slutat titta på serier som innehåller vad jag uppfattar som onödigt detaljerat våld. Utdragna våldscener som "nöje", nej tack för mig.

Har också svårt för dom...men inte av det skälet utan för att det är "plastiga" slimmade produktioner med fagra nyllen i bärande roller.

Känns som filmat lajv.


Titta på Game of thrones näst senaste avsnitt som heter Batle of the basters, där är det då rakt inte några fagra ansikten, det är nog en utav dom bästa bataljer jag har sett på en TV-serie nästan så att det blev episkt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-12 12:06:19

Mja, GoT går att titta på som tidsfördriv men episkt vete sjutton...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-07-12 12:07:01

KrigarSjäl skrev:Mja, GoT går att titta på som tidsfördriv men episkt vete sjutton...


Jag skrev att den stridsscenen var episk.

Bara en liten del utav den.

slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-07-12 16:29:45

Alien skrev:Men medan Game of Thrones är ren fantasi, så bygger både Spartacus och The Last Kingdom på verklighet. Och i verkligheten förekom mycket strider och krig.

Men jag kan förstå att det kan vara jobbigt att se dessa grymheter. Det är ju också de som film/serieskapare älskar att skildra. Det fanns ju också en vardag i vikingarnas liv: jordbruk, fiske, spela hnetafl etc, men den är ju inte så dramatisk att visa.

Ja, visst förstår jag att våld och mord har förekommit i verkligheten. Men det kan lätt bli för mycket av det goda, eller det onda i det här fallet. Och jag måste säga att min tolerans för det här inte har ökat med åren heller.

Dagobert skrev:Då kanske "Jag, Claudius" (I, Claudius) BBC 1976 vore nåt för dig. Efter Robert Graves' romaner.

Jag har sett serien på 12/13 avsnitt flera gånger. Riktiga skådespelare. Man följer berättaren Claudius' liv under claudiernas tid på Roms kejsartron: Augustus, Tiberius, Caligula och Claudius själv. Efter honom kom Nero, den siste claudiern.

Och kejsarinnan Livia som styr Roms öde med allehanda intriger och gifter. Och lilla Messalina...

Mer intriger än rå verklighet; den försiggår utanför bild, den kan man föreställa sig.

Inga dånande trummor, inget blodsprut, inga moderna redigeringstricks.

"Jag, Claudius" var ju faktiskt rätt så brutal också för sin tid, med mycket onda människor och mord och folk som blev avrättade. Men jag vill minnas att den ändå var mer smakfull än de där nya serierna, för man fick som sagt inte se så mycket av det värsta i bild.
Senast redigerad av Furienna 2016-07-12 16:40:46, redigerad totalt 3 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-12 16:38:37

KrigarSjäl skrev:
ankhat skrev:
Furienna skrev:Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Håller med. Jag har slutat titta på serier som innehåller vad jag uppfattar som onödigt detaljerat våld. Utdragna våldscener som "nöje", nej tack för mig.

Har också svårt för dom...men inte av det skälet utan för att det är "plastiga" slimmade produktioner med fagra nyllen i bärande roller.

Känns som filmat lajv.


Men snygga skådespelare är det ju alltid i filmer/serier. Iaf när det gäller kvinnor.

Och det fanns ju också människor som såg bra ut även förr i tiden. Vikingarna var ju t o m mer fåfånga än man visste, kammade typ hår och skägg varje dag. Och badade bastu en gång i veckan (de lärde sig det kanske som väringar i Miklagård/Konstantinopel).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-12 16:53:19

Furienna skrev:
Alien skrev:Men medan Game of Thrones är ren fantasi, så bygger både Spartacus och The Last Kingdom på verklighet. Och i verkligheten förekom mycket strider och krig.

Men jag kan förstå att det kan vara jobbigt att se dessa grymheter. Det är ju också de som film/serieskapare älskar att skildra. Det fanns ju också en vardag i vikingarnas liv: jordbruk, fiske, spela hnetafl etc, men den är ju inte så dramatisk att via.

Ja, visst förstår jag att våld och mord har förekommit i verkligheten. Men det kan lätt bli för mycket av det goda, eller det onda i det här fallet. Och jag måste säga att min tolerans för det här inte har ökat med åren heller.

Dagobert skrev:Då kanske "Jag, Claudius" (I, Claudius) BBC 1976 vore nåt för dig. Efter Robert Graves' romaner.

Jag har sett serien på 12/13 avsnitt flera gånger. Riktiga skådespelare. Man följer berättaren Claudius' liv under claudiernas tid på Roms kejsartron: Augustus, Tiberius, Caligula och Claudius själv. Efter honom kom Nero, den siste claudiern.

