Off-topic samt sönderhackade trådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 21:13:46

Alien skrev:Undrar om det inte borde skapas en moderatorrobot. Den skulle reagera på vissa ord och det skulle aldrig gå att klaga, eftersom en robot självklart är opartisk och aldrig gör fel. Den gör heller inga tolkningar, alltså kan den inte tolka fel. Den enda som skulle behöva göras är att mata in hela tiden nya förolämpande ord och uttryck.


Men utifrån vad ni själva har uppgett här nu i tråden angående reglerna för postande av länkar samt referering och/eller citering från inlägg postade i en dold avdelning, är det då så svårt att göra en bedömning av slackerns inlägg:

post1362321.html#p1362321

där han postade en länk till en dold avdelning samtidigt som han dessutom skrev en formulering om vad som han ansåg hade skrivits, eller hur han uppfattade det?

Hänvisar återigen till hur moderatorerna formulerar sig när man har fått en tillsägelse om postning av länkar från dolda avdelningar m.m:

Alien
Tråden har flyttats från öppna RNS till den dolda underavd Moderering. Det är inte ok att du i en öppen avd refererar och länkar till trådar i dolda AoG. Se forumreglerna:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.
Senast redigerad av Wine 2016-01-14 21:25:20, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-14 21:20:11

nallen skrev:
atoms skrev:Detta är ett bra exempel på en regel som vi kan tolka på olika sätt.

Då vore det väldigt lämpligt att Admin talar om hur den ska tolkas, så att ni kan göra lika i fortsättningen.


Admin:

Regeln om off-Google är alltså:
Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något. Det gäller även trådtitlar. Skriver man ut namnet på en tråd avslöjar man ju att det ämnet diskuteras.

Det är däremot godtagbart att länka till ett inlägg om det inte framgår i vilken tråd det postats eller vad det handlar om. Moderatorerna har ibland gjort så när inlägg flyttats från en öppen avdelning till en dold – då måste man ju vara inloggad för att se vart länken leder och vad diskussionen handlar om.

Det är så vi i forumledningen tolkar och tillämpar regeln.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 21:21:58

Sjuckert skrev:Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något.


Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 21:27:38

Pikachu skrev:Det är solklart att två likadana fall hanteras olika, det enda som skiljer är forumisterna.


Jag tycker det är talande att moderatorerna inte kan svara riktigt tydligt och klart på de enkla frågor angående modereringsregler som ställts här i tråden utan att ta väldigt god tid på sig.
Senast redigerad av Wine 2016-01-14 21:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav slackern » 2016-01-14 21:30:17

Wine skrev:
Pikachu skrev:Det är solklart att två likadana fall hanteras olika, det enda som skiljer är forumisterna.


Jag tycker det är talande att moderatorerna inte kan svara riktigt tydligt och klart på de enkla frågor angående modereringsregler som ställts här i tråden utan att ta väldigt god tid på sig.


Tips anmäl inlägger ifråga.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 21:32:23

slackern skrev:
Wine skrev:
Pikachu skrev:Det är solklart att två likadana fall hanteras olika, det enda som skiljer är forumisterna.


Jag tycker det är talande att moderatorerna inte kan svara riktigt tydligt och klart på de enkla frågor angående modereringsregler som ställts här i tråden utan att ta väldigt god tid på sig.


Tips anmäl inlägger ifråga.


Varför ska jag göra det när jag redan flera gånger tidigare, redan på sidan två i tråden uppmärksammat moderatorerna om inlägget? Tror du inte att moderatorerna är läskunniga?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav nallen » 2016-01-14 21:35:33

Sjuckert skrev:Det är däremot godtagbart att länka till ett inlägg om det inte framgår i vilken tråd det postats eller vad det handlar om.

Var det frågan gällde.
Det är alltså tillåtet att länka på den form som angetts tidigare "http://www.aspergerforum.se/post1362696.html#p1362696" eller "post1362696.html#p1362696" eller kanske till och med "p1362696" stämmer det?
(Samtliga exempellänkar i det här inlägget pekar på inlägget själv.)
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-14 21:40:42

Wine skrev:
Sjuckert skrev:Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något.


Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?

Admin:

Möjligt att det är ett gränsfall, men det framgår inte vad som diskuteras och till vilken tråd han länkar, så vi reagerade inte den här gången.

nallen skrev:
Sjuckert skrev:Det är däremot godtagbart att länka till ett inlägg om det inte framgår i vilken tråd det postats eller vad det handlar om.

Var det frågan gällde.
Det är alltså tillåtet att länka på den form som angetts tidigare "http://www.aspergerforum.se/post1362696.html#p1362696" stämmer det?

