"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Alien » 2016-03-29 17:49:20

Man kan ju sköta sig själv utan kontaktperson, boendestöd, DV, kort sagt utan några LSS-insatser. Så på ett sätt klarar man sig själv. Åas så klarar man inte av ett jobb utan lever på sjuksersättning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-29 18:12:56

slackern skrev:
Pikachu skrev:@slackern

Ja helt klart, har man AS är man en högfungerande autist. Antar att det inte räcker för en del utan de måste smeka sig själv lite extra.


Jo jag förstår inte varför folk kan säga att dom har "mild" Asperger eller hög funktionsnivå.

-Det kanske beror på att spännvidden inom AS är så pass stor?

En del har man ju lika mycket gemensamt med som man har med jordekorrar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 18:34:55

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:@slackern

Ja helt klart, har man AS är man en högfungerande autist. Antar att det inte räcker för en del utan de måste smeka sig själv lite extra.


Jo jag förstår inte varför folk kan säga att dom har "mild" Asperger eller hög funktionsnivå.

-Det kanske beror på att spännvidden inom AS är så pass stor?

En del har man ju lika mycket gemensamt med som man har med jordekorrar.


Dom flesta med AS har ju trots allt ett IQ på 70 eller mer så den största majoriteten utav oss med AS är trotts allt högfungerande.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-29 18:49:40

Har inte bara med IQ att göra.

En del ser ju ut och beter sig som muppar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 18:51:43

KrigarSjäl skrev:Har inte bara med IQ att göra.

En del ser ju ut och beter sig som muppar.


Då pratar du om vilken funktionsnivå personen har, det du beskriver låter som folk som är väldigt osjälvständiga och att deras föräldrar hjälper dom att köpa kläder.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 19:07:41

KrigarSjäl skrev:Har inte bara med IQ att göra.

En del ser ju ut och beter sig som muppar.


Du kanske är lite muppis? Tror att du är guds utvalde osv? Att du är en sofistikerad gentleman som har Da Vincis intellekt?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 19:12:38

Flinta skrev:Så som jag förstått det är högfungerande autism ingen diagnos personer kan få utan namn på ett tillstånd. Hur har ni förstått det?


Jo, jag har sett det hos någon, på papper. "Högfungerande autism". Så det har funnits. Om det finns nu vet jag inte säkert.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 19:20:57

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Har inte bara med IQ att göra.

En del ser ju ut och beter sig som muppar.


Då pratar du om vilken funktionsnivå personen har, det du beskriver låter som folk som är väldigt osjälvständiga och att deras föräldrar hjälper dom att köpa kläder.


Det ingår ju mer eller mindre i funktionsnedsättningen att inte ha någon koll på hur man uppfattas av andra.

Vissa har "svårt att känna på sig". En del utmärker sig mer än andra. Vissa går oklippta (frisörfobi, dåligt med pengar är exempel på andra orsaker), oduschade (ont av duschstrålar kan vara en orsak osv), i 50-tals-kläder (specialintresse), utan kläder efter väder (svårt att känna värme/kyla). Andra är rädda för att synas och ser till att köpa det som säljs i affärerna för att..tja va som andra?

Det ovan går ju att justera. Krigis, du tänker kanske även på de som t ex skelar, har dålig motorik, speciellt sätt att gå, entonig röst, bristande ansiktsmimik, kroppsspråk osv? Sånt som är svårare att förändra om det nu öht behöver förändras.

Läste att 8% av det människor vill kommunicera kan vi göra med rösten, resten, 92% sker med kroppen... Det kan ställa till det lite extra om man har AS..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 19:37:30

Toblerone skrev:
Flinta skrev:Så som jag förstått det är högfungerande autism ingen diagnos personer kan få utan namn på ett tillstånd. Hur har ni förstått det?


Jo, jag har sett det hos någon, på papper. "Högfungerande autism". Så det har funnits. Om det finns nu vet jag inte säkert.


Är du säker på att det var diagnosen och inte bara ett begrepp för att beskriva personens tillstånd?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 20:30:56

HFA=AS? En del menar väl på att det finns marginella skillnader, andra att det är samma sak?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Wine » 2016-03-29 20:50:05

Flinta skrev:En mycket kunnigt proffs på området autism säger att det inte finns olika nivåer eller grader av Aspergers syndrom. Ingen har lätt eller svår asperger, antingen har man diagnosen eller så har man den inte. Det man utreder dock, betonade proffset, är behoven av stöd och hjälp.


