Varför detta hat mot NT-personer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-05 14:24:18

varför?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-05 15:06:07

Kanske för att NT personer nagelfar personer med asperger för minsta snedsteg, skapar miljöer som är strukturellt diskriminerande och visar dålig förståelse eller respekt för det avvikande. På ett forum för personer med asperger med likasinnade så finns det ju viss risk att frustrationerna ventileras om än kanske på ett onyanserat sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-05 15:28:34

-Det är inte fråga om att hata neurotyper utan diskriminerande strukturer.

Kraven på dig som människa idag är att du ska vara flexibel, lagspelare, gilla många bollar i luften med mera.
Gilla projektarbete, att sälja dig själv, att mingelframgånga dig till statusyrke.
Om du ska vara gångbar på arbetsmarknaden vill säga.

Möter du dessa krav överallt, hela tiden, drar du vissa slutsatser.

Om du inte fixar dessa krav pga aspergerdrag anmodas du av berörda myndigheter uppsöka habilitering, DV, Samhall, Sjukpensionering, skyddad verkstad, Försäkringskassa och pedagogbirgitta. Vi sorteras bort helt enkelt. Ska nöja oss med dessa avstjälpningscentraler, att få muppstämpel i pannan, och sen vara tacksamma för det.


Till slut blir man på ren svenska förbannad.

Jag är inte mindre människa för att jag har svårt att filtrera intryck.

Jag är inte någon mindre vetande människa för att jag föredrar enskilt arbete framför det heligförklarade grupparbetet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav notwoodstock » 2015-12-05 15:54:09

Vet inte alla de saker ni diskuterar under begreppet.

Alternativet till att behöva försvara sig mot fenomenet, är att bli troende. Som sådan är situationen också sådan att man inte så lätt blir förstådd.

Jag vet inte hur många vänner som tystnat, p.g.a

min schizofreni
min tro
min Asperger

Återstår annat i livet än alla människor.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav anja921 » 2015-12-05 16:15:04

Håller helt med angående grupparbeten . Jag avskyr grupparbeten....dynamiken fungerar nästan aldrig alltid är det någon som gör mer än någon annan eller så pratas tiden bort. Jag har lyckats undvika grupparbeten och jag väljer mina valfria kurser utan dessa. De tar extrwmt mkt energi för mig att sätta mig in i gruppdynamiken , avläsa personlighetsryper och sedan anpassa mig efter det. Jag är ingen person som gillar att köra över andra men jag vill gärna att man ska jobba effektivt.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav alixha » 2015-12-05 23:36:42

Har aldrig haft några större problem med NT-personer, jag irriterar mig ungefär lika mycket på alla, jag diskriminerar inte :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 1:39:02

Det jag retar mig mest på är att NTs inte verkar vilja förstå när något avviker. Annorlunda upplevs som något dolt hot under ett skal maskerat som en människa. Jag blir alltid nyfiken om jag upptäcker något nytt, vad finns där?
De trycker sitt egna så hårt mot bröstet, därför blir heller inte birgittorna på Hab trovärdiga. Inte heller läkare som kallar AS "sjukdom" och öser på med piller istället för att säga tagga ner på tempot. Eller psykologen som blir helt förvirrad när man har ett intellekt.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav hoppsan » 2015-12-06 2:24:22

Jag tror att det är ilska som grundas i att nt-folket är rigida och stela, samtidigt som de kräver flexibilitet lever de knappast själva upp till det.

De är mer nonchalanta än lyhörda. Jag själv kan definitivt formulera mig och interagera socialt ändå är de dummare än tåget, så som autistiska påstås fungera gör de själva. De kan inte tänka ett steg längre och definitivt inte många led framåt eller sätta sig in i den andres situation, förenkla kommunikationen eller bemästra någon flexibilitet. Att det kan bli svårt har jag full förståelse för, jag själv kan inte heller läsa tankar och kan missa viktiga detaljer (är skickligare än nt-folk att avläsa människor vilket även det ger problem. Vad jag ser och upplever är alltid fel, hur korrekt det än är enbart för att nt sitter fast i sitt synfält och har fler med sig. Om de är många som tillsammans befinner sg under min nivå blir pga antalet ändå något som är minus för mig, för att de är mindre begåvade. Det jag missar däremot ger mig ett sträck.)