Ja, om man länkar direkt till ett inlägg så att inte trådtiteln framgår och inte nämner vad diskussionen handlar om är det tillåtet.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav nallen » 2016-01-14 21:42:59

OK, bra att någonting är som förr och dessutom klart uttryckt. Tack.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 21:45:24

Sjuckert skrev:
Wine skrev:
Sjuckert skrev:Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något.


Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?

Admin:

Möjligt att det är ett gränsfall, men det framgår inte vad som diskuteras och till vilken tråd han länkar, så vi reagerade inte den här gången.


Men om man inte ens får referera till vad som skrivs i en dold avdelning, hur kan du då säga att detta är ett gränsfall?

Som ni tidigare har formulerat er:

Alien
Tråden har flyttats från öppna RNS till den dolda underavd Moderering. Det är inte ok att du i en öppen avd refererar och länkar till trådar i dolda AoG. Se forumreglerna:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


Och ni har väl möjligheten att reagera nu, det aktuella inlägget postades ju för bara en dag sedan?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav slackern » 2016-01-14 21:59:39

Sjuckert skrev:
Wine skrev:
Sjuckert skrev:Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något.


Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?

Admin:

Möjligt att det är ett gränsfall, men det framgår inte vad som diskuteras och till vilken tråd han länkar, så vi reagerade inte den här gången.

nallen skrev:
Sjuckert skrev:Det är däremot godtagbart att länka till ett inlägg om det inte framgår i vilken tråd det postats eller vad det handlar om.

Var det frågan gällde.
Det är alltså tillåtet att länka på den form som angetts tidigare "http://www.aspergerforum.se/post1362696.html#p1362696" stämmer det?

Ja, om man länkar direkt till ett inlägg så att inte trådtiteln framgår och inte nämner vad diskussionen handlar om är det tillåtet.


Du får gärna flytta mitt inlägg om du vill slippa tjafset.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 22:02:05

slackern skrev:
Sjuckert skrev:
Wine skrev:
Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?

Admin:

Möjligt att det är ett gränsfall, men det framgår inte vad som diskuteras och till vilken tråd han länkar, så vi reagerade inte den här gången.

nallen skrev:Var det frågan gällde.
Det är alltså tillåtet att länka på den form som angetts tidigare "http://www.aspergerforum.se/post1362696.html#p1362696" stämmer det?

Ja, om man länkar direkt till ett inlägg så att inte trådtiteln framgår och inte nämner vad diskussionen handlar om är det tillåtet.


Du får gärna flytta mitt inlägg om du vill slippa tjafset.


Varför skulle moderatorerna flytta inlägget? Det är inte det som frågan handlar om utan om de kan tydliggöra hur de gör sina bedömningar utifrån de regler de själva uppger att de går efter.

Jag väntar fortfarande på svar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-14 22:27:19

Wine skrev:Varför skulle moderatorerna flytta inlägget? Det är inte det som frågan handlar om utan om de kan tydliggöra hur de gör sina bedömningar utifrån de regler de själva uppger att de går efter.

Jag väntar fortfarande på svar.


Admin:

Jag sa ju det, det framgår inte vad som diskuteras eller i vilken tråd det postades. Enligt vår bedömning var det inget avslöjande som bröt mot reglerna i det här fallet. Eftersom en mer exakt gränsdragning är omöjlig kan jag inte tydliggöra det mer än så.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Pikachu » 2016-01-14 22:37:13

Det är lätt att svepas med i omständigheterna, man får en roll som är inflytelserik på detta forumet, man gillar att bestämma och sedan kan man implementera sin egen agenda. Naturligtvis hade många diktatorer goda avsikter, naturligtvis är man sig själv närmast, snälla säg bara att ni har fått lite storhetsvansinne alternativt hatar vissa forumister.

Diskriminering är okej, det har jag alltid förespråkat. Men visa att vi aspergare åtminstone är ärliga.

Om man ska mobba ut en del så gör det för bövelen med högburet huvud.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-14 23:04:59

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Varför skulle moderatorerna flytta inlägget? Det är inte det som frågan handlar om utan om de kan tydliggöra hur de gör sina bedömningar utifrån de regler de själva uppger att de går efter.

Jag väntar fortfarande på svar.


Admin:

Jag sa ju det, det framgår inte vad som diskuteras eller i vilken tråd det postades. Enligt vår bedömning var det inget avslöjande som bröt mot reglerna i det här fallet. Eftersom en mer exakt gränsdragning är omöjlig kan jag inte tydliggöra det mer än så.


Varför tar det så lång tid för dig/er att formulera ett svar på en enkel fråga?

