Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav colaflaska » 2016-05-06 0:51:11

Tydligen är det en brist på färgpennor pga trenden med målarböcker för vuxna.

A surge in the number of people buying adult colouring books has threatened pencil stocks world-wide as manufacturers struggle to cope with an increased demand for quality crayons.

The world’s biggest wooden pencil manufacturer, Faber-Castell, say they are experiencing "double-digit growth" in the sale of artists’ pencils and have been forced to run more shifts in their German factory to keep up.

http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 44401.html

Det är intressant att se hur en trend påverkar sådär. Faber-Castell och andra företag som gör färgpennor måste tjäna rätt bra på vuxna som gillar målarböcker.

Jag undrar också hur många som köper målarböckerna och sedan glömmer bort dem. Jag köpte en på GeKås och typ varenda person som gick förbi (jag var kvar där rätt länge eftersom jag kollade in de andra böckerna) plockade ner en i sin kundvagn. Det är ändå inte en jättedyr grej att köpa, så om man inte använder det sen gör det inte så mycket. Så företagen som gör böckerna tjänar en jäkla massa pengar, oavsett om kunderna faktiskt använder produkten eller inte.

Jag fyllde i typ en halv sida, min finkoordination är alldeles för kass för att det ska vara intressant. Jättesynd egentligen, för det är nog som sagt ett bra sätt för att koppla av. Är oavsett jävligt sugen på den här: http://www.amazon.com/Official-Game-Thr ... 1101965762
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Zirre » 2016-05-06 0:58:05

Jag föredrar böcker med motiv som man inte förväntas se i en viss färg. Det blir så mycket roligare då.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Savanten Svante » 2016-05-06 10:26:26

Ja. På riktigt.

13177194_1092434914133382_2327566478509950628_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-06 20:22:20

Men gud. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-05-06 20:23:41

Kahlokatt skrev:Men gud. :shock:


Blir du sugen på att köpa en sådan?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-06 20:33:58

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Men gud. :shock:


Blir du sugen på att köpa en sådan?


Haha, nä, inte precis. :lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Zirre » 2016-05-06 20:35:53

Måla chockrosa ben och gröna tånaglar :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-06 20:39:15

Tråkigt nog har jag börjat tröttna lite på målarböcker. Det är ofta så att jag kan hålla på med något jätteintensivt i några veckor och sedan tröttnar jag helt.
Det värsta är att jag köpte en ny ask svindyra Stabilo-pennor i går och tänkte att nu jävlar ska det bli måla av. Sedan målade jag i typ tio minuter...
Senast redigerad av Kahlokatt 2016-05-06 20:41:20, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Zirre » 2016-05-06 20:40:59

Jag har en målarbok som jag ägt sen innan jul. Är bara på andra sidan. Duger för mig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Savanten Svante » 2016-05-07 1:15:31

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Men gud. :shock:


Blir du sugen på att köpa en sådan?


Haha, nä, inte precis. :lol:


http://www.vertigo.se/bocker/snuskiga-r ... ederiksen/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-05-07 20:20:41

slackern skrev:Jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att koppla av på och låta tankarna flöda fritt, lite terapi för själen. Själv är jag tyvärr för rastlös och har problem med finmotoriken så inget för mig, men tycker inte det verkar vara något för småbarn, inte heller lego om man skapar något själv det är ju en form utav skapande. Dessutom spelar ju en massa vuxna människor Minecraft.

Så är det! :-)005
Du kan väl prova lite? Skriv ut någon bild från google och testa färglägga? Jag var sjukt skeptisk mot det i början också, men efter lite tjat från kuratorn så skaffade jag en av målarböckerna och provade - och tyckte om det! :mrgreen:

Baba Jaga skrev:Jag gillar att göra mina egna bilder, inte fylla i andras. Så jag var negativ från början, men många av de här målarböckerna är faktiskt fina. En del har väldigt vackra bilder.
Jag fattar att det kan bli en meditativ sysselsättning att färglägga. Alla kan/vill ju inte teckna - då kan man frossa i färg i stället.
Det funkar väl som allt annat hantverk: händerna jobbar medan tankarna vandrar fritt.
Ungefär som stickning, vävning eller virkning.
Fast jag tycker nog fortfarande att man kan väl göra en egen bild ... ?
Och böckerna blev ju snabbt en industri. För ett år sen fanns knappt någon. Idag har alla bokhandlare en hel hylla. Många företag har här hittat en nisch:
- Hur ska vi nu kunna tjäna pengar på alla utbrända?
Cyniska tankar? Ja, kanske

Om man kunde teckna så vore det nog ännu roligare att senare färglägga. Men tyvärr målar jag apfult (seriöst, det ser ut som en 5-åring ritat med en krita) så att bara sitta och färglägga gör också att man känner sig lite kreativ med färg! :-)Happy
Jag tror det är viktigt att man faktist tycker att bilden blev fin efter färgläggningen, och det skulle jag verkligen inte tycka om jag tecknat den själv.

Kahlokatt skrev:
CrystalHeart skrev:Kommer köpa fler böcker av Hanna Karlzon, Dagdrömmar är den finaste målarboken jag har! :-)154


Ja, hennes bilder är underbara. En ny bok av henne har precis kommit ut, är jäkligt sugen på den.


Wiie :-)154
Så himla söta och vackra teckningar hon gör! :-)173
Är också jättesugen på Sommarnattboken... kommer förmodligen inte kunna hålla mig, haha! Hon håller på med en till bok som kommer till hösten! Kanske hösttema på den? :-)018
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-05-07 20:26:10

Ursäkta dubbelpost, men det skulle ha blivit en så jäkla lång post annars.

