Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jargong och stämning på chatten [avdelad tråd]

Inläggav Hettan » 2016-03-31 8:31:53

Alien skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
Jo, men det verkar vara skillnad på hur man använder könsord. Om man inte är dråplig och smidig utan bara sådär autistiskt osmidig så är det dåligt.


Förut när jag chattade var det mycket obsceniteter i chatten och kan knappast tro att det har blivit bättre.


Jag gör alltså alldeles rätt som inte hänger på chatten.

Men det kan ju finnas en gräns, t ex om någon bara skriver obsceniteter och just inget annat. Då blir det spamming.

Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?

Admin

Tråden avdelad från varfor-kan-jag-inte-komma-in-pa-chatten-t48096.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Titti » 2016-03-31 21:17:48

Hettan skrev:
Alien skrev:Jag gör alltså alldeles rätt som inte hänger på chatten.

Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?


Jag tycker i alla fall att det är tröttsamt. Mest. Jag har inga problem med mentala bilder eller sånt men könsord och svordomar i alltför riklig mängd är just - tröttsamt.

Se där: en anledning till att inte jag hänger på chatten heller.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Alien » 2016-04-10 1:28:39

Hettan skrev:
Alien skrev:
slackern skrev:
Förut när jag chattade var det mycket obsceniteter i chatten och kan knappast tro att det har blivit bättre.


Jag gör alltså alldeles rätt som inte hänger på chatten.

Men det kan ju finnas en gräns, t ex om någon bara skriver obsceniteter och just inget annat. Då blir det spamming.

Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?


Frågan är snarare varför man vill använda såna ord. Tourettes? Önskan att chockera?

Skulle du använda könsord i ett blandat sällskap, där du inte känner alla och det är folk av olika ålder och kön? Det är faktiskt stötande och störande för många. Vem skulle använda sådana ord på fikarasten på jobbet? Jag vet att jag inte skulle känna mig hemma med folk som använde såna ord. Så det är lika bra att jag inte är på chatten då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav hearnothing » 2016-04-10 8:35:44

Vem skulle använda sådana ord på fikarasten på jobbet?


Jag är inte mycket för könsord själv men jag känner ett par personer som troligen inte skulle dra sig för att köra det rejset på den första fikarasten på ett nytt jobb, om det kändes rätt. Dom är väldigt roliga i allmänhet.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Hettan » 2016-04-11 18:31:05

Alien skrev:
Hettan skrev:
Alien skrev:
Jag gör alltså alldeles rätt som inte hänger på chatten.

Men det kan ju finnas en gräns, t ex om någon bara skriver obsceniteter och just inget annat. Då blir det spamming.

Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?


Frågan är snarare varför man vill använda såna ord. Tourettes? Önskan att chockera?

Skulle du använda könsord i ett blandat sällskap, där du inte känner alla och det är folk av olika ålder och kön? Det är faktiskt stötande och störande för många. Vem skulle använda sådana ord på fikarasten på jobbet? Jag vet att jag inte skulle känna mig hemma med folk som använde såna ord. Så det är lika bra att jag inte är på chatten då.

Då vill jag fråga dig varför inte? Spelar det någon roll egentligen?

Det är viss skillnad att göra det på en chatt där man är anonym vs att göra det i det verkliga livet. Själv så gör jag det för att det ger mig glädje. Om det är störande eller stötande för många så är det deras problem. Jag kan inte gå runt med moraliska plikter att skydda andra från att känna sig obekväma precis som jag inte förväntar mig att andra ska skydda mig från att känna mig obekväm. Det är inte min skyldighet och ej heller någon annans.

Om du känner dig obekväm med det så kan du antingen utsätta dig för det och göra det mer vant eller låta bli. Det är ditt val. Men jag kan ju inte gå runt och censurera mig själv för att du eller någon annan råkar ta illa vid sig. Och även om jag gjorde det, vilket jag inte skulle få för mig att göra (been there done that), så skulle någon annan göra det. Sån är verkligheten.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Alien » 2016-04-12 1:24:01

Ja, då föredrar jag att umgås med folk i verkliga livet som inte behöver vräka sig med könsord. Du vill inte censurera dig, jag vill inte umgås (el chatta med) folk som absolut måste använda könsord. Jag fattar inte varför man ska bli en annan (mer ohyfsad) människa för att man umgås via internet. Fast det tycks ju vara vanligt mtp att folk även utsätts för hat och hot via internet. Men man ska ju inte censurera sig, dvs uttrycka sig civiliserat, det kanske är farligt? :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-13 4:00:16

Det är ett par tre-fyra användare på chatten som gett sig den på att skriva så mycket könsord som möjligt.