Och kejsarinnan Livia som styr Roms öde med allehanda intriger och gifter. Och lilla Messalina...

Mer intriger än rå verklighet; den försiggår utanför bild, den kan man föreställa sig.

Inga dånande trummor, inget blodsprut, inga moderna redigeringstricks.

"Jag, Claudius" var ju faktiskt rätt så brutal också för sin tid, med mycket onda människor och mord och flera avrättningar. Men jag vill minnas att den var mer smakfull än de där nya serierna, för man fick som sagt inte se så mycket av det värsta i bild.

Jag har också sett serien om Claudius. Tyckte den var jättebra men mycket mord och grymheter. Värst var Caligula. Skillnaden är väl att idag ska det vara mer realistiskt. Man får inte bara höra om hemskheterna, man får se det också.

I serien Rome förekommer också mycket grymheter.

Rent generellt tycker jag verkligheten i historiska serier och filmer numera visas mycket grymmare och skitigare (= mer realistiskt). Tänk bara på västernfilmer/serier. Förr var det inte bara färre grafiskt skildrade grymma scener (och sexscener) utan också tydliga hjältar och skurkar. Senare blev alla mer el mindre grymma skurkar, svarta och gråa, inga snövita hjältar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-07-12 17:41:37

Furienna skrev:"Jag, Claudius" var ju faktiskt rätt så brutal också för sin tid, med mycket onda människor och mord och folk som blev avrättade. Men jag vill minnas att den ändå var mer smakfull än de där nya serierna, för man fick som sagt inte se så mycket av det värsta i bild.

Alien skrev:Jag har också sett serien om Claudius. Tyckte den var jättebra men mycket mord och grymheter. Värst var Caligula. Skillnaden är väl att idag ska det vara mer realistiskt. Man får inte bara höra om hemskheterna, man får se det också.

Jo, så var det väl. Det var realismen jag menade - för mycket imiterad realism gör lätt att min närvarokänsla minskar och känslan av att titta på en filmproduktion ökar.
Jag tittade på slackerns klipp men säger som KS: ""plastiga" slimmade produktioner med fagra nyllen i bärande roller. Känns som filmat lajv."
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-07-24 0:43:25

ankhat skrev:Och så finns det ju deckarserier i historisk miljö. :-)Happy

Miss Fisher's Murder Mysteries utspelar sig i 1920-talets Melbourne. Framför allt de första två av de tre säsongerna (oklart om det blir fler) är sevärda, mycket pga miljön och så samspelet mellan huvudpersonerna Phryne Fisher och polisen Jack Robinson.

Murdoch Mysteries, där det löses mordgåtor med hjälp av vetenskap och skojas anakronistiskt (ibland hejdlöst roligt, ibland en aning krystat) i 1890-talets Toronto. Känns också tidstrogen, lite tråkigt bara att en superskurk introduceras - i samband med det börjar en och annan huvudperson uppföra sig så att superskurkspåret kan utvecklas snarare än hur de borde uppföra sig enligt deras tidigare personligheter.

Cadfael, 1100-talsmunken som löser mordgåtor med logik och psykologisk insikt. Böckerna/avsnitten känns efter ett tag som variationer på samma tema, men mijlön är väldigt övertygande. (Nix, jag kan inte bedöma hur korrekt den är, men den känns riktig.) Och så får man se Derek Jacobi, som spelade Claudius, igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miss_Fisher%27s_Murder_Mysteries
https://sv.wikipedia.org/wiki/Murdoch_Mysteries - bättre text på engelska:
https://en.wikipedia.org/wiki/Murdoch_Mysteries
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadfael_(TV_series)

Märkligt nog har jag lyckats missa de flesta avsnitten av "Miss Fisher" och "Murdoch Mysteries". Och jag hade faktiskt inte ens någon aning att böckerna om Cadfael blivit en TV-serie.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Bali » 2016-07-31 10:38:01

Jag ser också mycket gärna på historiska serier och har t.ex. precis börjat följa BBC: s The Secret Agent.

Andra serier jag verkligen kan rekommendera är:
TURN
The Knick
Manhattan
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Historiska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-07-31 11:23:12

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
ankhat skrev:Håller med. Jag har slutat titta på serier som innehåller vad jag uppfattar som onödigt detaljerat våld. Utdragna våldscener som "nöje", nej tack för mig.

Har också svårt för dom...men inte av det skälet utan för att det är "plastiga" slimmade produktioner med fagra nyllen i bärande roller.