Jag tror att hatet vissa känner mest grundar sig i att NT är i majoritet vilket är frusterande. Jag själv kan inte förstå autistiska och upplever vanligen osäkerhet samt främlingskap inför dem. Men jag frågar, för att klargöra om jag gör mig förstådd eller om jag förstått. Flera autistiska har uttryckt att jag är den första eller den som verkligen förstår dem. Precis som NT-folket alltid gjort. Jag tror att svaret handlar om empati och föreställningsförmåga. NT överskattar och övervärdera de egna förmågorna och ser inte alla fel de gör (nu menar jag inte näthatare, mobbare och andra svin) när de gör sitt absolut bästa behandlar de ofta den autistiske som förståndshandikappad eller bakom flötet. Jäkligt irriterande för dem med normal begåvning och ännu mer för dem som intelligensmässigt befinner sig en bra bit över dem. Autistiska människor är ofta tysta och har mindre ansiktsmimik vilket nt inte kan avläsa och därför tror de (sympatiserar) att den egna oförmågan att förstå gäller den andre.

Sedan har jag märkt av att flertalet människor med psykiska problem är mera nt-negativa, medvetna om att de inte funkar och självdiagnosticerat dem själva. Till en över nätet sa jag faktiskt det, nt var han själv då han inte hade diagnos.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Firkraag » 2015-12-06 2:45:58

Tycker det är löjligt, fick först reda på vad "NT" betydde när jag registrerade här för 5 år sen och gillar uttrycket lika lite nu som jag gjorde då. Man klagar på att dom fryser ut aspergare osv samtidigt som man själv diskriminerar och drar allihopa över en å samma kam på forumet. Jag ser inte skillnaden förutom att ena gruppen gör det mer öppet medans den andra hytter med näven under bordet.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Bali » 2015-12-06 7:57:36

Firkraag skrev:Tycker det är löjligt, fick först reda på vad "NT" betydde när jag registrerade här för 5 år sen och gillar uttrycket lika lite nu som jag gjorde då. Man klagar på att dom fryser ut aspergare osv samtidigt som man själv diskriminerar och drar allihopa över en å samma kam på forumet. Jag ser inte skillnaden förutom att ena gruppen gör det mer öppet medans den andra hytter med näven under bordet.

Jag kan bara instämma med föregående talare.

Gud vad trött jag kan bli på detta NT hit och NT dit.
Tror och hoppas att vi alla först och främst är människor och inget annat.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav RainBowChild » 2015-12-06 8:01:45

Bali skrev:
Firkraag skrev:Tycker det är löjligt, fick först reda på vad "NT" betydde när jag registrerade här för 5 år sen och gillar uttrycket lika lite nu som jag gjorde då. Man klagar på att dom fryser ut aspergare osv samtidigt som man själv diskriminerar och drar allihopa över en å samma kam på forumet. Jag ser inte skillnaden förutom att ena gruppen gör det mer öppet medans den andra hytter med näven under bordet.

Jag kan bara instämma med föregående talare.

Gud vad trött jag kan bli på detta NT hit och NT dit.
Tror och hoppas att vi alla först och främst är människor och inget annat.


Jag instämmer, NT hit och NT dit, vilka är dessa NT egentligen???

Jag ser dom aldrig. Kanske är jag blind för stämplar?
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-06 10:14:13

misshopeless skrev:De trycker sitt egna så hårt mot bröstet, därför blir heller inte birgittorna på Hab trovärdiga. Inte heller läkare som kallar AS "sjukdom" och öser på med piller istället för att säga tagga ner på tempot. Eller psykologen som blir helt förvirrad när man har ett intellekt.

Så sant som det var sagt och jag har upplevt alla tre.
Gång på gång, dessvärre.

Psykologer som blir liksom överrumplade och fascinerade över att man som aspie har ett intellekt...ja de psykologerna borde överväga annat yrke, kallskänka eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-06 10:16:39

Firkraag skrev:Tycker det är löjligt, fick först reda på vad "NT" betydde när jag registrerade här för 5 år sen och gillar uttrycket lika lite nu som jag gjorde då.

Neurotypisk är ett värdeneutralt och praktiskt ord.

Till skillnad från det huvudklappiga "normalstörd".

(I OA envisas man fortfarande med att skriva normalstörd.)

Förstår inte vad det är du reagerar på.
Vilken benämning vill du ha istället för neurotypisk?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav kiddie » 2015-12-06 11:00:19

Tror det ligger mkt i flera av inläggen.

För mig blir det en personlig frustration när jag utbildar mig dagligen i andras tänkande och kännande men inte får något tillbaka. Många NT är helt enkelt LATA för att samhället är anpassat efter dem så de inte behöver kämpa.

