AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 21:12:06

Jag har svårt att förstå varför man ska behöva bli mer eller mindre påhoppad för att man utrycker något som man upplever som ett personligt problem. Det finns ingen anledning att göra antaganden om att någon försöker framställa sig själv som bättre eller sämre än vad denne verkligen är när hen beskriver ett personligt problem. Att då komma med kommentarer med andemeningen "det du säger är inte sant, så gör som alla andra som inte har ditt problem istället" tycker jag är idiotiskt och småsint. Meningen måste väl ändå vara att forumet och många av dess trådar ska vara en sorts seminarium där man sakligt diskuterar intressanta frågor och hjälper varandra med diverse problem och svårigheter.

Detta borde gälla denna tråd lika mycket som alla andra men tydligen är det förbjudet att ta upp vissa saker som anses alltför osannolika eller helt enkelt inte är socialt accepterade. Jag tycker man borde kunna förvänta sig mer än så. De flesta av oss på forumet är ovanliga på ett antal sätt med ovanliga problem och därför bör man ta även ovanliga och osannolika frågeställningar på allvar.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Nefarious » 2014-03-10 21:25:45

Jag hoppas att du inte upplevde mitt svar som förminskande för så menade jag det inte. Men jag upplever ditt problem som ganska allmängiltigt, de flesta verkar ha svårt att hitta någon att connecta med, de tycker att folk är idioter och sådär.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2014-03-10 21:31:11

Nefarious skrev:Jag hoppas att du inte upplevde mitt svar som förminskande för så menade jag det inte. Men jag upplever ditt problem som ganska allmängiltigt, de flesta verkar ha svårt att hitta någon att connecta med, de tycker att folk är idioter och sådär.


Nejnej inte du. Jag syftade mer på LordNelson och Hoppsan. Dessutom är det desto större anledning att diskutera frågan seriöst om det är många som har samma typ av problem, och förhoppningsvis mer erfarenhet om hur man bör eller inte bör bete sig.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-11 0:26:14

Finns det någonting speciellt skrivet om debattmoral, hur Aspergerpersoner beter sig på siten?

Det finns ju gott om underlag för en sådan fundering. Är det någon som ha formulerat ihop sig någonstans, jag gissar att det kanske inte lönar sig att kolla i Metatrådarna?

För mot bakgrund av vad jag noterat, så beror det på siten ju självklart på hur Aspergerpersoner reagerar också! Och nu vet jag att det kan vara lite si och så med humöret. Eller hur personer kan gå rakt på kärnpunkten. Och om man är sann i sina bedömningar, och inte bara i fakta, så är man väl seriös debattör, menar jag. Och så är ju hög intelligens kanske korrelerat till hög moral, överlevnad i debattsammanhang?

Lite rörigt framställt, men vad tycker ni?

/notwoodstock :-)006 :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2014-03-11 1:20:12

notwoodstock skrev:Finns det någonting speciellt skrivet om debattmoral, hur Aspergerpersoner beter sig på siten?

Det finns ju gott om underlag för en sådan fundering. Är det någon som ha formulerat ihop sig någonstans, jag gissar att det kanske inte lönar sig att kolla i Metatrådarna?

...

/notwoodstock :-)006 :-)154


http://www.aspergerforum.se/tonen-i-detta-forum-t35272-144.html#p1131136
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2016-03-02 22:33:09

Gjorde Illustrerad Vetenskaps IQ test idag:

IQ.jpg


http://iq-test.illvet.se/?_ga=1.1731569 ... 631#/intro
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav triggerhappyD » 2016-03-02 22:44:40

119 sist jag gjorde en :(

borde fått lite högre men vissa felaktiga svar borde ha varit rätta om logiken hade gällt :P
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-02 23:35:36

triggerhappyD skrev:119 sist jag gjorde en :(

borde fått lite högre men vissa felaktiga svar borde ha varit rätta om logiken hade gällt :P


Var det ett WAIS test som var övervakat? Eller vilken form utav test var det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2016-03-03 0:32:44

ggg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav h88nv » 2016-03-03 5:19:43

beror på situation och hur jag gör och när jag gör.
I bra dagar kan är testresult ca 132 och då var jag inte utbränd.
MInne har minskat, det var mycket bättre förut.

Men vid NPF när jag gjorde, blev många störelse moment och då jag blev upprörd och störd för många gånger. Då fick jag normalnivå resultat, men det tror jag inte för att minne har jag mycket sämre än förut.