Känns som filmat lajv.


Men snygga skådespelare är det ju alltid i filmer/serier. Iaf när det gäller kvinnor.

Och det fanns ju också människor som såg bra ut även förr i tiden. Vikingarna var ju t o m mer fåfånga än man visste, kammade typ hår och skägg varje dag. Och badade bastu en gång i veckan (de lärde sig det kanske som väringar i Miklagård/Konstantinopel).

Jovisst, snygga människor har alltid funnits.

Men i alla serier är de ju snygga på det där plastiga LA-modellagentur-viset.

Vikingarna hade rimligen inte stomatolvita tänder i perfekta rader eller släta babyansikten.
Sannolikt var det mer väderbitna ärrade typer.
Hårda typer med hårda ansikten.
Inte svärmorsdröm-stjärtgosse-Hollywood-hudvård-kalsongmodell.

Samma kritik mot serier som handlar om gladiatorer, 20-talsgangsters, cowboys och bikers.

Outlawbikers har inte manikyrerade naglar.
Det bara är så.

Mja, alltid snygga kvinnor i serier...det har nog varit så men det är på väg att luckras upp.
Sett Orange is the new black?
Där är det kvinns i alla åldrar och storlekar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-31 12:56:42

Nej, tyvärr har jag inte sett den omtalade Orange is the new black. Jag har inte Netflix.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-31 14:20:02

Andra världskriget har gett upphov till ett otal serier. Som den franska serien En liten fransk stad (Un village français). (Jag tycker att "En liten stad i Frankrike" hade flutit mycket bättre än den mer ordagrant översatta titeln. Jag säger hela tiden fel.)

svt skrev:Ambitiös och påkostad fransk följetong om livet under andra världskriget och den tyska ockupationen i den fiktiva byn Villeneuve.
Stor vardagsdramatik, kärlek och relationer varvas med krigets fasor och intriger i serien En fransk liten by.
---
12 juni 1940. Livet pågår som vanligt i den lilla orten Villeneuve, som ännu är helt ovetande om det kommande krigsnederlaget. Läkaren Daniel Larcher förbereder en förlossning, sågverkschefen Raymond Schwartz förälskar sig i Marie, en av hans anställda. Lärarinnan Lucienne befinner sig på utflykt med sin klass, när plötsligt ett tyskt stridsflygplan beskjuter gruppen. Ockupationen tar sin början.
http://www.svt.se/en-liten-fransk-stad/ ... ransk-stad

Ja, det är ju så att människor under stora skeenden aldrig fattar att de lever i något sådant. Trots kriget håller de på med sina otrohetshistorier och försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Kriget ger möjlighet till svartabörsaffärer och kärlekshistorier med de tyska ockupanterna.

En central fråga är också om man ska samarbete med ockupanterna el göra motstånd.

En bror är läkare och borgmästare och väljer samarbetets väg. Han visas faktiskt som sympatisk, han vill hjälpa stadsborna. När en spansk flyktingkvinna föder ett litet barn i byn under kriget säger hon "Teqiuero" när hon ser sin son. Det är alltså hans namn tror läkaren och hans fru, som bestämmer sig för att ta hand om pojken. Och Tequiero får han heta. Daniels yngre bror Marcel är däremot kommunist och kämpar emot tyskarna. Men det är väl ett tecken på seriens kvalitet att Daniel verkar mycket mer sympatisk än Marcel. Daniel vill alla väl och vill hjälpa alla, läkare som han är. Marcel är intolerant och hånar sin bror som trots detta ställer upp och hjälper Marcel och hans son Gustave. När Marcel måste gå under jorden tar Daniel självklart hand om Gustave. Kommunisterna är hårda och inom gruppen/cellen råder det snarare diktatur än demokrati. Och misstänks någon vara en förrädare så ska den dödas.

Spoiler: visa
Läkarens rödhåriga fru Hortense är upprepat otrogen. En gång med den tyske överbefälhavaren och nazisten Heinrich Müller. En gång kommer hon in medan han torterar en byinvånare. När han sedan kommer till älskarinnan är hon påtagligt upprörd. Han beklagar att hon fick se det. Nej, det ingick ju i jobbet, det brydde hon sig inte om. Men en del av stadsborna hade visat sin motvilja mot henne. Hon insåg plötsligt vad som kunde hända henne när tyskarna försvann. Jag unnade henne att få sitt långa röda hår avklippt efteråt. En kvinna som blir uttråkad av sin snälle man men tänd på den onde nazisten.

