"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-27 18:11:37

Jag känner att jag kan dra nytta av er och ställa fyra frågor här.

1. Ibland skriver vissa här som har AS att de är "högfungerande". Vad betyder det egentligen? Drar vissa av er bara till med det när ni vill berätta att ni klarar er ganska bra i NT-världen och/eller inte behöver några LSS-insatser, kan försörja er själva etc.?

2. Hur är man om man har AS och är lågfungerande (om den kombinationen finns)? Inte utvecklingsstörd i alla fall för då har man ju diagnosen autism.

3. Att vara "högfungerande" och ha AS är väl inte detsamma som att ha diagnosen Högfungerande Autism (iofs läste jag att det inte finns någon diagnos som heter så, utan att det bara ett sätt att fungera)?

Högfungerande autister har autism utan utvecklingsstörning men var sena i talet när de var små och hade därför vanligen autismdiagnos. Sedan utvecklades de "normalt" och det avvikande funktionssättet ändrades till HFA.

4. Jag vill också passa på att fråga er som fått diagnosen atypisk autism vilka kriterier ni inte uppfyllde för en AS- eller autismdiagnos? Vad är skillnaden mellan att ha många tydliga drag av AS och atypisk autism?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Firkraag » 2015-12-27 18:25:31

Angående fråga 4:
Vill minnas att det var pga senare talförmåga och inget annat när jag frågade efter utredningen.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-27 18:29:54

Firkraag skrev:Angående fråga 4:
Vill minnas att det var pga senare talförmåga och inget annat när jag frågade efter utredningen.


Det får mig att fundera kring om man har HFA när man har atypisk autism?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Fenren » 2015-12-27 18:37:02

Psykologin är fortfarande kvar i ett symtomtänk. De ligger tvåhundra år efter vanliga sjukvården.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-27 18:41:18

Högfungerande betyder bara att man inte har någon utvecklingsstörning. Folk här verkar blanda ihop högfungerande med högfunktionsnivå vilket är vitt skilda saker.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-27 18:45:24

slackern skrev:Folk här verkar blanda ihop högfungerande med högfunktionsnivå vilket är vitt skilda saker.


Det har jag förstått länge att folk gör och det är ju verkligen inte konstigt.

Alla dessa begrepp och diagnoser :roll:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-27 18:58:30

Flinta skrev:2. Hur är man om man har AS och är lågfungerande (om den kombinationen finns)? Inte utvecklingsstörd i alla fall för då har man ju diagnosen autism.

Jag brukar säga att om man som aspie är åt det lågfungerande hållet om man ser ut och för sig som en förståndshandikappad.
Om det liksom syns på en att det "är nåt".

Låter inte fint att säga kanske, men det är en ärlig iakttagelse.

Naturligtvis finns det olika grader inom aspergerdiagnosen.
Tycker därför aspergerdiagnosen borde komma i olika underkategorier snarare än upphöra och infogas i det breda autismspektrum.

En så exakt diagnossättning som möjligt borde vara det önskvärda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Firkraag » 2015-12-27 20:14:42

Flinta skrev:Det får mig att fundera kring om man har HFA när man har atypisk autism?

Vet inte riktigt om jag förstår frågan, men kanske är för att jag är lågfungerande? Nä men allvarligt talat så är väl atypisk autism mer åt Aspergerhållet än det är Rain Man.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-28 15:20:59

Firkraag skrev:
Flinta skrev:Det får mig att fundera kring om man har HFA när man har atypisk autism?

Vet inte riktigt om jag förstår frågan, men kanske är för att jag är lågfungerande? Nä men allvarligt talat så är väl atypisk autism mer åt Aspergerhållet än det är Rain Man.


Vad jag förstått har man färre drag av AS när man har atypisk autism. Det verkar vara en lättare variant av AS men jag undrar vilka kriterier man inte uppfyller för AS när man har atypisk autism? Du har redan svarat på frågan så den är till alla andra om du inte vill tillägga något.