Målade en till från Dagdrömmar, tyckte det blev sött! :-)Happy
Inte helt klar dock, funderar på vilken färg man ska göra på fågeln... hmm... Kanariefågel?

Bild
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav River » 2016-05-07 20:59:00

Ja, synes det er dumt at tegningene er i klare svarte streker, som skinner igjennom fargene. Synes at tegningene skulle vært i nærmest utvisket grått, som ikke hadde syntes igjennom fargene.

Synes forresten også at det er helt idiotisk å fargelegge andre sine tegninger.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav River » 2016-05-07 21:12:39

Ja, fks. kan en sirkel være streket opp innvendig, men hva hvis h*n ønsker å fargelegge sirkelen i en ensrettet farge? Så skinner de svarte strekene igjennom fargen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav River » 2016-05-07 21:21:53

Synes uansett det er stygt at de svarte strekene markerer mellom fargene.

Oppsummering: Tegningene skulle vært streket opp i nærmest utvisket grått, knapt synlig for det blotte øye.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-05-08 8:26:00

Vilket svammel, River. Var du tvungen att göra en trippelpost för det där?
Vem fan bryr sig om linjerna är synliga?
Var snäll och utveckla varför det skulle vara idiotiskt att färglägga konstnärers teckningar? Det var ett jäkla starkt uttryck för något så harmlöst och som går ut på avslappning.

Ja, det är säkert idiotiskt när det blivit så populärt att det till och med det blivit brist på färgpennor, enligt Faber-Castell.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01


Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav CrystalHeart » 2016-05-13 18:51:24

Kahlokatt skrev:http://www.adlibris.com/se/bok/color-my-boobs-9780937609606

http://www.adlibris.com/se/bok/sex-posi ... 1633837447
Ummm.... :roll:

Wtf? :-)006
Är det ett nytt sätt att "titta på porr"? Att man sitter och fantiserar samtidigt som man färglägger ett par XL-tuttar? :lol:

Målade klart en ganska stor bild i "Dagdrömmar", två sidor stor. Tyckte det blev ganska fint. :D
Jag är förvånad över hur avkopplande det är, skönt att äntligen kunna känna sig lugn någon gång. Min tumme förstörde bilden men jag orkade inte göra om.
Första gången jag försökte mig på att skugga en människas ansikte, btw. :-)Happy

Bild



Jag tror jag kommer fortsätta måla i målarböcker en ganska lång tid framöver. Just nu målar jag med skitbilliga pennor som jag beställde från amazon.
Men nu har jag beställt pennor med kvalité! Apdyra, men enligt recensioner ska de vara några av de bästa pennorna på marknaden.
Faber-Castell Polychromos. Tog ett set med 36 pennor för typ 450 spänn! :-)006
Får hoppas att det är värt det... heh...

Bild
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav colaflaska » 2016-05-14 12:45:30

Målarböcker, och en nytryckning av Alice i underlandet har lett till att försäljningen av tryckta böcker har ökat för första gången på 4 år.

http://www.theguardian.com/media/2016/m ... ks-decline

Ebook sales fell by 1.6% to to £554m in 2015, the first drop recorded in the seven years industry body the Publishers Association has been monitoring the digital book market. Meanwhile, sales of printed books grew by 0.4% to £2.76bn.


Jag förstår verkligen inte varför denna trend skulle vara "obegriplig". Det är väl inte ett dugg konstigt att vuxna söker efter sätt att koppla av, speciellt när mental ohälsa bara ökar.
Senast redigerad av colaflaska 2016-05-14 12:53:35, redigerad totalt 1 gång.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav colaflaska » 2016-05-14 12:52:58

slackern skrev:Usch din översättning låter extremt illa för mina öron. Det har alltid sålts mer tryckta böcker än e-böcker.

Haha såg nu att jag tolkade artikeln totalt fel, ska ändra. Vad är den korrekta översättningen på reprint? Nytryck?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-05-14 13:00:59

colaflaska skrev:Haha såg nu att jag tolkade artikeln totalt fel, ska ändra. Vad är den korrekta översättningen på reprint? Nytryck?


Jo eller återutgiven kanske är mer korrekt?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav slackern » 2016-05-25 8:18:02

Det här reportaget och intervjun kan nog intressera er som köper målarböcker.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... -for-vuxna

En relativt ny trend – att måla i målarböcker för vuxna har gjort att Hanna Karlzon fått bråda dagar i den lilla ateljén Öst på stan i Umeå. Nu knåpar hon på med sin tredje målarbok.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav Aspara_Gus » 2016-05-25 11:24:26

Jag tycker detta verkar mycket logiskt och jag ska nog införskaffa mig en sån där bok jag med!

Vanligtvis är jag inte en sån som hoppar på trender så här, men ibland måste man bryta sina mönster.
Aspara_Gus
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2016-05-24

Målarböcker för vuxna - ny (obegriplig) trend

Inläggav antonius » 2016-05-25 11:45:37

Aspara_Gus skrev:Vanligtvis är jag inte en sån som hoppar på trender så här, men ibland måste man bryta sina mönster.


Men om man vill kan man ju måla eller teckna något själv, poängen är att få bort fokus och perceptioner på negativa tankar, när man gör något annat som gör att man blir lite lugnare och kanske kan hitta lite harmoni i sin vardag... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in