Det finns många andra personer i serien, alla intressanta och personligt skildrade och hela tiden dramatik och spänning.

Konstigt att det inte skrivits mer om denna utmärkta serie. Kanske för att den varken är amerikansk el brittisk utan fransk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-07-31 14:22:58

Tydligen så bestod den franska motståndsrörelsen utav en stor del utav flyktingar från Spanien och Franko. Tar dom upp det i serien?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-08-01 0:44:29

Nej, det har jag inget minne av. Däremot så tycks det finnas två motståndsrörelser, den kommunistiska och en annan som drivs av rektorn som har en tryckpress i källaren.

Men alla slags sabotage slår mot oskyldiga. Dödar någon en tysk, kräver tyskarna att flera fransmän ska dödas som straff och det betyder inget att de är oskyldiga. Ska man då ange motståndsrörelsen el se på hur oskyldiga dödas?

Likaså när det kommer en grupp judiska fångar som ska inkvarteras i staden i väntan på vidare transport. Om någon lyckas fly så åker någon annan dit. Plötsligt kommer ett krav på att 28 utländska judar från staden ska samlas ihop och skickas iväg. Inte franska medborgare till en början. Men om någon lyckas fly så blir det inte 28. Den enes bröd, den andres död. När en gammal man dör under "insamlingen" så får han inte räknas med, nu behövs det en ny jude.

I början av serien säger polisen att vi ska väl inte gå tyskarnas ärenden. När det gäller en tjuv som råkat ha sönder en viktig ledning så säger först polisen att den franska rättvisan ska döma honom. Men tyskarna kräver honom och franska polisen har inget att sätta emot. Till slut har franska polisen blivit tyskarnas lydiga underhuggare. När borgmästaren protesterar hotas han med avsättning.

Till slut gjorde sig franska polisen skyldig till detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lo ... r%C3%A4den
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Dreamtrance » 2016-08-03 18:03:12

Svart Idyll, sen fanns det en serie med utomjordingar som dök upp i Floridas träskmarker. Kommer inte ihåg namnet på den. The lone gunman, speciellt avsnittet när ett passagerarplan ska fjärrstyras in i World trade center.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Historiska TV-serier

Inläggav colaflaska » 2016-08-03 22:53:16

KrigarSjäl skrev:Vikingarna hade rimligen inte stomatolvita tänder i perfekta rader eller släta babyansikten.
Sannolikt var det mer väderbitna ärrade typer.
Hårda typer med hårda ansikten.
Inte svärmorsdröm-stjärtgosse-Hollywood-hudvård-kalsongmodell.

http://sciencenordic.com/what-vikings-really-looked

“Several archaeological finds have revealed tweezers, combs, nail cleaners, ear cleaners and toothpicks from the Viking Age," says Louise Kæmpe Henriksen, a curator at the Viking Ship Museum in Roskilde.

“From picture sources we know that the Vikings had well-groomed beards and hair. The men had long fringes and short hair on the back of the head," she says, adding that the beard could be short or long, but it was always well-groomed. Further down on the neck, the skin was shaved.


De var knappast hollywoodsnygga men definitivt inte så fula som folk verkar tro.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-08-04 16:45:16

colaflaska skrev:
KrigarSjäl skrev:Vikingarna hade rimligen inte stomatolvita tänder i perfekta rader eller släta babyansikten.
Sannolikt var det mer väderbitna ärrade typer.
Hårda typer med hårda ansikten.
Inte svärmorsdröm-stjärtgosse-Hollywood-hudvård-kalsongmodell.

http://sciencenordic.com/what-vikings-really-looked

“Several archaeological finds have revealed tweezers, combs, nail cleaners, ear cleaners and toothpicks from the Viking Age," says Louise Kæmpe Henriksen, a curator at the Viking Ship Museum in Roskilde.

“From picture sources we know that the Vikings had well-groomed beards and hair. The men had long fringes and short hair on the back of the head," she says, adding that the beard could be short or long, but it was always well-groomed. Further down on the neck, the skin was shaved.


De var knappast hollywoodsnygga men definitivt inte så fula som folk verkar tro.


Nej då dom var tydligen värsta renliga utav sig enligt sagorna och anglosaxiska krönikor.

