AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 17:57:50

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
Män har även större hjärnor än kvinnor överlag, även när kroppsstorleken räknas in (EQ). Män utvecklas långsammare och ligger efter kvinnor i tidig till sen barndom, män går därefter om marginellt.

En parallell man kan dra är till de olika människoraserna, Afrikanerna har de minsta hjärnorna, lägst IQ, kan krypa och gå tidigast på andra sidan extremen återfinnes Östasiaterna som kan krypa senare, gå senare, har de största hjärnorna och högst IQ.

Liksom i hela djurriket förhåller det sig såhär (överlag), ju intelligentare art/ras ju längre barndom eftersom stora hjärnor kräver lång utvecklingsfas.


Såhär säger Lynn din polare, verkar inte som att Östasiater skulle vara smartare än Européer. Härskarrasen tyskarna verkar ju ha högre IQ en Japaner och Hongkong kineser.


Sverige ligger fyra på den europeiska intelligenstoppen, med en genomsnittlig intelligenskvot på 104.
Av TT

Smartast är tyskarna med en gnutta mer hjärnkapacitet än holländarna trots att båda länderna hamna på IQ 107.

http://www.svd.se/svenskarna-fyra-i-europeisk-iq-liga


Beror lite på vilka studier de hänvisar till, dock så ser det ut som att Nordöstasiater knäcker oss då Japan exempelvis vid en studie fick 111 i snitt. Dessutom är det den Européeiska rankingen som här tycks avses, när tiotusentals data är samlad tycks faktiskt Östasiaterna bräcka oss med 3-6 poäng.


Ska inte testen vara utformade utefter en regions kultur så att genomsnittet blir 100? I sådana fall måste testet dom har använt vara felkonstruerat? Eller efter en annan etnisk kultur?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 18:01:14

slackern skrev:
Pikachu skrev:
slackern skrev:
Såhär säger Lynn din polare, verkar inte som att Östasiater skulle vara smartare än Européer. Härskarrasen tyskarna verkar ju ha högre IQ en Japaner och Hongkong kineser.





http://www.svd.se/svenskarna-fyra-i-europeisk-iq-liga


Beror lite på vilka studier de hänvisar till, dock så ser det ut som att Nordöstasiater knäcker oss då Japan exempelvis vid en studie fick 111 i snitt. Dessutom är det den Européeiska rankingen som här tycks avses, när tiotusentals data är samlad tycks faktiskt Östasiaterna bräcka oss med 3-6 poäng.


Ska inte testen vara utformade utefter en regions kultur så att genomsnittet blir 100? I sådana fall måste testet dom har använt vara felkonstruerat? Eller efter en annan etnisk kultur?


100 sätts efter Europa och Euroasia, allting kalibreras utefter det. De har säkert sina egna normeringar men när man jämför nationellt så matchas allt efter Europas och av östsidans medel (dock ej nordöstasien). Givetvis så är vissa Europeeiska länder smartare än andra liksom nordöstasiatiska. Exempelvis så tycks skatteparadis ha ett högre medel-IQ då det ofta är eliten som flyttar dit, eller Shanghai som domineras av affärsmän/affärskvinnor. Men om du tar hela Europa och jämför med hela Nordöstasien så är skillnaden statistiskt påvisbar.

Skillnaden mellan Nordöstasiater och Européer skulle jag uppskatta till 5 poäng (från 3-6 poängs skillnad).
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 18:10:33

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
Beror lite på vilka studier de hänvisar till, dock så ser det ut som att Nordöstasiater knäcker oss då Japan exempelvis vid en studie fick 111 i snitt. Dessutom är det den Européeiska rankingen som här tycks avses, när tiotusentals data är samlad tycks faktiskt Östasiaterna bräcka oss med 3-6 poäng.


Ska inte testen vara utformade utefter en regions kultur så att genomsnittet blir 100? I sådana fall måste testet dom har använt vara felkonstruerat? Eller efter en annan etnisk kultur?


100 sätts efter Europa och Euroasia, allting kalibreras utefter det. De har säkert sina egna normeringar men när man jämför nationellt så matchas allt efter Europas och av östsidans medel (dock ej nordöstasien). Givetvis så är vissa Europeeiska länder smartare än andra liksom nordöstasiatiska. Exempelvis så tycks skatteparadis ha ett högre medel-IQ då det ofta är eliten som flyttar dit, eller Shanghai som domineras av affärsmän/affärskvinnor. Men om du tar hela Europa och jämför med hela Nordöstasien så är skillnaden statistiskt påvisbar.


