Varför detta hat mot NT-personer?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 16:05:54

Kanske du kan prova svenska kyrkans samtalstjänst? Det är visst andra på AF som blivit hjälpta även om jag är skeptisk. Har du tur så kanske det finns universitetsutbildning för psykologer där du bor och du kan gå på studentsamtal där de kanske har mindre förutfattade meningar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav TheWonderer92 » 2015-12-11 16:31:44

Håller med påståenden om att "Nt-folk" blir latare än många aspies för de behöver inte anstränga sig för att passa in i systemet. De tenderar oftare än aspies att förhålla sig onyanserat och icke-ifrågasättande mot samhällsstrukturer, vedertagna normer, hierarkier osv. När man själv ständigt ser vart det brister och vad som kan göras bättre blir man nedtystad/ignorerad pga. låg samhällsstatus. När man inte har något synligt bevis för att man har något i huvudet antas det ofta att man ska tiga och vara tacksam.

Det finns variationer hos alla NPF:are och NT:are och det är inte så klokt att dela upp människosläktet i två grupper som är oförmögna att förstå varandra. För så är det ju inte. Jag har däremot upplevt att introverta/människor med NPF fått anpassa sig sedan barnsben att tillfredsställa NT-samhället med sitt starka fokus på flexibelt socialt samspel, multitasking, anpassning efter samhällsstrukturer utan protest osv. Klart det blir frustrerande när man sällan får bra gehör på idéer, ifrågasättande av auktoriteter m.m.

Jag var på ett möte för någon månad sedan med en LSS-handläggare för att diskutera om en anpassad lägenhet. Trodde att man snabbt kunde fixa något eget bara man har en diagnos och att man inte behövde vara beroende av LSS mer än så. Där hade jag fel.
Under hela mötet gav hon mig den där blicken som om jag vore en fånge på fykt som inte förstod sitt eget bästa. Hon beskrev all den hjälp som erbjöds i detalj trots att jag var tydlig med att berätta att jag inte behövde mer än en lägenhet och att om jag inte beviljades det utan en massa hjälpinsatser så hoppar jag det. Sedan la hon till "Det kan vara skönt för de anhöriga att avlasta sig från aspergare" och den där "fånge-på-flykt-blicken" igen. Då skrattade jag till och sa att jag skulle behöva avlastas från mamma istället. :lol:

När "Ilsa" kom på tal (arbetsförmedling med specialinriktning på de med funktionshinder) frågade jag om de som jobbar där har blivit tillsagda att ha ett visst förhållningssätt/en viss samtalston mot de ansökande. Jag klarar inte av att den typen av människor ska ha något som helst inflytande över mig. Som förmodat fick jag inget svar utan hon pratade vidare om hur bra Ilsa skulle vara för mig och ignorerade frågan. Självklart, för hon var ju ett praktexempel på det jag frågade om.

Svårt att säga hur mycket detta skulle ha med NT vs NPF att göra för det finns ju aspergare som är insnöade i ett visst tankesätt och oförstående mot annat också.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Flinta » 2015-12-11 17:22:59

NT-världen ställer inte sällan orimliga krav på prestation. De har ofta ingen insikt, förståelse eller information som är tillräcklig för att kunna bemöta oss på ett bra sätt. Såklart vi kan känna ilska mot NT-människor då. När man inte blir förstådd och kanske också har svårigheter med att förklara hur man själv fungerar. Utan bra självkänsla är det lätt att drabbas av värdelöshetskänslor vilket kan resultera i t ex självmord/självmordsförsök för att man inte orkar.