Min känsla och erfarenhet säger mig att många läkare har svårt att reda ut begreppen och diagnoserna för sig själva och sina patienter..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Grisom » 2015-12-28 15:39:47

Atypisk autism kan i princip beskrivas som:

-"Öööh, vi tror att det är autism då vissa indikationer på det finns, men alla diagnoskriterier för de vanliga diagnoserna passar inte, och personen har problem som är vanliga för autister".

En typ av generell "one size fits all" diagnos. Det finns flera sådana diagnoser inom psykiatrin, ganska ovetenskapliga sådana också som kan ställas efter ett samtal med individen utan nån sorts tester överhuvudtaget.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Puzzle » 2015-12-28 15:49:21

Flinta skrev:Jag känner att jag kan dra nytta av er och ställa fyra frågor här.

1. Ibland skriver vissa här som har AS att de är "högfungerande". Vad betyder det egentligen? Drar vissa av er bara till med det när ni vill berätta att ni klarar er ganska bra i NT-världen och/eller inte behöver några LSS-insatser, kan försörja er själva etc.?

Själv så brukar jag ju inte använda termer som "hög-" eller "lågfungerande" men jag skulle nog tolka det som dig, alltså att individen inte behöver särskilt mycket stöd eller bidrag utan klarar sig själv relativt bra. Alltså att jag skulle vara "högfungerande" tills jag blev utbränd eller att jag fortfarande är "högfungerande" för det är egentligen utbrändheten och depressionen som i förstahand hindrar mig från att orka jobba och aspergern är egentligen bara en potentiell bakomliggande orsak.. :-)063

Flinta skrev:2. Hur är man om man har AS och är lågfungerande (om den kombinationen finns)? Inte utvecklingsstörd i alla fall för då har man ju diagnosen autism.

Enligt min tolkning av ordet så skulle det ju innebära dom som är "lågfungerande i samhället" alltså dom med långtidssjukersättning, mycket LSS insatser, etcetera, etcetera.

Vill förtydliga att jag använder inte begreppet på någon utan det är så jag tolkar det.

Flinta skrev:3. Att vara "högfungerande" och ha AS är väl inte detsamma som att ha diagnosen Högfungerande Autism (iofs läste jag att det inte finns någon diagnos som heter så, utan att det bara ett sätt att fungera)?

Högfungerande autister har autism utan utvecklingsstörning men var sena i talet när de var små och hade därför vanligen autismdiagnos. Sedan utvecklades de "normalt" och det avvikande funktionssättet ändrades till HFA.

Nej det är det nog inte. Som du säger så är ju "högfungerande autism" autism utan utvecklingsstörning och kanske snarare "som asperger" än "högfungerande asperger" (se beskrivningen på det ovan).

Flinta skrev:4. Jag vill också passa på att fråga er som fått diagnosen atypisk autism vilka kriterier ni inte uppfyllde för en AS- eller autismdiagnos? Vad är skillnaden mellan att ha många tydliga drag av AS och atypisk autism?

Har inte lusläst min journal än men jag har nog något mellanting eller ett underlättande för när diagnosen asperger försvinner både asperger och "atypisk autism" (båda förekommer i journalen) och det som dom var tveksamma till var tidiga barndomen då föräldrarna inte direkt minns något och att jag skiftar specialintresse.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-28 16:06:15

Ja.. det kan ju bli lite tragikomiskt när läkare säger till mig att "Du är ju ganska högfungerande". Då kan läkaren mena att jag som har AS:

1. inte behöver LSS-insatser och/eller är självförsörjande

2. bara har en lättare utvecklingsstörning/har en IK under 80

Inget av det stämmer: jag har LSS-insatser och är inte självförsörjande och inte heller är jag utvecklingsstörd. :lol: (Där behövde jag klistra in en smiley..).
Senast redigerad av Flinta 2015-12-28 16:18:16, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-28 16:17:13

Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.

Det kan vara bra att kunna förklara begrepp och diagnoser som finns kvar (vi lär leva kvar..) även om "allt det autistiska" i fortsättningen blir till AST/ASD på papperet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Puzzle » 2015-12-28 16:17:56

Ja det blev ju lurigt.. :P

Dom kanske har väldigt låga krav på "högfungerande", alltså att du inte har några större problem med vardagen som måltider, dygnsrytm och personlig hygien...? :-)018

Och "lågfungerande" (som jag då igen) har svårare med att schemalägga dagarna och få i sig den mat som man ska? :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-28 16:20:02

Flinta skrev:Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.


Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-28 16:27:26

Puzzle skrev:Ja det blev ju lurigt.. :P

Dom kanske har väldigt låga krav på "högfungerande", alltså att du inte har några större problem med vardagen som måltider, dygnsrytm och personlig hygien...? :-)018


Och dessa tre saker kan personer med AS ha stora problem med samtidigt som man t ex doktorerar i t ex marinbiologi som du säkert vet..
Senast redigerad av Flinta 2015-12-28 16:29:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2015-12-28 16:28:38

slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.


Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.


Tack för upplysningen. Jag hade aldrig hört talas om "mellanfungerande". Dock tänkte jag inte på mellanfungerande autism utan på mellanfungerande AS som det tydligen inte finns något som heter.
Senast redigerad av Flinta 2015-12-28 16:32:28, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-28 16:29:01

Puzzle skrev:Ja det blev ju lurigt.. :P

Dom kanske har väldigt låga krav på "högfungerande", alltså att du inte har några större problem med vardagen som måltider, dygnsrytm och personlig hygien...? :-)018


Det enda kravet är att du har ett IQ över 70.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Puzzle » 2015-12-28 16:30:49

slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.


Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.

Fast kan man verkligen ha asperger och (medfödd) utvecklingsstörning? Är det inte autism då? :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-28 16:31:52

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.



Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.

Fast kan man verkligen ha asperger och (medfödd) utvecklingsstörning? Är det inte autism då? :-)063


Finns tydligen några med mild utvecklingsstörning och som har AS.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Puzzle » 2015-12-28 16:33:58

slackern skrev:
Puzzle skrev:
slackern skrev:
Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.

Fast kan man verkligen ha asperger och (medfödd) utvecklingsstörning? Är det inte autism då? :-)063


Finns tydligen några med mild utvecklingsstörning och som har AS.

Hm. Trodde det klassades som olika grad av autism men jag kan ha haft fel då. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-28 16:34:23

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:Jag är nog "mellanfungerande".. Det begreppet borde innefatta 60% av alla med AS tycker jag och sedan skulle grupperna "högfungerande" och "lågfungerande" representera 20% vardera.


Mellanfungerande innefattar dom med en mild utvecklingsstörning och lågfungerande för dom med en grav utvecklingsstörning så jag skulle inte vilja använda sådana ord på mig själv.


Tack för upplysningen. Jag hade aldrig hört talas om "mellanfungerande".


Jag läste det någonstans men kanske var lite vagt formulerat utav dom.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2015-12-28 16:36:01

Puzzle skrev:
slackern skrev:
Puzzle skrev:Fast kan man verkligen ha asperger och (medfödd) utvecklingsstörning? Är det inte autism då? :-)063


Finns tydligen några med mild utvecklingsstörning och som har AS.

Hm. Trodde det klassades som olika grad av autism men jag kan ha haft fel då. :P


Nej högfungerade betyder bara att du har ett IQ över 70 inte om du har hög eller låg funktionsnivå.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Firkraag » 2015-12-29 3:30:59

Flinta skrev:Vad jag förstått har man färre drag av AS när man har atypisk autism. Det verkar vara en lättare variant av AS men jag undrar vilka kriterier man inte uppfyller för AS när man har atypisk autism? Du har redan svarat på frågan så den är till alla andra om du inte vill tillägga något.

Min känsla och erfarenhet säger mig att många läkare har svårt att reda ut begreppen och diagnoserna för sig själva och sina patienter..

Det stämmer nog inte, så som jag förstod det så finns det vissa nyckelkriterier som behöver uppnås och sen om man har fler eller färre utav den listan i övrigt spelade ingen roll. Alltså kan en person uppnå kravet för AS med färre medans någon med fler kan få diagnosen AS pga något specifikt saknades.

I mitt fall verkade det hänga på talförmågan när jag var yngre.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in