Men du WAIS-IV finns ju en svensk anpassning, så klart att det även måste finnas för andra länder.

Svensk anpassning

Det skandinaviska standardiseringsarbetet beskrivs i Manual Del 1. Normerna bygger på skandinavisk data. I manualen redovisas även för en svensk äldrestudie baserad på 60 personer i åldern 75:0 till 90:11 år. Sambandsstudier mellan WAIS-IV och WAIS-III respektive WISC-IV presenteras, liksom resultat från kliniska studier i tre diagnosgrupper: MMR, ADHD och Asperger.

http://www.pearsonassessment.se/produkt ... is-iv.html
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 19:05:05

@Pikachu tydligen är ett IQ mellan 70-130 inom normalzonen. Givetvis förstår jag att det är en skillnad mellan folk som har ett IQ på 70 och 130.

IQ-skalan är konstruerad så att cirka 95% av alla som gör ett intelligenstest hamnar mellan IQ70 och IQ130. Det här området kallas normalzonen.


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... gsprofiler
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bazooka » 2016-03-03 19:16:18

Moggy skrev:snygg graf med normalfördelning och länk till illustrerad vetenskap

Körde den här och fick 138, men jag är inte klyftig nog för att skriva ut grafen med tillräckligt liten möda för att det skall vara mödan värt. Är inte ens smart nog för att fatta var jag hamnar i det där stapeldiagramet. Mensa borde väl vara en bit över 140 antar jag.
Brukar få där i krokarna på alla såna test, men jag är rätt blåst egentligen. Fattar aldrig koncept som "proxy" eller "taylorserie" lika fort som andra runtomkring. Och jag har aldrig ett snabbt svar på en fråga som är osäker. Och jag kände mig stendum inför alla "svåra" tal på matteproven, upp på civ ing nivå. Fast jag löste dem ibland. Tycker framför allt att jag aldrig tänkt något genialiskt över huvud taget.

Skall jag vara ärlig så måste jag säga att min reaktion efter att ha sett var på de här normalfördelningarna jag hamnar så är min reaktion ungefär - ok hur mäta, hur mäta, men lite oberoende - satan vad mycket människor som går omkring med hybris, då man hör hur tvärsäkra folk låter på det ena och det andra komplexa som jag känner mig för blåst för att uttala mig säkert om.

Är förresten subklinisk, hamnar alltid mitt emellan aspie och socialt djur på alla autismtester. Tror det här har zero zip nada med var på autismspektrumet du ligger, så länge du förstår frågan.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-03 19:45:28

Jag har flera gånger försökt göra sådana här IQ-test. Dock tappar jag väldigt fort tålamodet för jag begriper inget av det flummiga skräpet i testerna. Slutsaten här av är väl att jag är dum i huvudet och således har ett lågt icke-mätbart IQ.

Emellertid samtalade jag en gång en människa som gjort ett sådant test och som hade ett högt IQ. Tämligen omgående insåg jag dock att denna människa visste vare sig i vilken världsdel landet Chile ligger eller hur man gör för att beräkna förekomsten av exoplaneter. Människan i fråga kunde ej heller föra ett motiverade resonemang varför den politiska situationen ser ut som den gör idag i Sverige.

Fascinerade egentligen kan jag tycka, att folk som är dumma i huvudet kan ha mer i huvudet än dem som har ett fint papper på hur hög intelligenskvot de har. Kanske vore bättre om fler människor på vår jord vore dumma i huvudet i stället för att ha höga IQ-värden? :-)063
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-03 19:50:49

Bonddrengen skrev:Jag har flera gånger försökt göra sådana här IQ-test. Dock tappar jag väldigt fort tålamodet för jag begriper inget av det flummiga skräpet i testerna. Slutsaten här av är väl att jag är dum i huvudet och således har ett lågt icke-mätbart IQ.

Emellertid samtalade jag en gång en människa som gjort ett sådant test och som hade ett högt IQ. Tämligen omgående insåg jag dock att denna människa visste vare sig i vilken världsdel landet Chile ligger eller hur man gör för att beräkna förekomsten av exoplaneter. Människan i fråga kunde ej heller föra ett motiverade resonemang varför den politiska situationen ser ut som den gör idag i Sverige.

