Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Flatline » 2016-01-09 1:51:56

antonius skrev:
Huggorm skrev:En prickskytt skall väl stanna på sin post en vecka i streck och vänta på att målet dyker upp? Inte ens resa sig upp utan ligga kvar och vänta tålmodigt


Det var nog de som var på fallskärmsjägarna som pysslade med sådana tuffa tag, vi hade dem som b-styrka ibland, det var som att slåss med osynliga spöken... :-)005


Hahaha vi hade jägare som B-styrka vid ett tillfälle när jag låg inne.
Som "tur" var hade vi en dåre utan någon inre kompass som gick vilse ganska så allvarligt när han skulle tillbaka från en vägpost mitt i natten och lyckades snurra in i deras förläggning och där fanns ett stort betongfundament som varit en gammal förrådslokal i närheten, han insåg sitt misstag och lyckades följa sina spår tillbaka och hitta rätt efter ytterligare några timmar och berätta om äventyret.
En timma senare fick blågul nöjet att informera jägarna om att de var bekämpade hela högen.
Jag låg inne som artillerist.

Saknar verkligen dom tiderna, det var ordning och reda och där fanns inget att tveka om och man fick skjuta så mycket man orkade.. good times och inget jag ångrar att jag inte flydde ifrån den saken är säker.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Alien » 2016-01-09 23:29:22

Moderator:

En del inlägg har avdelats till en ny tråd: om-kriget-kommer-till-sverige-t47290.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 16:09:25

Liten risk att det blir en ändring. Men utrikesministern har gjort bort sig utrikespolitiskt och hennes parti är underkänt av väljarna. Så det kanske inte blir av ändå.
GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav Grisom » 2016-01-10 18:18:08

plåtmonster skrev:Liten risk att det blir en ändring. Men utrikesministern har gjort bort sig utrikespolitiskt och hennes parti är underkänt av väljarna. Så det kanske inte blir av ändå.
GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.


Finns redan en bred majoritet i riksdagen för att återväcka totalförsvaret, hennes yttrande är bara ett i mängden och hon bör hålla sig till sitt område som är utrikespolitik och inte ha åsikter om försvaret.

För övrigt så var redan värnplikten jämställd när den lades i malpåse 2011. Hon försöker bara vinna politiska poäng genom att slå in öppna dörrar.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 18:26:30

Hon är väl körd som utrikesminister och försöker nu skapa en karriär inom landet. Kan man anta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in