"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2016-01-02 18:29:37

De flesta svar här gör mig inte mer klok. Finns det verkligen ingen som har autism som specialintresse?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Fröken Fräken » 2016-01-02 20:42:34

Mina 50 cent (jag är dock absolut ingen expert):

Jag tolkar det som att det är två olika "högfungerande" som förekommer. Det ena "högfungerande" är det som finns i HFA, det är väldefinierat och betyder helt enkelt att det är en autistisk person med IQ>70. Det är dock rätt oklart för mig var gränsen dras mellan HFA och AS (fast numera i DSM så dras den ju inte).

Det andra "högfungerande" är inte väldefinierat och är inte del av en diagnossättning, utan används helt enkelt lite slarvigt om en person som har en diagnos men som fungerar relativt väl på vissa områden. Det kan vara en person som klarar av att arbeta eller som inte behöver så många insatser (som andra tidigare har skrivit), eller en där diagnosen inte märks "på utsidan".

Alltså två olika saker och nummer två tror jag inte man kan definiera exaktare än så, för människor använder ordet lite som de tycker.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav bodil » 2016-01-02 20:49:48

Högfungerande menas bara att personen inte har en intellektuell funktionsnedsättning. Det handlar inte om stödbehov. Aspergerdiagnosen som kom 1992 i DSM-4 och togs bort 2013/14 i DSM-5 var en diagnos som avsåg beskriva personer med "högfungerande autism" dvs personer med autism fast med normal-god intellektuell förmåga.

Nu slår man ihop alla tidigare autism-diagnoserna (autism, atypisk, asperger ...) och säger "autismspektrumtillstånd" AST och specificerar intellektuell funktionsförmåga bredvid.
Majoriteten av de som har AST har en samtidig intellektuell nedsättning. Men de som finns här i detta forum hör ju till den ganska lilla grupp, som har AST med normal - mycket god intellektuell förmåga.
Det blir tydligare med en samlingsdiagnos eftersom det i praktiken var många som inte passade in i de kriterier som fanns. Nu har man renodlat kriterierna eftersom man efter 1992 samlat mycket mer kunskap inom detta.

Som alla här vet är en person med någon form av autismdiagnos så otroligt mycket mer än sin diagnos. Man har gett upp idén att kategorisera personer med AST i speciella undergrupper eftersom det blir oändligt till slut.
Det är riktigt att det finns flera läkare som inte har så god koll på AST just för att det är så mångfassetterat. En del har mycket schablonmässiga kunskaper kring detta. För att förstå AST krävs lång erfarenhet. Därav begreppsförvirringen... Dessutom finns många yrkesverksamma som inte är uppdaterade på nya DSM-5 utan fortsätter att prata i de gamla termerna/diagnoserna av gammal vana.
bodil
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-11-01

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2016-01-02 20:51:36

bodil skrev:Högfungerande menas bara att personen inte har en intellektuell funktionsnedsättning. Det handlar inte om stödbehov. Aspergerdiagnosen som kom 1992 i DSM-4 och togs bort 2013/14 i DSM-5 var en diagnos som avsåg beskriva personer med "högfungerande autism" dvs personer med autism fast med normal-god intellektuell förmåga.

Nu slår man ihop alla tidigare autism-diagnoserna (autism, atypisk, asperger ...) och säger "autismspektrumtillstånd" AST och specificerar intellektuell funktionsförmåga bredvid.
Majoriteten av de som har AST har en samtidig intellektuell nedsättning. Men de som finns här i detta forum hör ju till den ganska lilla grupp, som har AST med normal - mycket god intellektuell förmåga.
Det blir tydligare med en samlingsdiagnos eftersom det i praktiken var många som inte passade in i de kriterier som fanns. Nu har man renodlat kriterierna eftersom man efter 1992 samlat mycket mer kunskap inom detta.