Fascinerade egentligen kan jag tycka, att folk som är dumma i huvudet kan ha mer i huvudet än dem som har ett fint papper på hur hög intelligenskvot de har. Kanske vore bättre om fler människor på vår jord vore dumma i huvudet i stället för att ha höga IQ-värden? :-)063


Fick du inte göra att IQ-test vid din AS utredning? Där är det ju övervakat utav en psykolog och tar rätt många timmar att genomföra och framförallt är dom tillförlitliga.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 20:45:29

Bali skrev: men nu är det ju ett test på Illustrerad Vetenskap och inte WAIS


Standard för IQ-test är att kvinnor jämförs mot kvinnor och att män jämförs mot män, testet tycks ju onekligen ligga endast 4% ifrån WAIS och för att det skall bli så lika resultatmässigt är det ju en förutsättning att de normeras lika. Det finns liksom en anledning till varför man skall nämna sitt kön för testet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-03 21:28:54

@Bali

Ber om ursäkt, ser inte alls ut som att kön var en faktor testet tog med :D .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav triggerhappyD » 2016-03-03 23:57:26

slackern skrev:
triggerhappyD skrev:119 sist jag gjorde en :(

borde fått lite högre men vissa felaktiga svar borde ha varit rätta om logiken hade gällt :P


Var det ett WAIS test som var övervakat? Eller vilken form utav test var det?


kommer inte ihåg vad det var för version, och det var inte övervakat.
hade en bet mot en kompis om vem som kunde få best resultat, och det var han som hade fixat fram testet, han fick 4 IQ mer än mig så jag torskade beten kommer jag ihåg iaf :(
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 0:01:54

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
triggerhappyD skrev:119 sist jag gjorde en :(

borde fått lite högre men vissa felaktiga svar borde ha varit rätta om logiken hade gällt :P


Var det ett WAIS test som var övervakat? Eller vilken form utav test var det?


kommer inte ihåg vad det var för version, och det var inte övervakat.
hade en bet mot en kompis om vem som kunde få best resultat, och det var han som hade fixat fram testet, han fick 4 IQ mer än mig så jag torskade beten kommer jag ihåg iaf :(


OK gjort ett internet test då fick jag 10 poäng högre än det övervakade WAIS testet jag gjorde fick liknande resultat på internetttestet du fick.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 0:02:52

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
triggerhappyD skrev:119 sist jag gjorde en :(

borde fått lite högre men vissa felaktiga svar borde ha varit rätta om logiken hade gällt :P


Var det ett WAIS test som var övervakat? Eller vilken form utav test var det?


kommer inte ihåg vad det var för version, och det var inte övervakat.
hade en bet mot en kompis om vem som kunde få best resultat, och det var han som hade fixat fram testet, han fick 4 IQ mer än mig så jag torskade beten kommer jag ihåg iaf :(


Då kanske jag kan muntra upp dig med vetskapen att folk inte kan diagnosticeras med AS om deras intelligens är alltför hög? Om testpersoner får över 130 på alla deltest i WAIS så är det en stark indikator på att man inte har svårt för det exekutiva och att det troligen inte föreligger en utvecklingsstörning, och därmed inte kan få AS.

Det var väl en rolig vetskap, att man måste ha förståndsmässiga handikapp för att bli diagnosticerad med AS.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 0:09:52

Pikachu skrev:
triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
Var det ett WAIS test som var övervakat? Eller vilken form utav test var det?


kommer inte ihåg vad det var för version, och det var inte övervakat.
hade en bet mot en kompis om vem som kunde få best resultat, och det var han som hade fixat fram testet, han fick 4 IQ mer än mig så jag torskade beten kommer jag ihåg iaf :(


Då kanske jag kan muntra upp dig med vetskapen att folk inte kan diagnosticeras med AS om deras intelligens är alltför hög? Om testpersoner får över 130 på alla deltest i WAIS så är det en stark indikator på att man inte har svårt för det exekutiva och att det troligen inte föreligger en utvecklingsstörning, och därmed inte kan få AS.

Det var väl en rolig vetskap, att man måste ha förståndsmässiga handikapp för att bli diagnosticerad med AS.