Ovanstående tycker jag verkar rimligt, man tittar ju under utredningen efter styrkor och brister som en individ kan ha och som jag har förstått det så utgår man ifrån det när man sedan ska bedöma behov av stöd och insatser. Det är väl det som är själva poängen med utredningen, dock är det väl så att ju högre IQ man har desto högre är funktionsförmågan i regel?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 21:35:55

Pikachu skrev:HFA=AS? En del menar väl på att det finns marginella skillnader, andra att det är samma sak?


Jag tror att det handlar om språkutvecklingen och språket.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 21:46:03

Flinta skrev:
Toblerone skrev:
Flinta skrev:Så som jag förstått det är högfungerande autism ingen diagnos personer kan få utan namn på ett tillstånd. Hur har ni förstått det?


Jo, jag har sett det hos någon, på papper. "Högfungerande autism". Så det har funnits. Om det finns nu vet jag inte säkert.


Är du säker på att det var diagnosen och inte bara ett begrepp för att beskriva personens tillstånd?


Jo.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-30 11:21:27

Alien skrev:Man kan ju sköta sig själv utan kontaktperson, boendestöd, DV, kort sagt utan några LSS-insatser. Så på ett sätt klarar man sig själv. Åas så klarar man inte av ett jobb utan lever på sjuksersättning.


Tack för info :-)Happy Anser du att det finns två grupper av aspergare: de som har behov av LSS-insatser och de som inte behöver det?

Jag har en del tankar kring konsekvenser i vardagen för ovanstående "grupp" utan LSS-insatser. Ju mer vanlig dessa "lyckas" framställa sig och uppfattas desto större krav ställer t ex samhället, anhöriga, handläggare på olika former av "prestation". Eftersom det "inte syns att det är nåt" och inte heller hur mycket dessa ofta anstränger sig leder det troligen till många missförstånd.

Om det är någon grupp inom AST som mår dåligt och är t ex deprimerade så tror jag att det är det denna grupp. De med LSS-insatser bevisar "utåt" för andra och sig själva att de har de lite svårare än andra och att andra inte ska ställa så höga krav. Vad tänker ni?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-30 11:32:51

Wine skrev: Det är väl det som är själva poängen med utredningen, dock är det väl så att ju högre IQ man har desto högre är funktionsförmågan i regel?


Vet inte. En del som går på DV är ju också med i Mensa. Vissa professorer klarar sitt arbete utmärkt medan livet i övrigt är ett kaos ("vardagsgöromål" som städning, planering, klädinköp osv kan vara svårt samtidigt som dessa inte orkar med eller är kapabla och/eller intresserade av sociala kontakter).

Funktionsförmåga? Tja jag tror det kan va bra att ha normal IK samtidigt med "social kompetens" (behöver nödvändigtvis inte innebära "fikarumsprat)och att en sådan person har det lättare än en med hög IK som har svårigheter med social interaktion, då blir man mer funktionsnedsatt om man inte befinner sig i en miljö som är anpassad efter en själv. Kanske?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav H2SO4 » 2016-03-30 11:35:36

slackern skrev:
elinhstrom skrev:Jag är så kallat "högfungerande" men vad är din fråga egentligen?


Dom flesta med AS är högfungerande i och med att kriteriet att vara högfungerande är ett IQ över 70.


För att få en aspergerdiagnos krävs det väl att du har minst normal IQ såvitt jag vet.
Jag ser hög vs lågfungerande mer som en definition hur man klarar vardagslivet och inte efter intelligens.

Mild asperger är helt enkelt små problem. T.ex. något höjd stresskänslighet och lindriga sociala problem. Man kanske till och med kan arbeta eller studera på heltid.
Lågfungerande aspies kan t.ex. inte ens leva och ta han om sig själv och har extrema sociala problem, går sönder av intryck, kan inte gå utanför dörren utan öronproppar och solglasögon osv.

Förstår inte riktigt ursprungsfrågan.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Liljan » 2016-03-30 12:09:23

slackern skrev:
aalexanderr skrev:Är väl ungefär så de syftar på antar jag, har ju träffat aspbergare som inte klarar ajobba och behöver stöd och dom som klarar sig relativt bra med jobb o.s.v


Då har man ingen funktionsnedsättning och är feldiagnostiserad.

Det är klart att man kan klara av att jobba med Asperger. Tror du någon som sitter i rullstol inte är funktionshindrad bara för att den personen jobbar?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-30 12:27:58

Flinta skrev:
Alien skrev:Man kan ju sköta sig själv utan kontaktperson, boendestöd, DV, kort sagt utan några LSS-insatser. Så på ett sätt klarar man sig själv. Åas så klarar man inte av ett jobb utan lever på sjuksersättning.


Tack för info :-)Happy Anser du att det finns två grupper av aspergare: de som har behov av LSS-insatser och de som inte behöver det?

