Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav antonius » 2016-04-03 15:24:48

CrystalHeart skrev:Fick tipset av kuratorn från habiliteringen, som ett sätt att samla tankarna. Jag brukar sitta och måla i sängen innan jag försöker sova, det hjälper lite faktist. Nu får jag 4-5 timmars sömn istället för 3, win!


Åh fanken, vilket bra tips, måste vara ett bra sätt koppla bort onödiga tankar och hjärndemoner innan sänggåendet, man kan helt enkelt rita och klottra lite grann, gör ju inget om det inte blir så bra, bara man kommer till ro... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-03 16:25:25

Jag har fallit totalt för trenden med vuxenmålarböcker, älskar dem. Det är så rogivande att sitta och färglägga och resultatet blir ofta väldigt vackert. Hanna Karlzons Dagdrömmar är en favorit.
Nu önskar jag mig Daria Songs fantastiska målarböcker.
Bild

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-04-03 16:28:41

CrystalHeart skrev:Fick tipset av kuratorn från habiliteringen, som ett sätt att samla tankarna. Jag brukar sitta och måla i sängen innan jag försöker sova, det hjälper lite faktist. Nu får jag 4-5 timmars sömn istället för 3, win!
Ett problem är dock att jag börjar på en ny bild innan den jag höll på med innan är färdig... :-)059


Från boken "Blomstermandala".
Bild

Bild
Bild

Kommer sitta på balkongen i sommar och måla. :-)Happy


Dom var faktiskt rätt fina. :)
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-04-03 19:58:27

Kahlokatt skrev:Jag har fallit totalt för trenden med vuxenmålarböcker, älskar dem. Det är så rogivande att sitta och färglägga och resultatet blir ofta väldigt vackert. Hanna Karlzons Dagdrömmar är en favorit.
Nu önskar jag mig Daria Songs fantastiska målarböcker.
Bild

Bild


Oj! Ser ut som tavlor! :D
Är det aquarellpennor du målar med?
Är sugen på att prova, blir helt annan effekt än vanliga färgpennor. Jättefint! :-)Happy

slackern skrev:
CrystalHeart skrev:Fick tipset av kuratorn från habiliteringen, som ett sätt att samla tankarna. Jag brukar sitta och måla i sängen innan jag försöker sova, det hjälper lite faktist. Nu får jag 4-5 timmars sömn istället för 3, win!
Ett problem är dock att jag börjar på en ny bild innan den jag höll på med innan är färdig... :-)059


Från boken "Blomstermandala".
Bild

Bild
Bild

Kommer sitta på balkongen i sommar och måla. :-)Happy


Dom var faktiskt rätt fina. :)


Tack! :-)Hug
Senast redigerad av CrystalHeart 2016-04-03 20:03:52, redigerad totalt 1 gång.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-03 19:59:42

-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav alixha » 2016-04-04 9:21:00

KrigarSjäl skrev:-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?


Det är inte alltid resultatet som räknas.
Processen i sin helhet ger avslappning vad det verkar som enligt tidigare svar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav antonius » 2016-04-04 9:54:45

alixha skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?


Det är inte alltid resultatet som räknas.
Processen i sin helhet ger avslappning vad det verkar som enligt tidigare svar.


Om man blir relaxad och finner det meditativt och att man sen kan visa upp en mer harmonisk sida är ett bra mål i sig. Likt devisen att det inte är målet som är det viktiga utan resan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav vofff » 2016-04-04 11:12:33

hmm jag tycker det är obehagligt att måla på någon annans arbete, det känns inte originellt. Hellre bättre att skapa istället.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-04-04 14:28:29

antonius skrev:
CrystalHeart skrev:Fick tipset av kuratorn från habiliteringen, som ett sätt att samla tankarna. Jag brukar sitta och måla i sängen innan jag försöker sova, det hjälper lite faktist. Nu får jag 4-5 timmars sömn istället för 3, win!


Åh fanken, vilket bra tips, måste vara ett bra sätt koppla bort onödiga tankar och hjärndemoner innan sänggåendet, man kan helt enkelt rita och klottra lite grann, gör ju inget om det inte blir så bra, bara man kommer till ro... :-)005


Jamen precis!
Kan kanske jämföras med att andra läser böcker/tidningar innan det är dags att sova. Man varvar ner och det blir lite lättare att somna! :D

vofff skrev:hmm jag tycker det är obehagligt att måla på någon annans arbete, det känns inte originellt. Hellre bättre att skapa istället.