Se vad du skrev nedan Sjuckert, i ett inlägg tidigare:

Sjuckert skrev:
Wine skrev:
Sjuckert skrev:Man får således inte citera alls från en dold avdelning, det är uppenbart. Man får inte heller nämna vad som diskuteras även om man inte citerar något.


Ja, och hur ställer ni er då till slackerns inlägg här:

post1362321.html#p1362321

Är det ok eller inte?

Admin:

Möjligt att det är ett gränsfall, men det framgår inte vad som diskuteras och till vilken tråd han länkar, så vi reagerade inte den här gången.


Och så svarade jag:

Wine skrev:Men om man inte ens får referera till vad som skrivs i en dold avdelning, hur kan du då säga att detta är ett gränsfall?

Som ni tidigare har formulerat er:

Alien
Tråden har flyttats från öppna RNS till den dolda underavd Moderering. Det är inte ok att du i en öppen avd refererar och länkar till trådar i dolda AoG. Se forumreglerna:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


Och ni har väl möjligheten att reagera nu, det aktuella inlägget postades ju för bara en dag sedan?


Kan du svara på min fråga som jag ställde, som jag fetat i citatet ovan?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-14 23:56:07

Wine skrev:Varför tar det så lång tid för dig/er att formulera ett svar på en enkel fråga?


Admin:

Därför att vi har andra saker som också upptar vår tid.

Wine skrev:Kan du svara på min fråga som jag ställde, som jag fetat i citatet ovan?

Svaret är alltså att det enligt vår bedömning inte räknas som att referera till en dold diskussion. Det får du helt enkelt acceptera.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-15 11:01:57

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Varför tar det så lång tid för dig/er att formulera ett svar på en enkel fråga?


Admin:

Därför att vi har andra saker som också upptar vår tid.

Wine skrev:Kan du svara på min fråga som jag ställde, som jag fetat i citatet ovan?

Svaret är alltså att det enligt vår bedömning inte räknas som att referera till en dold diskussion. Det får du helt enkelt acceptera.


:?:

Hur kan det inte göra det när det är postat i en dold avdelning? Moderator Puzzle har tidigare förklarat för mig att det spelar ingen roll vad man återger i en öppen avdelning, även om det inte är något personligt känsligt som har skrivits i en dold avdelning som man återger, man får i alla fall inte yppa eller referera vad som skrivits i en dold avdelning.

Detta går ju inte ihop med vad du skriver ovan.

Sjuckert, tycker du inte att det är pinsamt att ni så tydligt visar att ni gör godtyckliga bedömningar och att ni inte följer de regler som finns och som ni själva hänvisar till då det gäller andra medlemmar?

Jag vill nu att du redogör tydligt för vad som gäller angående hänvisning till vad någon har postat i avdelningen off-google.

Eftersom du verkar ha så svårt att förstå så formulerar jag frågan enligt följande:

Får man referera det som skrivs i trådar i dolda AoG utanför avdelningen eller i öppna avdelningar?

Ja eller nej?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Bali » 2016-01-15 12:24:38

Men är du på riktigt, Wine?

Ge dig någon gång.

Jag tror nog att admin och moderatorer har viktigare saker att göra än att fortsätta detta, till synes ändlösa, tjafsande med dig.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-15 12:37:59

Wine skrev:Får man referera det som skrivs i trådar i dolda AoG utanför avdelningen eller i öppna avdelningar?

Ja eller nej?


Admin:

Nej.

Hur många gånger du än frågar är svaret detsamma.

Alltså. Eftersom vi faktiskt tillåter att man får länka till inlägg om man inte avslöjar trådens innehåll och diskussion kan det hända att någon pytteliten antydning görs om att en viss sak har nämnts i en dold avdelning. Det är inte samma sak som att referera till en diskussion.

Nu har jag inget mer att säga om den här saken. Du har fått svar och jag kan inte rå för om svaren inte duger åt dig.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-15 13:08:09

Bali skrev:Men är du på riktigt, Wine?

Ge dig någon gång.

Jag tror nog att admin och moderatorer har viktigare saker att göra än att fortsätta detta, till synes ändlösa, tjafsande med dig.


Vad menar du? Har de tagit på sig rollen att moderera så anser jag att de också måste kunna förklara hur de gör sina bedömningar utifrån hur reglerna faktiskt ser ut, det handlar dessutom inte om någon särskilt komplicerad fråga som jag från början ställde, Sjuckert och flera andra moderatorer var inloggade under en större del av kvällen igår och jag såg att Sjuckert var inne bl.a. i chatten och chattade emellanåt, ändå var det tydligen svårt att ta sig tid att svara på min fråga. Jag anser att moderatorerna agerar godtyckligt och jag vill reda ut det.
Senast redigerad av Wine 2016-01-15 13:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-15 13:11:04

Sjuckert skrev:
Wine skrev:Får man referera det som skrivs i trådar i dolda AoG utanför avdelningen eller i öppna avdelningar?