Fast ser ut att ha haft läskiga stirriga ögon. ;)

Bild
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-08-14 14:36:32

Alien skrev:Andra världskriget har gett upphov till ett otal serier. Som den franska serien En liten fransk stad (Un village français). (Jag tycker att "En liten stad i Frankrike" hade flutit mycket bättre än den mer ordagrant översatta titeln. Jag säger hela tiden fel.)

svt skrev:Ambitiös och påkostad fransk följetong om livet under andra världskriget och den tyska ockupationen i den fiktiva byn Villeneuve.
Stor vardagsdramatik, kärlek och relationer varvas med krigets fasor och intriger i serien En fransk liten by.
---
12 juni 1940. Livet pågår som vanligt i den lilla orten Villeneuve, som ännu är helt ovetande om det kommande krigsnederlaget. Läkaren Daniel Larcher förbereder en förlossning, sågverkschefen Raymond Schwartz förälskar sig i Marie, en av hans anställda. Lärarinnan Lucienne befinner sig på utflykt med sin klass, när plötsligt ett tyskt stridsflygplan beskjuter gruppen. Ockupationen tar sin början.
http://www.svt.se/en-liten-fransk-stad/ ... ransk-stad

Ja, det är ju så att människor under stora skeenden aldrig fattar att de lever i något sådant. Trots kriget håller de på med sina otrohetshistorier och försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Kriget ger möjlighet till svartabörsaffärer och kärlekshistorier med de tyska ockupanterna.

En central fråga är också om man ska samarbete med ockupanterna el göra motstånd.

En bror är läkare och borgmästare och väljer samarbetets väg. Han visas faktiskt som sympatisk, han vill hjälpa stadsborna. När en spansk flyktingkvinna föder ett litet barn i byn under kriget säger hon "Teqiuero" när hon ser sin son. Det är alltså hans namn tror läkaren och hans fru, som bestämmer sig för att ta hand om pojken. Och Tequiero får han heta. Daniels yngre bror Marcel är däremot kommunist och kämpar emot tyskarna. Men det är väl ett tecken på seriens kvalitet att Daniel verkar mycket mer sympatisk än Marcel. Daniel vill alla väl och vill hjälpa alla, läkare som han är. Marcel är intolerant och hånar sin bror som trots detta ställer upp och hjälper Marcel och hans son Gustave. När Marcel måste gå under jorden tar Daniel självklart hand om Gustave. Kommunisterna är hårda och inom gruppen/cellen råder det snarare diktatur än demokrati. Och misstänks någon vara en förrädare så ska den dödas.

Spoiler: visa
Läkarens rödhåriga fru Hortense är upprepat otrogen. En gång med den tyske överbefälhavaren och nazisten Heinrich Müller. En gång kommer hon in medan han torterar en byinvånare. När han sedan kommer till älskarinnan är hon påtagligt upprörd. Han beklagar att hon fick se det. Nej, det ingick ju i jobbet, det brydde hon sig inte om. Men en del av stadsborna hade visat sin motvilja mot henne. Hon insåg plötsligt vad som kunde hända henne när tyskarna försvann. Jag unnade henne att få sitt långa röda hår avklippt efteråt. En kvinna som blir uttråkad av sin snälle man men tänd på den onde nazisten.

Det finns många andra personer i serien, alla intressanta och personligt skildrade och hela tiden dramatik och spänning.

Konstigt att det inte skrivits mer om denna utmärkta serie. Kanske för att den varken är amerikansk el brittisk utan fransk.

Jag har sett på den serien förr (men bara den första säsongen), och den är i starkaste laget för min smak. Särskilt hemskt var det när en ond tysk nästan satte en het cigarett i ögonen på någon.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav AlgoJerViA » 2016-08-15 6:54:56

Konstigt att ingen nämnt Brideshead Revisited (En förlorad värld).

https://en.wikipedia.org/wiki/Brideshead_Revisited_(TV_serial)
AlgoJerViA
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2015-05-27
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Historiska TV-serier

Inläggav PixieBoy » 2016-09-06 5:29:47

Bali skrev:Jag ser också mycket gärna på historiska serier och har t.ex. precis börjat följa BBC: s The Secret Agent.

Andra serier jag verkligen kan rekommendera är:
TURN
The Knick
Manhattan

The Knick är riktigt bra, handlar om ett sjukhus som heter The Knickerbocker Hospital men i folkmun kallas The Knick i New York under sekelskiftet. Den är bra filmad och har bra skådespelare, det är även intressant att se hur teknologin utvecklats sedan den tiden när det gäller sjukhus och liknande. Den är väldigt mörk i tonen och har många grafiska kirurgiscener, har varit tvungen att titta bort flera gånger när de opererat just för att det är så blodigt och dant (gillar inte heller att titta på moderna operationer och liknande, för blodigt och äckligt).
PixieBoy
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-07-11
Ort: Västsverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in