Som alla här vet är en person med någon form av autismdiagnos så otroligt mycket mer än sin diagnos. Man har gett upp idén att kategorisera personer med AST i speciella undergrupper eftersom det blir oändligt till slut.
Det är riktigt att det finns flera läkare som inte har så god koll på AST just för att det är så mångfassetterat. En del har mycket schablonmässiga kunskaper kring detta. För att förstå AST krävs lång erfarenhet. Därav begreppsförvirringen... Dessutom finns många yrkesverksamma som inte är uppdaterade på nya DSM-5 utan fortsätter att prata i de gamla termerna/diagnoserna av gammal vana.


Men du allt det där du säger spelar ju faktiskt ingen roll i och med att vi bor i Sverige där ICD-10 används i journaler och intyg.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav bodil » 2016-01-02 21:03:51

att det dessutom finns 2 parallella diagnossystem gör det ju inte enklare att reda ut.
På psykologutbildningen är det DSM som lärs ut... :D
bodil
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-11-01

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav slackern » 2016-01-02 21:11:53

bodil skrev:att det dessutom finns 2 parallella diagnossystem gör det ju inte enklare att reda ut.
På psykologutbildningen är det DSM som lärs ut... :D


Jo kan förstå att det blir frustrerande, men kan väl förklaras med att dom som utreder använder DSM-5 medans dom som behandlar använder ICD-10?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Alien » 2016-01-02 21:23:44

bodil skrev:Majoriteten av de som har AST har en samtidig intellektuell nedsättning. Men de som finns här i detta forum hör ju till den ganska lilla grupp, som har AST med normal - mycket god intellektuell förmåga.
Det blir tydligare med en samlingsdiagnos eftersom det i praktiken var många som inte passade in i de kriterier som fanns. Nu har man renodlat kriterierna eftersom man efter 1992 samlat mycket mer kunskap inom detta.

Som alla här vet är en person med någon form av autismdiagnos så otroligt mycket mer än sin diagnos. Man har gett upp idén att kategorisera personer med AST i speciella undergrupper eftersom det blir oändligt till slut. [min fetning]


Det är just det faktum att de flesta inom AST har en intellektuell nedsättning som oroar många. Dels riskerar våra behov att försvinna, eftersom majoriteten har så mycket större behov.

Dels så kommer det att vara svårare att behöva förklara "jag/han/hon har autism men utan intellektuell nedsättning" än att säga "jag/han/hon har Aspergers syndrom".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2016-01-03 8:30:42

slackern skrev:
bodil skrev:Högfungerande menas bara att personen inte har en intellektuell funktionsnedsättning. Det handlar inte om stödbehov. Aspergerdiagnosen som kom 1992 i DSM-4 och togs bort 2013/14 i DSM-5 var en diagnos som avsåg beskriva personer med "högfungerande autism" dvs personer med autism fast med normal-god intellektuell förmåga.

Nu slår man ihop alla tidigare autism-diagnoserna (autism, atypisk, asperger ...) och säger "autismspektrumtillstånd" AST och specificerar intellektuell funktionsförmåga bredvid.
Majoriteten av de som har AST har en samtidig intellektuell nedsättning. Men de som finns här i detta forum hör ju till den ganska lilla grupp, som har AST med normal - mycket god intellektuell förmåga.
Det blir tydligare med en samlingsdiagnos eftersom det i praktiken var många som inte passade in i de kriterier som fanns. Nu har man renodlat kriterierna eftersom man efter 1992 samlat mycket mer kunskap inom detta.

Som alla här vet är en person med någon form av autismdiagnos så otroligt mycket mer än sin diagnos. Man har gett upp idén att kategorisera personer med AST i speciella undergrupper eftersom det blir oändligt till slut.
Det är riktigt att det finns flera läkare som inte har så god koll på AST just för att det är så mångfassetterat. En del har mycket schablonmässiga kunskaper kring detta. För att förstå AST krävs lång erfarenhet. Därav begreppsförvirringen... Dessutom finns många yrkesverksamma som inte är uppdaterade på nya DSM-5 utan fortsätter att prata i de gamla termerna/diagnoserna av gammal vana.


Men du allt det där du säger spelar ju faktiskt ingen roll i och med att vi bor i Sverige där ICD-10 används i journaler och intyg.


Om man diagnosticeras med AST imorgon (det är söndag) - vad kommer stå i journaler och intyg fr o m imorgon?