Ja eller nej?


Admin:

Nej.

Hur många gånger du än frågar är svaret detsamma.

Alltså. Eftersom vi faktiskt tillåter att man får länka till inlägg om man inte avslöjar trådens innehåll och diskussion kan det hända att någon pytteliten antydning görs om att en viss sak har nämnts i en dold avdelning. Det är inte samma sak som att referera till en diskussion.

Nu har jag inget mer att säga om den här saken. Du har fått svar och jag kan inte rå för om svaren inte duger åt dig.


Men hur ska du/ni ha det? Du säger ju emot dig själv ovan, apropå det sista som du skriver medger du ju alltså att det är tillåtet att referera från inlägg postade i en dold avdelning. Antingen så får man återge vad som har skrivits i en dold avdelning eller så får man det inte?

Jag påminner återigen om hur ni tidigare har formulerat er, se det som jag fetat nedan:

Alien
Tråden har flyttats från öppna RNS till den dolda underavd Moderering. Det är inte ok att du i en öppen avd refererar och länkar till trådar i dolda AoG. Se forumreglerna:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


Det står ju klart och tydligt att det inte är tillåtet att citera eller referera till det som skrivs i den dolda avdelningen AoG utanför avdelningen, ändå är det precis det slackern gör.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-15 14:00:18

Admin:

Det här börjar bli smått absurt. Jag har förklarat att det är skillnad på att referera till en diskussion och att göra en ytterst blygsam antydning om att en detalj har nämnts i off-Google.

Hypotetiskt exempel:

"Du sa i tråden Är äpplen bättre än päron? att äpplen är bättre." <-- Det är att referera till en diskussion. Det tillåts inte (om tråden är i en dold avdelning).
"Du sa att jag var dum i huvudet när jag inte höll med dig." <-- Det är inte att referera till en diskussion. Det framgår inte vad som diskuterades eller vad tråden handlar om, bara att någon kallade någon annan för något.

Om du tycker att även mening nr 2 är att referera till en diskussion har vi helt enkelt olika tolkningar av saken. Och vi går alltså efter vår tolkning.

Om du fortfarande inte förstår föreslår jag att du tar vidare diskussion i pm.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Wine » 2016-01-15 14:05:04

Sjuckert skrev:Admin:

Det här börjar bli smått absurt. Jag har förklarat att det är skillnad på att referera till en diskussion och att göra en ytterst blygsam antydning om att en detalj har nämnts i off-Google.

Hypotetiskt exempel:

"Du sa i tråden Är äpplen bättre än päron? att äpplen är bättre." <-- Det är att referera till en diskussion. Det tillåts inte (om tråden är i en dold avdelning).
"Du sa att jag var dum i huvudet när jag inte höll med dig." <-- Det är inte att referera till en diskussion. Det framgår inte vad som diskuterades eller vad tråden handlar om, bara att någon kallade någon annan för något.

Om du tycker att även mening nr 2 är att referera till en diskussion har vi helt enkelt olika tolkningar av saken. Och vi går alltså efter vår tolkning.

Om du fortfarande inte förstår föreslår jag att du tar vidare diskussion i pm.


Nej, jag tänker inte ta någon diskussion i PM eftersom jag inte upplever att ni är ärliga, jag har som sagt redan tidigare haft en lång diskussion i PM med moderator Puzzle om hur ni agerar godtyckligt på olika sätt och det räcker, jag vill att denna diskussion ska ske öppet.

Om du läser hur ni själva formulerar er och som jag också hänvisat till ett flertal ggr nu i tråden så anges reglerna nedan enligt följande:

Alien
Tråden har flyttats från öppna RNS till den dolda underavd Moderering. Det är inte ok att du i en öppen avd refererar och länkar till trådar i dolda AoG. Se forumreglerna:

Avdelningen Aspergare off-Google har följande tillägg:

Denna avdelning kräver inloggning för att läsa och är alltså inte tillgänglig för sökmotorerna på internet. Det är inte tillåtet att citera eller referera till det som skrivs där utanför avdelningen.


Det står klart och tydligt att det inte är tillåtet att citera eller referera till det som skrivs i AoG utanför avdelningen. Att referera betyder att återge och det är precis vad slackern gör.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Off-topic samt sönderhackade trådar

Inläggav Sjuckert » 2016-01-15 14:42:22

Admin:

Det finns ju inget mer att säga. Jag har förklarat hur vi tolkar regeln, och om den inte överensstämmer med din tolkning är det inte mycket att göra åt saken. Vår tolkning gäller, som sagt, även om alla inte håller med.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in