Skitsnack du behöver inte ha en ojämn begåvningsprofil för att få en AS diagnos fast dom flesta har det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 0:11:24

slackern skrev:
Pikachu skrev:
triggerhappyD skrev:
kommer inte ihåg vad det var för version, och det var inte övervakat.
hade en bet mot en kompis om vem som kunde få best resultat, och det var han som hade fixat fram testet, han fick 4 IQ mer än mig så jag torskade beten kommer jag ihåg iaf :(


Då kanske jag kan muntra upp dig med vetskapen att folk inte kan diagnosticeras med AS om deras intelligens är alltför hög? Om testpersoner får över 130 på alla deltest i WAIS så är det en stark indikator på att man inte har svårt för det exekutiva och att det troligen inte föreligger en utvecklingsstörning, och därmed inte kan få AS.

Det var väl en rolig vetskap, att man måste ha förståndsmässiga handikapp för att bli diagnosticerad med AS.

Skitsnack du behöver inte ha en ojämn begåvningsprofil för att få en AS diagnos fast dom flesta har det.


Det är ofta en förutsättning för diagnos... Det är ju liksom därför allt som oftast intelligenstestning ingår i en NPF-utredning, för att det säger så mycket. Eller tror du WAIS ingår i en utredning för skojs skull? För att psykologerna är notoriskt intresserade av folks begåvning?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 0:23:26

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
Då kanske jag kan muntra upp dig med vetskapen att folk inte kan diagnosticeras med AS om deras intelligens är alltför hög? Om testpersoner får över 130 på alla deltest i WAIS så är det en stark indikator på att man inte har svårt för det exekutiva och att det troligen inte föreligger en utvecklingsstörning, och därmed inte kan få AS.

Det var väl en rolig vetskap, att man måste ha förståndsmässiga handikapp för att bli diagnosticerad med AS.

Skitsnack du behöver inte ha en ojämn begåvningsprofil för att få en AS diagnos fast dom flesta har det.


Det är ofta en förutsättning för diagnos... Det är ju liksom därför allt som oftast intelligenstestning ingår i en NPF-utredning, för att det säger så mycket. Eller tror du WAIS ingår i en utredning för skojs skull? För att psykologerna är notoriskt intresserade av folks begåvning?

Det är för att på gruppnivå så har folk med NPF ojämn begåvningsprofil men inte alla, sedan är det också för att utesluta kognitiv utvecklsstörning.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 0:27:50

slackern skrev:
Pikachu skrev:
slackern skrev:Skitsnack du behöver inte ha en ojämn begåvningsprofil för att få en AS diagnos fast dom flesta har det.


Det är ofta en förutsättning för diagnos... Det är ju liksom därför allt som oftast intelligenstestning ingår i en NPF-utredning, för att det säger så mycket. Eller tror du WAIS ingår i en utredning för skojs skull? För att psykologerna är notoriskt intresserade av folks begåvning?

Det är för att på gruppnivå så har folk med NPF ojämn begåvningsprofil men inte alla, sedan är det också för att utesluta kognitiv utvecklsstörning.


Aspergare skall ju vara långsam kognitivt, ha svårt att se helheten och ha svårt för planeringen. Alla dessa förmågor mäts i WAIS. Eller tror du att man kan se på någon om denne har svårt att förstå helheten?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 0:31:45

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:

Det är ofta en förutsättning för diagnos... Det är ju liksom därför allt som oftast intelligenstestning ingår i en NPF-utredning, för att det säger så mycket. Eller tror du WAIS ingår i en utredning för skojs skull? För att psykologerna är notoriskt intresserade av folks begåvning?

Det är för att på gruppnivå så har folk med NPF ojämn begåvningsprofil men inte alla, sedan är det också för att utesluta kognitiv utvecklsstörning.


Aspergare skall ju vara långsam kognitivt, ha svårt att se helheten och ha svårt för planeringen. Alla dessa förmågor mäts i WAIS.


Du tänker inte på exutiva funktioner? Jo jag vet har gjort övervakade WAIS test och har en ojämn begåvningsprofil, med dippar i arbetsminnet och planering.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 0:34:26

slackern skrev:
Pikachu skrev:
slackern skrev:Det är för att på gruppnivå så har folk med NPF ojämn begåvningsprofil men inte alla, sedan är det också för att utesluta kognitiv utvecklsstörning.