Handlar inte om att vara originell, bara att man blir lugnare i sinnet.
Dessutom målar jag så fult på fri hand att man får ont i ögonen av att titta på det. Bättre att man får välja sina egna färger på en redan vacker teckning. :-)Happy
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Bali » 2016-04-04 15:54:56

KrigarSjäl skrev:-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?

Karin Boye skrev:Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-04 21:58:06

KrigarSjäl skrev:-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?


Vad gör du med dina pipor, visar upp dem för majjen?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-04-04 22:05:00

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vad gör ni med färdigmålade sidor, visar upp för Fröken?


Vad gör du med dina pipor, visar upp dem för majjen?


Ni bägge kommer att få guldstjärnor i kanten. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav kiddie » 2016-04-08 21:17:29

Tycker det verkar najs. Allting måste inte vara till för något på ett produktivt sätt. Vi accepterar redan att skitmånga kollar på sport utan att idrotta själva för fem öre.

Men för mig skulle det inte funka. Min natur är rebellisk även med småsaker. Gör så här och jag gör INTE så. Jag skulle göra på ett annat vis eller använda färger på ett "felaktigt" sätt. Det skulle vara lite kul i sig men... mja. Så det får nog vara för min del.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Bror Duktig » 2016-04-10 12:40:01

Jag skulle inte köpa sådana böcker, men när jag ska sitta och lyssna eller så, så brukar jag "telefonkladda", rita former, figurer, fylla i bokstäver m.m. och dessa saker är väl rogivande på liknande sätt.

Annars gillar jag att föra över noter till notprogrammet, bara för att det blir bättre noter (som sedan går att ändra eller transponera). Det är ju lite hjärndött också att bara skriva in noter (innan man börjat göra det kreativa) men jag finner det väldigt rogivande. Hjärnan vilar på något sätt.

Med andra ord, jag förstår tanken och att en del gillar de där målarböckerna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav DIProgan » 2016-04-10 13:01:11

Det är inte speciellt konstigt att vi behöver mer avslappnande aktiviteter som samhället är i dag med prestationskrav högt o lågt. Bara att se på tråden i sig så är hetsen redan där. Sedan är det väldigt svårt att säga vad som är produktivt för var och en. Yoga lär t.ex. aldrig göra något för min del. Att rita intrikata mönster kan mycket väl leda till några värdefulla tankar eller lugn för den ene och ge ingenting till den andre. Gäller att skilja på avslappningsaktivitet och vad någon gör proffessionellt. Det är inte på något sätt en mer mogen avslappningsmetod att ta en bärs o se på fotboll på kvällen än att göra det här. Bara olika sätt. Själv spelar jag mobilspel med mattefokus för att ta det lugnt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Bror Duktig » 2016-04-10 13:06:04

Jag brukar just föra in noter i notprogrammet för att det är så avslappnande. Eller spela relativt enkla stycken, eller sådant jag kan. Då kopplar hjärnan bort. Jag läser noter väldigt bra, så jag behöver inte tänka alls bara följer vad det står. (Därför är pedalspel på orgel, samt träna svårare ackordsanalysspel som jag spelat mycket lite i mitt liv, motsatsen till avslappnande.)

Förr tyckte jag det var avslappnande att skapa databaser över saker, bara sitta och slå in LP-titlar och låtar. lite samma sak.

De som gillar att sticka och virka upplever detta som mediterande. Jag har gjort det förr, mycket.

Jag håller med om att vi har för lite av detta i dagens samhälle.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav kiddie » 2016-04-10 18:42:19

DIProgan skrev:Det är inte speciellt konstigt att vi behöver mer avslappnande aktiviteter som samhället är i dag med prestationskrav högt o lågt. Bara att se på tråden i sig så är hetsen redan där.


Bra iakttaget!