Det blir lätt lite av personangrepp men egentligen är det ju inte menat så. Man är bara själv så jävla frustrerad över att man ska skämmas för att behöva mer hjälp med vissa saker samtidigt som man inte får vara duktig på det man är duktig på.

Jag blir iaf avundsjuk för att samhället bara är anpassat efter en viss personlighetstyp (snävare än NT t o m). För att inget är anpassat för mig.

Vad en NT än gör är det rätt vad en aspergare än gör är det fel. Är det konstigt att man blir less???

Läst flera böcker och sett dokumentärer om savanter (mer gravt autistiska) och flera är av den uppfattningen att deras talang bara är en slags djurisk instinkt, mekanisk inlärning, inte en äkta intelligens, aldrig en äkta kreativitet. Är personen duktig på siffror så blir det att Titta han är duktig men det är på en sån trist grej så det spelar ingen roll, det är t o m sjukt att gilla ngt tråkigt (för NT har rätten att avgöra inte bara vad som är viktigt utan vad som är kul med). Trots att man ser att matten ger den savanten en djup tillfredställelse.

Alla människor kan utvecklas, men NT-människorna får veta att för dem är det inte nödvändigt, de är perfekta från födseln. Skulle de lägga manken till och lära sig sånt de har svårt för (som vi måste) samt lära sig ha empati med och respekt för de som är annorlunda än dem, då ska jag sluta klaga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-06 11:07:18

Nja, jag vill inte sätta automatiskt likhetstecken mellan NT och mainstream, okunskap, förflackning, diskriminerande strukturer.

Neurotyper är naturligtvis lika komplexa, individuellt olika och fantastiska som människor betraktade som vi är.

Men en del rådande samhällsstrukturer är käpprätt åt helvete.

Tillägger också att jag i mina privata relationer inte går efter om folk är AS eller NT.
Gillar jag nån så gillar jag nån bara. Och det handlar om annat än begåvningsprofiler.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav alixha » 2015-12-06 11:26:35

KrigarSjäl skrev:Nja, jag vill inte sätta automatiskt likhetstecken mellan NT och mainstream, okunskap, förflackning, diskriminerande strukturer.

Neurotyper är naturligtvis lika komplexa, individuellt olika och fantastiska som människor betraktade som vi är.

Men en del rådande samhällsstrukturer är käpprätt åt helvete.

Tillägger också att jag i mina privata relationer inte går efter om folk är AS eller NT.
Gillar jag nån så gillar jag nån bara. Och det handlar om annat än begåvningsprofiler.


Bra skrivet.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav tahlia » 2015-12-06 12:47:20

Jag hatar inte NT, jag har bara inte tillräckligt med energi för att orka upprätthålla det sociala spelet speciellt ofta längre och väljer hellre att lägga den energi jag har på de som behöver den bäst (främst mina barn).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-06 13:14:27

tahlia skrev:Jag hatar inte NT, jag har bara inte tillräckligt med energi för att orka upprätthålla det sociala spelet speciellt ofta längre och väljer hellre att lägga den energi jag har på de som behöver den bäst (främst mina barn).

det där är naturligt för alla. när vi får barn så inser vi att det finns någon annan som är viktigare än en själv.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-06 13:15:57

roligt med så pass hög aktivitet i tråden. kommer posta ett antal funderingar och frågor senare idag. det är mycket frågor som behöver ett svar. även vanföreställningar som behöver klaras upp. jag uppmanar till diskussion då det alltid är intressant.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 14:28:44

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:De trycker sitt egna så hårt mot bröstet, därför blir heller inte birgittorna på Hab trovärdiga. Inte heller läkare som kallar AS "sjukdom" och öser på med piller istället för att säga tagga ner på tempot. Eller psykologen som blir helt förvirrad när man har ett intellekt.

Så sant som det var sagt och jag har upplevt alla tre.
Gång på gång, dessvärre.

Psykologer som blir liksom överrumplade och fascinerade över att man som aspie har ett intellekt...ja de psykologerna borde överväga annat yrke, kallskänka eller nåt.


Ja, ogillandet mot NTs handlar för min del om att jag blir behandlad på ett ovärdigt och icke sanningsenligt sätt bara för att jag har en diagnos. Pratar jag med folk som inte vet o den blir det en skillnad som är bättre än föregående exempel. Så för mig handlar det inte om att jag är minoritet och de är majoritet och därför måste jag vara obstinat.
Jag blir förbannad när jag blir behandlad som mindre vetande, lägre stående, oförmögen till egen självinsikt och att jag faktiskt kan lära om när något blir fel.