Aspergare skall ju vara långsam kognitivt, ha svårt att se helheten och ha svårt för planeringen. Alla dessa förmågor mäts i WAIS.


Du tänker inte på exutiva funktioner? Jo jag vet har gjort övervakade WAIS test och har en ojämn begåvningsprofil, med dippar i arbetsminnet och planering.


Det också. Poängen är att begåvningen måste vara ojämn framförallt i de exekutiva funktionerna som ett resultat av en utvecklingsstörning. Om man har alla hästar hemma blir man inte handikappstämplad.
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-04 0:36:54, redigerad totalt 2 gånger.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2016-03-04 0:35:51

Kom bara till fråga 14, blev för trött
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-04 2:07:34

slackern skrev:Fick du inte göra att IQ-test vid din AS utredning? Där är det ju övervakat utav en psykolog och tar rätt många timmar att genomföra och framförallt är dom tillförlitliga.


Nej det fick jag inte göra. Men jag fick min AS-diagnos 2002 tror jag. Men då gjorde man kanske inte sådana test? Däremot har jag försökt göra internet-test men mitt tålamod tryter så att säga...
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bazooka » 2016-03-04 9:34:20

Bonddrengen skrev:
slackern skrev:Fick du inte göra att IQ-test vid din AS utredning? Där är det ju övervakat utav en psykolog och tar rätt många timmar att genomföra och framförallt är dom tillförlitliga.


Nej det fick jag inte göra. Men jag fick min AS-diagnos 2002 tror jag. Men då gjorde man kanske inte sådana test? Däremot har jag försökt göra internet-test men mitt tålamod tryter så att säga...

Som mittemellanbarn, subklinisk, så skulle jag nog tro att det är här skillnaden ligger. De rent logiska bitarna har inte så mycket med var på aspieskalan man är, men förmågan att ta in och sprida kunskap skiljer, man måste orka ta in info även om saker som inte är inom specialintressen. Som en dator med bra minne, CPU och liknande men med rätt kasst tangentbord och en skärm från en ABC-80. Så känner jag mig ibland.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 11:06:41

Bonddrengen skrev:
slackern skrev:Fick du inte göra att IQ-test vid din AS utredning? Där är det ju övervakat utav en psykolog och tar rätt många timmar att genomföra och framförallt är dom tillförlitliga.


Nej det fick jag inte göra. Men jag fick min AS-diagnos 2002 tror jag. Men då gjorde man kanske inte sådana test? Däremot har jag försökt göra internet-test men mitt tålamod tryter så att säga...


Ingen aning när jag utredes för ADHD 2007-2008 fick jag göra ett och när jag var med i ett forskningsprojekt om ADHD fick jag göra ett till när dom fastställde diagnosen, när jag gjorde en kompliterarande utredning när jag blev diagnostiserad med AS slapp jag i och med att dom redan hade det sedan föregående utredning.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2016-03-04 11:47:38

Alltså om man får ett toppresultat i ett WAIS test, är det överhuvudtaget möjligt då att man kvalificerar sig för en Aspergerdiagnos med tanke på att en ojämn begåvningsprofil är vanlig om man har Aspergers syndrom?

Så här står det om intelligens och begåvning på Autismforum:

För att få diagnosen bör man ha en intelligens inom den så kallade normal-variationen. Personer med Aspergers syndrom har alltså inte en utvecklingsstörning. Men precis som i den övriga befolkningen har man olika intelligens, några har hög och andra har normal eller svag.

Det är vanligt att begåvningen är ojämn. En person kan till exempel ha en hög akademisk examen och samtidigt ha svårt att klara sitt praktiska vardagsliv. Konsekvensen kan bli att omgivningen ibland ställer för låga krav och ibland för höga.

Ett krav för att få diagnosen Aspergers syndrom är att man har allvarliga svårigheter att klara sitt dagliga liv. Om man inte har problem i vardagen, i skolan eller på arbetet kan man inte få diagnosen även om allt som står ovan stämmer.


Har också läst tidigare att det är extra svårt att bedöma hur intelligent en person är som har en ojämn begåvningsprofil.

post995557.html#p995557
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 16:05:35

Jag vet att neuropsykologiska tester=IQ-tester, att ha en Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning torde innebära att man har svårt för förståndsmässiga saker, att man är mentalt handikappad?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in