Så, jobbet skadar... :(
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2016-03-03 9:26:02

Över sextio får jag.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Defekt Mupp » 2016-03-03 12:30:51

Det är bara om man har en personlighetstyp som är synergisk med förmågan att tänka som man har annat än en passiv fördel av ha ett högt IQ. De flesta svenskar (eller de flesta aspergerare) har inte den här typen av tänkande personlighet. Bara några procent har den, och de är nästan alla män. När det gäller aspergerare så är den höga IQn ännu mer bortslösad eftersom aspergare rent allmänt är för dysfunktionella för att ens kunna få passiv nytta av sin höga IQ.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2016-03-03 13:56:25

Jag har väl en bra dag. :wink:

1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-03-03 15:15:26

Fasen vad ni är listiga, imponerande!! Men man tänker, vad är ni här och hänger för, borde inte ni lösa kallfusionen, världssvälten och bygga marsrovrar..? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2016-03-03 15:17:17

antonius skrev:Fasen vad ni är listiga, imponerande!! Men man tänker, vad är ni här och hänger för, borde inte ni lösa kallfusionen, världssvälten och bygga marsrovrar..? :-)063


Nej. Alla över iq120 är sjukskrivna
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Vaniljflickan » 2016-03-03 15:21:13

Öööh typ 20 ?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-03-03 16:33:28

Varför går ni inte in på Mensas sida och gör provtestet? De flesta internettester är väldigt positivt överraskande, misstänker jag :P Man ska inte tro allt man läser, i synnerhet inte om någon påstår du är smart – då tror han bara du är dum nog att gå på det. Word.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 16:35:24

Vaniljflickan skrev:Öööh typ 20 ?


Haha nu tror jag att fröken är ironisk. :D
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 16:53:35

Bali skrev:Jag har väl en bra dag. :wink:

1.jpg


Grattis suveränt resultat :D , dock så påpekar jag att WAIS som det här testet baseras på har separata normeringar för män och kvinnor, och finns därför ingen anledning att inte anta att så även är i detta fall.

Män har antingen en marginellt högre IQ i vuxen ålder på ca 5 poäng eller så är män mera utspridda över normalfördelningskurvan eller både och. I vilket fall som helst så spelar detta roll på IQ-kurvans extremer, en kvinna som får lika många rätt på provet som en man får högre IQ-poäng eftersom hon matchas mot kvinnors medel (som antingen är lägre eller mera klustrat runt 100).
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 16:57:09

Pikachu skrev:
Bali skrev:Jag har väl en bra dag. :wink:

1.jpg


Grattis suveränt resultat :D , dock så påpekar jag att WAIS som det här testet baseras på har separata normeringar för män och kvinnor, och finns därför ingen anledning att inte anta att så även är i detta fall.

Män har antingen en marginellt högre IQ i vuxen ålder på ca 5 poäng eller så är män mera utspridda över normalfördelningskurvan eller både och. I vilket fall som helst så spelar detta roll på IQ-kurvans extremer, en kvinna som får lika många rätt på provet som en man får högre IQ-poäng eftersom hon matchas mot kvinnors medel (som antingen är lägre eller mera klustrat runt 100).


Jag har för mig att medel ligger runt 94-106 enligt WAIS.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 17:01:17

Sex Differences in IQ skrev:Conclusion

Male and female mean IQs are about equal below the age of 15 but males have a higher mean IQ from age 15 on. The effect of sex differences in IQ is largest at the high extreme of intelligence. Since many of the more prestigious roles in society are associated with high IQ, the lack of female representation in these roles may be partially due to fewer females being competitive at the highest levels. This does not mean that females should not be given equal opportunity to demonstrate their abilities as this would create an worsened artificial 'glass ceiling'.


Män har även större hjärnor än kvinnor överlag, även när kroppsstorleken räknas in (EQ). Män utvecklas långsammare och ligger efter kvinnor i tidig till sen barndom, män går därefter om marginellt.

En parallell man kan dra är till de olika människoraserna, Afrikanerna har de minsta hjärnorna, lägst IQ, kan krypa och gå tidigast på andra sidan extremen återfinnes Östasiaterna som kan krypa senare, gå senare, har de största hjärnorna och högst IQ.