Om man redan är diagnosticerad med Aspergers syndrom, atypisk autism eller HFA så kommer det i alla fall inom överskådlig framtid stå ngn av dessa diagnoser/tillstånd i ens journaler och intyg. Inte AST.

Har jag förstått det rätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav Flinta » 2016-01-03 8:36:35

Fröken Fräken skrev:Mina 50 cent (jag är dock absolut ingen expert):

Jag tolkar det som att det är två olika "högfungerande" som förekommer. Det ena "högfungerande" är det som finns i HFA, det är väldefinierat och betyder helt enkelt att det är en autistisk person med IQ>70. Det är dock rätt oklart för mig var gränsen dras mellan HFA och AS (fast numera i DSM så dras den ju inte).

Det andra "högfungerande" är inte väldefinierat och är inte del av en diagnossättning, utan används helt enkelt lite slarvigt om en person som har en diagnos men som fungerar relativt väl på vissa områden. Det kan vara en person som klarar av att arbeta eller som inte behöver så många insatser (som andra tidigare har skrivit), eller en där diagnosen inte märks "på utsidan".

Alltså två olika saker och nummer två tror jag inte man kan definiera exaktare än så, för människor använder ordet lite som de tycker.


Det är alltså helt fel att använda det som många gör, lite som det tycker, t ex handläggare, habiliteringspersonal. De som gör det är de som inte har kunskapen att högfungerande endast innebär att man inte har utvecklingsstörning om jag förstått det rätt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" med AS, HFA, atypisk autism.

Inläggav frosty » 2016-01-11 22:37:53

Vet inte om det är den officiella diagnosen men min överläkare brukar säga att jag har högfungerande AS. Läser civilingenjör (med stöd från mentorer), bor själv i etta (som är fett stökig pga jag fixar inte vardagsgrejer helt), jag har vänner att hänga med ibland och äger min egen lilla hund. Så relativt normalt fungerande på ytan och folk brukar inte märka min AS alls, talar flytande NT typ, men skrapar man på ytan så märker man av AS:en rätt snabbt. Får för mig att det är ungefär det här folk referar till när de hänvisar till ordet högfungerande i dagligt tal.
frosty
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-08-03

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Alien » 2016-03-29 15:18:03

Flinta skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
När det gäller autismspektrum är man högfungerande med IQ över 70 eftersom det finns autister som är utvecklingsstörda. Men om man säger "högfungerande Asperger" så menar man nog inte så, eftersom folk med Asperger inte brukar vara utvecklingsstörda.

Det där med högfungerande är lite olika beroende på diagnos. Man brukar beteckna dem som högfungerande som lyckas bättre än genomsnittet. Dvs. t.ex. en person med ADHD som har hög utbildning och bra ordnad liv. Eller en person med Asperger som har bra heltidsjobb, familj m.m.


Nej högfungerande betyder fortfarande bara att man har ett IQ över 70, ordet många blandar ihop med högfungerande är hög funktionsnivå.


En mycket kunnigt proffs på området autism säger att det inte finns olika nivåer eller grader av Aspergers syndrom. Ingen har lätt eller svår asperger, antingen har man diagnosen eller så har man den inte. Det man utreder dock, betonade proffset, är behoven av stöd och hjälp. En med asperger som har t ex välbetalt jobb och familj kan alltså vara minst lika funktionshindrad (många har svårt att klara vardagslivet) som en som det går att SE på att det är nåt (den personen får inte sällan tidigare insatser och de krav som ställs på personen är oftare anpassade till personens förutsättningar).


Talar man om "högfungerande autist" så syftar man på IQ över 70, dvs att vederbörande inte är förståndshandikappad.

Men talar man om "högfungerande" i andra sammanhang så finns det ingen sådan fast definition. En "högfungerande" aspergare skulle då vara någon som inte har stora behov av insatser.

Moderator: Detta och följande inlägg har flyttats från hogfungerande-aspergare-vanner-som-bara-forsvinner-t48072.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 15:28:06

Alien skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:
Nej högfungerande betyder fortfarande bara att man har ett IQ över 70, ordet många blandar ihop med högfungerande är hög funktionsnivå.