Allt är alltså inte bara NT:s fel, vi har ett ansvar själva också att försöka få NT-människor att förstå. Men alla vill tyvärr inte höra och det kan föda än mer ilska och frustration.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-11 18:09:39

Dom är så många...
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-11 18:09:56

Jag känner att jag allt för mycket har flyttat på mej för att livet ska kunna funka för mej.
Ibland kanske det är det enda rätta men jag börjar bli trött på det med.
Varför ska bara vissa flytta sig hela tiden?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 19:16:08

Är det för att det fungerat dåligt med relationer eller för nya jobb som du flyttat runt så mycket?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-11 19:23:01

TheWonderer92 skrev:
Jag var på ett möte för någon månad sedan med en LSS-handläggare för att diskutera om en anpassad lägenhet. Trodde att man snabbt kunde fixa något eget bara man har en diagnos och att man inte behövde vara beroende av LSS mer än så. Där hade jag fel.
Under hela mötet gav hon mig den där blicken som om jag vore en fånge på fykt som inte förstod sitt eget bästa. Hon beskrev all den hjälp som erbjöds i detalj trots att jag var tydlig med att berätta att jag inte behövde mer än en lägenhet och att om jag inte beviljades det utan en massa hjälpinsatser så hoppar jag det. Sedan la hon till "Det kan vara skönt för de anhöriga att avlasta sig från aspergare" och den där "fånge-på-flykt-blicken" igen. Då skrattade jag till och sa att jag skulle behöva avlastas från mamma istället. :lol:

När "Ilsa" kom på tal (arbetsförmedling med specialinriktning på de med funktionshinder) frågade jag om de som jobbar där har blivit tillsagda att ha ett visst förhållningssätt/en viss samtalston mot de ansökande. Jag klarar inte av att den typen av människor ska ha något som helst inflytande över mig. Som förmodat fick jag inget svar utan hon pratade vidare om hur bra Ilsa skulle vara för mig och ignorerade frågan. Självklart, för hon var ju ett praktexempel på det jag frågade om.

Typiskt bemötande från tanter.

De ser aspergare som underliga muppar och ser helst att vi är tysta, snälla och fogliga och att vi utan vidare ska finna oss i att bli placerade i strukturer som är gjorda för förståndshandikappade.

Bra beskrivet.

Det är Mrs Ratched från Gökboet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav animal » 2015-12-11 19:39:18

antonius skrev:Dom är så många...

Håller med Anna här... Har inga praktiska problem med NT-undermänniskor till vardags. Mycket enklare att ha bibehålla en fruktsam samvaro med dem än några AF-muppar (i synnerhet professionellt)... Men varför är di så jävla många!? Bara därför jag vill sätta dem i koncentrationsläger, för att balansera upp mupp-kollektivet lite. Ingen ondska här inte... 10/90 skulle vara en helt okej mix, men 2/98!? Näeh, det är inte kosher någonstans.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 19:42:19

KrigarSjäl skrev:De ser aspergare som underliga muppar och ser helst att vi är tysta, snälla och fogliga och att vi utan vidare ska finna oss i att bli placerade i strukturer som är gjorda för förståndshandikappade.
Det där skulle man säkert kunna göra en kul sketch på som man laddar upp på youtube och där man driver med patroniserandet hejdlöst.

"Åååhh så vääällkomen du är min lilla aspiemupp *klapp* *klapp* här är en stol den kan man sitta på. Varsågod och sitt nu så skall tant medelbatik förklara vad du behöver för att måååå bra. Titta mig djupt i ögonen nu din lilla odåga! Vi har ett speciellt schema som du skall följa och mottaga våra tjänster. Först kommer tant Agda och sliter av dig täcket. Boel serverar din lutfisk. Cecilia borstar dina tänder 08:53 och inte en sekund senare för då drar vi in kvällsfikat." :D
Helst ûbertant med någon borderline sociopatisk omsorgskompulsion. Någon som skriver manus? ;)

Generellt så bli kvitt folk som skall ha inflytande och som visar de minsta tendenser på att sakna lyhördhet och fullständig tankeförmåga.

@animal, 1% är det väl?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-11 19:47:41

plåtmonster skrev:
KrigarSjäl skrev:De ser aspergare som underliga muppar och ser helst att vi är tysta, snälla och fogliga och att vi utan vidare ska finna oss i att bli placerade i strukturer som är gjorda för förståndshandikappade.
Det där skulle man säkert kunna göra en kul sketch på som man laddar upp på youtube och där man driver med patroniserandet hejdlöst.

