Varför detta hat mot NT-personer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-14 19:05:03

Alien skrev:
triggerhappyD skrev:ni vet väl om att det till och med kan räknas som en förmildrande omständighet om den du mördar är autistisk?


Det där låter väldigt konstigt. Har du några belägg för det?


det är inte bara konstigt, det är sjukt.

http://jonathanturley.org/2011/04/01/ba ... ven-years/

http://jonathanturley.org/2013/03/25/en ... s-in-jail/

http://www.notdeadyet.org/2015/01/ndy-j ... rning.html

http://autisticadvocacy.org/wp-content/ ... mplete.pdf

där har du några länkar från lite snabbt googlande, du kan ju googla runt lite själv också för fler exempel.

och det är ju inte bara så att det ibland döms lindrigare straff för brott mot autister, eller att media försöker måla upp oss som galna massmördare som kan flippa när som helst, utan det är ju även mycket större chans att bli utsatt för en hel del typ av brott, om du är autistisk.

som sagt, för många NT:s så är det mer accepterat att bete sig illa mot någon som skiljer sig från dom själva, ju större skillnaden är desto vidrigare handlingar är acceptabla.
kolla bara på historien, eller för all del nutiden.

och jag förstår om en del finner det jag skrivet i den här tråden som obehagligt eller hatiskt etc, men det var lite min mening också, att ofiltrerat skriva vad jag känner, utan att censurera nått.

sen förstår givetvis jag också att man inte kan klumpa ihop alla NT:s till en homogen entitet, det vore lika orätt som vilket annat ihop klumpande som helst.
men vi kan inte heller ignorera att det faktiskt finns verkliga orsaker till att hatet finns.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-16 4:13:32

TheWonderer92 skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är Mrs Ratched från Gökboet.


Ska titta upp det!

Gör så!

Både boken och filmen rekommenderas starkt.

Har skrivit uppsats på den.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-16 11:18:24

KrigarSjäl skrev:Har skrivit uppsats på den.
En officiell på universitet?

Apropå trådämnet. Så är det väl så att det som personer med asperger säger är så mycket mer relevant att det är rimligt att ta mer del av sådana personers tankar än grupper vars hjärna är inkompatibel. Det blir en slags utestängning men kapaciteten är inte oändlig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-16 11:44:30

Nej, inte en officiell.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Dystopikern » 2016-01-20 23:42:11

ArgeAnkan skrev:varför?



Ska inte generalisera för mycket tänkte jag, men svarar ändå.


1.Deras ständiga försök att utnyttja/manipulera.
2.Avundsjukan/lögnerna/respektlösheten.
3.Bristen på fantasi.

Säger inte att jag hatar folk som är okreativa, dock verkar dessa enligt min uppfattning kompensera denna bristen med skadeglädje/"bräcka" grannen i grejer och dylikt. Detta är dock inget jag själv finner något nöje i.

(Vad är det för fel på en Hobby eller ett specialintresse?)


Skulle inte säga att jag hatar alla NTs handlar nog mer om att vi ofta är för olika.
Dystopikern
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-09

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Per-Fredrik » 2016-01-21 0:20:21

Varför inte "klaskamp" mellan nt personer och Ast personer? Den låga insikten och kunskap hos nt personer och så det körs över sin nt kultur över ast kulturen? Att nt normen att vara nt gör vi bry oss ast personer "kriminella" för bryter deras normer och värderingar hur man ska vara och leva? Vissa nt personer ser kriminella för moralpoliser som sak döma, skälla ut, straffa - mobba eller frysa ut oss.
:-)004
Varför inte som ses vi vanliga individer - med våra personliga behov och livs strategier?

Det kan moget hat - för bryta oss loss ifrån destruktiva miljöer och människor
som hotar oss. Vi för akta oss när inte hotar oss och andras existens och förgiftas av
hat som ersätter vår livsglädje! :-)Happy
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in