En mycket kunnigt proffs på området autism säger att det inte finns olika nivåer eller grader av Aspergers syndrom. Ingen har lätt eller svår asperger, antingen har man diagnosen eller så har man den inte. Det man utreder dock, betonade proffset, är behoven av stöd och hjälp. En med asperger som har t ex välbetalt jobb och familj kan alltså vara minst lika funktionshindrad (många har svårt att klara vardagslivet) som en som det går att SE på att det är nåt (den personen får inte sällan tidigare insatser och de krav som ställs på personen är oftare anpassade till personens förutsättningar).


Talar man om "högfungerande autist" så syftar man på IQ över 70, dvs att vederbörande inte är förståndshandikappad.

Men talar man om "högfungerande" i andra sammanhang så finns det ingen sådan fast definition. En "högfungerande" aspergare skulle då vara någon som inte har stora behov av insatser.


Då heter det fortfarande hög funktionsnivå eller "mild" AS.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 15:48:48

Alien skrev:
Men talar man om "högfungerande" i andra sammanhang så finns det ingen sådan fast definition. En "högfungerande" aspergare skulle då vara någon som inte har stora behov av insatser.


Jo men vist finns det, jag väljer att gå på Socialsstyrelsens begrepp och inte något påhittat utav Aspergare.

Autism
i kombinatio
n med
en
normal
begåvning
kallas
ibland
för ”högfungerande autism”.
Asper
gers
syndr
om
är
en
form
av
autism
hos
normalbegåvade
perso
-
ner
. Till
skillnad
från
autistiskt
syndrom
har
barn
med
Asper
gers
syn
-
drom
ingen
markant
försening
eller
avvikelse
i den
tidiga
språkliga
och
kognitiva
utvecklingen.
Det finns ingen skarp gräns mellan Aspergers
syndrom
och
”högfungerande
autism”,
men
personer
med
”högfung
-
erande
autism”
beskrivs
ha
en
sämre
språklig
förmåga
än
personer med
Aspergers syndrom. Ibland används Aspergers syndrom och
”högfung
-
erande autism” närmast synonymt.

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... 10-3-8.pdf
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 15:59:05

Alien skrev:
Flinta skrev:
slackern skrev:
Nej högfungerande betyder fortfarande bara att man har ett IQ över 70, ordet många blandar ihop med högfungerande är hög funktionsnivå.


En mycket kunnigt proffs på området autism säger att det inte finns olika nivåer eller grader av Aspergers syndrom. Ingen har lätt eller svår asperger, antingen har man diagnosen eller så har man den inte. Det man utreder dock, betonade proffset, är behoven av stöd och hjälp. En med asperger som har t ex välbetalt jobb och familj kan alltså vara minst lika funktionshindrad (många har svårt att klara vardagslivet) som en som det går att SE på att det är nåt (den personen får inte sällan tidigare insatser och de krav som ställs på personen är oftare anpassade till personens förutsättningar).


Talar man om "högfungerande autist" så syftar man på IQ över 70, dvs att vederbörande inte är förståndshandikappad.

Men talar man om "högfungerande" i andra sammanhang så finns det ingen sådan fast definition. En "högfungerande" aspergare skulle då vara någon som inte har stora behov av insatser.


Det var ungefär det jag tänkte. Det verkar i alla fall användas så. Kan ju hända att man inte använder det helt konsekvent.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 16:04:47

slackern skrev:
Alien skrev:
Men talar man om "högfungerande" i andra sammanhang så finns det ingen sådan fast definition. En "högfungerande" aspergare skulle då vara någon som inte har stora behov av insatser.


Jo men vist finns det, jag väljer att gå på Socialsstyrelsens begrepp och inte något påhittat utav Aspergare.