Könsord och kroppsfunktioner.

Och ännu mer skriver de om de möter protester.
Att folk blir äcklade bryr de sig inte om, det tycks snarare motivera.

Varför vuxna människor håller på såhär har jag ingen aning om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-23 7:45:13

Hettan skrev:
Alien skrev:
Hettan skrev:Vad skulle hända om någon började skriva snusk? Får du mentala bilder? På vilket sätt är det störande, stötande eller vad det nu än är?

Jag kan förstå om man inte tål att ta nedlåtande attityder, alltså någon från av internetmobbing i brist på bättre ord.. Men könsord?


Frågan är snarare varför man vill använda såna ord. Tourettes? Önskan att chockera?

Skulle du använda könsord i ett blandat sällskap, där du inte känner alla och det är folk av olika ålder och kön? Det är faktiskt stötande och störande för många. Vem skulle använda sådana ord på fikarasten på jobbet? Jag vet att jag inte skulle känna mig hemma med folk som använde såna ord. Så det är lika bra att jag inte är på chatten då.

Då vill jag fråga dig varför inte? Spelar det någon roll egentligen?

Det är viss skillnad att göra det på en chatt där man är anonym vs att göra det i det verkliga livet. Själv så gör jag det för att det ger mig glädje. Om det är störande eller stötande för många så är det deras problem. Jag kan inte gå runt med moraliska plikter att skydda andra från att känna sig obekväma precis som jag inte förväntar mig att andra ska skydda mig från att känna mig obekväm. Det är inte min skyldighet och ej heller någon annans.

Om du känner dig obekväm med det så kan du antingen utsätta dig för det och göra det mer vant eller låta bli. Det är ditt val. Men jag kan ju inte gå runt och censurera mig själv för att du eller någon annan råkar ta illa vid sig. Och även om jag gjorde det, vilket jag inte skulle få för mig att göra (been there done that), så skulle någon annan göra det. Sån är verkligheten.


:-)049 :-)049 :-)049

Prussiluskorna ska hållas kort.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Titti » 2016-04-23 15:37:38

Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-23 22:22:47

Titti skrev:Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?


Precis. Det undrar jag också.

Chatten är till för alla, alltså kan man inte komma och kräva rättning i ledet.

- Här ska inte skrivas om snusk och bajs för så tycker jag. *tjurar*


Vad som behövs är en ökad tolerans, inte trångsynthet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Alien » 2016-04-23 23:13:46

Alltså får den som inte trivs med könsord hålla sig undan. Kiss och bajsförtjusningen trodde jag hörde till treårsåldern till.

Men det blir väldigt enkelt för mig. Jag skulle inte trivas på chatten. Alltså håller jag mig borta. Ingen saknar mig och jag är lika nöjd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-23 23:35:39

De är helt enkelt ointresserade av att visa hänsyn.
Verkar som att de tycker det finns nåt slags punkigt rebelliskt värde i könsord och tal om kroppsfunktioner.

Min slutsats är att de är i minoritet och att deras tramsande håller folk borta från chatten.

Ni skulle se hur det ser ut där ibland...fullskalig sandlåda.

En del användare skriver inte ens riktiga ord utan bildar en egen jargong som tycks bestå i slumpvisa tangenttryckningar.

Ju barnsligare desto bättre.

Någon sa att han skrev bara för att fylla chatten med bytes.

Andra överanvänder smileys. En del använder bara smileys.


Skulle gärna se Alien och Titti på chatten dock.
De verkar gilla den här sandlådenivån ungefär lika mycket som jag gör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-23 23:41:13

snuggelhund skrev:
Titti skrev:Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?


Precis. Det undrar jag också.

Det är ni som inte visar hänsyn utan beter er som obstinata barnrumpor.