Liksom i hela djurriket förhåller det sig såhär (överlag), ju intelligentare art/ras ju längre barndom eftersom stora hjärnor kräver lång utvecklingsfas.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2016-03-03 17:17:07

Pikachu skrev:Grattis suveränt resultat :D

Tack så mycket, men nu är det ju ett test på Illustrerad Vetenskap och inte WAIS, även om jag inte varit helt bakom flötet på de testerna heller.

Kände mig ändå lite uppmuntrad efter att ha gjort testet :) och det var inte helt fel när jag annars mår bedrövligt fysiskt dåligt i nuläget.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 17:33:28

Pikachu skrev:
Sex Differences in IQ skrev:Conclusion

Male and female mean IQs are about equal below the age of 15 but males have a higher mean IQ from age 15 on. The effect of sex differences in IQ is largest at the high extreme of intelligence. Since many of the more prestigious roles in society are associated with high IQ, the lack of female representation in these roles may be partially due to fewer females being competitive at the highest levels. This does not mean that females should not be given equal opportunity to demonstrate their abilities as this would create an worsened artificial 'glass ceiling'.


Män har även större hjärnor än kvinnor överlag, även när kroppsstorleken räknas in (EQ). Män utvecklas långsammare och ligger efter kvinnor i tidig till sen barndom, män går därefter om marginellt.

En parallell man kan dra är till de olika människoraserna, Afrikanerna har de minsta hjärnorna, lägst IQ, kan krypa och gå tidigast på andra sidan extremen återfinnes Östasiaterna som kan krypa senare, gå senare, har de största hjärnorna och högst IQ.

Liksom i hela djurriket förhåller det sig såhär (överlag), ju intelligentare art/ras ju längre barndom eftersom stora hjärnor kräver lång utvecklingsfas.


Såhär säger Lynn din polare, verkar inte som att Östasiater skulle vara smartare än Européer. Härskarrasen tyskarna verkar ju ha högre IQ en Japaner och Hongkong kineser.


Sverige ligger fyra på den europeiska intelligenstoppen, med en genomsnittlig intelligenskvot på 104.
Av TT

Smartast är tyskarna med en gnutta mer hjärnkapacitet än holländarna trots att båda länderna hamna på IQ 107.

http://www.svd.se/svenskarna-fyra-i-europeisk-iq-liga
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 17:52:02

slackern skrev:
Pikachu skrev:
Sex Differences in IQ skrev:Conclusion

Male and female mean IQs are about equal below the age of 15 but males have a higher mean IQ from age 15 on. The effect of sex differences in IQ is largest at the high extreme of intelligence. Since many of the more prestigious roles in society are associated with high IQ, the lack of female representation in these roles may be partially due to fewer females being competitive at the highest levels. This does not mean that females should not be given equal opportunity to demonstrate their abilities as this would create an worsened artificial 'glass ceiling'.


Män har även större hjärnor än kvinnor överlag, även när kroppsstorleken räknas in (EQ). Män utvecklas långsammare och ligger efter kvinnor i tidig till sen barndom, män går därefter om marginellt.

En parallell man kan dra är till de olika människoraserna, Afrikanerna har de minsta hjärnorna, lägst IQ, kan krypa och gå tidigast på andra sidan extremen återfinnes Östasiaterna som kan krypa senare, gå senare, har de största hjärnorna och högst IQ.

Liksom i hela djurriket förhåller det sig såhär (överlag), ju intelligentare art/ras ju längre barndom eftersom stora hjärnor kräver lång utvecklingsfas.


Såhär säger Lynn din polare, verkar inte som att Östasiater skulle vara smartare än Européer. Härskarrasen tyskarna verkar ju ha högre IQ en Japaner och Hongkong kineser.


Sverige ligger fyra på den europeiska intelligenstoppen, med en genomsnittlig intelligenskvot på 104.
Av TT

Smartast är tyskarna med en gnutta mer hjärnkapacitet än holländarna trots att båda länderna hamna på IQ 107.

http://www.svd.se/svenskarna-fyra-i-europeisk-iq-liga


Beror lite på vilka studier de hänvisar till, dock så ser det ut som att Nordöstasiaterna knäcker oss då Japan exempelvis vid en studie fick 111 i snitt. Dessutom är det den Européeiska rankingen som här tycks avses, när tiotusentals data är samlad tycks faktiskt Östasiaterna bräcka oss med 3-6 poäng. Det är liksom även skillnad på Östasiatiska länder i IQ-nivå, överlag så ju kallare och längre norrut länderna ligger ju högre IQ.
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-03 17:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in