Autism
i kombinatio
n med
en
normal
begåvning
kallas
ibland
för ”högfungerande autism”.
Asper
gers
syndr
om
är
en
form
av
autism
hos
normalbegåvade
perso
-
ner
. Till
skillnad
från
autistiskt
syndrom
har
barn
med
Asper
gers
syn
-
drom
ingen
markant
försening
eller
avvikelse
i den
tidiga
språkliga
och
kognitiva
utvecklingen.
Det finns ingen skarp gräns mellan Aspergers
syndrom
och
”högfungerande
autism”,
men
personer
med
”högfung
-
erande
autism”
beskrivs
ha
en
sämre
språklig
förmåga
än
personer med
Aspergers syndrom. Ibland används Aspergers syndrom och
”högfung
-
erande autism” närmast synonymt.

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... 10-3-8.pdf


Hur kopierade du det där, det går ju knappt att läsa. :lol: Just det, det där tänkte jag inte på i det här sammanhanget. "Högfungerande autism" är ju egentligen en egen diagnos som konkurrerat med Asperger-diagnos. När jag var på läger där det var många med diagnoser, så fanns det några med "högfungerande autism" - diagnos. Jag vet att vissa t.o.m. hade "högfungerande autism, uppfyller diagnoskraven för Aspergerssyndrom".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 16:30:14

Så som jag förstått det är högfungerande autism ingen diagnos personer kan få utan namn på ett tillstånd. Hur har ni förstått det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 16:34:25

Flinta skrev:Så som jag förstått det är högfungerande autism ingen diagnos personer kan få utan namn på ett tillstånd. Hur har ni förstått det?


Det är en autist med ett IQ över 70. :) Men jo jag vet att det inte är en egen diagnos utan det är en benämning på autister med ett IQ över 70.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 16:59:22

@slackern

Ja helt klart, har man AS är man en högfungerande autist. Antar att det inte räcker för en del utan de måste smeka sig själv lite extra.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 17:13:59

Jag spår missförstånd när uppfattningarna och tolkningarna om/av begreppen skiljer sig åt bland diagnosticerade, "proffs på neuropsykiatri" och allmänheten. De som ska vara proffs har inte den kunskap man kan förvänta sig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Pikachu » 2016-03-29 17:20:12

Flinta skrev:Jag spår missförstånd när uppfattningarna och tolkningarna om/av begreppen skiljer sig åt bland diagnosticerade, "proffs på neuropsykiatri" och allmänheten. De som ska vara proffs har inte den kunskap man kan förvänta sig.


Men det har du?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 17:21:28

Flinta skrev:Jag spår missförstånd när uppfattningarna och tolkningarna om/av begreppen skiljer sig åt bland diagnosticerade, "proffs på neuropsykiatri" och allmänheten. De som ska vara proffs har inte den kunskap man kan förvänta sig.


Det är proffsen som har myntat ordet högfungerade så jag antar att dom har koll på vad det betyder, själv fattar jag inte varför folk har så jävla svårt att fatta skillnaden mellan högfungerande och hög funktionsnivå.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav slackern » 2016-03-29 17:28:12

Pikachu skrev:@slackern

Ja helt klart, har man AS är man en högfungerande autist. Antar att det inte räcker för en del utan de måste smeka sig själv lite extra.


Jo jag förstår inte varför folk kan säga att dom har "mild" Asperger eller hög funktionsnivå.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 17:31:49

Pikachu skrev:
Flinta skrev:Jag spår missförstånd när uppfattningarna och tolkningarna om/av begreppen skiljer sig åt bland diagnosticerade, "proffs på neuropsykiatri" och allmänheten. De som ska vara proffs har inte den kunskap man kan förvänta sig.


Men det har du?


Nej då skulle jag sprida den här.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Högfungerande" Aspergare

Inläggav Flinta » 2016-03-29 17:44:50

Kan någon berätta och ge exempel på en person med AS som har "hög funktionsnivå" och hur den lever? Jag tänker att bara för att man har jobb och t o m kanske skaffat barn betyder ju inte det att man inte kan vara väldigt funktionsnedsatt och ha stora svårigheter att t ex organisera vardagen och kommunicera?
Sätter ni likhetstecken mellan "hög funktionsnivå" och "att (till största delen) kunna försörja sig själv?

Aspergers syndrom-diagnos får ingen som inte har allvarliga funktionshinder. Men visst, alla är olika :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in