Trettio- och fyrtioåringar som skriver en massa kiss & bajs.

Det är ta mig fan helt fantastiskt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-23 23:50:05

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
Titti skrev:Varför är det fel att visa hänsyn till andra människor?


Precis. Det undrar jag också.

Det är ni som inte visar hänsyn utan beter er som obstinata barnrumpor.

Trettio- och fyrtioåringar som skriver en massa kiss & bajs.

Det är ta mig fan helt fantastiskt.


Ännu mer fantastiskt är att när man råkar vara på humör för det fylla chatten med lite lagom rasistisk och misogyn jargong.

Sen vid kritik gömmer man sig bakom sin självutnämnda antirasiststatus.

(Och nej, återigen jag menar inte att du ÄR rasist, så slipper du påpeka det)



Sopa upp utanför egen dörr först..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Puzzle » 2016-04-23 23:52:04

Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-23 23:56:41

Mängden okvädesord och frånstötande ord man använder är väl ett tecken på bildningsnivån och mogenheten hos personen skulle jag säga. Att använda dem ibland – Okey. Men hela tiden – Nja.

Tack för mig.
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav slackern » 2016-04-23 23:57:28

Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:


Eller Puzzle som övervakare som kommer in och drar folk i örat när dom har hållit på för länge eller för mycket. ;)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 0:04:51

slackern skrev:
Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:


Eller Puzzle som övervakare som kommer in och drar folk i örat när dom har hållit på för länge eller för mycket. ;)

Ujujuj.. Har tillräckligt med människor i privatlivet att dressera så det har jag nog inte tid till.. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 0:05:00

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
Precis. Det undrar jag också.

Det är ni som inte visar hänsyn utan beter er som obstinata barnrumpor.

Trettio- och fyrtioåringar som skriver en massa kiss & bajs.

Det är ta mig fan helt fantastiskt.


Ännu mer fantastiskt är att när man råkar vara på humör för det fylla chatten med lite lagom rasistisk och misogyn jargong.

Sen vid kritik gömmer man sig bakom sin självutnämnda antirasiststatus.

(Och nej, återigen jag menar inte att du ÄR rasist, så slipper du påpeka det)



Sopa upp utanför egen dörr först..

Det där har jag förklarat för dig flera gånger förut...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-24 0:05:33

Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:

-Det säger sig självt vad som är hänsyn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-04-24 0:07:29

Ni kan väl ha KrigarSjäl till chattmoderator.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-24 0:10:03

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är ni som inte visar hänsyn utan beter er som obstinata barnrumpor.

Trettio- och fyrtioåringar som skriver en massa kiss & bajs.

Det är ta mig fan helt fantastiskt.


Ännu mer fantastiskt är att när man råkar vara på humör för det fylla chatten med lite lagom rasistisk och misogyn jargong.

Sen vid kritik gömmer man sig bakom sin självutnämnda antirasiststatus.

(Och nej, återigen jag menar inte att du ÄR rasist, så slipper du påpeka det)



Sopa upp utanför egen dörr först..

Det där har jag förklarat för dig flera gånger förut...


Jag förväntar mig ingen "förklaring" från dig. Någon tillfredställande sådan har du nämligen aldrig givit.

Tycker det är värt att förklara för människor som läser den här tråden att du inte är så mycket bättre själv.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav snuggelhund » 2016-04-24 0:10:33

sugrövmanövern skrev:Ni kan väl ha KrigarSjäl till chattmoderator.


En plaskvåt dröm. :-)154
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Varför kan jag inte komma in på chatten?

Inläggav Puzzle » 2016-04-24 0:11:50

KrigarSjäl skrev:
Puzzle skrev:Intressant hur ordet "hänsyn" slängs fram och tillbaka. Själv skulle jag nog säga att det är en grupp orubbliga aspergare som vill ha chatten på sitt sätt eller inte alls. Skulle kanske fixa ett rullande schema så alla blir nöjda... :wink:

-Det säger sig självt vad som är hänsyn.

Ja, hänsyn innebär att visa respekt och omsorg för andra och deras sätt att vara. Något som väldigt få gör just nu i den här tråden (och på chatten av vad jag förstår).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in