Visst är det så. Allt ska leda någonvart, man ska alltid uppvisa resultat och allt ska ha en funktion.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-11 22:04:54

CrystalHeart skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har fallit totalt för trenden med vuxenmålarböcker, älskar dem. Det är så rogivande att sitta och färglägga och resultatet blir ofta väldigt vackert. Hanna Karlzons Dagdrömmar är en favorit.
Nu önskar jag mig Daria Songs fantastiska målarböcker.
Bild

Bild


Oj! Ser ut som tavlor! :D
Är det aquarellpennor du målar med?
Är sugen på att prova, blir helt annan effekt än vanliga färgpennor. Jättefint! :-)Happy


Det där har inte jag målat, det är bilder jag hittat på nätet.
Jag använder nån sorts stiftpennor, minns inte vad de heter just nu, men det blir väldigt snyggt med dem. Tyvärr kan de färga av sig lite på sidan under...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Titti » 2016-04-11 23:55:51

RapeRegs skrev:Och jag skulle sannerligen skämmas mer om jag lekte med lego eller gick hos en psykolog.


Varför skulle du skämmas över något av det?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-05-05 14:03:51

Från boken "Dagdrömmar" av Hanna Karlzon.
Satt och målade på denna medan jag kollade på dokumentären om Rammstein. Fågeln ska föreställa en nymfparakit, kanske lägger mer grått på den senare.
Tyckte det blev lite gulligt. :-)005

Bild

En del av er tycker det är lika barnsligt som Lego. Varför?
Målarböcker för vuxna är bra mycket mer komplicerade än barnmålarböcker, speciellt om man verkligen försöker med skuggningar och effekter.
Bara för att jämföra med Lego - det finns människor som bygger modeller av flygplan och skepp, mycket mer komplicerat än Lego och är många vuxna människors hobby.

Tror konstnärerna som gjort illustrationerna får en kick av att se så många olika versioner av sitt verk! :D
Kommer köpa fler böcker av Hanna Karlzon, Dagdrömmar är den finaste målarboken jag har! :-)154
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-05-05 14:25:13

CrystalHeart skrev:Från boken "Dagdrömmar" av Hanna Karlzon.
Satt och målade på denna medan jag kollade på dokumentären om Rammstein. Fågeln ska föreställa en nymfparakit, kanske lägger mer grått på den senare.
Tyckte det blev lite gulligt. :-)005

Bild

En del av er tycker det är lika barnsligt som Lego. Varför?
Målarböcker för vuxna är bra mycket mer komplicerade än barnmålarböcker, speciellt om man verkligen försöker med skuggningar och effekter.
Bara för att jämföra med Lego - det finns människor som bygger modeller av flygplan och skepp, mycket mer komplicerat än Lego och är många vuxna människors hobby.

Tror konstnärerna som gjort illustrationerna får en kick av att se så många olika versioner av sitt verk! :D
Kommer köpa fler böcker av Hanna Karlzon, Dagdrömmar är den finaste målarboken jag har! :-)154


Jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att koppla av på och låta tankarna flöda fritt, lite terapi för själen. Själv är jag tyvärr för rastlös och har problem med finmotoriken så inget för mig, men tycker inte det verkar vara något för småbarn, inte heller lego om man skapar något själv det är ju en form utav skapande. Dessutom spelar ju en massa vuxna människor Minecraft. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Baba Jaga » 2016-05-05 19:37:22

Jag gillar att göra mina egna bilder, inte fylla i andras. Så jag var negativ från början, men många av de här målarböckerna är faktiskt fina. En del har väldigt vackra bilder.
Jag fattar att det kan bli en meditativ sysselsättning att färglägga. Alla kan/vill ju inte teckna - då kan man frossa i färg i stället.
Det funkar väl som allt annat hantverk: händerna jobbar medan tankarna vandrar fritt.
Ungefär som stickning, vävning eller virkning.
Fast jag tycker nog fortfarande att man kan väl göra en egen bild ... ?
Och böckerna blev ju snabbt en industri. För ett år sen fanns knappt någon. Idag har alla bokhandlare en hel hylla. Många företag har här hittat en nisch:
- Hur ska vi nu kunna tjäna pengar på alla utbrända?
Cyniska tankar? Ja, kanske :-)003
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-05 21:50:10

CrystalHeart skrev:Kommer köpa fler böcker av Hanna Karlzon, Dagdrömmar är den finaste målarboken jag har! :-)154


Ja, hennes bilder är underbara. En ny bok av henne har precis kommit ut, är jäkligt sugen på den.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 23:47:13

Finns något som heter "Zentangle", då ritar man mönster själv, tror jag. Kanske kan man sedan färglägga det också.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in