"Åååhh så vääällkomen du är min lilla aspiemupp *klapp* *klapp* här är en stol den kan man sitta på. Varsågod och sitt nu så skall tant medelbatik förklara vad du behöver för att måååå bra. Titta mig djupt i ögonen nu din lilla odåga! Vi har ett speciellt schema som du skall följa och mottaga våra tjänster. Först kommer tant Agda och sliter av dig täcket. Boel serverar din lutfisk. Cecilia borstar dina tänder 08:53 och inte en sekund senare för då drar vi in kvällsfikat." :D
Helst ûbertant med någon borderline sociopatisk omsorgskompulsion. Någon som skriver manus? ;)

Generellt så bli kvitt folk som skall ha inflytande och som visar de minsta tendenser på att sakna lyhördhet och fullständig tankeförmåga.

Bristande träffsäkerhet i framställningen, men visst.

Att medvetandegöra andra om hur det faktiskt fungerar, om hur vi blir bemötta av de som har till yrke att hjälpa och förstå oss.

Det vore inte fel alls.

Eftersom vi är många som har de här erfarenheterna i bagaget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-11 21:16:40

plåtmonster skrev:Är det för att det fungerat dåligt med relationer eller för nya jobb som du flyttat runt så mycket?


Ja jag har nog alltid flyttat på mig (bildligt talat) om jag har känt att jag är till besvär och sånt.
Jag kan stå ut och hoppas på att en jobbig situation ska lösas länge men sen ger jag bara upp när jag tappar tron på det och det kan vara med allt möjligt.
Jag orkar inte med att bråka utan har hellre tagit på mig skulden och flytt även om det inte har varit mitt fel.
Börjar förändras så smått, försöker stå på mig lite grann över det som verkligen betyder något för mig men jag vet inte om det är värt det energimässigt egentligen. Konflikter är inte kul :-)004
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-11 22:01:36

Bo nära en storstad så att du kan byta jobb utan att byta bostad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-11 22:17:39

Ja, det vore bättre än som vi har det nu. Vi bor inte fördelaktigt på det sättet. Vi borde nog flytta faktiskt!!!
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-12 20:17:28

plåtmonster skrev:Ett tips är att meritokratiska miljöer oftast lämnar mindre utrymme för neurotyper att breda ut sig.


Men plåtis, om man ska söka sig till en sådan miljö men inte har någon utbildning (bara gymnasieutbildning) hur gör man då? Kan man som undersköterska kunna jobba i en sån miljö?
Läste på Wikipedia att man kan jobba på något vis för samhällsnyttan men gäller det för oss med Asperger. Kan man söka för att få hjälp att få någon plats. Och var söker man i så fall? Innan man flyttar :D
Eller vad kan man göra?
Så tacksam för att få lite info om sånt och du verkar ju veta det mesta :-)Happy
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-12 22:11:42

Har du gymnasieutbildning så är det ju bara att lägga in en ansökan till något universitet eller högskola. Ett riktigt gott tips är att plugga lite extra innan du börjar. Och att samhälle, humaniora och psykologi mm kan vara rätt fyllt av folk som hittat på dogmer eller följer de slaviskt. För att där är möjligheterna att falsifiera och bekräfta med experimentella studier få.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav supernova » 2015-12-12 22:33:40

Ja, det är nog det jag har kommit fram till också.
Hade varit kul att läsa men jag för gammal, jag får inga studielån.
Men så är det. Det blir inte alltid som man har tänkt sig....
Och jag tänker för mycket utanför ramarna för att "passa in" någonstans kanske. :-)063
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-12 22:58:20

Rent krasst så kan du läsa på egen hand och tentera av eftersom. Eller jobba på helgen med OB och plugga på vardagar om du skär ner på kostnaderna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Julianus » 2015-12-13 2:25:46

Normer.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-13 18:42:32

Julianus skrev:Normer.


vad menar du? att det är en norm att hata NT-personer bland autister, eller att det är normer överlag som bidrar till hatet?

skulle du säga att det är normer som ligger bakom förtrycket mot tex dom svarta som skett under hundratals år?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav antonius » 2015-12-13 19:20:25

triggerhappyD skrev:vad menar du? att det är en norm att hata NT-personer bland autister, eller att det är normer överlag som bidrar till hatet?

skulle du säga att det är normer som ligger bakom förtrycket mot tex dom svarta som skett under hundratals år?