När jag var på samtal sist berättade jag (av vissa orsaker) att jag hade en släkting vars barn har en utv.störning.
Psykologen svarade något i stil med - "Men kan du inte hjälp där om du behöver råd om något".
Jag svarade "Släktingen vet hur det är att få ett annorlunda barn, men vet inget om Aspergers syndrom därför blir inte råden konstruktiva för mig även om det är väl menat".
Då tystnade psykologen och fick inte fram ett ord, däremot plockade hon fram en broschyr och visade hur registret såg ut i den och var jag kunde hitta vad. Come ON!!!
Fattar inte varför folk tror att man är okunnig på att läsa och hitta saker själv, personen i fråga vet att jag läst massor med böcker, ordnat med alla myndighetskontakter själv...men en då kan inte personen låta bli!! :-)Raging

Detta bemötande är heeelt urspårat!!!

Dessutom blir jag nästan jämt ifrågasatt "hur jag klarat av en utbildning", i myndihetsvärlden FK m.m. är det ett unikum och nästan till en nackdel för mig. Jag får det kastat i ansiktet jämt "men du klarade ju det här...". Man blir nästan misstänkliggjord, som om jag fejkat diagnosen för att jag så gärna vill ha bidrag istället för en lön? Troligt!!! :-)Raging

Jag tror inte att någon NT skulle vilja bli behandlad som tex ett barn, skulle de inte känna sig obekväma? Självklart!
Så Carl Grynewald kan stoppa tillbaka uttalandet, "kretsar inom neuropsykiatrin vill inte klumpas ihop med utvecklingsstörning i DSM för att denna målgrupp anses mindre värda", där det kom ifrån. Det handlar inte om vem som är mer eller mindre värd utan att jag vill bli behandlad för den jag är och jag har inga gemensamma drag med en utvecklingsstörd. Punkt!!!
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Tantaly » 2015-12-06 15:20:59

Hatar inte NT:s. Stör mig bara lite på deras iq-befriade tankesätt. Man tänker lika långt som näsan räcker och är oftast otroligt impulsiv. Brukar jämföra NT:s lite med hundars beteende.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-06 15:38:06

misshopeless skrev:
Jag tror inte att någon NT skulle vilja bli behandlad som tex ett barn, skulle de inte känna sig obekväma? Självklart!
Så Carl Grynewald kan stoppa tillbaka uttalandet, "kretsar inom neuropsykiatrin vill inte klumpas ihop med utvecklingsstörning i DSM för att denna målgrupp anses mindre värda", där det kom ifrån. Det handlar inte om vem som är mer eller mindre värd utan att jag vill bli behandlad för den jag är och jag har inga gemensamma drag med en utvecklingsstörd. Punkt!!!

-Vem är denna Carl Grynekorn?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 15:42:04

KrigarSjäl skrev:Till skillnad från det huvudklappiga "normalstörd".

(I OA envisas man fortfarande med att skriva normalstörd.)


Jag ogillar också ordet normalstörd på grund av att:

1 Det är ett förgulligande av en neurologisk skillnad som inte handlar om störningar, sjukdomar eller intelligens. Från början användes det (tror jag) för att underlätta kommunikation och avskiljande mellan utvecklingsstörda och "normalfungerande". Utvecklingsstörda har andra hinder än Aspergare och kanske inte tar åt sig eller ifrågasätter på samma sätt.
2. Att ens använda ordet "normal" i detta sammanhang visar på oförstående, det är ett relativt begrepp.
3. Syftet med ordet är väl att minska stigman på utvecklingsstörda "för att vi minsann alla har våra brister och egenheter". Skoja till det i sann birgitta anda. Men då sopar man utvecklingsstörda individers problem under mattan som är till en så stor kontrast till majoriteten.

Ordet NT beskriver bara vad som är vanligast förekommande utan värderingar.

Moderator Puzzle: Rättade till citeringen.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 15:49:39

KrigarSjäl skrev:
misshopeless skrev:
Jag tror inte att någon NT skulle vilja bli behandlad som tex ett barn, skulle de inte känna sig obekväma? Självklart!
Så Carl Grynewald kan stoppa tillbaka uttalandet, "kretsar inom neuropsykiatrin vill inte klumpas ihop med utvecklingsstörning i DSM för att denna målgrupp anses mindre värda", där det kom ifrån. Det handlar inte om vem som är mer eller mindre värd utan att jag vill bli behandlad för den jag är och jag har inga gemensamma drag med en utvecklingsstörd. Punkt!!!

-Vem är denna Carl Grynekorn?

Jag återkommer om det..
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in