Jag har en del tankar kring konsekvenser i vardagen för ovanstående "grupp" utan LSS-insatser. Ju mer vanlig dessa "lyckas" framställa sig och uppfattas desto större krav ställer t ex samhället, anhöriga, handläggare på olika former av "prestation". Eftersom det "inte syns att det är nåt" och inte heller hur mycket dessa ofta anstränger sig leder det troligen till många missförstånd.

Om det är någon grupp inom AST som mår dåligt och är t ex deprimerade så tror jag att det är det denna grupp. De med LSS-insatser bevisar "utåt" för andra och sig själva att de har de lite svårare än andra och att andra inte ska ställa så höga krav. Vad tänker ni?


Om folk har fått tandvårdskortet så använder dom sig ju utav en LSS insats så om dom påstår att dom är "högfungerande" pga att dom inte använder sig utav LSS insatser så stämmer ju inte det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-30 12:30:49

Liljan skrev:
slackern skrev:
aalexanderr skrev:Är väl ungefär så de syftar på antar jag, har ju träffat aspbergare som inte klarar ajobba och behöver stöd och dom som klarar sig relativt bra med jobb o.s.v


Då har man ingen funktionsnedsättning och är feldiagnostiserad.

Det är klart att man kan klara av att jobba med Asperger. Tror du någon som sitter i rullstol inte är funktionshindrad bara för att den personen jobbar?


Det var inte riktigt så jag menade, vist kan du jobba men så kommer du hem och är helt slut och orkar inte göra någonting och det är så 24/7 livet ut så är ju et ett funktionshinder.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-30 13:09:35

Wine skrev:
Flinta skrev:En mycket kunnigt proffs på området autism säger att det inte finns olika nivåer eller grader av Aspergers syndrom. Ingen har lätt eller svår asperger, antingen har man diagnosen eller så har man den inte. Det man utreder dock, betonade proffset, är behoven av stöd och hjälp.


Ovanstående tycker jag verkar rimligt, man tittar ju under utredningen efter styrkor och brister som en individ kan ha och som jag har förstått det så utgår man ifrån det när man sedan ska bedöma behov av stöd och insatser. Det är väl det som är själva poängen med utredningen, dock är det väl så att ju högre IQ man har desto högre är funktionsförmågan i regel?

Man undrar om någon av er varit på aspergerträff någon gång.

Samla 20 aspergare så ser ni 20 väldigt olika individer med olika grader av symptom och problem.
20 mycket spretande individualister, det kan jag lova er.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Liljan » 2016-03-30 16:12:30

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
Då har man ingen funktionsnedsättning och är feldiagnostiserad.

Det är klart att man kan klara av att jobba med Asperger. Tror du någon som sitter i rullstol inte är funktionshindrad bara för att den personen jobbar?


Det var inte riktigt så jag menade, vist kan du jobba men så kommer du hem och är helt slut och orkar inte göra någonting och det är så 24/7 livet ut så är ju et ett funktionshinder.

Asperger handlar inte om att klara av att jobba eller inte. De finns de som jobbar utan att bli helt slut och ändå har Asperger. Det handlar bara om att hitta ett jobb som passar för än själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-30 16:28:54

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Det är klart att man kan klara av att jobba med Asperger. Tror du någon som sitter i rullstol inte är funktionshindrad bara för att den personen jobbar?


Det var inte riktigt så jag menade, vist kan du jobba men så kommer du hem och är helt slut och orkar inte göra någonting och det är så 24/7 livet ut så är ju et ett funktionshinder.

Asperger handlar inte om att klara av att jobba eller inte. De finns de som jobbar utan att bli helt slut och ändå har Asperger. Det handlar bara om att hitta ett jobb som passar för än själv.


Diagnoskriterierna kan man dock inte strunta i, det står klart och tydligt att du måste ha en funktionsnedsättning har du inte det är du feldiagnostiserad. Sedan om du jobbar eller inte saknar betydelse utan det som har betydelse är om du har en funktionsnedsättning eller inte.

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Info ... s-syndrom/

D. Symtomen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av den nuvarande funktionsförmågan socialt, i arbete eller inom andra viktiga funktionsområden.

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... ier-autism
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav rapchic » 2016-03-30 16:49:35

@slackern det står inget om att det bara gäller jobb.

Dessutom så kan man ha diagnostiserats tidigare men hittat sätt att lösa problemen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-30 16:51:04

rapchic skrev:@slackern det står inget om att det bara gäller jobb.

Dessutom så kan man ha diagnostiserats tidigare men hittat sätt att lösa problemen.


Men herregud hur många gånger ska jag behöva säga att det inte bara gäller jobb?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in