Om man tänker på slaveriet var det enbart för att få billig arbetskraft i en pre industriell, miljö och dog ut bland annat för att de sågs som icke humanitärt men även för att frige dem gjorde att plantageägare därmed behövde inte längre ge dem mat och tak över huvudet utan kastade åt dem en usel lön och inget alls under vinter och därmed vart de lägre värda än boskap...

NT:s förtryck är av en annan art, betydligt lindrigare, men ändå ett förtryck, för man kan använda folk med NPF som slagträn i den sk debatten, som varnade exempel för att folk ska foga sig och inte sticka ut, ställa krav, etc, för då hamnar man på "skräphögen" tillsammans med tiggare, flyktingar, gamla, handikappade, und so weiter... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-13 20:23:37

Nu är man i full gång med kåkstäder och privat vård så det lär bli mer skillnad på klass i fortsättningen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav triggerhappyD » 2015-12-13 22:32:01

antonius skrev:
Om man tänker på slaveriet var det enbart för att få billig arbetskraft i en pre industriell, miljö och dog ut bland annat för att de sågs som icke humanitärt men även för att frige dem gjorde att plantageägare därmed behövde inte längre ge dem mat och tak över huvudet utan kastade åt dem en usel lön och inget alls under vinter och därmed vart de lägre värda än boskap...

NT:s förtryck är av en annan art, betydligt lindrigare, men ändå ett förtryck, för man kan använda folk med NPF som slagträn i den sk debatten, som varnade exempel för att folk ska foga sig och inte sticka ut, ställa krav, etc, för då hamnar man på "skräphögen" tillsammans med tiggare, flyktingar, gamla, handikappade, und so weiter... :-)063


förtrycket av den svarta rasen är ju så mycket mer än slaveriet dock.
sen verkar ju dom flesta tro att slaveriet har upphört, när det egentligen bara har bytt form.

sen kommer ni väl ihåg medias och gemene mans reaktioner på tex när hatet sipprar upp till ytan som under händelserna i ferguson, "dom beter sig som apor" osv...
komiskt hur det nästan alltid är dom som blir förtryckta som sen blir skuldbelagda.

jag har fått kritik förut för att göra gemförelser mellan förtrycket av autister och förtrycket av den svarta rasen.
men jag tycker den är passande, även om det inte är exakt samma mått av förtryck.
men förtryck är ju ändå förtryck, oavsett form eller grad.
och man ser ju ofta samma tendenser och jargong, och samma hycklande skitsnack medans
man beskyller dom drabbade.

ni vet väl om att det till och med kan räknas som en förmildrande omständighet om den du mördar är autistisk? vi är alltså inte ens lika inför lagen.
och snart ska man kunna tvångsomhänderta oss också, man kan ju undra hur länge vi ska sticka huvudet i sanden o låtsas som att hatet som finns mot NT:s är obefogat.

kanske dags att vi börjar organisera oss lite bättre, vissa av våra systrar och bröder har lite svårt att göra sina röster hörda, då kan vi väl inte sitta passiva och låta icke autister föra våran talan medans förtrycket får fortgå?

precis som för alla andra förtrycka minoriteter så kommer ingen att hjälpa oss, vill vi ha rättvisa och jämställdhet och att förtrycket ska upphöra så är det upp till oss själva att se till att det blir så.

NT:s är uppfostrade sen födsel att förtrycka allt som är annorlunda, oavsett om det är en annan ras, art eller whatever, ju mer olikt det är, ju mer är det berättigat att bete sig illa, det är tur att man tex inte är en gris eller en kyckling.

hur som, fuck light it up blue, fuck love n peace, fuck autism awareness, and fuck oppressive NTs.

hatet kommer finnas kvar så länge det finns orättvisor och förtryck.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav TheWonderer92 » 2015-12-14 1:35:45

KrigarSjäl skrev:Det är Mrs Ratched från Gökboet.


Ska titta upp det!
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

varför detta hat mot NT-personer?

Inläggav Alien » 2015-12-14 3:31:25

triggerhappyD skrev:ni vet väl om att det till och med kan räknas som en förmildrande omständighet om den du mördar är autistisk?


Det där låter väldigt konstigt. Har du några belägg för det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in